Student
    Hej. Jag ska börja andra året på gymnasiet nu i höst och undrar vad kursen "Kommunikation" innebär (lite mer på djupet) och går ut på. Tack på förhand.

    2 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Amanda,
    följande info om kursen Kommunikation på gymnasiet (inom ämnet Pedagogik) finns på Skolverkets hemsida:

    Undervisningen i kursen Kommunikation ska behandla följande centrala innehåll:

     

    • Människors interaktion & kommunikation i olika sammanhang & utifrån olika teorier.
    • Sociala & kulturella förhållandens påverkan på människors interaktion & kommunikation.
    • Gruppens & det sociala sammanhangets betydelse för interaktion & kommunikation.
    • Användning av samtal som redskap i kommunikationen.
    • Interaktion & kommunikation vid konflikter & konflikthantering.
    • Framväxten av mediekulturer & användandet av digitala medier samt deras betydelse för människors liv & lärande.
    • Kritisk bearbetning av information från olika källor.
    • Användning av informationsteknik som redskap för kommunikation & information.

     

    Kunskapskrav (för att uppnå en viss betygsnivå)

    Betyget E

    Eleven beskriver översiktligt människors interaktion och kommunikation. Eleven ger också exempel på hur interaktion och kommunikation påverkar människors lärande och deltagande i sociala och pedagogiska situationer. I beskrivningarna använder eleven med viss säkerhet centrala begrepp och teorier samt förklarar enkla samband och drar enkla slutsatser.

    Eleven söker och bearbetar med viss säkerhet information från olika källor samt värderar den med enkla omdömen.

    Eleven planerar, såväl självständigt som i samarbete med andra, en presentation i ett bestämt syfte. Utifrån planeringen genomför eleven presentationen i samråd med handledare. I presentationen interagerar eleven, samt kommunicerar med viss säkerhet. Dessutom utvärderar eleven presentationen med enkla omdömen utifrån uppsatta mål. I utvärderingen diskuterar eleven översiktligt möjliga alternativa lösningar och föreslår vid behov förbättringar.

    Eleven diskuterar översiktligt egna och andras attityder, värderingar och handlingar i samband med presentationen. I diskussionen framför eleven enkla argument för sina åsikter samt visar respekt för andras åsikter.

    När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
    *****

    Betyget D

    Betyget D innebär att kunskapskraven för E och till övervägande del för C är uppfyllda.
    *****

    Betyget C

    Eleven beskriver utförligt människors interaktion och kommunikation. Eleven ger också exempel på hur interaktion och kommunikation påverkar människors lärande och deltagande i sociala och pedagogiska situationer. I beskrivningarna använder eleven med viss säkerhet centrala begrepp och teorier samt förklarar samband och drar välgrundade slutsatser.

    Eleven söker och bearbetar med viss säkerhet information från olika källor samt värderar den med nyanserade omdömen.

    Eleven planerar, såväl självständigt som i samarbete med andra, en presentation i ett bestämt syfte. Utifrån planeringen genomför eleven presentationen efter samråd med handledare. Eleven diskuterar utförligt sin egen och andras roll och betydelse samt tar utgångspunkt i det vid sitt eget handlande. I presentationen interagerar eleven, samt kommunicerar med viss säkerhet. Dessutom utvärderar eleven presentationen med nyanserade omdömen utifrån uppsatta mål. I utvärderingen diskuterar eleven utförligt möjliga alternativa lösningar och föreslår vid behov förbättringar.

    Eleven diskuterar utförligt egna och andras attityder, värderingar och handlingar i samband med presentationen. I diskussionen framför eleven välgrundade argument för sina åsikter samt visar respekt för andras åsikter.

    När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
    *****

    Betyget B

    Betyget B innebär att kunskapskraven för C och till övervägande del för A är uppfyllda.
    *****

    Betyget A

    Eleven beskriver utförligt och nyanserat människors interaktion och kommunikation. Eleven ger också exempel på hur interaktion och kommunikation påverkar människors lärande och deltagande i sociala och pedagogiska situationer. I beskrivningarna använder eleven med säkerhet centrala begrepp och teorier samt förklarar komplexa samband och drar välgrundade och nyanserade slutsatser.

    Eleven söker och bearbetar med säkerhet information från olika källor samt värderar den med nyanserade omdömen.

    Eleven planerar, såväl självständigt som i samarbete med andra, en presentation i ett bestämt syfte. I planeringen identifierar eleven kritiska moment och förebygger hinder som kan uppstå under genomförandet. Utifrån planeringen genomför eleven presentationen efter samråd med handledare samt anpassar vid behov genomförandet till ändrade förutsättningar. Eleven diskuterar utförligt och nyanserat sin egen och andras roll och betydelse samt tar utgångspunkt i det vid sitt eget handlande. I presentationen interagerar eleven, samt kommunicerar med säkerhet. Dessutom utvärderar eleven presentationen med nyanserade omdömen utifrån uppsatta mål och deltagarnas respons. I utvärderingen diskuterar eleven utförligt och nyanserat möjliga alternativa lösningar och föreslår vid behov förbättringar.

    Eleven diskuterar utförligt och nyanserat egna och andras attityder, värderingar och handlingar i samband med presentationen. I diskussionen framför eleven välgrundade och nyanserade argument för sina åsikter samt visar respekt för andras åsikter.

    När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med säkerhet den egna förmågan och situationens krav.

    Länktips: skolverket.se/undervisning/gymnasieskolan/laroplan-program-och-amnen-i-gymnasieskolan/gymnasieprogrammen/amne.

    Daniel SYV

    Hej Amanda,

    du fick redan svar från ANNA som visar på vad skolverket ger för info om kursen. Det är i princip det som SYV kan bidra med... om inte SYV-en själv läst samma kurs på gymnasiet och kan i så fall berätta om sina Personliga Erfarenheter /men det kan vara vilseledande - pga olika lärare kan bedriva undervisning på rätt så olika sätt.../.
    Om en elev står i valet mellan olika valbara kurser - är mitt råd att be om lov att "besöka" lektioner i den aktuella kursen på sin egen skola (sitta med på en lektion; ännu bättre - på ett par lektioner; eller i alla fall på en del av en lektion -om inte schemat tillåter att delta i hela lektionen). då kan man skaffa sig en egen uppfattning - genom den sorters "studiebesök".

    Hälsningar
    D:

    Frågor och svar taggade med 'f i ett ämne' (17 st.)

    • Aila

      kan man läsa matte2b igen?

      Jag fick F i matte 2b men vill självklart få godkänt. Finns det möjlighet till att få godkänt på matte 2b medan jag fortfarande går på gymnasiet (jag går sista året). Jag vill gärna undvika att läsa om kursen efter gymnasiet. Jag vill även veta om jag kan få godkänt innan högskola ansökningar...

      Milla : : Hej,du har rätt att, innan du går ut gymnasiet, göra Prövning i en kurs som du läste på gymnasiet och fick F i. Att läsa om (läsa en gång till) samma kurs kan din skola ge dig... Läs hela svaret
    • Elev

      Kan jag få jobb efter gymnasiet om jag har F i något ämne?

      Jag kommer mest troligen få F i idrott då jag inte är delaktig på lektionen (har redan försökt reda ut me rektor osv men det gick inte bra, så det är ingen utväg) - kommer detta hindra mig från att kunna söka jobb efter gymnasiet? Alltså ett jobb man inte behöver utbildning till (t.ex....

      Daniel: : Hej, om kraven för gymnasieexamen kan du läsa på gymnasieguiden.se/informeras/vad-kraevs-foer-att-uppna-gymnasieexamenDet går att ta ut examen med F i Idrott-och-hälsa1.Max... Läs hela svaret
    • Yasmin

      Börja på Komvux utan ett gymnasieexamen?

      Hej! Jag är 19 år gammal och läste 3 år på gymnasiet Naturvetenskapsprogram. Jag har tyvärr fått dåliga betyg på det tredje året men jättebra betyg på första och andra året. Detta hände p.g.a. personliga...

      Mikael: : Från 1 juli det året man fyllier 20 år kan man börja på komvux, oavsett tidigare studier. Planering kan du göra med Syv på komvux redan nu, så att du vet vilka kurser du ska söka till och när du ska göra ansökan. 
    • Ali

      Betygsunderlag gymnasist?

      Jag har fått betyg underlag saknas på moderna språk som jag inte ens har dött jag sökte till att få ett moderna språk men fick aldrig något och fanns inget på mitt schema jag ska börja i trean notera det och aldrig haft moderna språk. Har moderna språk 2 i trean men inte en fått moderna språk...

      Anna: : Lite svårt att förstå situationen. Om du inte har läst ngn kurs, ska du inte ha betyg i den. Om du läst en kurs men var frånvarande för mycket och läraren anser att hen saknar... Läs hela svaret
    • Iden

      Vad kan jag göra om jag får ett F i ett ämne på komvux?

      Hej. Jag läser svenska 3 på komvux och har en sista uppgift kvar innan nationella proven och kursens slut. Men uppgiften kommer jag inte hinna göra i tid och har redan bet om mer tid från läraren, extra tiden rinner snart slut och uppgiften är inte ens halvvägs slut. Nu undrar jag, om jag missar...

      Mikael: : Hej Iden,alla, oavsett vilka betyg de har (eller inte har) - har rätt att ansöka om att få göra Prövningar. Du kan, alltså, förutom att söka Läsa kursen... Läs hela svaret
    • Michelle

      vad händer om man först får e i ett kriterium sedan f? Behåller man E?

      Jag menar om man t.ex först får E på en hörförståelse, men sedan får F i en hörförståelse. Då har man fått E en gång och F en gång. Vad händer, uppfyller man fortfarande kriteriet eftersom man fick E först?

      Julia: : Hej Michelle, att sätta betyg är Lärarens kompetens, inte SYV-ens. Det är din lärare som du måste prata med. Vi på fråga syv kan tyvärr... Läs hela svaret
    • Fredrik

      F i franska 3? Natur linjen?

      Hejsan, det närmar sig slutet av gymnasiet på första ring och min franska lärare har konfirmerat ett starkt F då jag har fått underkänt på varje franska prov från början av året till nu. Är extremt dålig på franska...

      Anna: : Hej Fredrik, vilket modersmål du har kan inte vi tala om för dig. Du måste utreda det på egen hand. Ibland är det svårt att bestämma och man kan också ha flera olika modersmål... Läs hela svaret
    • Claudia

      Gå om ettan i ett gymasium?

      Hej, jag går i ettan på gymnasiet och känner att jag inte kommer klara matten alltså få ett F. Betyder det att jag måste gå om ettan eller finns det annan lösning ?

      Anna: : Hej Sofie, godkänt betyg i matte 1 är ett måste för att uppfyIIa kraven för examensbevis, och det gäIIer på aIIa nationeIIa svenska gymnasieprogram, högskoIdförberedande och... Läs hela svaret
    • Daniel

      Kan man få ett F i någon kurs, utan att ha fått någon betygsvarning?

      Hej, jag undrar om läraren har rätt att sätta ett F i slutbetyg om man inte har fått betygsvarning under hela 2:an på gymnasiet? Ett betyg ska inte komma som en chock för elever!?

      Anna: : Hej Daniel, du får gärna läsa vad Skolverket säger om betygssättningen. Här>>> är direktlänk till info på Skolverkets... Läs hela svaret
    • Daniel

      Hur gör man om man fått F i ett ämne?

      Hej Jag har gått Samhällsprogrammet med inriktning Beteende men fick F i matte 3 som var ett utav mina individuella val. Jag undrar ifall man kan studera in denna kursen i efterhand för att höja min poäng? Måste man läsa in kursen på ett speciellt ställe var för sig eller det räcker att man...

      Liselotte: : hej Daniel! fick du Examensbevis med F i matte 3? EIier fick du Studiebevis? Det är stor skiIInad. Behöver du matte 3 för att bIi behörig? eIIer viII du studera matte 3 för att höja betyg... Läs hela svaret
    • Ivar

      Kan jag ta studenten?

      Jag har ett F i kemi 2 från tvåan sedan F i historia och programmering 2 i trean. Jag har inte gått mer än 2500 poäng. Måste jag komplettera för att kunna ta studenten?

      Mikael: : Hej Ivar! Hur många poäng, sammanlagt, har du F i? I Historia finns det flera olika kurser, som är olika stora. Om du har 250 poäng F - då uppfyller du kraven och kan få Examensbevis. Om du har 300 F... Läs hela svaret
    • Emma

      F i kursen spanska 4 men har bra betyg i resterande? vad ska jag göra?

      Hej hej det är så att jag ligger på gränsen till F i spanska 4 , jag presterade väldigt bra i början på terminen bla väldigt bra betyg på tala och skriva mellan c-a nivå . Men som sagt så hade jag nationella i spanska och jag gjorde hörförståelse. Jag har alltid haft väldigt stora svårigheter...

      Anna: : Hej Emma, väldigt tråkigt att du riskerar F i Spanska 4. Med F i den kursen kan du få Examensbevis och bli behörig till högskola. Dock är "ett problem"... Läs hela svaret
    • Fredrik

      Vad händer med mig om jag inte får någon gymnasieplats?

      Hejsan-svejsan! Jag söker till några skolor som har höga antagningspoäng. Jag vet inte om jag får godkänt i svenska nu på våren. Vad händer om jag inte får godkänt i svenska? Och om jag får godkänt i svenska men ändå inte kommer in, vad händer då? Tacksam för ett snabbt svar!

      Liselotte: : Hej Fredrik! Tråkigt att du riskerar att inte få godkänt betyg i svenska nu på våren. Kämpa för att få godkänt betyg. Det är jätteviktigt att... Läs hela svaret
    • Maria

      F i flera ämnen, kan jag gå ur tvåan?

      Jag går i tvåan på Samhällslinjen och har F i Historia och Matte 2b. Finns även en stor chans att jag kommer få F i språkval. Jag har en ganska hög frånvaro, kommer jag kunna gå ur tvåan?

      Milla : : Hej Selma! Målet med gymnasiestudier är att kunna ta ut Gymnasieexamen efter 3 år. Ett dokument som bekräftar att man får gymnasieexamen heter Examensbevis. I fall man under 3 år på gymnasiet inte uppfyller kraven för... Läs hela svaret

    Hittar du inte din fråga?

    Skapa en ny fråga