Sök efter frågor
Här kan du söka bland alla redan ställda frågor.
Alla frågor är besvarade av riktiga studie- och yrkesvägledare.
Just nu är 31944 frågor besvarade.
Kursen "kommunikation"?
2 Svar
Hej Amanda,
följande info om kursen Kommunikation på gymnasiet (inom ämnet Pedagogik) finns på Skolverkets hemsida:
Undervisningen i kursen Kommunikation ska behandla följande centrala innehåll:
- Människors interaktion & kommunikation i olika sammanhang & utifrån olika teorier.
- Sociala & kulturella förhållandens påverkan på människors interaktion & kommunikation.
- Gruppens & det sociala sammanhangets betydelse för interaktion & kommunikation.
- Användning av samtal som redskap i kommunikationen.
- Interaktion & kommunikation vid konflikter & konflikthantering.
- Framväxten av mediekulturer & användandet av digitala medier samt deras betydelse för människors liv & lärande.
- Kritisk bearbetning av information från olika källor.
- Användning av informationsteknik som redskap för kommunikation & information.
Kunskapskrav (för att uppnå en viss betygsnivå)
Betyget E
Eleven beskriver översiktligt människors interaktion och kommunikation. Eleven ger också exempel på hur interaktion och kommunikation påverkar människors lärande och deltagande i sociala och pedagogiska situationer. I beskrivningarna använder eleven med viss säkerhet centrala begrepp och teorier samt förklarar enkla samband och drar enkla slutsatser.
Eleven söker och bearbetar med viss säkerhet information från olika källor samt värderar den med enkla omdömen.
Eleven planerar, såväl självständigt som i samarbete med andra, en presentation i ett bestämt syfte. Utifrån planeringen genomför eleven presentationen i samråd med handledare. I presentationen interagerar eleven, samt kommunicerar med viss säkerhet. Dessutom utvärderar eleven presentationen med enkla omdömen utifrån uppsatta mål. I utvärderingen diskuterar eleven översiktligt möjliga alternativa lösningar och föreslår vid behov förbättringar.
Eleven diskuterar översiktligt egna och andras attityder, värderingar och handlingar i samband med presentationen. I diskussionen framför eleven enkla argument för sina åsikter samt visar respekt för andras åsikter.
När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
*****
Betyget D
Betyget D innebär att kunskapskraven för E och till övervägande del för C är uppfyllda.
*****
Betyget C
Eleven beskriver utförligt människors interaktion och kommunikation. Eleven ger också exempel på hur interaktion och kommunikation påverkar människors lärande och deltagande i sociala och pedagogiska situationer. I beskrivningarna använder eleven med viss säkerhet centrala begrepp och teorier samt förklarar samband och drar välgrundade slutsatser.
Eleven söker och bearbetar med viss säkerhet information från olika källor samt värderar den med nyanserade omdömen.
Eleven planerar, såväl självständigt som i samarbete med andra, en presentation i ett bestämt syfte. Utifrån planeringen genomför eleven presentationen efter samråd med handledare. Eleven diskuterar utförligt sin egen och andras roll och betydelse samt tar utgångspunkt i det vid sitt eget handlande. I presentationen interagerar eleven, samt kommunicerar med viss säkerhet. Dessutom utvärderar eleven presentationen med nyanserade omdömen utifrån uppsatta mål. I utvärderingen diskuterar eleven utförligt möjliga alternativa lösningar och föreslår vid behov förbättringar.
Eleven diskuterar utförligt egna och andras attityder, värderingar och handlingar i samband med presentationen. I diskussionen framför eleven välgrundade argument för sina åsikter samt visar respekt för andras åsikter.
När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
*****
Betyget B
Betyget B innebär att kunskapskraven för C och till övervägande del för A är uppfyllda.
*****
Betyget A
Eleven beskriver utförligt och nyanserat människors interaktion och kommunikation. Eleven ger också exempel på hur interaktion och kommunikation påverkar människors lärande och deltagande i sociala och pedagogiska situationer. I beskrivningarna använder eleven med säkerhet centrala begrepp och teorier samt förklarar komplexa samband och drar välgrundade och nyanserade slutsatser.
Eleven söker och bearbetar med säkerhet information från olika källor samt värderar den med nyanserade omdömen.
Eleven planerar, såväl självständigt som i samarbete med andra, en presentation i ett bestämt syfte. I planeringen identifierar eleven kritiska moment och förebygger hinder som kan uppstå under genomförandet. Utifrån planeringen genomför eleven presentationen efter samråd med handledare samt anpassar vid behov genomförandet till ändrade förutsättningar. Eleven diskuterar utförligt och nyanserat sin egen och andras roll och betydelse samt tar utgångspunkt i det vid sitt eget handlande. I presentationen interagerar eleven, samt kommunicerar med säkerhet. Dessutom utvärderar eleven presentationen med nyanserade omdömen utifrån uppsatta mål och deltagarnas respons. I utvärderingen diskuterar eleven utförligt och nyanserat möjliga alternativa lösningar och föreslår vid behov förbättringar.
Eleven diskuterar utförligt och nyanserat egna och andras attityder, värderingar och handlingar i samband med presentationen. I diskussionen framför eleven välgrundade och nyanserade argument för sina åsikter samt visar respekt för andras åsikter.
När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
Hej Amanda,
du fick redan svar från ANNA som visar på vad skolverket ger för info om kursen. Det är i princip det som SYV kan bidra med... om inte SYV-en själv läst samma kurs på gymnasiet och kan i så fall berätta om sina Personliga Erfarenheter /men det kan vara vilseledande - pga olika lärare kan bedriva undervisning på rätt så olika sätt.../.
Om en elev står i valet mellan olika valbara kurser - är mitt råd att be om lov att "besöka" lektioner i den aktuella kursen på sin egen skola (sitta med på en lektion; ännu bättre - på ett par lektioner; eller i alla fall på en del av en lektion -om inte schemat tillåter att delta i hela lektionen). då kan man skaffa sig en egen uppfattning - genom den sorters "studiebesök".
Hälsningar
D:
Frågor och svar taggade med 'umeå universitet' (8 st.)
-
Reservantagning?
Hej! Vad för merit krävdes för reservantagning vid umeå/örebros läkarprogram HT-23?
Hej!enligt antagningsstatistik som visas på lärosätenas gemensam webbplats Studera.nu gäller följande:Läkarprogrammet vid Umeå universitet - hen som kom in sist till HT-23 i BI (direktgruppen) hade... Läs hela svaret -
Två likadana program fast med olika antagningspoäng?
Hej! Varför finns det på vissa universitet, två likadana program som har start samtidigt med olika antagningspoäng? (exempelvis Umeå universitets två socionomprogram)
Hej Alde,Umeå Universitet erbjuder socionomprogrammet på plats (bundet) och på distans och antagningsgränserna till det programmet som ges på distans brukar vara högre pga... Läs hela svaret -
Vad gäller till ansökan till senare del av psykologiprogrammet i Umeå?
Hej, som rubriken lyder, så undrar en av mina elever om vad som gäller om man vill söka till senare del av psykologiprogrammet på Umeå Universitet? Vänligen V.
Hejsan,vi har nyligen ställt frågan till Umeå Universitet om just det du också undrar över och vi fick följande svar (var god läs nedan) och efter... Läs hela svaret -
Skillnad mellan olika lärosätens kvalite?
Hej, jag tänkte söka högskoleingenjör inom maskinteknik framöver. Jag har kollat igenom kurserna på olika skolor och kommit fram till att Chalmers och Umeå universitet verkar ha intressanta kurser i sina versioner av programmet. Jag vet att Chalmers...
Hej Oskar,bostadssituationen i göteborg är mycket-mycket tuff. Om du får plats på en utbildning i Gbg som inte är på distans, då måste du hitta boende, men vad gör... Läs hela svaret -
Hur ska jag bli en arkitekt?
Hej, Jag ska snart börja mitt sista år på gymnasiet. Jag har i hela mitt liv funderat på att bli arkitekt. Jag är dock orolig att inte betygen räcker till. Jag har nyligen funderat på att studera i Umeå, och läsa tekniskt basår, men fick...
Hej,om du inte tror på alternativet "högskoleprovet", då är det att Höja ditt meritvärde som gäller. Om du inte redan har max antal meritpoäng (engelska 7, moderna språk 3 och 4... Läs hela svaret -
KTH eller Umeå?
Vad är skillnad på civilingenjör i medieteknik på kth och civilingenjörsprogrammet i interaktion och design i umeå?
Hej Hanna,du får läsa på programmens egna hemsidor och kan även kontakta studievägledare och utbildningsansvariga på utbildningarna; det är ju de som "sitter" på detaljerad info om... Läs hela svaret -
Politices kandidat, vilket huvudområde?
Hej! Det är snart dags för mig att söka in till universitet och jag tycker att Politices kandidatprogrammet låter väldigt intressant eftersom jag har ett intresse för politik och samhällsvetenskap. Jag har dock hört att arbetsmarknaden inte ser så ljus ut för tillexempel samhällsvetare och...
Om du söker till hösten 2018, fastställs Utbildningsutbud till 15 mars, så idag vet vi inte exakt vilka utbildningar som startar och kommer att bli sökbara . Ang.konkurrens och chans att... Läs hela svaret -
Söka till masterprogrammet i Farmaci?
Hej! Jag tänkte söka till Umeå Universitet för att läsa Masterprogrammet i Farmaci på distans när jag blir klar som Receptarie i Uppsala. Jag kollade på statistik på UHR's hemsida, där står det att man kommer in om man har 233 HPAV vilket är 53 högskolepoäng mer än vad jag kommer att ha (180)...
Du bör försöka tjäna så många högskolepoäng som möjligt för att det är det som krävs. Du kan t.ex söka plats på kurser som har "restplatser"... Läs hela svaret
Hittar du inte din fråga?
Skapa en ny fråga