Tecken
    Jag läser logopedprogrammet just nu och tycker det går så långsamt. Jag går på alla obligatoriska moment och klarar alla mina tentor än så länge men det finns många luckor i schemat då jag skulle kunna läsa i förväg. Är det möjligt att läsa ut utbildningen snabbare? Kan jag läsa i dubbel takt för att ta min examen tidigare?

    1 Svar

    Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    Hej,
    det finns, mig veterligen, något snabbt-upplägg på logopedprogrammet, men prata gärna med studievägledare på din utbildning och/eller med utbildningsansvariga - så kanske de kan ge bra förslag på någon lösning.
    Det jag tänker på, är följande:
    - det blir troligtvis svårare framöver och du kanske behöver "håltimmarna" för att läsa in kurslitteratur mm;
    - du kan inför nästa termin söka läsa kurser (eller ett nytt program på halvtid) - på distans, vid sidan av ditt program (så att du får fler högskolepoäng och mer kunskap och kan därför lättare få jobb och kanske högre lön när du är klar med utbildningarna);
    - du kanske kan skaffa dig extrajobb, vid sidan av studier (och om du jobbar på kvällstid och/eller under helger), kommer du behöva använda dina "håltimmar" till att läsa in eller för att vila dig: ta en promenad, läsa en bok, som inte har med utbildningen att göra, lyssna på musik och kanske ta en tupp-lur?

    Det är viktigt att inte bränna ut sig, inte gå in i väggen. Sedan har vi alla olika mycket energi och vi är inte alla lika snabba (men det kan också "gå i perioder" - ibland behöver samma person mer tid för att åstadkomma samma resultat).

    Sammanfattning
    jag tror det blir svårt att "snabba på" studier på ditt program, men fråga om det på din institution.

    Vänligen och lycka till!
    L.

    Liselotte