Sök efter frågor
Här kan du söka bland alla redan ställda frågor.
Alla frågor är besvarade av riktiga studie- och yrkesvägledare.
Just nu är 31928 frågor besvarade.
Kursen "kommunikation"?
2 Svar
Hej Amanda,
följande info om kursen Kommunikation på gymnasiet (inom ämnet Pedagogik) finns på Skolverkets hemsida:
Undervisningen i kursen Kommunikation ska behandla följande centrala innehåll:
- Människors interaktion & kommunikation i olika sammanhang & utifrån olika teorier.
- Sociala & kulturella förhållandens påverkan på människors interaktion & kommunikation.
- Gruppens & det sociala sammanhangets betydelse för interaktion & kommunikation.
- Användning av samtal som redskap i kommunikationen.
- Interaktion & kommunikation vid konflikter & konflikthantering.
- Framväxten av mediekulturer & användandet av digitala medier samt deras betydelse för människors liv & lärande.
- Kritisk bearbetning av information från olika källor.
- Användning av informationsteknik som redskap för kommunikation & information.
Kunskapskrav (för att uppnå en viss betygsnivå)
Betyget E
Eleven beskriver översiktligt människors interaktion och kommunikation. Eleven ger också exempel på hur interaktion och kommunikation påverkar människors lärande och deltagande i sociala och pedagogiska situationer. I beskrivningarna använder eleven med viss säkerhet centrala begrepp och teorier samt förklarar enkla samband och drar enkla slutsatser.
Eleven söker och bearbetar med viss säkerhet information från olika källor samt värderar den med enkla omdömen.
Eleven planerar, såväl självständigt som i samarbete med andra, en presentation i ett bestämt syfte. Utifrån planeringen genomför eleven presentationen i samråd med handledare. I presentationen interagerar eleven, samt kommunicerar med viss säkerhet. Dessutom utvärderar eleven presentationen med enkla omdömen utifrån uppsatta mål. I utvärderingen diskuterar eleven översiktligt möjliga alternativa lösningar och föreslår vid behov förbättringar.
Eleven diskuterar översiktligt egna och andras attityder, värderingar och handlingar i samband med presentationen. I diskussionen framför eleven enkla argument för sina åsikter samt visar respekt för andras åsikter.
När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
*****
Betyget D
Betyget D innebär att kunskapskraven för E och till övervägande del för C är uppfyllda.
*****
Betyget C
Eleven beskriver utförligt människors interaktion och kommunikation. Eleven ger också exempel på hur interaktion och kommunikation påverkar människors lärande och deltagande i sociala och pedagogiska situationer. I beskrivningarna använder eleven med viss säkerhet centrala begrepp och teorier samt förklarar samband och drar välgrundade slutsatser.
Eleven söker och bearbetar med viss säkerhet information från olika källor samt värderar den med nyanserade omdömen.
Eleven planerar, såväl självständigt som i samarbete med andra, en presentation i ett bestämt syfte. Utifrån planeringen genomför eleven presentationen efter samråd med handledare. Eleven diskuterar utförligt sin egen och andras roll och betydelse samt tar utgångspunkt i det vid sitt eget handlande. I presentationen interagerar eleven, samt kommunicerar med viss säkerhet. Dessutom utvärderar eleven presentationen med nyanserade omdömen utifrån uppsatta mål. I utvärderingen diskuterar eleven utförligt möjliga alternativa lösningar och föreslår vid behov förbättringar.
Eleven diskuterar utförligt egna och andras attityder, värderingar och handlingar i samband med presentationen. I diskussionen framför eleven välgrundade argument för sina åsikter samt visar respekt för andras åsikter.
När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
*****
Betyget B
Betyget B innebär att kunskapskraven för C och till övervägande del för A är uppfyllda.
*****
Betyget A
Eleven beskriver utförligt och nyanserat människors interaktion och kommunikation. Eleven ger också exempel på hur interaktion och kommunikation påverkar människors lärande och deltagande i sociala och pedagogiska situationer. I beskrivningarna använder eleven med säkerhet centrala begrepp och teorier samt förklarar komplexa samband och drar välgrundade och nyanserade slutsatser.
Eleven söker och bearbetar med säkerhet information från olika källor samt värderar den med nyanserade omdömen.
Eleven planerar, såväl självständigt som i samarbete med andra, en presentation i ett bestämt syfte. I planeringen identifierar eleven kritiska moment och förebygger hinder som kan uppstå under genomförandet. Utifrån planeringen genomför eleven presentationen efter samråd med handledare samt anpassar vid behov genomförandet till ändrade förutsättningar. Eleven diskuterar utförligt och nyanserat sin egen och andras roll och betydelse samt tar utgångspunkt i det vid sitt eget handlande. I presentationen interagerar eleven, samt kommunicerar med säkerhet. Dessutom utvärderar eleven presentationen med nyanserade omdömen utifrån uppsatta mål och deltagarnas respons. I utvärderingen diskuterar eleven utförligt och nyanserat möjliga alternativa lösningar och föreslår vid behov förbättringar.
Eleven diskuterar utförligt och nyanserat egna och andras attityder, värderingar och handlingar i samband med presentationen. I diskussionen framför eleven välgrundade och nyanserade argument för sina åsikter samt visar respekt för andras åsikter.
När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
Hej Amanda,
du fick redan svar från ANNA som visar på vad skolverket ger för info om kursen. Det är i princip det som SYV kan bidra med... om inte SYV-en själv läst samma kurs på gymnasiet och kan i så fall berätta om sina Personliga Erfarenheter /men det kan vara vilseledande - pga olika lärare kan bedriva undervisning på rätt så olika sätt.../.
Om en elev står i valet mellan olika valbara kurser - är mitt råd att be om lov att "besöka" lektioner i den aktuella kursen på sin egen skola (sitta med på en lektion; ännu bättre - på ett par lektioner; eller i alla fall på en del av en lektion -om inte schemat tillåter att delta i hela lektionen). då kan man skaffa sig en egen uppfattning - genom den sorters "studiebesök".
Hälsningar
D:
Frågor och svar taggade med 'administration kring anmälan till högskolestudier' (9 st.)
-
Rangordning på mer än 30 p?
Hej! Jag uangående rangordningen för ansökan för mer än trettio poäng. Jag har tänkt söka kriminologi 2 som första val och ifall jag inte kommer in på den tänkte jag ha några reservval på 30 poäng. Sedan tänkte jag...
Hej!Du vinner på att söka svar hos Antagning.se för att det är ju där som administration sker kring antagning till högskolor och universitet i Sverige och det är de som jobbar där som... Läs hela svaret -
Hur fungerar UHR antagningstatistik?
Hej Jag kollade antagningsstatistiken på kandidatprogram i global politisk ekonomi med historiskt perspektiv på UHR:s hemsida Där står det att 108 sökte samt så står det en ¨*¨ på alla urvalsgrupper under rubriken...
Hej, mitt råd är att du kontaktar antagningsgruppen/antagningsenheten på det lärosäte där programmet ges; de är experter på administration kring antagningen. Jag kan inte... Läs hela svaret -
Söka utbildning man nekat?
Jag funderar att söka till lärarutbildningen för att se om mina gymnasiebetyg är tillräckligt för att komma in eftersom jag vill studera den nästa år. Om jag skulle komma in behöver jag säga nej till platsen men kan jag söka till samma...
Hej,om man kommer in på en utbildning men vill inte eller kan inte läsa den, kan man alltid "lämna ÅTERBUD", alltså säga Nej till erbjuden studieplats. Jag känner inte till... Läs hela svaret -
Kurs- och programaantagning?
Hej! Har blivit antagen till lärarprogrammet i Stockholm och tackat primärt ja. Vill dock tillägga en utomstående kurs vid sidan om. Men hur ansöker jag nu till den (möjligt med den ansökan) utan några konstigheter?
Hejsan,ställ din fråga till Antagning.se som administrerar ansökan och antagning till svenska högskole-universitetsutbildningar (både kurser & program); du kan t.ex ringa till Antagning.se på tel.nummer 0771-550 720 på vardagar kl.9-16. -
30 hp masterkurs eller 15 hp masterkurs, vad är skillnaden?
Hej, det är så att jag har blivit antagen på en masterkurs 30 hp. Den finns även som 15 hp på samma lärosäte. Men det jag inte förstår är att både börjar och slutar samma vecka, jag hade för mig att kurs som går...
Hej,om kursens hela omfattning är 30 högskolepoäng, då läser man den på en termin på heltid eller på två terminer på halvtid. Om kursens... Läs hela svaret -
en fråga ??????????????
Hej vad menar med basar? hur ska man registrera sig? Vilka ämne kan man läsa under denna året? Kan man klara basåret mindre än ett år eller måste man vara i den för ett år?
Hej! Med basår menas att kurserna är ihopsatta till ett kurspaket. Basåren med olika kursinnehåll finns, i Sverige, inom olika skolformer: universitetet, folkhögskola och komvux. Inom vilken skolform vill du... Läs hela svaret -
Registrera kurser?
Hej! Hur funkar det om jag först registrerar mig till det program jag är antagen till men senare blir antagen till mitt förstahandsval? Kan jag då avregistrera mig på det första programmet och sen registrera mig på det andra istället?
Hej,jag gissar på att din fråga gäller antagning till en svensk högskoleutbildning på en högskola eller universitet. Om det är så, så vinner du att utgå från informationen du... Läs hela svaret -
Har jag anmält mig rätt?
Hej, Jag är en student på universitetet som ska börja sitt andra år. I min mail så stog det att man skulle besvara på antagning.se och Ladok senast 21 juli. Jag har tackat "ja" på antagning.se men glömt att göra det på Ladok....
Hej,det var olyckligt att du glömde registrera dig i tid. Jag hoppas det ska gå att ordna i efterhand men kan inte lova någonting. Olika lärosäten: högskolor och universitet i Sverige gör ganska... Läs hela svaret -
Kan jag tacka nej och komma in på ett lägre prioriterat val?
Hej, jag har ansökt till universitet till hösten och har varit väldigt osäker på vad jag vill läsa. Det slutade med att jag ansökte med kandidatprogram i biologi som första, kandidatprogram i kemi som andra och civilingenjör i bioteknik som...
Hej Hanna,ring Antagning.se och ställ din fråga till de som jobbar med administration kring antagning till svenska högskoleutbildningar - tel.nr 0771-550720 och tel.tid på... Läs hela svaret
Hittar du inte din fråga?
Skapa en ny fråga