zahra
    hej!
    Jag har redan 2,5 meritering från moderna språk och matte 5 men jag har även engelska 7 som ger ett helt merit poäng (totalt 3,5). vad händer om jag lägger engelska sju som utökat? kommer den räknas med i snittet och ge mig meritpoäng eller inte?

    Tack

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Zahra,

    max i merit<< är 2.5 - mer kan man tyvärr inte få. Se gärna på GymnasieGuiden.se<<

    Om du har Eng 7 som utökad kurs, kommer betyg i den räknas in - endast om det kommer att höja ditt meritvärde. Om det betyget inte kommer att höja ditt meritvärde, kommer inte det betyget räknas in.

    ExempeI. Om vi antar att du får B betyg i aIIa gymnasiaIa kurser. /betyg i gymnasiearbete räknas inte in, då det är endast möjIigt att få E i Gymn.arbete/. Om du får B betyg i AIIa gymn.kurser och max i merit... då har du 17.5 i jämföreIsetaI + 2.5 i merit = 20.0 i meritvärde. Om du då har A betyg i eng.7 då kommer det betyget räknas in i ditt jämföreIsetaI och höja ditt jämföreIsetaI med ca 0.1... om du då får B betyg i Eng7 , eIIer Iägre, t.ex C betyg... då kommer inte det betyget räknas in (det är som om du ej Iäste den kursen).

    VänIigen

    JuIia SYV