Anonym
    Jag går nu mitt sista år på gymnasiet och har känt sedan tvåan att jag egentligen velat gå fordon. Men vad inom fordon jag vill hålla på med vet jag inte helt säkert och därför vill jag helst gå om gymnasiet för att få testa på dem olika delarna.

    Har haft möten med SYV på skolan och samtidigt med en annan SYV på en skola jag vill gå på som tycker det verkar som en dålig idé och att jag borde gå en yrkesutbildning istället. Men jag har inga problem med att gå tre år till på gymnasiet och enligt SYV behöver jag inte läsa om alla kurser eftersom jag fått betyg för ettan och tvåan redan och läst B-kurser istället för A.

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej,

    din ålder spelar stor roll. Om det är så att du nyss fyllde 19 år, då är det inte för sent för dig att söka om till åk1. men för det måste du nu, snart, hoppa av din nuvarande utbildning. Detta pga i fall du "går ut trean", så är du inte längre behörig till ännu en ny 3-årig gymnasial utbildning.

    Att byta dig in i åk1 på en ny gymnasieskola - innan läsåret är slut, skulle vara ett annat alternativ. Men här är problemet att det inte är din rättighet. Det är rektor på den mottagande skolan som bestämmer.

    Däremot att hoppa av gymnasiet nu, innan du "går ut trean" och söka till åk1 på nytt - till ett nytt program, det är din rättighet (OBS! du söker med dina gamla grundskolebetyg och konkurrerar om utbildningsplats; finns ingen garanti att du får plats).

    Ang. det som syv-en säger om att gå "en yrkesutbildnig i stället" - då är det rätt, men det kan bli praktikst omöjligt. Komvux prioriterar personer med "kort tidigare utbildningsbakgrund" för att de måste göra det, enligt Vuxenutbildningsförordningen. Med 3-årig gymnasial utbildning "i bagaget", blir du inte en person "med kort tidigare utbildningsbakgrund" och med det har små chanser att få läsa en yrkesutbildning på komvux.
    Arbetsförmedlingen kan erjubda plats på "arbetsmarknads/yrkes-utbildningar" men de prioriterar långtidsarbetslösa och satsar också i första hand på att ge utbildning till dem som inte kan få jobb. Om AF gör bedöming att du kan få jobb (vilket jobb som helst), kommer de inte köpa utbildning för dig. Och vad gör man då? Man har rätt att söka till komux. Man har rätt att önska sig utbildning via AF. Men om inten av de i praktiken erbjuder någon utbildningsplats, vad göra? och det är tyvärr verklighet för många ... :(

    Inom yrkeshögskolas fordonsutbildningar måste man redan ha en stabil "grund" i form av examen från fordons- och transportprogrammet; alternativt flerårig arbetslivserfarenhet från branschen - men hur får man jobb inom fordonsbranschen utan utbildning? Och utan arbetslivserfarenhet och vid avsaknad av examen från FT, kommer man inte in på utbildningen - det kan bli "moment 22"... :(

    Det känns tråkigt att råda att hoppa av gymnasiet, men just i ditt fall så kanske de är din bästa chans att gå fordonsutbildningen på gymnasial nivå; kanske t o m din enda chans.

    Du får gärna visa mitt svar från den syven som säger att du bör gå ut trean och gå en "yrkesutbildning" sedan. Fråga den syv-en om hen kan garantera att du blir antagen på någon sådan utbildning.

    I och för sig finns det inte någon 100% garanti att du med dina gamla grundskolebetyg kommer att få plats på FT, men den chansen är större. Du kan också för att öka den chansen söka till flera olika gymnasieskolor. Missa inte sista ansökningsdag - sista dag i Omvalspreioden, som i din del av Sverige är, om jag inte misstar mig, den 5 maj 2017.

    Bästa hälsningar

    ANNA