Hanie

    Hej! Nu när höstens högskoleprov också är inställd så vill jag inte slösa ännu flera månader på att bara satsa på det utan jag funderar på att läsa upp mina betyg istället. Min merit är 18.65 (inklusive 2-5p) och jag satsar på att antingen komma in på tandläkarprogrammet eller juristprogrammet (helst i göteborg). Min fråga är då, hur ska jag prioritera när jag väljer vilka kurser som jag borde plugga upp? Ska jag plugga upp de kurser som jag fick lågt betyg på (AKA de ämnen jag hade svårt för) och få upp dem till ett C t ex, eller ska jag plugga upp mina C och B till ett A? Några tips?

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hejsan,
    om du höjer betyget i "ett steg" i en hundrapoängs kurs (de flesta gymnasiala kurser är just på 100p., som t.ex alla mattekurser, alla språkkurser och idrott och hälsa 1, naturkunskap 1b, samhällskunskap 1b m.fl), då höjs ditt jämförelsetal med cirka + 0.1, alltså höjning från E till C i en 100p.kurs kommer ge dig + 0.2 och höjning från D till A (i en 100p.kurs) kommer ge dig höjning med + 0.3.
    Höjning i en större kurs, som t.ex Fysik 1a som är på 150p. ger mer höjning - alltså 50% mer höjning för att kursen är 50% större, än en 100p. kurs.
    Alltså, höjning i flera steg i större kurser ger mer höjning.
    I vilka kurser du har lättare att få högre betyg, vet du bäst själv.
    Inom matte kan du skaffa dig betygen i a-spår, och matte 3b, alltså i kurserna matematik 1a, 2a och 3b och de betygen kommer räknas in i kompletteringsgruppen (BII) i stället för matte 1c, 2c och 3c.

    Lycka till!
    Julia

    • : Hej! Tack för det utförliga svaret! Jag har läst naturvetenskapsprogrammet och för mig gällde matte 1c, 2c och 3c, så om jag vill läsa upp de betygen, jag måste göra det genom kurserna matte 1a, 2a och 3b?
    • Julia : Du "måste inte" läsa upp betygen genom kurserna matte 1a, 2a och 3b men det är fördelaktigt för dig, detta pga det är lättare att få högre betyg i a-spåret. Men om du får högre betyg i b- ellr c-spåret, kommer de högre betygen att räknas in.