Sök efter frågor
Här kan du söka bland alla redan ställda frågor.
Alla frågor är besvarade av riktiga studie- och yrkesvägledare.
Just nu är 31944 frågor besvarade.
Kursen "kommunikation"?
2 Svar
Hej Amanda,
följande info om kursen Kommunikation på gymnasiet (inom ämnet Pedagogik) finns på Skolverkets hemsida:
Undervisningen i kursen Kommunikation ska behandla följande centrala innehåll:
- Människors interaktion & kommunikation i olika sammanhang & utifrån olika teorier.
- Sociala & kulturella förhållandens påverkan på människors interaktion & kommunikation.
- Gruppens & det sociala sammanhangets betydelse för interaktion & kommunikation.
- Användning av samtal som redskap i kommunikationen.
- Interaktion & kommunikation vid konflikter & konflikthantering.
- Framväxten av mediekulturer & användandet av digitala medier samt deras betydelse för människors liv & lärande.
- Kritisk bearbetning av information från olika källor.
- Användning av informationsteknik som redskap för kommunikation & information.
Kunskapskrav (för att uppnå en viss betygsnivå)
Betyget E
Eleven beskriver översiktligt människors interaktion och kommunikation. Eleven ger också exempel på hur interaktion och kommunikation påverkar människors lärande och deltagande i sociala och pedagogiska situationer. I beskrivningarna använder eleven med viss säkerhet centrala begrepp och teorier samt förklarar enkla samband och drar enkla slutsatser.
Eleven söker och bearbetar med viss säkerhet information från olika källor samt värderar den med enkla omdömen.
Eleven planerar, såväl självständigt som i samarbete med andra, en presentation i ett bestämt syfte. Utifrån planeringen genomför eleven presentationen i samråd med handledare. I presentationen interagerar eleven, samt kommunicerar med viss säkerhet. Dessutom utvärderar eleven presentationen med enkla omdömen utifrån uppsatta mål. I utvärderingen diskuterar eleven översiktligt möjliga alternativa lösningar och föreslår vid behov förbättringar.
Eleven diskuterar översiktligt egna och andras attityder, värderingar och handlingar i samband med presentationen. I diskussionen framför eleven enkla argument för sina åsikter samt visar respekt för andras åsikter.
När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
*****
Betyget D
Betyget D innebär att kunskapskraven för E och till övervägande del för C är uppfyllda.
*****
Betyget C
Eleven beskriver utförligt människors interaktion och kommunikation. Eleven ger också exempel på hur interaktion och kommunikation påverkar människors lärande och deltagande i sociala och pedagogiska situationer. I beskrivningarna använder eleven med viss säkerhet centrala begrepp och teorier samt förklarar samband och drar välgrundade slutsatser.
Eleven söker och bearbetar med viss säkerhet information från olika källor samt värderar den med nyanserade omdömen.
Eleven planerar, såväl självständigt som i samarbete med andra, en presentation i ett bestämt syfte. Utifrån planeringen genomför eleven presentationen efter samråd med handledare. Eleven diskuterar utförligt sin egen och andras roll och betydelse samt tar utgångspunkt i det vid sitt eget handlande. I presentationen interagerar eleven, samt kommunicerar med viss säkerhet. Dessutom utvärderar eleven presentationen med nyanserade omdömen utifrån uppsatta mål. I utvärderingen diskuterar eleven utförligt möjliga alternativa lösningar och föreslår vid behov förbättringar.
Eleven diskuterar utförligt egna och andras attityder, värderingar och handlingar i samband med presentationen. I diskussionen framför eleven välgrundade argument för sina åsikter samt visar respekt för andras åsikter.
När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
*****
Betyget B
Betyget B innebär att kunskapskraven för C och till övervägande del för A är uppfyllda.
*****
Betyget A
Eleven beskriver utförligt och nyanserat människors interaktion och kommunikation. Eleven ger också exempel på hur interaktion och kommunikation påverkar människors lärande och deltagande i sociala och pedagogiska situationer. I beskrivningarna använder eleven med säkerhet centrala begrepp och teorier samt förklarar komplexa samband och drar välgrundade och nyanserade slutsatser.
Eleven söker och bearbetar med säkerhet information från olika källor samt värderar den med nyanserade omdömen.
Eleven planerar, såväl självständigt som i samarbete med andra, en presentation i ett bestämt syfte. I planeringen identifierar eleven kritiska moment och förebygger hinder som kan uppstå under genomförandet. Utifrån planeringen genomför eleven presentationen efter samråd med handledare samt anpassar vid behov genomförandet till ändrade förutsättningar. Eleven diskuterar utförligt och nyanserat sin egen och andras roll och betydelse samt tar utgångspunkt i det vid sitt eget handlande. I presentationen interagerar eleven, samt kommunicerar med säkerhet. Dessutom utvärderar eleven presentationen med nyanserade omdömen utifrån uppsatta mål och deltagarnas respons. I utvärderingen diskuterar eleven utförligt och nyanserat möjliga alternativa lösningar och föreslår vid behov förbättringar.
Eleven diskuterar utförligt och nyanserat egna och andras attityder, värderingar och handlingar i samband med presentationen. I diskussionen framför eleven välgrundade och nyanserade argument för sina åsikter samt visar respekt för andras åsikter.
När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
Hej Amanda,
du fick redan svar från ANNA som visar på vad skolverket ger för info om kursen. Det är i princip det som SYV kan bidra med... om inte SYV-en själv läst samma kurs på gymnasiet och kan i så fall berätta om sina Personliga Erfarenheter /men det kan vara vilseledande - pga olika lärare kan bedriva undervisning på rätt så olika sätt.../.
Om en elev står i valet mellan olika valbara kurser - är mitt råd att be om lov att "besöka" lektioner i den aktuella kursen på sin egen skola (sitta med på en lektion; ännu bättre - på ett par lektioner; eller i alla fall på en del av en lektion -om inte schemat tillåter att delta i hela lektionen). då kan man skaffa sig en egen uppfattning - genom den sorters "studiebesök".
Hälsningar
D:
Frågor och svar taggade med 'Örebro universitet' (7 st.)
-
Reservantagning?
Hej! Vad för merit krävdes för reservantagning vid umeå/örebros läkarprogram HT-23?
Hej!enligt antagningsstatistik som visas på lärosätenas gemensam webbplats Studera.nu gäller följande:Läkarprogrammet vid Umeå universitet - hen som kom in sist till HT-23 i BI (direktgruppen) hade... Läs hela svaret -
Vilka program kan jag troligtvis studera?
Om man har cirka 16.3 i merit, vilka "säkra kort" finns att välja på örebro universitetet? Alltså vilka program kan man med säkerhet/troligtvis säga att man kommer in på? Har försökt förstå tidigare års statistik,...
Hejsan, kan du tänka dig läsa på andra ställen än just Örebro universitet? är första fråga som jag vill ställa till dig? Kan det vara viktigare att studera just... Läs hela svaret -
merietpoäng för civillekonomprogrammet i Örebro?
Hej! Jag vill veta hur många meritpoäng krävs det för att komma in på civilekonomprogrammet i Örebro ?
Hej Bayan,Antagningsstatistik för Civilekonomprogrammet (vid Örebro universitet) visar följande:Vid den senaste antagningen - till vårterminen 2023 krävdes det i BI, direktgruppen... Läs hela svaret -
Personalvetarprogrammet - Uppsala eller Örebro?
Jag är intresserad av att jobba som rekryterare och väljer mellan Personalvetarprogrammet på Uppsala universitet eller Örebro universitet. Jag är väldigt psykologiskt intresserad och vill därför läsa så mycket psykologi som möjligt. Vilken av dessa lärosäten bör jag välja?
Hej Filip!jag råder dig att jämföra kursinnehåll i de 2 programmen som ditt val står mellan. Ingår det kurser i psykologi i något av de programmen? Du kan också... Läs hela svaret -
Går det att ta kandidatexamen genom enskilda kurser?
Hej! Jag har tänkt att börja studera på Örebro universitet. Min tanke är att ta kanditatexamen i företagsekonomi. Jag kommer däremot vilja starta med att söka till enskilda kurser då jag inte kommer in på programmet. Går det att...
Hej Adrian,mitt förslag blir att du söker läsa Ekonomiprogrammet och även Civilekonomprogrammet men också till Grundkurs i företagsekonomi på Örebro Universitet;... Läs hela svaret -
Kommer min flickvän komma in på Socionomprogrammet Örebro universitet?
Jag och min flickvän är mycket intresserade av Socionomprogrammet vid Örebro universitet. Problemet är att jag har en merit på nästan 20 så jag bör komma in, men hon har en merit på 17,92. Jag skulle isåfall flytta till Örebro...
Hej Elev! :)Sista dag för komplettering med betyg blir 18juni2020 och det är först efter det som man skulle kunna säga "någonting", över huvudet taget,... Läs hela svaret -
Spelar det någon roll vilket universitet jag söker till?
Hejsan! Jag vill gå på juristprogrammet men jag vet inte i vilket universitet jag vill läsa det. Mitt första val står mellan Örebro och Uppsala. Jag har vart på ÖU och besökt och tyckte det var jättebra, har inte varit på Uppsala då jag inte har haft chansen till det. Jag skulle gärna vilja...
Hejsan, oj, det är en svår fråga eftersom rykten alltid kan uppstå och det kan vara svårt att välja universitet utifrån sådana. Det är väl mycket bra att du besöker skolorna och gör dig en egen... Läs hela svaret
Hittar du inte din fråga?
Skapa en ny fråga