Hej Lucas,
    om utbildningen till Idrottslärare på GIH - var god se info på gih.se/kurswebb/program-och-kurser/amneslararprogrammet-mot-gymnasieskolan
    i Sverige är gymnasielärare oftast behöriga i 2 ämnen. Vilket annat ämne vill du bli lärare i?
    Se gärna info på gih.se/Utbildning/Vara-utbildningar/Utbildningar-tillsammans-med-andra-larosaten/Andra-amnet-inom-amneslararprogrammet

    ang.behörighet till utbildningar som leder till yrket Idrottslärare - så står det följande info på GIH´s hemsida: Förkunskapskrav: Samhällskunskap 1b alternativt, Samhällskunskap 1a1 + 1a2, Matematik 2 och Naturkunskap 2 + Idrott och hälsa 1. (GIH = gymnastik- och idrottshögskola).
    Har du godkänt betyg i matematik 2?
    ang. Naturkunskap 2, så finns det ett antal olika ersättningsmöjligheter. Se information på antagning.se/sv/dina-betyg/gymnasial-vuxenutbildning/gymnasieexamen-fran-komvux/sarskild-behorighet/kurser-som-ger-sarskild-behorighet-i-naturkunskap

    Du kan kontakta Antagning.se, uppge exakt vilka kurser du har godkända betyg i och fråga om de kommer bedöma dig som behörig vad gäller naturkunskap 2. Alternativt kan du söka läsa nk2 på komvux, och du kan också boka tid med SYV på komvux som kommer titta på dina betyg och kan vid behov kontakta betygsexperter.

    Det är rätt krångligt med lärarutbildningar; t.ex se oru.se/utbildning/program/amneslararprogrammet-inriktning-mot-arbete-i-gymnasieskolan-samhallskunskap-idrott-och-hälsa - i Örebro finns ämneslärarprogrammet där man kombinerar idrott och samhällskunskap (för samhällskunskapsdelen krävs det godkänt betyg i samhällskunskap 2 men för idrottsdelen räcker det med naturkunskap 1b... alltså nk2 krävs inte - och man kan fråga sig: varför det är så att samma utbildning "gymnasielärare i idrott" kräver nk2 på vissa orter men att det räcker med nk1b på andra orter?).

    Mina råd:
    kontakta studievägledare på lärarhögskolan på de orter där du vill studera och få fram om det finns möjlighet att utbilda sig till idrottslärare och i vilka kombinationer (vad kan ditt andra undervisningsämne bli om du läser på just "den orten"?).
    Läs gärna matematik 2 och naturkunskap 2 på komvux. Det kan i vilket fall inte skada! Om matte 2 ej krävs för din högskoleutbildning, får du + 0.5 meritpoäng för godkänt betyg i matte2. Att kunna mer matte eller ha mer kunskap inom naturkunskap kan inte skada; det är ett PLUS i många olika sammanhang.
    Se den 16 mars 2021 - på www.studera.nu eller på www.antagning.se - vilka högskoleutbildningar som öppnas för anmälan inför start Hösten 2021. utbildningsutbud förändras. Det fastställs till första dagen i anmälningsperioden.
    Var beredd på att särskild behörighet kan vara "lite olika" även om det är samma yrke som man utbildar sig till... i ditt fall idrottslärare. På vissa orter kan Idrott och hälsa 2 krävas. Matte 2 kan krävas. Ersättningsmöjligheter för naturkunskap 2 kan bero på om du har eller inte har godkända betyg i 700poäng vårdkurser... . Det är alltså rätt krångligt med  behörigheter till lärarutbildningar. :(

    • : Hej Anna tack för snabbt svar. Jag hade tänkt läsa idrott och samhällskunskap på Örebro universitet. Jag har en vård examen från gymnasiet jag läste även matte 2. Men jag får mejla och fråga deras syn också. Tack för hjälpen!!
    • Anna :

      Bra, gör så, ta kontakt med studievägledningen för lärarutb.på Örebro universitet - kontaktinfo finns på oru.se/utbildning/lararutbildning