Julia
    Hej, i föräldrabalken står det att man som förälder är skyldig att försörja sitt barn som längst till 21 års ålder ifall barnet går grundskola, gymnasieskola eller ”annan jämförlig grundutbildning”. Hur vet man om en utbildning räknas till detta? Jag undrar specifikt ifall profilkurser på gymnasienivå på folkhögskolor är det. Eller innefattar det möjligtvis endast utbildningar man går för att uppnå gymnasiekompetens? Tacksam för svar.

    1 Svar

    Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    Hej Julia,
    det är inte en fråga som vi på Fråga syv kan svara på. Det är en fråga till en jurist. Det där med ”annan jämförlig grundutbildning” är en tolkningsfråga och det är inte studie- och yrkesvägledare som gör den tolkningen.
    Möjligtvis kan Försäkringskassan svara på din fråga.
    Kuratorer på skolorna kan också - kanske, förhoppningsvis - svara (eftersom de är ofta "inblandade" i konflikter mellan elever och föräldrarna).
    En annan "tolkning" är - vad betyder "försörja"? Är det ge tak över huvudet och mat på bordet så att barnet ej svälter, eller inkluderar det mer än så? Hur mycket mer än så?
    Om det är en fråga om att en av föräldrarna ska betala "en viss summa" till en annan förälder för att den andra föräldern står för hyra, mat och andra omkostnader - så är det säkert Försäkringskassan som kan svara eller bör kunna svara.
    Du kan testa fråga på folkhögskolorna - då din fråga handlar om folkhögskoleutbildning. Dock blir jag inte förvånad att folkhögskolorna svarar att de inte vet och ej heller vet vem "äger" frågan.
    Jag är ledsen, men det är inte Studie- och yrkesvägledare som är expert på det område.
    ********
    Jag hoppas du förstår att det är alltid bättre att försöka komma överens och inte hävda sina rättigheter gentemot sina föräldrar; dock förstår jag att det kan uppstå situationer när det inte är möjligt.

    Vänligen och med förhoppning om att det löser sig på ett bra sätt för dig!
    Du får gärna återkomma och berätta hur det går, om du fick svar på din fråga och av vem.

    L.

    Liselotte