Sök efter frågor
Här kan du söka bland alla redan ställda frågor.
Alla frågor är besvarade av riktiga studie- och yrkesvägledare.
Just nu är 31955 frågor besvarade.
Kursen "kommunikation"?
2 Svar
Hej Amanda,
följande info om kursen Kommunikation på gymnasiet (inom ämnet Pedagogik) finns på Skolverkets hemsida:
Undervisningen i kursen Kommunikation ska behandla följande centrala innehåll:
- Människors interaktion & kommunikation i olika sammanhang & utifrån olika teorier.
- Sociala & kulturella förhållandens påverkan på människors interaktion & kommunikation.
- Gruppens & det sociala sammanhangets betydelse för interaktion & kommunikation.
- Användning av samtal som redskap i kommunikationen.
- Interaktion & kommunikation vid konflikter & konflikthantering.
- Framväxten av mediekulturer & användandet av digitala medier samt deras betydelse för människors liv & lärande.
- Kritisk bearbetning av information från olika källor.
- Användning av informationsteknik som redskap för kommunikation & information.
Kunskapskrav (för att uppnå en viss betygsnivå)
Betyget E
Eleven beskriver översiktligt människors interaktion och kommunikation. Eleven ger också exempel på hur interaktion och kommunikation påverkar människors lärande och deltagande i sociala och pedagogiska situationer. I beskrivningarna använder eleven med viss säkerhet centrala begrepp och teorier samt förklarar enkla samband och drar enkla slutsatser.
Eleven söker och bearbetar med viss säkerhet information från olika källor samt värderar den med enkla omdömen.
Eleven planerar, såväl självständigt som i samarbete med andra, en presentation i ett bestämt syfte. Utifrån planeringen genomför eleven presentationen i samråd med handledare. I presentationen interagerar eleven, samt kommunicerar med viss säkerhet. Dessutom utvärderar eleven presentationen med enkla omdömen utifrån uppsatta mål. I utvärderingen diskuterar eleven översiktligt möjliga alternativa lösningar och föreslår vid behov förbättringar.
Eleven diskuterar översiktligt egna och andras attityder, värderingar och handlingar i samband med presentationen. I diskussionen framför eleven enkla argument för sina åsikter samt visar respekt för andras åsikter.
När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
*****
Betyget D
Betyget D innebär att kunskapskraven för E och till övervägande del för C är uppfyllda.
*****
Betyget C
Eleven beskriver utförligt människors interaktion och kommunikation. Eleven ger också exempel på hur interaktion och kommunikation påverkar människors lärande och deltagande i sociala och pedagogiska situationer. I beskrivningarna använder eleven med viss säkerhet centrala begrepp och teorier samt förklarar samband och drar välgrundade slutsatser.
Eleven söker och bearbetar med viss säkerhet information från olika källor samt värderar den med nyanserade omdömen.
Eleven planerar, såväl självständigt som i samarbete med andra, en presentation i ett bestämt syfte. Utifrån planeringen genomför eleven presentationen efter samråd med handledare. Eleven diskuterar utförligt sin egen och andras roll och betydelse samt tar utgångspunkt i det vid sitt eget handlande. I presentationen interagerar eleven, samt kommunicerar med viss säkerhet. Dessutom utvärderar eleven presentationen med nyanserade omdömen utifrån uppsatta mål. I utvärderingen diskuterar eleven utförligt möjliga alternativa lösningar och föreslår vid behov förbättringar.
Eleven diskuterar utförligt egna och andras attityder, värderingar och handlingar i samband med presentationen. I diskussionen framför eleven välgrundade argument för sina åsikter samt visar respekt för andras åsikter.
När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
*****
Betyget B
Betyget B innebär att kunskapskraven för C och till övervägande del för A är uppfyllda.
*****
Betyget A
Eleven beskriver utförligt och nyanserat människors interaktion och kommunikation. Eleven ger också exempel på hur interaktion och kommunikation påverkar människors lärande och deltagande i sociala och pedagogiska situationer. I beskrivningarna använder eleven med säkerhet centrala begrepp och teorier samt förklarar komplexa samband och drar välgrundade och nyanserade slutsatser.
Eleven söker och bearbetar med säkerhet information från olika källor samt värderar den med nyanserade omdömen.
Eleven planerar, såväl självständigt som i samarbete med andra, en presentation i ett bestämt syfte. I planeringen identifierar eleven kritiska moment och förebygger hinder som kan uppstå under genomförandet. Utifrån planeringen genomför eleven presentationen efter samråd med handledare samt anpassar vid behov genomförandet till ändrade förutsättningar. Eleven diskuterar utförligt och nyanserat sin egen och andras roll och betydelse samt tar utgångspunkt i det vid sitt eget handlande. I presentationen interagerar eleven, samt kommunicerar med säkerhet. Dessutom utvärderar eleven presentationen med nyanserade omdömen utifrån uppsatta mål och deltagarnas respons. I utvärderingen diskuterar eleven utförligt och nyanserat möjliga alternativa lösningar och föreslår vid behov förbättringar.
Eleven diskuterar utförligt och nyanserat egna och andras attityder, värderingar och handlingar i samband med presentationen. I diskussionen framför eleven välgrundade och nyanserade argument för sina åsikter samt visar respekt för andras åsikter.
När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
Hej Amanda,
du fick redan svar från ANNA som visar på vad skolverket ger för info om kursen. Det är i princip det som SYV kan bidra med... om inte SYV-en själv läst samma kurs på gymnasiet och kan i så fall berätta om sina Personliga Erfarenheter /men det kan vara vilseledande - pga olika lärare kan bedriva undervisning på rätt så olika sätt.../.
Om en elev står i valet mellan olika valbara kurser - är mitt råd att be om lov att "besöka" lektioner i den aktuella kursen på sin egen skola (sitta med på en lektion; ännu bättre - på ett par lektioner; eller i alla fall på en del av en lektion -om inte schemat tillåter att delta i hela lektionen). då kan man skaffa sig en egen uppfattning - genom den sorters "studiebesök".
Hälsningar
D:
Frågor och svar taggade med 'olovlig frånvaro' (8 st.)
-
Frånvaro per kalendermånad?
Hej, man får ju ha upp till fyra timmars frånvaro per månad utan att förlora studiebidraget eller andra bidrag till familjen, men är detta per kalendermånad eller t.ex. inom vilken 30-dagars period som helst? Dvs. om jag får 3 timmars frånvaro den...
Hejsan,jag vill inte ge dig fel svar. Jobbar inte med den frågan. Du kan ringa till CSN eller maila din fråga till CSN; det är CSN som beslutar om att stoppa utbetalningar av studiehjälpen (och även... Läs hela svaret -
Missa nationella proven?
Hej. Vi har nationella nu på fredag i svenska 1 och jag har en viktigt läkartid då som jag inte kan missa. Min lärare sa att jag inte kan göra det nån annan gång och att det bara finns ett tillfälle. Får jag f i slutbetyg då också?
Hej Frida!FRåGA SYV kan inte svara vad du får för betyg. Det är Lärare och inte SYV som sätter betyg. Det är olyckligt att läkartid krockar med NP. Se vad du kan göra för att... Läs hela svaret -
Hur funkar det där med frånvaro anmälning och CSN?
Jag hade sjukanmält mig för en dag, men sen när jag kom tillbaka sa min mentor till mig att han behöver intyg, annars är jag ogiltig frånvarande hela dagen. Han sa att man inte kan sjukanmäla sig endast för en dag då det är självklart...
Hej!CSN "går på" de uppgifter som din skola rapporterar till CSN. Vad din skola kommer rapportera till CSN (alltså om din skola kommer rapportera skolk) kan inte vi på... Läs hela svaret -
elev för en dag?
Hej! jag är en gymnasieelev på en skola men ska gå elev för en dag på en annan gymnasieskola eftersom att jag inte trivs. Får man det, även fastän man är en gymnasieelev?
Hej Sara,det finns inga förbud mot att skugga på andra gymnasieskolor när man är elev på gymnasiet. Det jag tänker på är att du bör nog be om "ledighet" för den dagen så att det inte... Läs hela svaret -
För mycket skolk?
Vad skulle konsekvenserna bli av för mycket skolk förutom indragen studiebidrag. Jag är en person där varje gång jag är i skolan, oavsett vad så kan jag aldrig fokusera eller koncentrera mig på skolans uppgifter. Nu har jag skolkat länge men har alltid kommit till examinationerna, så som...
Hej Tobias, om du får godkända betyg i de kurser du läser, så är det ju jättebra! Vissa lärare är mycket emot det faktum att eleverna ej kommer till lektionerna; detta bl a för att lärare... Läs hela svaret -
idrott och hälsa kurs?
Hej! Nu går jag i naturprogrammet och har problem med idrotten, jag går till vanliga lektioner och alla andra aktiviteter men skolkar bara från simningen för att jag hatar det. min fråga är att om gör det som sa men bara går inte till simningen, vad det har för konsekvenser och inflytande på...
Hej Rim, Det finns inte uttryckliga krav på kunskaper i simning i gymnasieskolans kurs Idrott och hälsa 1. Däremot finns det kunskapskrav på åtgärder vid nödsituationer vid drunkningstillbud. Det... Läs hela svaret -
Kan jag fortsätta trejan?
Hej! På grund av vissa omständigheter kan jag inte fortsätta plugga i tredje året i gymnasiet. Jag behöver ta ett års paus. Kan jag fortsätta tredje året nästa år? Eller måste jag börja om hela gymnasiet?
Hej Zahra! Har du frågat rektor på ditt program /på din gymnasieskola/? Har du godkända betyg från åk1 och 2 på gymnasiet? Har du läkarintyg eller ngt. annat "dokument" som skulle... Läs hela svaret -
Kan jag få ett betyg högre än ett E om jag får ett F den här terminen?
Anledningen till att jag har F i betyg är min höga frånvaro som har gjort att jag har missat mycket. Men annars är jag bra i skolan jag har haft C i sv B i engelska och C i matte. Men jag har ett F nu i alla kärnämnen. Min fråga är om jag kan höja mina betyg nästa termin alltså högre än ett E ?...
hej Sara! Det är upp till din lärare att bedöma dina KUNSKAPER. Det är just dina Kunskaper som avgör vad du får för betyg. Om du uppnår kunskapsnivån som motsvarar C-nivå, då borde... Läs hela svaret
Hittar du inte din fråga?
Skapa en ny fråga