Adrian

    Hej eftersom jag går på el och energiprogrammet och vill läsa annat på högskola så vill jag läsa andra kurser på komvux för att få behöriget till det programmet jag vill söka till, dock är mitt snittbetyg 11,52 just nu i gymnasiet.

    Om jag läser 10 100p ämnen på komvux och får bra betyg i dom och behöriget till det programmet jag vill söka till, då får jag ju 3500p.. Kan man välja vilka betyg man vill söka in till på högskola? så kan jag byta ut 10 gymnasiebetyg där jag fick E till 10 komvux betyg där jag fick C i andra ämnen? då blir det ju fortfarande 2500p? då höjs väl snittbetyget samtidigt också? eller hur funkar det?

    • Julia : Ännu ett alternativ för dig är att söka till en Allmän linje för en folkhögskola. Du tar med dig dina KUNSKAPER /inte betyg/ och kan få ett Omdöme om både Grundläggande & Särskild behörighet från en folkhögskola. Med Omdöme från en folkhögskola söker du i BF-urvalsgruppen - till högskoleutbildningar.

    2 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Det är rätt komplicerat och Beror delvis också på om du får examensbevis eller studiebevis på gymnasiet ... oavsett vilket, så är det troligtvis så att komvux kommer inte bereda plats på kurser i vilka du redan har godkända betyg. Ex om du redan har godkända betyg i svenska 1 och engelska 5 så tas de betygen in i examensbevis från komvux. Kanske kan du göra prövningar i de kurserna där du har godkända betyg och kan i så fall ta in de högre betygen in i examensbevis från komvux.

    Studie- och yrkesvägledare

    Komvux uppgift är att Försöka ge Behörighet till högre studier dvs betyget E räcker, och tyvärr inte att se till att man har tillräckligt höga betyg för att faktiskt Komma in. Råd: gör högskoleprovet så många ggr du hinner och har råd!

    Kan om du vill beskriva de olika situationerna men det blir ett lååååååångt svar. Bra om du kan svara Exakt vilka kurser som krävs för Särskild behörighet för din högskoleutbildning.

    • : Grundläggande behörighet samt Matematik 2a / 2b / 2c, Samhällskunskap 1b / 1a1+1a2 sen andra programmet Matematik 2a alt 2b alt 2c och Samhällskunskap 1b alt 1a1 + 1a2
    • Julia : Det är alltså Samma Särskild behörighet till "dina" två högskoleutbildningar.
    Julia SYV på FrågaSYV

    På EE - se programplan för EE>> - läser man för lite Samhällskunskap (såvida du inte tog en valbar kurs Samhällskunskap 1a2...) - har du endast läst samhällsk.1a1, behöver du komplettera med sk1a2 (en liten kurs som kan på heltid läsas på 2,5 veckor).
    Man läser också för lite matematik, såvida du inte tod en valbar kurs matematik 2a.

    För Grundläggande behörighet behöver du godkända betyg i svenska 2, 3 och i engelska 6 - kommer du att få de betygen på gymnasiet? Om inte - måste du komplettera även med dem.

    *************
    Ang. vilka betyg man "söker med" till en högskoleutbildning
    I ditt fall kan flera olika situationer uppstå...

    Om du får Examensbevis - och är behörig till dina högskoleutbildningar (vilket du mycket väl kan bli om du valde att läsa kurser för Grundläggande behörighet + samhällskunskap 1a2 och matte 2a) - kan du direkt söka till högskola. Konkurrera om utbildningsplats kan du bl.a med resultatet av Högskoleprovet.

    Om du får Studiebevis dvs ej uppnår kraven för Examensbevis (ex. om du får F i gymnasiearbete eller för många F, för övrigt...) måste du komplettera på komvux. Du gör i så fall planering mot Examensbevis på komvux. Exakt vilka kurser som kommer ingå i Examensbevis på komvux, får du komma överenes med syv på komvux i din kommun - där du är folkbokförd.
    Betyg i idrott och hälsa 1 får ej ingå i examensbevis från komvux; så det betyget kommer du att "tappa". Det är friare kurssammansättning i examensbevis på komvux, jämfört med gymnasiet.
    **************
    Om du får examensbevis från gymnasiet men ej är behörig, ex. du saknar samhällskunskap 1a2 och/eller matematik 2 och/eller svenska 3 och/eller engelska 6... - kommer du på komvux få erbjudande att endast komplettera med de kurser som saknas för att du ska bli behörig; komvux brukar inte ge möjlighet att läsa om redan godkända kurser (för att det kostar pengar och komvux har begränsat budget). I så fall räknas meritvärde så här - alla kurser från ditt Examensbevis från gymnasiet, förutom GA,gymnasiearbete - räknas in + de kurser som krävs för särskild behörighet + de kurser som ger meritpoäng (dvs engelska 7, matematik 3 och högre kurser i matematik och/eller moderna språk 3 och 4 - för att inga andra kurser ger meritpoäng om man har Examensbevis).

    Ang. ditt förslag om att söka med 3500 poäng - så blir det troligtvis inte aktuellt. detta för att - förutom 2300 eller 2400 poäng (examensbevis från Komvux respektive exam.bevis från gymnasiet) räknas det endast de kurser in, som antingen krävs för särskild behörighet eller som ger meritpoäng.
    Om du i ditt examensbevis från gymnasiet saknar både svenska 2, 3 och eng 6 samt samhällskunskap 1a2 och matte 2 - så är det 450 poäng "extra-kurser" som du behöver läsa... sedan om du även läser engelska 7 och matematik 3 och 4 samt moderna språk 3 och 4 - är det kurser á 500 poäng... tillsammans med dina 2400 poäng från examensbeviset + 450 p. + 500 p - kommer du upp till 3350 poäng (och det är "högt räknat"). Att räkna med fler poäng ger inga fördelar. Det är ju högre genomsnitts-betyg du behöver för att få högre meritvärde + så många Meritpoäng du kan få. Max antal meritpoäng man kan ha är 2.5 och ingen kan få fler. Hänvisning: gymnasieguiden.se/informeras/merit.

    För att få högre meritvärde (jämförelsetal*** + meritpoängen) är det fördelaktigt att räkna in så få betyg som möjligt (endast de som Måste räknas in + de kurser som är betygsatta med Högre betyg av de valbara kurserna) + ha max antal meritpoäng.
    *** - Jämförelsetal är "snittbetyg" dvs genomsnitt av alla de betyg som räknas in.

    • : Tack för svaret, fattar nu. Men som du sa hade jag valt Högskoleförberedande ämnen så jag saknar bara behörigheten till programmen, är det värt att gå komvux och få behöriget samtidigt som man gör högskoleprov, och kommer in genom den?
    • Milla : Ja, du tänker rätt, tycker jag! Lycka till!