Student
    Hej. Jag ska börja andra året på gymnasiet nu i höst och undrar vad kursen "Kommunikation" innebär (lite mer på djupet) och går ut på. Tack på förhand.

    2 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Amanda,
    följande info om kursen Kommunikation på gymnasiet (inom ämnet Pedagogik) finns på Skolverkets hemsida:

    Undervisningen i kursen Kommunikation ska behandla följande centrala innehåll:

     

    • Människors interaktion & kommunikation i olika sammanhang & utifrån olika teorier.
    • Sociala & kulturella förhållandens påverkan på människors interaktion & kommunikation.
    • Gruppens & det sociala sammanhangets betydelse för interaktion & kommunikation.
    • Användning av samtal som redskap i kommunikationen.
    • Interaktion & kommunikation vid konflikter & konflikthantering.
    • Framväxten av mediekulturer & användandet av digitala medier samt deras betydelse för människors liv & lärande.
    • Kritisk bearbetning av information från olika källor.
    • Användning av informationsteknik som redskap för kommunikation & information.

     

    Kunskapskrav (för att uppnå en viss betygsnivå)

    Betyget E

    Eleven beskriver översiktligt människors interaktion och kommunikation. Eleven ger också exempel på hur interaktion och kommunikation påverkar människors lärande och deltagande i sociala och pedagogiska situationer. I beskrivningarna använder eleven med viss säkerhet centrala begrepp och teorier samt förklarar enkla samband och drar enkla slutsatser.

    Eleven söker och bearbetar med viss säkerhet information från olika källor samt värderar den med enkla omdömen.

    Eleven planerar, såväl självständigt som i samarbete med andra, en presentation i ett bestämt syfte. Utifrån planeringen genomför eleven presentationen i samråd med handledare. I presentationen interagerar eleven, samt kommunicerar med viss säkerhet. Dessutom utvärderar eleven presentationen med enkla omdömen utifrån uppsatta mål. I utvärderingen diskuterar eleven översiktligt möjliga alternativa lösningar och föreslår vid behov förbättringar.

    Eleven diskuterar översiktligt egna och andras attityder, värderingar och handlingar i samband med presentationen. I diskussionen framför eleven enkla argument för sina åsikter samt visar respekt för andras åsikter.

    När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
    *****

    Betyget D

    Betyget D innebär att kunskapskraven för E och till övervägande del för C är uppfyllda.
    *****

    Betyget C

    Eleven beskriver utförligt människors interaktion och kommunikation. Eleven ger också exempel på hur interaktion och kommunikation påverkar människors lärande och deltagande i sociala och pedagogiska situationer. I beskrivningarna använder eleven med viss säkerhet centrala begrepp och teorier samt förklarar samband och drar välgrundade slutsatser.

    Eleven söker och bearbetar med viss säkerhet information från olika källor samt värderar den med nyanserade omdömen.

    Eleven planerar, såväl självständigt som i samarbete med andra, en presentation i ett bestämt syfte. Utifrån planeringen genomför eleven presentationen efter samråd med handledare. Eleven diskuterar utförligt sin egen och andras roll och betydelse samt tar utgångspunkt i det vid sitt eget handlande. I presentationen interagerar eleven, samt kommunicerar med viss säkerhet. Dessutom utvärderar eleven presentationen med nyanserade omdömen utifrån uppsatta mål. I utvärderingen diskuterar eleven utförligt möjliga alternativa lösningar och föreslår vid behov förbättringar.

    Eleven diskuterar utförligt egna och andras attityder, värderingar och handlingar i samband med presentationen. I diskussionen framför eleven välgrundade argument för sina åsikter samt visar respekt för andras åsikter.

    När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
    *****

    Betyget B

    Betyget B innebär att kunskapskraven för C och till övervägande del för A är uppfyllda.
    *****

    Betyget A

    Eleven beskriver utförligt och nyanserat människors interaktion och kommunikation. Eleven ger också exempel på hur interaktion och kommunikation påverkar människors lärande och deltagande i sociala och pedagogiska situationer. I beskrivningarna använder eleven med säkerhet centrala begrepp och teorier samt förklarar komplexa samband och drar välgrundade och nyanserade slutsatser.

    Eleven söker och bearbetar med säkerhet information från olika källor samt värderar den med nyanserade omdömen.

    Eleven planerar, såväl självständigt som i samarbete med andra, en presentation i ett bestämt syfte. I planeringen identifierar eleven kritiska moment och förebygger hinder som kan uppstå under genomförandet. Utifrån planeringen genomför eleven presentationen efter samråd med handledare samt anpassar vid behov genomförandet till ändrade förutsättningar. Eleven diskuterar utförligt och nyanserat sin egen och andras roll och betydelse samt tar utgångspunkt i det vid sitt eget handlande. I presentationen interagerar eleven, samt kommunicerar med säkerhet. Dessutom utvärderar eleven presentationen med nyanserade omdömen utifrån uppsatta mål och deltagarnas respons. I utvärderingen diskuterar eleven utförligt och nyanserat möjliga alternativa lösningar och föreslår vid behov förbättringar.

    Eleven diskuterar utförligt och nyanserat egna och andras attityder, värderingar och handlingar i samband med presentationen. I diskussionen framför eleven välgrundade och nyanserade argument för sina åsikter samt visar respekt för andras åsikter.

    När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med säkerhet den egna förmågan och situationens krav.

    Länktips: skolverket.se/undervisning/gymnasieskolan/laroplan-program-och-amnen-i-gymnasieskolan/gymnasieprogrammen/amne.

    Daniel SYV

    Hej Amanda,

    du fick redan svar från ANNA som visar på vad skolverket ger för info om kursen. Det är i princip det som SYV kan bidra med... om inte SYV-en själv läst samma kurs på gymnasiet och kan i så fall berätta om sina Personliga Erfarenheter /men det kan vara vilseledande - pga olika lärare kan bedriva undervisning på rätt så olika sätt.../.
    Om en elev står i valet mellan olika valbara kurser - är mitt råd att be om lov att "besöka" lektioner i den aktuella kursen på sin egen skola (sitta med på en lektion; ännu bättre - på ett par lektioner; eller i alla fall på en del av en lektion -om inte schemat tillåter att delta i hela lektionen). då kan man skaffa sig en egen uppfattning - genom den sorters "studiebesök".

    Hälsningar
    D:

    Frågor och svar taggade med 'univeristet' (13 st.)

    • Nathalie?

      Om jag vill jobba inom Learning & Development,vad behöver jag studera?

      Hej! Jag har på senare tid kommit på att jag vill jobba inom Human Resources och gärna inom Learning & Development. Jag studerar just nu sista året av min kandidatexamen och känner att jag faktiskt hittat något som intresserar mig. Jag studerar just nu mot ett BBA inom Business...

      Milla : : Hejsan,du ställer en mycket intressant och viktig fråga. Du skriver bland annat så här: "Jag vill helt enkelt hjälpa andra att må så bra som... Läs hela svaret
    • Wilma

      Prövning eller högskoleprovet?

      Hej! Jag är 22 år och har försökt söka in till universitet i 2 år men blir reserv hela tiden, runt 200 reserv blir jag. Vill läsa kandidatprogram i kriminologi helst i Gävle. Har gjort HP två gånger och hamnade sist på 0,40. Läste nu upp meritpoäng i Engelska 7 på komvux. Har nu både Engelska...

      Milla : : Hej Wilma,det är ofta svårt att hitta var man kan göra prövningar (det är många som vill göra prövningar och det är lärarbrist och annat som gör att det är... Läs hela svaret
    • Elev

      Basår - Vad är det o händer därefter?

      Hej, Fick höra något som kallas "Naturvetenskapligt basår" Innebär att du får grundläggande behörighet" samt särskild prioritet inför antagning. Jag är dock intresserad att komma in på Juristlinje eller offentlig...

      Liselotte: : Hej Malik,om du kan tänka dig läsa juristprogrammet på Lunds Universitet, kan du söka till UJIK, en 15 hp-kurs med platsgaranti, alltså alla behöriga som söker den kursen kommer in. I... Läs hela svaret
    • nina

      Hur bli man bildlärare?

      Hej ! Jag har nästan alltid varit intresserad av konst, och dessutom vill jag hjälpa barn och ungdomar med att må bättre genom att uttrycka sig i bild. Jag bor i Örebro och hittade Grundlärarprogrammet, inriktning mot arbete i grundskolans årskurs 4-6 240...

      Anna: : Hej Noella; detaljer om just det programmet är det bra att ta med studievägledare på just den institutionen - för att det är där info finns (om det inte står på utbildningens hemsida, vilket... Läs hela svaret
    • Mona

      Kan jag ansöka med VT-2020 HP till HT-2020?

      Hej! Jag går på mitt sista år på gymnasiet och jag tänkte göra HP-provet på våren. Den 15 april är det sista anmälningsdagen. Vad menas med det? Och den 18 juni är det sista kompletteringsdagen. Om jag har förstått rätt ska detta vara dagen då betygen skickas in. Men jag vill ansöka...

      Daniel: : Hej Mona,ansökningsperiod till höstens start på högskoleutbildningar i Sverige ligger från mitten på mars till mitten på april och det är viktigt att göra... Läs hela svaret
    • Alma

      Utbildning för att bli inredningsarkitekt?

      Hej! Jag har läst på lite om inredningsarkitekt och tycker det låter intressant. De utbildningar som jag har hittat i samband med yrket är "Konstnärligt kandidatprogram i design" på Högskolan för design och konsthantverk i Göteborg och "Inredningsarkitektur & möbeldesign på Konstfack i...

      Julia: : hej Alma - yrket Inred.arkitekt är i Sverige icke-reglerat, vilket betyder att det är upp till arbetsgivare/uppdragsgivare att ge jobbet till vem hen vill. Och de tänker väldigt olika. Det... Läs hela svaret
    • A

      Vad för universitetsstudier?

      Hej! Jag ha för några månader sedan hoppat av Civ.ing efter ett år då det inte passade mig helt. Jag vill nu söka in till något nytt och börja till hösten. Jag har betyg och alla kurser jag behöver för att bli antagen till i princip allt, det enda är att jag inte vet vad. Problemet är att jag...

      Anna: : Hej A! Du är fortfarande rätt ung, bara 23 år. Du kan gott jobba några år och skaffa mer livserfarenhet för att studera lite senare.  Du får annars gärna kika på många... Läs hela svaret
    • Linda

      Vilken kurs är bättre?

      Vilken kurs är bättre? Retorik A eller Våga tala-praktiska övningar. Båda på södertörns universitet

      Mikael: : När du skriver ”bättre” kurs - vad tänker du på? bättre för vad? Vad är ditt mål med studierna?
    • Tania

      gymnasiepoäng för universitetet?

      Hej! Det är så att jag började gymnasiet denna termin och jag förstår inte riktigt hur våra betyg och poäng kommer att räknas inför högskola/universitet. Jag vill gärna veta det och hur meritpoängen räknas. t.ex. vad är max poäng och vad är lägst för t.ex. juristprogrammet. Tack!

      Peter: : Hej Tania, alla kurser från årskurs 1, 2 och 3 på gymnasiet räknas in och spelar lika stor roll för vilket Jämförelsetal som du kommer att ha. Jämförelsetal + Meritpoäng... Läs hela svaret
    • Maryam

      Statistiker programmet ?

      Hej! Jag undrar om man måste bara bra för matte för att läsa statisker programmet ? Jag har bara E i matte och är inte så bra.

      Mikael: : Hej! Jag undrar varför just Statistiska programmet? Det är inget fel på att vilja bli statistiker>> men om du skriver att du "bara har E i matte och är inte så bra" på matte, då finns det,... Läs hela svaret
    • Camilla

      Vad ska jag studera?

      Jag läser just nu en kandidatexamen i keramikkonst, vilket betyder att jag nästa år då jag tagit min examen studerat i fem år. Tre år på universitet och två år på förberedande skolor. Jag har nu ångest över verkligheten. Jag kommer att behöva ett extrajobb på sidan av mitt konstnärliga arbete,...

      Melina: : Hej Camilla!Eftersom du har flera åtminstone tre intresseområden som dessutom skiljer sig ganska mycket åt är det svårt att ge några exakta förslag. Ett tips jag kan ge är att... Läs hela svaret
    • Freja

      A-levels - universitetsbehörighet?

      Hej! Jag är femton år och har precis börjat nian, jag har alltså ett år kvar innan jag ska börja gymnasiet. Jag är väldigt intresserad av att gå gymnasiet i England då jag är halvengelsk och vill gärna flytta tillbaka dit. Helst vill jag också gå på universitet i England, men eftersom det kostar...

      Milla : : Hej Freja! Att läsa utanför Sverige på högskolenivå kan man på två sätt: - orda studierna själv eller - komma in på en svensk högskola och iNOM SIN SVENSKA UTBILDNING åka utomlands och läsa som utbytesstudent men då är... Läs hela svaret
    • Jessica

      Spelar det någon roll vilket universitet jag söker till?

      Hejsan! Jag vill gå på juristprogrammet men jag vet inte i vilket universitet jag vill läsa det. Mitt första val står mellan Örebro och Uppsala. Jag har vart på ÖU och besökt och tyckte det var jättebra, har inte varit på Uppsala då jag inte har haft chansen till det. Jag skulle gärna vilja...

      Lena: : Hejsan, oj, det är en svår fråga eftersom rykten alltid kan uppstå och det kan vara svårt att välja universitet utifrån sådana. Det är väl mycket bra att du besöker skolorna och gör dig en egen... Läs hela svaret

    Hittar du inte din fråga?

    Skapa en ny fråga