Gabriel
    Hej alla!

    Det är så att jag har läst IB programmet och fick 23 poäng (godkänd är 24 poäng), alltså har jag fejlat. Däremot har jag tagit 2 retakes och kom inte vidare.

    Hur kan jag komma in på högskolan smidigast och snabbast? Är det snabbare om jag bara gör högskoleprovet eller finns det något annat sätt?

    Tänker komma in på International Economics i Jönköping.

    Tacksamt för ett snabbt svar med tanke på att anöskan till högskolan stänger om 3 dagar!!

    2 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Du kan anmäla dig till högskoleprovet - anmälan kan man göra t om 1febr till provet som äger rum den 6april 2019, men högskoleprovet befriar inte från kravet på att bli Behörig.

    För att bli behörig till högskoleutb i Sverige, behöver du skaffa dig antingen Examensbevis från komvux eller Omdöme om grundläggande behörighet från en folkhögskola.

    Det kan också finnas andra alternativ ex.söka till andra typer av utb., ex på en yrkeshögskola.

    Studie- och yrkesvägledare
    • : Tack Milla för det snabba svaret!
    • : Jag undrar bara om hur går att göra prövning på folkhögskola eller komvux, på dem kurser man ska läsa. Och så slipper man läsa i ett helt år.
    • Anna : Det finns inga prövnignar inom folkhögskola. - Prövningar kan man anmäla sig överallt i hela Sverige (i alla kommuner, oavsett folkbokföringskommun) OM MAN HITTAR var man kan anmäla sig, ex. finns det Prövningsenheten i Göteborg; i andra städer erbjuds prövningar på eller via KOMVUX. I vissa kurser, som t.ex Idrottskurser, i vilka undervisning på komvux ej bedrivs, då är det gymnasielärare som står för prövningar. - Det är nästan alltid lättare att få högre betyg om man läser en kurs; om man hittar var man kan anmäla sig till prövning, förbereder man sig i princip helt genom självstudier (på vissa ställen ibland kan man få viss handledning, men det är inte mycket och inte överallt som den möjlighet finns).
    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Gabriel; jag har läst din fråga nu och kan direkt säga att jag tror inte att Prövningar är svar på ditt "problem"; du skulle behöva göra prövningar i minst 20 kurser i så fall - troligtvis i fler kurser. För att få ut Examensbevis från komvux, behöver du godkända betyg i gymnasiala kurser motsvarande ca tre års heltidsstudier. Du måste samla ihop Betyg som motsvarar 2400 gymnasiala poäng och det är 24 stycken normalstora kurser (á 100 poäng = undervisning i fem veckor på heltid). De flesta kurser inom svensk gymnasieskola är just á 100 poäng. Finns några få som är större, ex. Fysik 1a är en 150 poängskurs. Och det finns också ett antal 200p.kurser på de Yrkesprogrammen. Men det finns också mindre kurser á 50 poäng inom exempelvis psykologi, naturkunskap och samhällskunskap.

    Om vi säger att gör 24 prövningar (i genomsnitt behöver du göra så många, kanske t o m fler); och varje prövning kostar 500 kr; det är 12 tusen kr som du behöver betala + resor till prövningslokalen (2 resor per prövning - skriftlig del och muntlig del som man gör olika dagar) + du förbereder dig på egen hand på din fritid, det kräver mycket resurser (både i pengar och i tid) och detta även om du har alla de kunskaper som krävs.
    Det är också svårt att hitta var man kan anmäla sig till prövningar; många vill göra prövningar för att höja sina tidigare betyg eller för att undervisning i de kurser som du behöver eller vill ha betyg i, ej erbjuds i deras kommun (och läsa på komvux på gymnasial nivå gör man i den kommunen där man är folkbokförd). jag är inte alls säker att du på 3 år hinner göra 24 prövningar. Det är mycket mer troligt att du har större chans att uppnå kraven för examensbevis om du läser på komvux i 3 år. Har du tur och goda förkunskaper, kan det inte uteslutas att du på 2 år kan uppnå kraven för examensbevis. Snabbare än så tror jag inte det kan gå på komvux.
    Folkhögskola, däremot, har rätt att så snabbt som på bara ett läsår ge Omdöme om Grundläggande behörighet. Att det går på endast ett år, kan dock inte garanteras; det kan ta längre tid, men det finns ändå en chans att klara det på ett läsår.
    Därför är mitt råd att söka till folkhögskolorna. Sök till många olika folkhögskolor. Varje folkhögskola gör egen antagning. Bästa hälsningar ANNA

    • : Hej! Jag sitter i samma sits som Gabriel. Hur går man tillväga för att söka till en folkhögsskola och vad för kurser behöver man läsa? Hur exakt fungerar det att få den grundläggande behörigheten?
    • Mikael : Folkhögskolornas gemensam sida är www.folkhogskola.nu och man får söka till vilken folkhögskola man vill, oavsett vilken kommun man är folkbokför i; man kan söka till många olika folkhögskolor samtidigt också (därför att man söker till skolan direkt); vill man få Grundläggande behörighet till högskolestudier, från en folkhögskola, är det en Allmän kurs man söker till. Ansökningsperiod ligger ofta under våren och start på allmänna kurser sker i augusti-september; några få folkhögskolor kan ha start i januari och ansökn.period - under hösten. Kommer man in på en "allmän kurs", gör man upplägg med folkhögskolans personal (utifrån de förkunskaper man har, kan man- som snabbast - få Omdöme om grundläggande behörighet på ett läsår, 2 terminer).