Sök efter frågor
Här kan du söka bland alla redan ställda frågor.
Alla frågor är besvarade av riktiga studie- och yrkesvägledare.
Just nu är 31912 frågor besvarade.
Kursen "kommunikation"?
2 Svar
Hej Amanda,
följande info om kursen Kommunikation på gymnasiet (inom ämnet Pedagogik) finns på Skolverkets hemsida:
Undervisningen i kursen Kommunikation ska behandla följande centrala innehåll:
- Människors interaktion & kommunikation i olika sammanhang & utifrån olika teorier.
- Sociala & kulturella förhållandens påverkan på människors interaktion & kommunikation.
- Gruppens & det sociala sammanhangets betydelse för interaktion & kommunikation.
- Användning av samtal som redskap i kommunikationen.
- Interaktion & kommunikation vid konflikter & konflikthantering.
- Framväxten av mediekulturer & användandet av digitala medier samt deras betydelse för människors liv & lärande.
- Kritisk bearbetning av information från olika källor.
- Användning av informationsteknik som redskap för kommunikation & information.
Kunskapskrav (för att uppnå en viss betygsnivå)
Betyget E
Eleven beskriver översiktligt människors interaktion och kommunikation. Eleven ger också exempel på hur interaktion och kommunikation påverkar människors lärande och deltagande i sociala och pedagogiska situationer. I beskrivningarna använder eleven med viss säkerhet centrala begrepp och teorier samt förklarar enkla samband och drar enkla slutsatser.
Eleven söker och bearbetar med viss säkerhet information från olika källor samt värderar den med enkla omdömen.
Eleven planerar, såväl självständigt som i samarbete med andra, en presentation i ett bestämt syfte. Utifrån planeringen genomför eleven presentationen i samråd med handledare. I presentationen interagerar eleven, samt kommunicerar med viss säkerhet. Dessutom utvärderar eleven presentationen med enkla omdömen utifrån uppsatta mål. I utvärderingen diskuterar eleven översiktligt möjliga alternativa lösningar och föreslår vid behov förbättringar.
Eleven diskuterar översiktligt egna och andras attityder, värderingar och handlingar i samband med presentationen. I diskussionen framför eleven enkla argument för sina åsikter samt visar respekt för andras åsikter.
När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
*****
Betyget D
Betyget D innebär att kunskapskraven för E och till övervägande del för C är uppfyllda.
*****
Betyget C
Eleven beskriver utförligt människors interaktion och kommunikation. Eleven ger också exempel på hur interaktion och kommunikation påverkar människors lärande och deltagande i sociala och pedagogiska situationer. I beskrivningarna använder eleven med viss säkerhet centrala begrepp och teorier samt förklarar samband och drar välgrundade slutsatser.
Eleven söker och bearbetar med viss säkerhet information från olika källor samt värderar den med nyanserade omdömen.
Eleven planerar, såväl självständigt som i samarbete med andra, en presentation i ett bestämt syfte. Utifrån planeringen genomför eleven presentationen efter samråd med handledare. Eleven diskuterar utförligt sin egen och andras roll och betydelse samt tar utgångspunkt i det vid sitt eget handlande. I presentationen interagerar eleven, samt kommunicerar med viss säkerhet. Dessutom utvärderar eleven presentationen med nyanserade omdömen utifrån uppsatta mål. I utvärderingen diskuterar eleven utförligt möjliga alternativa lösningar och föreslår vid behov förbättringar.
Eleven diskuterar utförligt egna och andras attityder, värderingar och handlingar i samband med presentationen. I diskussionen framför eleven välgrundade argument för sina åsikter samt visar respekt för andras åsikter.
När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
*****
Betyget B
Betyget B innebär att kunskapskraven för C och till övervägande del för A är uppfyllda.
*****
Betyget A
Eleven beskriver utförligt och nyanserat människors interaktion och kommunikation. Eleven ger också exempel på hur interaktion och kommunikation påverkar människors lärande och deltagande i sociala och pedagogiska situationer. I beskrivningarna använder eleven med säkerhet centrala begrepp och teorier samt förklarar komplexa samband och drar välgrundade och nyanserade slutsatser.
Eleven söker och bearbetar med säkerhet information från olika källor samt värderar den med nyanserade omdömen.
Eleven planerar, såväl självständigt som i samarbete med andra, en presentation i ett bestämt syfte. I planeringen identifierar eleven kritiska moment och förebygger hinder som kan uppstå under genomförandet. Utifrån planeringen genomför eleven presentationen efter samråd med handledare samt anpassar vid behov genomförandet till ändrade förutsättningar. Eleven diskuterar utförligt och nyanserat sin egen och andras roll och betydelse samt tar utgångspunkt i det vid sitt eget handlande. I presentationen interagerar eleven, samt kommunicerar med säkerhet. Dessutom utvärderar eleven presentationen med nyanserade omdömen utifrån uppsatta mål och deltagarnas respons. I utvärderingen diskuterar eleven utförligt och nyanserat möjliga alternativa lösningar och föreslår vid behov förbättringar.
Eleven diskuterar utförligt och nyanserat egna och andras attityder, värderingar och handlingar i samband med presentationen. I diskussionen framför eleven välgrundade och nyanserade argument för sina åsikter samt visar respekt för andras åsikter.
När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
Hej Amanda,
du fick redan svar från ANNA som visar på vad skolverket ger för info om kursen. Det är i princip det som SYV kan bidra med... om inte SYV-en själv läst samma kurs på gymnasiet och kan i så fall berätta om sina Personliga Erfarenheter /men det kan vara vilseledande - pga olika lärare kan bedriva undervisning på rätt så olika sätt.../.
Om en elev står i valet mellan olika valbara kurser - är mitt råd att be om lov att "besöka" lektioner i den aktuella kursen på sin egen skola (sitta med på en lektion; ännu bättre - på ett par lektioner; eller i alla fall på en del av en lektion -om inte schemat tillåter att delta i hela lektionen). då kan man skaffa sig en egen uppfattning - genom den sorters "studiebesök".
Hälsningar
D:
Frågor och svar taggade med 'studie och yrkesvägledare' (7 st.)
-
Studie och yrkesvägledare?
Hej! Pluggar syv programmet andra året men vill få reda på lite mer information om yrket. Hur ser lönen ut, ingånsglön och medellön? Är det svårt att få ett jobb med 100%? Många jobb är bara visstid eller deltid. Jag undrar...
Hej blivande kollegan! Du pluggar ju på SYV-programmet! Med SYV-examen kan man jobba på väldigt många olika ställen: på skolorna i olika skolformer, på kommunala... Läs hela svaret -
Vilket parti eller vilka partier vill satsa på syvar?
Hej! Jag undrar vilket parti eller vilka partier som vill satsa på skola/utbildning specifikt syvar och deras arbete? Har försökt googla men känner inte riktigt att jag hittar vad jag söker efter.
Hej Anonym,läs en kommentar till din fråga (från Kristoffer). Vi på FRåGA SYV kan inte ge ett annat svar än det som framgår i kommentaren från Kristoffer (se ovan). -
A-kassa och fackförbund för syvstudenter och verksamma syvar?
Hej! Dessa frågor är riktade till de som studerar till att bli syv samt de som jobbar som syv. Jag undrar över vilka a-kassor och fackförbund som passar för syvstudenter samt verksamma syvar? Jag skulle även vilja veta vilken a-kassa och förbund du är med i idag? Har du bytt någon gång...
Hej! Jag hoppas du får många svar men det kan också vara en ”känslig fråga” t.ex kanske man inte vill skylta med att man har bytt från LR,... Läs hela svaret -
vart kan jag hitta en studievägledare som kan handleda mig?
Jag behöver en handledare för praktikplats . vem kan tipsa mig om någon kan hjälpa mig med det ?
Hejsan,om du söker praktikplats inom din utbildning på SYV-programmet i UPPSALA vill jag föreslå att du tar kontakt med SYV-ar som jobbar på grund- och gymnasieskolorna i... Läs hela svaret -
Kontaktlista till studie- och yrkesvägledare inom stockholmslän?
Hej, Undrar ifall ni en har kontaktlist på alla studie- och yrkesvägledare kontakt information inom Stockholms län som jag kan ta del av i syfte till C-uppsats enkät undersökning?
Personligen har inte jag en sådan lista och jag tvivlar på att någon fullständig lista finns; SYV-ar kan finnas på skolor, på AF, inom olika projekt och det... Läs hela svaret -
Hur blir man en syv?
Hej! Vad för slags behörighet krävs det för att bli en studie och yrkesvägledare? Har gått samhäll beteende och klarade inte av ma2b kursen som jag nu försöker komplettera. Måste man vara godkänd i den kursen? Och är det svårt att komma in i den utbildningen!
Hej Abir, så roligt att du vill bli min kollega - SYV, studie- och yrkesvägledare. I dagens läge finns utbildningar i Stockholm, Umeå och Malmö och på distans>> -
Drömmer om att bli SYV men undrar hur?
Hej SYV! Jag är en 25-årig ung man som under mina gymnasieår inte alls visste vad jag ville syssla med i framtiden, så jag valde som säkert många andra i min situation att inte satsa helhjärtat på att få betyg som skulle göra att jag hade kunnat komma in överallt. Nu har jag kommit...
Hej Anton ; roligt att du vill bli en kollega. SYV är ett spännande yrke med många möjligheter, bl a kan man med SYV utbildningen bli rektor! det är bra att du ska göra... Läs hela svaret
Hittar du inte din fråga?
Skapa en ny fråga