Sök efter frågor
Här kan du söka bland alla redan ställda frågor.
Alla frågor är besvarade av riktiga studie- och yrkesvägledare.
Just nu är 31879 frågor besvarade.
Kursen "kommunikation"?
2 Svar
Hej Amanda,
följande info om kursen Kommunikation på gymnasiet (inom ämnet Pedagogik) finns på Skolverkets hemsida:
Undervisningen i kursen Kommunikation ska behandla följande centrala innehåll:
- Människors interaktion & kommunikation i olika sammanhang & utifrån olika teorier.
- Sociala & kulturella förhållandens påverkan på människors interaktion & kommunikation.
- Gruppens & det sociala sammanhangets betydelse för interaktion & kommunikation.
- Användning av samtal som redskap i kommunikationen.
- Interaktion & kommunikation vid konflikter & konflikthantering.
- Framväxten av mediekulturer & användandet av digitala medier samt deras betydelse för människors liv & lärande.
- Kritisk bearbetning av information från olika källor.
- Användning av informationsteknik som redskap för kommunikation & information.
Kunskapskrav (för att uppnå en viss betygsnivå)
Betyget E
Eleven beskriver översiktligt människors interaktion och kommunikation. Eleven ger också exempel på hur interaktion och kommunikation påverkar människors lärande och deltagande i sociala och pedagogiska situationer. I beskrivningarna använder eleven med viss säkerhet centrala begrepp och teorier samt förklarar enkla samband och drar enkla slutsatser.
Eleven söker och bearbetar med viss säkerhet information från olika källor samt värderar den med enkla omdömen.
Eleven planerar, såväl självständigt som i samarbete med andra, en presentation i ett bestämt syfte. Utifrån planeringen genomför eleven presentationen i samråd med handledare. I presentationen interagerar eleven, samt kommunicerar med viss säkerhet. Dessutom utvärderar eleven presentationen med enkla omdömen utifrån uppsatta mål. I utvärderingen diskuterar eleven översiktligt möjliga alternativa lösningar och föreslår vid behov förbättringar.
Eleven diskuterar översiktligt egna och andras attityder, värderingar och handlingar i samband med presentationen. I diskussionen framför eleven enkla argument för sina åsikter samt visar respekt för andras åsikter.
När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
*****
Betyget D
Betyget D innebär att kunskapskraven för E och till övervägande del för C är uppfyllda.
*****
Betyget C
Eleven beskriver utförligt människors interaktion och kommunikation. Eleven ger också exempel på hur interaktion och kommunikation påverkar människors lärande och deltagande i sociala och pedagogiska situationer. I beskrivningarna använder eleven med viss säkerhet centrala begrepp och teorier samt förklarar samband och drar välgrundade slutsatser.
Eleven söker och bearbetar med viss säkerhet information från olika källor samt värderar den med nyanserade omdömen.
Eleven planerar, såväl självständigt som i samarbete med andra, en presentation i ett bestämt syfte. Utifrån planeringen genomför eleven presentationen efter samråd med handledare. Eleven diskuterar utförligt sin egen och andras roll och betydelse samt tar utgångspunkt i det vid sitt eget handlande. I presentationen interagerar eleven, samt kommunicerar med viss säkerhet. Dessutom utvärderar eleven presentationen med nyanserade omdömen utifrån uppsatta mål. I utvärderingen diskuterar eleven utförligt möjliga alternativa lösningar och föreslår vid behov förbättringar.
Eleven diskuterar utförligt egna och andras attityder, värderingar och handlingar i samband med presentationen. I diskussionen framför eleven välgrundade argument för sina åsikter samt visar respekt för andras åsikter.
När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
*****
Betyget B
Betyget B innebär att kunskapskraven för C och till övervägande del för A är uppfyllda.
*****
Betyget A
Eleven beskriver utförligt och nyanserat människors interaktion och kommunikation. Eleven ger också exempel på hur interaktion och kommunikation påverkar människors lärande och deltagande i sociala och pedagogiska situationer. I beskrivningarna använder eleven med säkerhet centrala begrepp och teorier samt förklarar komplexa samband och drar välgrundade och nyanserade slutsatser.
Eleven söker och bearbetar med säkerhet information från olika källor samt värderar den med nyanserade omdömen.
Eleven planerar, såväl självständigt som i samarbete med andra, en presentation i ett bestämt syfte. I planeringen identifierar eleven kritiska moment och förebygger hinder som kan uppstå under genomförandet. Utifrån planeringen genomför eleven presentationen efter samråd med handledare samt anpassar vid behov genomförandet till ändrade förutsättningar. Eleven diskuterar utförligt och nyanserat sin egen och andras roll och betydelse samt tar utgångspunkt i det vid sitt eget handlande. I presentationen interagerar eleven, samt kommunicerar med säkerhet. Dessutom utvärderar eleven presentationen med nyanserade omdömen utifrån uppsatta mål och deltagarnas respons. I utvärderingen diskuterar eleven utförligt och nyanserat möjliga alternativa lösningar och föreslår vid behov förbättringar.
Eleven diskuterar utförligt och nyanserat egna och andras attityder, värderingar och handlingar i samband med presentationen. I diskussionen framför eleven välgrundade och nyanserade argument för sina åsikter samt visar respekt för andras åsikter.
När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
Hej Amanda,
du fick redan svar från ANNA som visar på vad skolverket ger för info om kursen. Det är i princip det som SYV kan bidra med... om inte SYV-en själv läst samma kurs på gymnasiet och kan i så fall berätta om sina Personliga Erfarenheter /men det kan vara vilseledande - pga olika lärare kan bedriva undervisning på rätt så olika sätt.../.
Om en elev står i valet mellan olika valbara kurser - är mitt råd att be om lov att "besöka" lektioner i den aktuella kursen på sin egen skola (sitta med på en lektion; ännu bättre - på ett par lektioner; eller i alla fall på en del av en lektion -om inte schemat tillåter att delta i hela lektionen). då kan man skaffa sig en egen uppfattning - genom den sorters "studiebesök".
Hälsningar
D:
Frågor och svar taggade med 'antagningsgruppen på ett lärosäte' (98 st.)
-
Behörighet för att undervisa i sociologi på gymnasiet?
Hej! Jag är en utbildad, legitimerad lärare som sedan något år tillbaka håller på att läsa in behörighet i ämnet sociologi. Vid terminens slut har jag sammanlagt 67,5 hp läst och alltså 22,5 hp kvar. När jag tog mig an projektet...
Hej!vi på FRåGA SYV är "endast" allmänna SYV-ar, ej experter på lärarutbildningar och lärarbehörigheter, men jag ska ändå... Läs hela svaret -
Fråga gällande tekniskt baser på KTH?
Hej! Jag har ansökt till programmen ”Fastighetsutveckling med fastighetsförmedling” och ”Fastighet och finans” på KTH men tror inte att jag har tillräckligt höga betyg att komma in så jag har även ansökt till teknisk...
HEJ!Du i din fråga nämner "reserverad plats" på programmen men jag tror du menar "platsgaranti". Det är varje lärosäte som inför varje antagningsomgång... Läs hela svaret -
Ska jag chansa på att jag kommer in?
Hej! Jag har läst både Fek A och Fek B i universitetsnivå och tänkte läsa Fek C redan förra terminen på SU, jag har däremot en rest från Fek A vilket gör det svårt att komma in på Fek c. Jag gjorde detta provet sist och...
Hej,samråd med antagningsgruppen på det lärosäte dit du vill komma in. Det är antagningsgrupperna på lärosätena som kan (eventuellt, ibland) bevilja undantag eller göra... Läs hela svaret -
sjuksköterska? , har jag en chans?
Vi säger jag får 16 i merit i gymnasiet, vill söka sjuksköterskaprogrammet i halsmad och malmö Har jag en chans att komma in?
Hej!antagnignsgränserna går upp och ner. Man kan, om man vill, titta på de tidigare antagningsgränserna men det är bara en "fingervisning"; vid nästa antagning kan... Läs hela svaret -
Kan man Läsa visare efter juridiskt grundår i annan ort?
Jag ska föröka läsa juridisk grundår i uppsala, vilket om man får vg i allt, ger en möjligen att ansluta til juristprogrammets tredje termin i uppsala. Men säg att jag inte får vg i allt, kan jag då efter grundåret söka...
Hejsan,jag tycker du får "ta det" med antagningen till det lärosäte där du vill studera men göra det senare; det är ännu för tidigt att spekulera om... Läs hela svaret -
Speciallärare, vilken utbildning ska jag välja först?
Hej! Kan jag plugga till speciallärare om jag först utbildar mig till grundlärare för fritidshem 180hp, eller krävs det alt. är det bättre med en annan lärarexamen med högre hp, till exempel grundlärare 4-6 på 240 HP. Jag vet att det...
Hej!Det vi vet om yrket Speciallärare berättar vi i yrkespresentationen på framtid.se/yrke/speciallarareFör att bli behörig Speciallärare behöver man få ut... Läs hela svaret -
Hur fungerar UHR antagningstatistik?
Hej Jag kollade antagningsstatistiken på kandidatprogram i global politisk ekonomi med historiskt perspektiv på UHR:s hemsida Där står det att 108 sökte samt så står det en ¨*¨ på alla urvalsgrupper under rubriken...
Hej, mitt råd är att du kontaktar antagningsgruppen/antagningsenheten på det lärosäte där programmet ges; de är experter på administration kring antagningen. Jag kan inte... Läs hela svaret -
DELF B1 som motsvarighet till Franska 4?
Hej! Kan man använda diplomet DELF B1 som motsvarighet till Franska 4 i antagning till svenska universitet? https://www.france-education-international.fr/diplome/delf-tout-public/niveau-b1 Jag vet att danska antagningen godkänner det. Om ja, kan det då också ge...
Hej,meritpoäng för moderna språk eller för engelska eller för högre mattekurser kan man definitivt inte få för icke-svenska kurser (detta bland annat för att betyget i... Läs hela svaret -
Byta program på universitetet ?
Hej, jag har nu gått ett halvår på datateknik som civilingenjör men jag har valt att söka om till maskinteknik istället. Jag undrar om mina högskolepoäng påverkar min ansökan till ht 2024?
Hej,som regel, gäller följande: när man söker till utbildningar på Grundnivån (alltså utbildningar som ej kräver tidigare högskolestudier) då konkurrerar man med sina... Läs hela svaret -
Läst matte 3b utomlands, behörighet i Sverige?
Hej! Jag har läst motsvarigheten till matte 3b utomlands (i Nederländerna) samt läst matte 1b och 2b i Sverige. Nu när jag däremot funderar på att ansöka till universitetet i Sverige så behövs matte 3b till de program jag vill söka. Finns...
Hej!Jag undrar om UHR, universitets- och högskolerådet i Sverige, har bedömt att din kurs från Nederländerna motsvarar den svenska kursen matematik 3b eller att du på annat... Läs hela svaret -
Fristående kurser, högskolan?
Jag undrar var man hittar antagningspoäng och sådant till fristående kurser på högskolan. Gäller det samma poäng för programmen, om inte var hittar man informationen om antagningspoäng på fristående kurser? (Hittar inget om det...
Hej!du kan uppge vilken kurs din fråga gäller, så kan jag i så fall se om jag hittar antagningsstatistik för den kursen. Annars, hitta "din kurs" på lärosätenas gemensam... Läs hela svaret -
Vad ska jag göra, jag har läst 2 olika kurser med samma kurskod?
Hej, jag är en student från Island. (min svenska är inte helt perfekt men jag försöker skriva så klart jag kan). Jag har slutfört min gymnasie utbildning på Island. Jag vill jättegärna söka utbildning i Sverige. På Island har vi...
Hej,du bör kontakta Antagningsgruppen / Antagningsenheten på det universitetet eller den högskolan i Sverige som du vill komma in på. Kontaktuppgifter till... Läs hela svaret -
Meritvärde+Meritpoäng?
Hej, Jag har slutbetyg år 2002 från komvux och jag har gått undersköterska utbildning 2019. Jag undrar om jag kan räkna med betyg från undersköterska utbildningen för att höja meritvärde även om jag har behörighet av slutbetyget...
Hej,i din situation, med Slutbetyg från komvux från året 2002 gäller följande uppsättning av regler:... Läs hela svaret -
Har jag gjort allt i onödan?
Utbildning som jag sökt nu till hösten och gjort arbetsprover inför i månader står nu att jag är "OBEHÖRIG" i stora röda bokstäver på antagning.se. Jag har inte slutbetyg ännu då jag går trean i gymnasiet. Enligt...
Hej!kontakta antagningen på konstfack, förklara din situaiton och be om "anstånd" (alltså att du får lov att komplettera senare); kontakta också Antagning.se (central antagning, tel.nr... Läs hela svaret -
Varför är jag obehörig till konstfack?
Jag ska söka konstfack nu, jag går i tredje ring. Blev chockad när jag såg att antagning.se säger att jag är "obehörig". I "meriter" har inte mina gymnasiebetyg lagts upp automatiskt, varför inte? Måste jag lägga upp dem...
Hej,gör ansökan och skicka in arbetsprover inom anmälningsperioden. Sedan kan du komplettera med ditt examensbevis när du får ut ditt examensbevis. Du måste få ut examensbevis... Läs hela svaret
Hittar du inte din fråga?
Skapa en ny fråga