Samar
    Hej! Jag tog precis studenten, våren 2018. Min passion och dröm har alltid varit att bli psykolog, barnpsykolog mer specifikt. Men jag kom inte in på psykologprogrammet varken hösten 2018 eller våren 2019. Utan jag kom in på socionomprogrammet hösten 2018 och jag tackade ja och läser nu andra terminen. Men socionom känns inte riktigt min grej utan jag vill göra något mer. Min fråga är nu om man kan bli psykolog genom att tillgodoräkna poängen man har läst i högskolan (socionomprogrammet) och därifrån läsa psykologprogrammet. Eller är det ända sättet att vidareutbilda sig till psykoterapeut? För jag vill verkligen inte behöva jobba inom socialtjänsten mellan. Vet inte vad jag ska göra, tacksam för svar!

    1 Svar

    Daniel SYV

    Hej Samar,
    som reglerna ser ut nu så kan man i Sverige endast bli Psykolog genom att ta examen från psykologprogrammet. Och för att komma in på psykologprogrammet måste man konkurrera om plats med sina betyg (meritvärde) och/eller med HP-resultat; resultat av högskoleprovet.
    Det kan dock inte uteslutas att det i framtiden kommer att finnas någon annan möjlighet, men som det är nu, så finns det inte, förutom att skaffa sig utbildning till psykolog utomlands och sedan försöka få svensk psykolog-legitimation (vilket tyvärr inte kan garanteras, då det beror helt på hur Socialstyrelsen bedömer den utländska utbildningen + att komplettering kommer nästan garanterat att krävas, men det är inte säkert att kompletterande kurser kommer att finnas...).
    ****
    Mitt råd till dig blir att du gör högskoleprovet så ofta du kan och söker till psykologprogrammet till varje antagningsomgång; om du får tillräckligt högt resultat på högskoleprovet, borde du komma in på psykologprogrammet; sök också psykologprogrammet på alla de olika orter där programmet ges.

    Kika också gärna på yrke/psykologisk-coach
    yrke/psykologilärare
    och på de olika socionomyrken, ex. adoptionskonsult - man behöver alltså inte nödvändigtvis jobba just inom Socialtjänsten "bara för" att man är utbildad socionom. Ännu en möjlighet är att satsa på att bli en Kurator, ex. skolkurator eller kurator inom sjukvården.