Danne
    Jag kom nyss in på ett program genom reserv på urval 2 som jag gärna skulle vilja läsa, men det kan jag inte just nu eftersom jag redan är några år inne på ett annat program, båda på universitetsnivå. Är det möjligt för mig att acceptera denna plats, men inte delta fram tills att jag är klar med det andra programmet? Jag skulle gärna föredragit att bara söka om till programmet när jag väl är klar med mitt pågående men det är väldigt svårt för mig att komma in, och betygen ändras ju hela tiden.

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Danne,

    om du kom in på ett program och accepterar platsen, är ju då tanke att du ska börja läsa när den utbildningen börjar och inte "någon gång i framtiden". Du kan prova söka "Anstånd med bibehållen studieplats" antingen för den utbildning som du är "inne på" och läser nu eller för den nya utbildningen, men jag tror inte det blir ett positivt svar på den ansökan, för att det är inte en sådan orsak du har som brukar ge anstånd.
    Anstånd kan man få om man har hälsoorsaker med läkarintyg, om ngt. jättetråkigt har hänt, som t.ex plötsligt dödsfall i familjen, men även då finns det inga garantier på att få anstånd.
    Prata med Antagning.se - berätta om din situation och fråga vad de kan råda dig att göra.

    Jag förstår att du vill både fortsätta läsa på din nuvarande utbildning och påbörja en ny utbildning, men inte påbörja den nu, utan sen, men det är inte tanken att man ska göra så. Om många gör så som du önskar att göra kan det uppstå en situation när platserna på de kommande framtida starter blir uppbokade på lång sikt framöver, och de nya sökande ska inte kunna komma in över huvudet taget, oavsett höga betyg eller högt resultat på högskoleprovet. Systemet är inte anpassat för sådana lösningar. Systemet funkar så att man söker till varje ny start, på nytt och konkurrerar om plats. I undantagsfall kan man få anstånd med bibehållen studieplats... men jag tycker inte du har en giltig orsak /dock förlorar du inget på att ansöka om anstånd; du kan ju inte få "mer än ett Nej" och det är inte alls farligt/.
    Ännu en lösning som kanske kan funka /dock kan inte jag lova dig att det kommer att funka/ - är att du accepterar den nya platsen och börjar läsa på den nya utbildningen. Om du inte samtidigt kan fortsätta läsa på din nuvarande /gammal/ utbildning, hoppar du av... men sedan, när du är klar med den nya utbildningen, kan det mycket väl bli så att du kan bli antagen till "senare del av programmet" på din nuvarnade utbildning, eftersom du har ju avklarat en del av utbildningen. För att du ska kunna antas till "senare del av programmet" behöver flera villkor uppfyllas, som inte är beroende av vad du gör... ex. att den utbildningen finns även om ett tag - då du vill hoppa in i den; plus att ledig plats finns; plus att utbildningen ej har förändrats mycket till sitt innehåll.
    Du kan med fördel samråda med flera personer, ex. med personal på Antagning.se och med studievägledare både på din nuvarande utbildning och på den nya utbildningen, där du kom in.

    Bästa hälsningar och lycka till!

    ANNA