Tina
    Hej! Jag vill söka till polis och har sedan gymnasiet godkänt betyg i historia 1a. Jag förstår att jag behöver historia 1b för att bli antagen, men har nu även sett att det går att söka kurserna 1a1 och 1a2 som är 2 st 50 poängskurser. Stämmer det ? Motsvarar de två 50 poängskurserna, hela 100 poängskursen?

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV

    Hej Tina,
    du skriver att du har godkänt betyg i "Historia 1a" men det finns ingen kurs som heter så. Kolla i dina betyg vad kursen heter som du fick godkänt betyg i. Är det kanske Historia A eller är det kanske Historia 1a1 ?

    Historia 1a2 och 1a1, tillsammans, är detsamma som Historia 1b, det stämmer. Om du nu har godkänt betyg i Historia 1a1, kan du genom att få godkänt betyg i Historia 1a2 få samma behörighet som Historia 1b ger.

    Hälsningar

    Mikael SYV