Sök efter frågor
Här kan du söka bland alla redan ställda frågor.
Alla frågor är besvarade av riktiga studie- och yrkesvägledare.
Just nu är 32000 frågor besvarade.
Kursen "kommunikation"?
2 Svar
Hej Amanda,
följande info om kursen Kommunikation på gymnasiet (inom ämnet Pedagogik) finns på Skolverkets hemsida:
Undervisningen i kursen Kommunikation ska behandla följande centrala innehåll:
- Människors interaktion & kommunikation i olika sammanhang & utifrån olika teorier.
- Sociala & kulturella förhållandens påverkan på människors interaktion & kommunikation.
- Gruppens & det sociala sammanhangets betydelse för interaktion & kommunikation.
- Användning av samtal som redskap i kommunikationen.
- Interaktion & kommunikation vid konflikter & konflikthantering.
- Framväxten av mediekulturer & användandet av digitala medier samt deras betydelse för människors liv & lärande.
- Kritisk bearbetning av information från olika källor.
- Användning av informationsteknik som redskap för kommunikation & information.
Kunskapskrav (för att uppnå en viss betygsnivå)
Betyget E
Eleven beskriver översiktligt människors interaktion och kommunikation. Eleven ger också exempel på hur interaktion och kommunikation påverkar människors lärande och deltagande i sociala och pedagogiska situationer. I beskrivningarna använder eleven med viss säkerhet centrala begrepp och teorier samt förklarar enkla samband och drar enkla slutsatser.
Eleven söker och bearbetar med viss säkerhet information från olika källor samt värderar den med enkla omdömen.
Eleven planerar, såväl självständigt som i samarbete med andra, en presentation i ett bestämt syfte. Utifrån planeringen genomför eleven presentationen i samråd med handledare. I presentationen interagerar eleven, samt kommunicerar med viss säkerhet. Dessutom utvärderar eleven presentationen med enkla omdömen utifrån uppsatta mål. I utvärderingen diskuterar eleven översiktligt möjliga alternativa lösningar och föreslår vid behov förbättringar.
Eleven diskuterar översiktligt egna och andras attityder, värderingar och handlingar i samband med presentationen. I diskussionen framför eleven enkla argument för sina åsikter samt visar respekt för andras åsikter.
När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
*****
Betyget D
Betyget D innebär att kunskapskraven för E och till övervägande del för C är uppfyllda.
*****
Betyget C
Eleven beskriver utförligt människors interaktion och kommunikation. Eleven ger också exempel på hur interaktion och kommunikation påverkar människors lärande och deltagande i sociala och pedagogiska situationer. I beskrivningarna använder eleven med viss säkerhet centrala begrepp och teorier samt förklarar samband och drar välgrundade slutsatser.
Eleven söker och bearbetar med viss säkerhet information från olika källor samt värderar den med nyanserade omdömen.
Eleven planerar, såväl självständigt som i samarbete med andra, en presentation i ett bestämt syfte. Utifrån planeringen genomför eleven presentationen efter samråd med handledare. Eleven diskuterar utförligt sin egen och andras roll och betydelse samt tar utgångspunkt i det vid sitt eget handlande. I presentationen interagerar eleven, samt kommunicerar med viss säkerhet. Dessutom utvärderar eleven presentationen med nyanserade omdömen utifrån uppsatta mål. I utvärderingen diskuterar eleven utförligt möjliga alternativa lösningar och föreslår vid behov förbättringar.
Eleven diskuterar utförligt egna och andras attityder, värderingar och handlingar i samband med presentationen. I diskussionen framför eleven välgrundade argument för sina åsikter samt visar respekt för andras åsikter.
När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
*****
Betyget B
Betyget B innebär att kunskapskraven för C och till övervägande del för A är uppfyllda.
*****
Betyget A
Eleven beskriver utförligt och nyanserat människors interaktion och kommunikation. Eleven ger också exempel på hur interaktion och kommunikation påverkar människors lärande och deltagande i sociala och pedagogiska situationer. I beskrivningarna använder eleven med säkerhet centrala begrepp och teorier samt förklarar komplexa samband och drar välgrundade och nyanserade slutsatser.
Eleven söker och bearbetar med säkerhet information från olika källor samt värderar den med nyanserade omdömen.
Eleven planerar, såväl självständigt som i samarbete med andra, en presentation i ett bestämt syfte. I planeringen identifierar eleven kritiska moment och förebygger hinder som kan uppstå under genomförandet. Utifrån planeringen genomför eleven presentationen efter samråd med handledare samt anpassar vid behov genomförandet till ändrade förutsättningar. Eleven diskuterar utförligt och nyanserat sin egen och andras roll och betydelse samt tar utgångspunkt i det vid sitt eget handlande. I presentationen interagerar eleven, samt kommunicerar med säkerhet. Dessutom utvärderar eleven presentationen med nyanserade omdömen utifrån uppsatta mål och deltagarnas respons. I utvärderingen diskuterar eleven utförligt och nyanserat möjliga alternativa lösningar och föreslår vid behov förbättringar.
Eleven diskuterar utförligt och nyanserat egna och andras attityder, värderingar och handlingar i samband med presentationen. I diskussionen framför eleven välgrundade och nyanserade argument för sina åsikter samt visar respekt för andras åsikter.
När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
Hej Amanda,
du fick redan svar från ANNA som visar på vad skolverket ger för info om kursen. Det är i princip det som SYV kan bidra med... om inte SYV-en själv läst samma kurs på gymnasiet och kan i så fall berätta om sina Personliga Erfarenheter /men det kan vara vilseledande - pga olika lärare kan bedriva undervisning på rätt så olika sätt.../.
Om en elev står i valet mellan olika valbara kurser - är mitt råd att be om lov att "besöka" lektioner i den aktuella kursen på sin egen skola (sitta med på en lektion; ännu bättre - på ett par lektioner; eller i alla fall på en del av en lektion -om inte schemat tillåter att delta i hela lektionen). då kan man skaffa sig en egen uppfattning - genom den sorters "studiebesök".
Hälsningar
D:
Frågor och svar taggade med 'kunskap' (9 st.)
-
Studie tips, hur kan man höja betyg på gymnasiet?
Hej jag går första år natur, och första termin fick jag helt okej betyg och är helt nöjd över dem, men detta termin får jag inte högre än c och jag pluggar runt 2-3 timmar på en dag efter skolan och fortfarande ingen ändringar...
Hejsan,vi har samlat våra bästa tips om Studieteknik på gymnasieguiden.se/informeras/tips-om-studieteknik - läs igenom våra tips, testa olika metoder och utarbeta dina egna... Läs hela svaret -
Hitta rätt gymnasium?
Hej jag tyckte inte direkt något var tråkigt när jag gick i grundskolan men det är väll för att jag alltid har haft inställningen att allting är på nåt sätt bra
Hej Axel,vilken härlig inställning till studier du har! Jag håller med dig om att (nästan) allt man lär sig är (eller kan i framtiden bli) på något sätt bra att kunna!Du skriver... Läs hela svaret -
Hur mycket meritpoöng behöver man i åk 7?
Hej! Jag undrar hur mycket meritpoöng man ska ha i åk 7 så man inte har för mycket att jobba på sen i 9an och för att kunna gå på ett hyfsat bra gymnasium. Och är 240 meritpoöng dåligt?
Hej Jezania,till gymnasiet konkurrerar eleverna med en siffra som räknas ut på de betygen som ingår i Slutbetyg från grundskolan. De flesta betygen som ingår i slutbetyg från... Läs hela svaret -
Kontaktlista till studie- och yrkesvägledare inom stockholmslän?
Hej, Undrar ifall ni en har kontaktlist på alla studie- och yrkesvägledare kontakt information inom Stockholms län som jag kan ta del av i syfte till C-uppsats enkät undersökning?
Personligen har inte jag en sådan lista och jag tvivlar på att någon fullständig lista finns; SYV-ar kan finnas på skolor, på AF, inom olika projekt och det... Läs hela svaret -
pilot utomlands?
Hejsan, får jag plugga i tex Usa för att bli pilot om jag gått teknik eller naturvetenskap eller måste jag gå ib? Hur skulle mina chanser minskas om jag gick naturvetenskap eller teknik och inte ib?
Hej J, som sagt, när man är 22 år, kan man inte längre söka till gymnasiet, utan söker till komvux, till en folkhögskola eller bedriver självstudier och anmäler sig till prövningar -... Läs hela svaret -
Kan man få ett F i någon kurs, utan att ha fått någon betygsvarning?
Hej, jag undrar om läraren har rätt att sätta ett F i slutbetyg om man inte har fått betygsvarning under hela 2:an på gymnasiet? Ett betyg ska inte komma som en chock för elever!?
Hej Daniel, du får gärna läsa vad Skolverket säger om betygssättningen. Här>>> är direktlänk till info på Skolverkets... Läs hela svaret -
hur kan man veta om läroböcker?
hej! hur kan jag ta reda på vilka läroböcker min skola som jag ska börja i använder? gå det ens att veta? eftersom jag är lite nyfiken och vill veta det:) tack
Hej Mansoora! Det är inte hemlig information :) men det är mycket möjligt att det är ännu inte bestämt. Varje lärare har ganska mycket frihet i vilka läroböcker hen använder... Läs hela svaret -
Måste man läsa på komvux i hemkommunen?
Hej! Ja, min fråga är då om man måste läsa på komvux i sin hemkommun eller kan det ske på annan plats? Då jag anser att min hemkommun har ganska dåliga utbildningskunskaper och dåligt upplagt. ' Jag hade hellre velat läsa i någon annan stad, med bättre uppläggning och kunskaper.
Hej Linnea! Det är skillnad - om du söker Grundskolekurser eller Gymnasiala kurser på Komvux. Grundskola är obligatorisk och "rättighet för folket", så att säga - och därför har man rätt att läsa grundskolekurser i... Läs hela svaret -
Hur vet jag att jag är bra på någonting?
Hej! Jag är en tjej som är mycket intresserad av de naturorienterande ämnena och jag har där både A och B i betyg. Jag har alltid varit den sociala i klassen och alla lärare tycker gott om nu jämt. Börjar därför tro att jag får högre betyg än jag förtjänar. Hur vet man att man är bra på...
Hej Ebba, du kan testa dina mattekunskaper på www.matteboken.se där alla kurser är upplagda för självstudier. Se om du kan lösa alla uppgifter för åk8 t.ex. - utan några problem... Om du får bra betyg i olika ämnen... Läs hela svaret
Hittar du inte din fråga?
Skapa en ny fråga