Student
    Hej. Jag ska börja andra året på gymnasiet nu i höst och undrar vad kursen "Kommunikation" innebär (lite mer på djupet) och går ut på. Tack på förhand.

    2 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Amanda,
    följande info om kursen Kommunikation på gymnasiet (inom ämnet Pedagogik) finns på Skolverkets hemsida:

    Undervisningen i kursen Kommunikation ska behandla följande centrala innehåll:

     

    • Människors interaktion & kommunikation i olika sammanhang & utifrån olika teorier.
    • Sociala & kulturella förhållandens påverkan på människors interaktion & kommunikation.
    • Gruppens & det sociala sammanhangets betydelse för interaktion & kommunikation.
    • Användning av samtal som redskap i kommunikationen.
    • Interaktion & kommunikation vid konflikter & konflikthantering.
    • Framväxten av mediekulturer & användandet av digitala medier samt deras betydelse för människors liv & lärande.
    • Kritisk bearbetning av information från olika källor.
    • Användning av informationsteknik som redskap för kommunikation & information.

     

    Kunskapskrav (för att uppnå en viss betygsnivå)

    Betyget E

    Eleven beskriver översiktligt människors interaktion och kommunikation. Eleven ger också exempel på hur interaktion och kommunikation påverkar människors lärande och deltagande i sociala och pedagogiska situationer. I beskrivningarna använder eleven med viss säkerhet centrala begrepp och teorier samt förklarar enkla samband och drar enkla slutsatser.

    Eleven söker och bearbetar med viss säkerhet information från olika källor samt värderar den med enkla omdömen.

    Eleven planerar, såväl självständigt som i samarbete med andra, en presentation i ett bestämt syfte. Utifrån planeringen genomför eleven presentationen i samråd med handledare. I presentationen interagerar eleven, samt kommunicerar med viss säkerhet. Dessutom utvärderar eleven presentationen med enkla omdömen utifrån uppsatta mål. I utvärderingen diskuterar eleven översiktligt möjliga alternativa lösningar och föreslår vid behov förbättringar.

    Eleven diskuterar översiktligt egna och andras attityder, värderingar och handlingar i samband med presentationen. I diskussionen framför eleven enkla argument för sina åsikter samt visar respekt för andras åsikter.

    När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
    *****

    Betyget D

    Betyget D innebär att kunskapskraven för E och till övervägande del för C är uppfyllda.
    *****

    Betyget C

    Eleven beskriver utförligt människors interaktion och kommunikation. Eleven ger också exempel på hur interaktion och kommunikation påverkar människors lärande och deltagande i sociala och pedagogiska situationer. I beskrivningarna använder eleven med viss säkerhet centrala begrepp och teorier samt förklarar samband och drar välgrundade slutsatser.

    Eleven söker och bearbetar med viss säkerhet information från olika källor samt värderar den med nyanserade omdömen.

    Eleven planerar, såväl självständigt som i samarbete med andra, en presentation i ett bestämt syfte. Utifrån planeringen genomför eleven presentationen efter samråd med handledare. Eleven diskuterar utförligt sin egen och andras roll och betydelse samt tar utgångspunkt i det vid sitt eget handlande. I presentationen interagerar eleven, samt kommunicerar med viss säkerhet. Dessutom utvärderar eleven presentationen med nyanserade omdömen utifrån uppsatta mål. I utvärderingen diskuterar eleven utförligt möjliga alternativa lösningar och föreslår vid behov förbättringar.

    Eleven diskuterar utförligt egna och andras attityder, värderingar och handlingar i samband med presentationen. I diskussionen framför eleven välgrundade argument för sina åsikter samt visar respekt för andras åsikter.

    När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
    *****

    Betyget B

    Betyget B innebär att kunskapskraven för C och till övervägande del för A är uppfyllda.
    *****

    Betyget A

    Eleven beskriver utförligt och nyanserat människors interaktion och kommunikation. Eleven ger också exempel på hur interaktion och kommunikation påverkar människors lärande och deltagande i sociala och pedagogiska situationer. I beskrivningarna använder eleven med säkerhet centrala begrepp och teorier samt förklarar komplexa samband och drar välgrundade och nyanserade slutsatser.

    Eleven söker och bearbetar med säkerhet information från olika källor samt värderar den med nyanserade omdömen.

    Eleven planerar, såväl självständigt som i samarbete med andra, en presentation i ett bestämt syfte. I planeringen identifierar eleven kritiska moment och förebygger hinder som kan uppstå under genomförandet. Utifrån planeringen genomför eleven presentationen efter samråd med handledare samt anpassar vid behov genomförandet till ändrade förutsättningar. Eleven diskuterar utförligt och nyanserat sin egen och andras roll och betydelse samt tar utgångspunkt i det vid sitt eget handlande. I presentationen interagerar eleven, samt kommunicerar med säkerhet. Dessutom utvärderar eleven presentationen med nyanserade omdömen utifrån uppsatta mål och deltagarnas respons. I utvärderingen diskuterar eleven utförligt och nyanserat möjliga alternativa lösningar och föreslår vid behov förbättringar.

    Eleven diskuterar utförligt och nyanserat egna och andras attityder, värderingar och handlingar i samband med presentationen. I diskussionen framför eleven välgrundade och nyanserade argument för sina åsikter samt visar respekt för andras åsikter.

    När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med säkerhet den egna förmågan och situationens krav.

    Länktips: skolverket.se/undervisning/gymnasieskolan/laroplan-program-och-amnen-i-gymnasieskolan/gymnasieprogrammen/amne.

    Daniel SYV

    Hej Amanda,

    du fick redan svar från ANNA som visar på vad skolverket ger för info om kursen. Det är i princip det som SYV kan bidra med... om inte SYV-en själv läst samma kurs på gymnasiet och kan i så fall berätta om sina Personliga Erfarenheter /men det kan vara vilseledande - pga olika lärare kan bedriva undervisning på rätt så olika sätt.../.
    Om en elev står i valet mellan olika valbara kurser - är mitt råd att be om lov att "besöka" lektioner i den aktuella kursen på sin egen skola (sitta med på en lektion; ännu bättre - på ett par lektioner; eller i alla fall på en del av en lektion -om inte schemat tillåter att delta i hela lektionen). då kan man skaffa sig en egen uppfattning - genom den sorters "studiebesök".

    Hälsningar
    D:

    Frågor och svar taggade med '#komvux#gymnasium#beslutångest' (7 st.)

    • Haren

      Får man poäng för alla kurser på komvux även?

      Hej! Jag är intresserad av att läsa ett program på universitetet där man behöver 21,5 i merit. Därför undrar jag om jag får merit poäng av att läsa på komvux även om jag inte läser upp betyg eller läser in en gymnasie...

      Milla : : Hej!har du redan fått Examensbevis från gymnasiet? Utan det saknar du grundläggande behörighet till högskolestudier och kan inte komma in på en svensk utbildning inom... Läs hela svaret
    • Yona

      Läsa ämne efter studenten?

      Hej! Jag ska ta student i år och jag går i Natur samhälle. och jag har bestämt mig att läsa vidare till tandläkare, men problemet är att det saknar några ämne för mig. Kemi 1 & 2 och fysik 2. jag vill göra de så snabbt jag...

      Milla : : Hej,i NA är kursen Kemi1 obligatorisk (vilket du kan se i programplanen för NA>> du ser att Kemi1 står under "Programgemensamma ämnen" och med det är en obligatorisk kurs på... Läs hela svaret
    • Mehari

      Om man ska skriva komvuxarbete måste du göra alla ämnen först?

      Om man ska skriva komvuxarbete måste man göra alla ämnen först? Om det saknas några ämnen till som inte klart än, ska man undvika att göra komvuxarbete? vad är den största skillnaden när man gör alla ämnen först och när det saknas ungefär 5 ämne sen ska man göra det efter komvuxarbete? hur det...

      Julia: : Hej Mehari!komvuxarbete (eller gymnasiearbete) med Godkänt betyg måste ingå i examensbeviset från komvux. När den kursen görs spelar ingen roll för... Läs hela svaret
    • Mehari

      Att plugga till komvuxarbete ?

      om man skulle genomföra en Kurser på gymnasienivå / komvuxarbete har du möjlighet att själv bestämma vad man vill studera till eller detta är studievägledare som fattar beslut om det eftersom jag bestämt mig för att genomföra...

      Anna: : Hej!Om du blir antagen till kursen Komvuxarbete, bör du inkomma med förslag på temat och frågeställningar och det är Handledaren för komvuxarbete (som oftast är utbildad Lärare) som... Läs hela svaret
    • Kabraeil

      Byta gymnasiet till Komvux ?

      Jag läser EL och Energi programmet, åk 1. jag har fyllt 20 år. Och vill byta linjen, för att jag vill läsa till Arkitekt. Om jag ska till Komvux, kommer jag att ha nytta av de kursen som jag har gjort under det här året ? så att jag kan komplettera det som saknas för att kunna komma in på...

      Anna: : Hej Kabraeli, du vill bli Arkitekt>>> och funderar nu att "byta" till komvux... och jag råder dig tänka noga och länge innan du "byter" till komvux. Det kan vara mycket mer fördelaktigt för dig... Läs hela svaret
    • Sejla

      gymnasiebetyg i komvux?

      Om man inte har gått gymnasie, kan man få gymnasiebetyg i komvux? Måste man visa komvux betyg från grundskolan eller det behövs inte?

      Anna: : hej Sejla, för att Komvux ska ge plats på en gymnasiekurs vill Komvux vara säker på att personen har tillräckliga förkunskaper, man måste alltså ha "grundskolekompetens", som man kan bevisa... Läs hela svaret
    • zakaria

      vad skulle du rekommendera att göra?

      Hej jag skrev tidigare om min situation och undrar vad skulle du rekommendera att gå om gymnasiet helt eller välja komvux alternativt folkhögskola, har en sån beslutångest :/

      Milla : : Hej Adam! Jag hittade och läste din tidigare fråga och svar på den. Du har två alternativ: folkhögskola eller gymnasiet. För Komvux är du för ung. Det är från 1 juli det kalenderår som du fyller 20 år som du kan läsa... Läs hela svaret

    Hittar du inte din fråga?

    Skapa en ny fråga