Student
    Hej. Jag ska börja andra året på gymnasiet nu i höst och undrar vad kursen "Kommunikation" innebär (lite mer på djupet) och går ut på. Tack på förhand.

    2 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Amanda,
    följande info om kursen Kommunikation på gymnasiet (inom ämnet Pedagogik) finns på Skolverkets hemsida:

    Undervisningen i kursen Kommunikation ska behandla följande centrala innehåll:

     

    • Människors interaktion & kommunikation i olika sammanhang & utifrån olika teorier.
    • Sociala & kulturella förhållandens påverkan på människors interaktion & kommunikation.
    • Gruppens & det sociala sammanhangets betydelse för interaktion & kommunikation.
    • Användning av samtal som redskap i kommunikationen.
    • Interaktion & kommunikation vid konflikter & konflikthantering.
    • Framväxten av mediekulturer & användandet av digitala medier samt deras betydelse för människors liv & lärande.
    • Kritisk bearbetning av information från olika källor.
    • Användning av informationsteknik som redskap för kommunikation & information.

     

    Kunskapskrav (för att uppnå en viss betygsnivå)

    Betyget E

    Eleven beskriver översiktligt människors interaktion och kommunikation. Eleven ger också exempel på hur interaktion och kommunikation påverkar människors lärande och deltagande i sociala och pedagogiska situationer. I beskrivningarna använder eleven med viss säkerhet centrala begrepp och teorier samt förklarar enkla samband och drar enkla slutsatser.

    Eleven söker och bearbetar med viss säkerhet information från olika källor samt värderar den med enkla omdömen.

    Eleven planerar, såväl självständigt som i samarbete med andra, en presentation i ett bestämt syfte. Utifrån planeringen genomför eleven presentationen i samråd med handledare. I presentationen interagerar eleven, samt kommunicerar med viss säkerhet. Dessutom utvärderar eleven presentationen med enkla omdömen utifrån uppsatta mål. I utvärderingen diskuterar eleven översiktligt möjliga alternativa lösningar och föreslår vid behov förbättringar.

    Eleven diskuterar översiktligt egna och andras attityder, värderingar och handlingar i samband med presentationen. I diskussionen framför eleven enkla argument för sina åsikter samt visar respekt för andras åsikter.

    När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
    *****

    Betyget D

    Betyget D innebär att kunskapskraven för E och till övervägande del för C är uppfyllda.
    *****

    Betyget C

    Eleven beskriver utförligt människors interaktion och kommunikation. Eleven ger också exempel på hur interaktion och kommunikation påverkar människors lärande och deltagande i sociala och pedagogiska situationer. I beskrivningarna använder eleven med viss säkerhet centrala begrepp och teorier samt förklarar samband och drar välgrundade slutsatser.

    Eleven söker och bearbetar med viss säkerhet information från olika källor samt värderar den med nyanserade omdömen.

    Eleven planerar, såväl självständigt som i samarbete med andra, en presentation i ett bestämt syfte. Utifrån planeringen genomför eleven presentationen efter samråd med handledare. Eleven diskuterar utförligt sin egen och andras roll och betydelse samt tar utgångspunkt i det vid sitt eget handlande. I presentationen interagerar eleven, samt kommunicerar med viss säkerhet. Dessutom utvärderar eleven presentationen med nyanserade omdömen utifrån uppsatta mål. I utvärderingen diskuterar eleven utförligt möjliga alternativa lösningar och föreslår vid behov förbättringar.

    Eleven diskuterar utförligt egna och andras attityder, värderingar och handlingar i samband med presentationen. I diskussionen framför eleven välgrundade argument för sina åsikter samt visar respekt för andras åsikter.

    När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
    *****

    Betyget B

    Betyget B innebär att kunskapskraven för C och till övervägande del för A är uppfyllda.
    *****

    Betyget A

    Eleven beskriver utförligt och nyanserat människors interaktion och kommunikation. Eleven ger också exempel på hur interaktion och kommunikation påverkar människors lärande och deltagande i sociala och pedagogiska situationer. I beskrivningarna använder eleven med säkerhet centrala begrepp och teorier samt förklarar komplexa samband och drar välgrundade och nyanserade slutsatser.

    Eleven söker och bearbetar med säkerhet information från olika källor samt värderar den med nyanserade omdömen.

    Eleven planerar, såväl självständigt som i samarbete med andra, en presentation i ett bestämt syfte. I planeringen identifierar eleven kritiska moment och förebygger hinder som kan uppstå under genomförandet. Utifrån planeringen genomför eleven presentationen efter samråd med handledare samt anpassar vid behov genomförandet till ändrade förutsättningar. Eleven diskuterar utförligt och nyanserat sin egen och andras roll och betydelse samt tar utgångspunkt i det vid sitt eget handlande. I presentationen interagerar eleven, samt kommunicerar med säkerhet. Dessutom utvärderar eleven presentationen med nyanserade omdömen utifrån uppsatta mål och deltagarnas respons. I utvärderingen diskuterar eleven utförligt och nyanserat möjliga alternativa lösningar och föreslår vid behov förbättringar.

    Eleven diskuterar utförligt och nyanserat egna och andras attityder, värderingar och handlingar i samband med presentationen. I diskussionen framför eleven välgrundade och nyanserade argument för sina åsikter samt visar respekt för andras åsikter.

    När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med säkerhet den egna förmågan och situationens krav.

    Länktips: skolverket.se/undervisning/gymnasieskolan/laroplan-program-och-amnen-i-gymnasieskolan/gymnasieprogrammen/amne.

    Daniel SYV

    Hej Amanda,

    du fick redan svar från ANNA som visar på vad skolverket ger för info om kursen. Det är i princip det som SYV kan bidra med... om inte SYV-en själv läst samma kurs på gymnasiet och kan i så fall berätta om sina Personliga Erfarenheter /men det kan vara vilseledande - pga olika lärare kan bedriva undervisning på rätt så olika sätt.../.
    Om en elev står i valet mellan olika valbara kurser - är mitt råd att be om lov att "besöka" lektioner i den aktuella kursen på sin egen skola (sitta med på en lektion; ännu bättre - på ett par lektioner; eller i alla fall på en del av en lektion -om inte schemat tillåter att delta i hela lektionen). då kan man skaffa sig en egen uppfattning - genom den sorters "studiebesök".

    Hälsningar
    D:

    Frågor och svar taggade med 'skolk' (13 st.)

    • Johannes0506

      Kunskapskraven inom simning i kursen idrott och hälsa 1b?

      Tjena, jag undrar om det är ett måste att kunna simma och att vara med på livräddnings provet på skolan för att få godkänt i idrott och hälsa 1b. Idrott är generellt kul men när de kommer till simningen så är de...

      Milla : : Hej,för att "få ett BETYG" skriver du. F är också ett betyg, icke-godkänt betyg. Så, jag undrar om din fråga gäller ett godkänt betyg eller... Läs hela svaret
    • Helena9w730

      får dem dra ut mitt CSN?

      Hej jag är en gymnasie elev i första året jag har senaste tiden varit borta en dag i två veckor eller 3 veckor men min lärare har förmedlat det till CSN och nu har dem dragit ut det och som jag vet står det att CSN blir indraget när man har ogiltig...

      Milla : : Hej!Läs gärna det som står på csn.se/om-csn/press/pressmeddelanden/2022-07-07-fler-far-studiebidraget-indraget-pa-grund-av-skolk  Och där på sidan läser man bland annat... Läs hela svaret
    • Tippa

      Får jag godkänt i grundämnena?

      Hej! Jag går i trean på gymnasiet jag går restaurang och jag känner nu att detta inte var något för mig så jag vill hoppa av men då kommer min fråga. Kommer jag kunna visa mina betyg inom grundämnena om jag söker jobb eller...

      Milla : : Hej,du skriver om att du vill utbilda dig till Väktare.Utbildning till väktare kan finnas inom gymnasieskolans Barn- och Fritidsprogrammet, inriktning Socialt arbete, profil Väktare. Min första tanke... Läs hela svaret
    • Anonymt...

      Kan man välja bort ämnen på ett yrkesgymnasie?

      Hej! Jag har en fråga till er. Kan man välja att ta bort vissa ämnen i 2:an om man går transport programet på gymnasiet. Jag vet redan att man läser ämnena i 1:an men jag undrar om man gör det i 2:an och 3:an också.

      Milla : : Hej,på ett yrkesprogram, t.ex FT/inriktning transport kan en elev, som precis på alla andra yrkesprogram välja bort svenska 2 och 3 samt engelska 6 (de är kurser för... Läs hela svaret
    • Tage

      Vad räknas som en apl vecka?

      Hej! Hur många timmar apl räknas som en vecka?Enligt Skollagen så är det 15 veckor med minst 23 timmars arbetstid per vecka. Men, innebär det att bara 5 dagar räknas som en vecka? Eller räknas det att ha apl 3-4 dagar på en vecka med 23+ timmar som...

      Milla : : Nej, det tror jag inte att det räcker att du går 15 veckor av 21 veckor om din skola har bestämt att ni ska vara på APL i 21 veckor. 15 veckor APL är minimum vad en gymnasieskola får... Läs hela svaret
    • Hejsan123

      Indraget CSN i gymnasiet?

      Hej, fick precis ett brev om att mitt Csn är indraget pga frånvaro.. det är praktiken och vissa lektioner som jag skolkar ifrån pga av att jag får jättemycket ångest av dom och blir helt utmattad. Hur ska jag göra? Räcker det med att gå...

      Anna: : Hej Frida!om du har eller kan skaffa dig Intyg från läkare, psykolog eller kurator om att du var frånvarande på grund av hur du mår (du nämner att du har ångest), då kanske det skulle... Läs hela svaret
    • Sara

      elev för en dag?

      Hej! jag är en gymnasieelev på en skola men ska gå elev för en dag på en annan gymnasieskola eftersom att jag inte trivs. Får man det, även fastän man är en gymnasieelev?

      Anna: : Hej Sara,det finns inga förbud mot att skugga på andra gymnasieskolor när man är elev på gymnasiet. Det jag tänker på är att du bör nog be om "ledighet" för den dagen så att det inte... Läs hela svaret
    • Maryam

      Vad händer om jag missar första dagen på gymnasiet?

      Hej Jag undrar vad som kan hända om jag inte kommer första dagen på gymnasiet. Måste jag meddela dem? Om ja hur ska jag nå dem?

      Julia: : Hej Maryam,helst ska man vara med från första dagen på gymnasiet; om vad som brukar "hända" under första dagen - var god läs på https://www.gymnasieguiden.se/reportage/foersta-dagen
    • Jasmine

      Kan rektorn tvinga mig gå om/kasta ut mig?

      Hej! Jag går första året i gymnasiet och läser naturprogrammet just nu. Det har inte gått så bra då det hände personliga saker i början av terminen, men jag har börjat pluggat och det går mycket bättre. Jag fick F i matte1C och ska ta om betyget efter sommaren, men annars går matte2c bättre och...

      Mikael: : Hej Jasmine,såvida eleven inte uteblir från gymnasiet i en hel månad utan läkarintyg, så har eleven rätt att fortsätta läsa vidare, även om eleven har många F... Läs hela svaret
    • Hannes

      Chans till prov?

      Hej! Studerar sista året på ett naturbrukgymnasium. Har hamnat i lite problem, har en pågående grävkurs och ska utomlands sista veckan den avslutas. Är rädd för att jag missar mina prov/behörigheter som ja verkligen måste ha tills att jag...

      Mikael: : Hej Hannes, vi avråder från att olovligen missa gå i skolan. När skulle du HINNA göra prov? om du är borta sista veckan, menar jag? Reglerna säger att i fall en elev fick F i en kurs eller om... Läs hela svaret
    • Anna

      Hur kan skolk påverka betyget?

      Jag har lite speciell fall: Jag har tillfällig uppehållstillstånd och därför får jag inte CSN (man får den bara vid permanent uppehållstillstånd). Skolan visste inte om min situation så jag fick varning om att CSN kommer dras in om min frånvaro är hög (jag skolkade ofta). Sen gick jag till...

      Milla : : Betyg bör sättas på Kunskaper, inte på Närvaron.
    • Isabelle

      Mycket skolk förstört min gymnasieutbildning?

      Hej Jag gick mina två första år på ett gymnasie men bytte för att gå det tredje året på en annan skola pga att jag inte trivdes. När jag började på den nya skolan kände jag att jag verkligen inte passade in. Har aldrig gillat skolan och är verkligen helt omotiverad men vill ändå försöka ta...

      Liselotte: : Hej Isabelle,väldigt tråkigt att du inte trivs i din skola. vi kan inte gå tillbaka i tiden, utan endast kan påverka framtiden. Gå på lektionerna nu, framöver, och... Läs hela svaret
    • Eleonor

      Om jag inte går till gymnasiet?

      Hej, Vad händer ifall jag inte går till mitt gymnasium? Alltså totalt slutar gå till det.

      Anna: : Hej Eleonor! Det är tråkigt att läsa om att du funderar på att hoppa av gymnasiet. Du skriver inte något om orsaker till varför du skulle ev vilja hoppa av studierna... Här kommer svar på din fråga: Gymnasiet är... Läs hela svaret

    Hittar du inte din fråga?

    Skapa en ny fråga