Maryam
    Hej!
    Jag har modersmål arabiska och har läst det från femman. Men i nian fick jag reda på att man kan läsa det som moderna språk, och då började jag läsa det som moderna språk.
    Nu på gymnasiet, vill jag fortsätta med att läsa det som moderna språk. När jag pratade med hon som har ansvar om moderna språk och modersmål, så sa hon att jag hon hade fixat det. Men när jag sen skulle ha moderna språk, så säger min lärare att det är modersmål 1 och att det inte finns moderna språk i arabiska.
    Men jag känner flera som har själv pluggat och sen i slutet på terminen/läsåret fått göra ett prov och sedan fått betyg i det som moderna språk. Vad har ni för information gällande det?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Maryam,

    jag förstår att du viII Iäsa arabiska som Moderna språk, för att det är mer fördeIaktigt, eftersom du för Moderna språk 3 och 4 kan få Meritpoäng>>.

    De Moderna språk som gymnasieskolorna är skyldiga att erbjuda är franska, tyska och spanska. De övriga moderna språk erbjuds om möjlighet finns. Om "möjlighet finns" är det din skola som avgör. Ytterst är det rektor som är ansvarig.

    Om jag förstår dig rätt, så säger läraren i arabiska att du ska läsa Modersmål 1 och inte Moderna språk 3. Det är olika kursplaner, olika betygskrav och olika behörighet för läraren. Om just den läraren inte är behörig att undervisa och sätta betyg i Moderna språk /arabiska/ utan bara i Modersmål /arabiska/ kan utgöra ett problem. Man kan tycka att "vad är det för skillnad" - samma språk ju!? :) Ja, det är "samma språk" men man läser det språket på oIika sätt, med olika förkunskapskraven, olika kursplaner, olika betygskriterier och behörighet för läraren är också olika.

    Om du jämför dig och mig, t.ex - jag kan ingen arabiska. Jag skulle kunna börja läsa Moderna språk /arabiska/ 1. Då jobbar man mycket med uttal, bland annat & börjar med att lära sig alfabetet/bokstäverna. Du behöver inte jobba med uttal, då du kan prata arabiska och du kan alfabetet, antar jag :). Som modersmål kan man ibland kunna prata väldigt bra, men kanske man inte kan skriva på sitt modersmål, därför ägnar man mer tid åt att Läsa och Skriva inom Modersmål.

    Inom modernt språk måste man både lära sig skriva, läsa och prata, för man kan ju inget av det när man börjar.

    Hur som helst, så är det två olika ämnen - Moderna språk och Modersmål. Vad din skola kan erbjuda dig att läsa, är det bara din skola som vet. Din skola har, som sagt, inte skyldighet att erbjuda arabiska som moderna språk. Men jag ser ingen anledning för din skola att inte försöka ordna det, för att vara tillmötesgående och göra dig nöjd, om möjlighet finns.

    Därför tycker jag du bör prata med både läraren, och med SYV och med "hon som är ansvarig för moderna språk" och förklara varför du vill läsa Moderna språk 3 (arabiska) och sedan kanske även Moderna språk 4 (arabiska) - och det är inte alls svårt att förstå: du vill få meritpoäng, precis som nästan alla andra elever, för att Meritpoängen ger fördel i konkurrensen om plats på högskolan.

    Att du känner elever som tidigare har gjort någonting, kan du berätta för personal på din skola, men det kan också vara så att förutsättningar och möjligheter förändrades. Kanske fanns det förut en lärare som var behörig i arabiska som moderna språk, och nu finns hen kanske inte på skolan? Eller ngt. annat har förändrats, kanske... och tyvärr så kan inte gymnasieskola skyldighet att erbjuda några andra moderna språk än franska, tyska och spanska. Så de kan säga Nej. Och det är inte mycket du kan göra åt det.

    Du kan söka möjlighet att byta till en annan gymnasieskola, som erbjuder Moderna språk 3 (arabiska). Du kan också fråga om du kan göra prövning>> i den kursen. Din skola har i så fall rätt att ta ut prövningsavgift på 500 kr. Om det i din IndividueIIa StudiepIan bIir inskrivet av SYV på din skoIa att "Moderna språk 3 (arabiska)" som egentligen heter Arabiska 3 ingår, då har du rätt att läsa den kursen eller om din skola inte kan ge dig möjlighet att läsa den, göra prövning i den.

    Jag hoppas att någonting i mitt svar blir till hjälp för dig!

    Lycka till! hör gärna av dig och berätta hur det går!

    Vi håller tummarna!

    ANNA :)

    • : vet du något om man kan göra bara ett prov och få betyg på det utan ha "lektioner"? För så har det varit tidigare
    • Mikael : Det du beskriver heter Prövning (samma som SärskiId prövning), man gör "prov" och får betyg utan att ha Iektioner.