Hej Lisa,

    CD (Creative Director) och Manager är yrket/yrken som ej är reglerade, dvs finns inga strikta regler vad det innefattar eller vilken utbildning som krävs. Arbetsgivare kan därför lägga "lite vad som helst in i arbetsuppgifterna" och anställa "vem som helst", enligt egen bedömning (finns alltså inte några centrala regler).
    Exempel på utbildningar som kan passa om man är intresserad av att arbeta inom det arbetsmarknads-område:
    En liten högskolekurs - Agila metoder för managers (Linnéuniversitetet i Växjö)
    Yrkeshögskoleutbildning (i Landskrona, Skåne) till eventkoordinator
    Yrkeshögskoleutbildning (i Malmö) till content-manager
    Yrkeshögskoleutbildning (i Gbg) till art-director-copywriter

    Fler utbildningsalternativ som du kan kika på:
    konstkulturutbildning.se/Sok/Utbildning/filmproduktion
    konstkulturutbildning.se/Sok/Utbildning/musikproducent
    yhguiden.se/utbildning/vuxenutbildningen-pitea/digital-strateg
    yhguiden.se/utbildning/frans-schartaus-handelsinstitut/teater-event-scentekniker-frans-stockholm

    SYV-besökare SYV

    Hej Lisa,
    titta på framtid.se/yrke/konstnarlig-ledare och jag tycker där finns det en viktig "ledtråd": om att behöva vara kreativ men samtiigt ordningssam person;
    vidare tycker jag att man behöver ha någon form av ledarskapsutbildning och kunskaper inom ekonomi/budgethantering + bra kunskaper inom den branschen inom vilken man vill vara verksam.
    Man kan också behöva ständigt "jaga projekt/uppdrag"; det är inte troligt att kunna få heltidsjobb med månadslön inom det yrke som du är intresserad av.
    Det är också inte omöjligt att du skulle behöva starta eget - komma på någon affärsidé och blir i så fall din egen arbetsgivare - då kan du själv bestämma vilken utbildning du behöver skaffa sig för att lyckas.

    Vänligen och lycka till!
    SYV