Sök efter frågor
Här kan du söka bland alla redan ställda frågor.
Alla frågor är besvarade av riktiga studie- och yrkesvägledare.
Just nu är 32026 frågor besvarade.
Kursen "kommunikation"?
2 Svar
Hej Amanda,
följande info om kursen Kommunikation på gymnasiet (inom ämnet Pedagogik) finns på Skolverkets hemsida:
Undervisningen i kursen Kommunikation ska behandla följande centrala innehåll:
- Människors interaktion & kommunikation i olika sammanhang & utifrån olika teorier.
- Sociala & kulturella förhållandens påverkan på människors interaktion & kommunikation.
- Gruppens & det sociala sammanhangets betydelse för interaktion & kommunikation.
- Användning av samtal som redskap i kommunikationen.
- Interaktion & kommunikation vid konflikter & konflikthantering.
- Framväxten av mediekulturer & användandet av digitala medier samt deras betydelse för människors liv & lärande.
- Kritisk bearbetning av information från olika källor.
- Användning av informationsteknik som redskap för kommunikation & information.
Kunskapskrav (för att uppnå en viss betygsnivå)
Betyget E
Eleven beskriver översiktligt människors interaktion och kommunikation. Eleven ger också exempel på hur interaktion och kommunikation påverkar människors lärande och deltagande i sociala och pedagogiska situationer. I beskrivningarna använder eleven med viss säkerhet centrala begrepp och teorier samt förklarar enkla samband och drar enkla slutsatser.
Eleven söker och bearbetar med viss säkerhet information från olika källor samt värderar den med enkla omdömen.
Eleven planerar, såväl självständigt som i samarbete med andra, en presentation i ett bestämt syfte. Utifrån planeringen genomför eleven presentationen i samråd med handledare. I presentationen interagerar eleven, samt kommunicerar med viss säkerhet. Dessutom utvärderar eleven presentationen med enkla omdömen utifrån uppsatta mål. I utvärderingen diskuterar eleven översiktligt möjliga alternativa lösningar och föreslår vid behov förbättringar.
Eleven diskuterar översiktligt egna och andras attityder, värderingar och handlingar i samband med presentationen. I diskussionen framför eleven enkla argument för sina åsikter samt visar respekt för andras åsikter.
När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
*****
Betyget D
Betyget D innebär att kunskapskraven för E och till övervägande del för C är uppfyllda.
*****
Betyget C
Eleven beskriver utförligt människors interaktion och kommunikation. Eleven ger också exempel på hur interaktion och kommunikation påverkar människors lärande och deltagande i sociala och pedagogiska situationer. I beskrivningarna använder eleven med viss säkerhet centrala begrepp och teorier samt förklarar samband och drar välgrundade slutsatser.
Eleven söker och bearbetar med viss säkerhet information från olika källor samt värderar den med nyanserade omdömen.
Eleven planerar, såväl självständigt som i samarbete med andra, en presentation i ett bestämt syfte. Utifrån planeringen genomför eleven presentationen efter samråd med handledare. Eleven diskuterar utförligt sin egen och andras roll och betydelse samt tar utgångspunkt i det vid sitt eget handlande. I presentationen interagerar eleven, samt kommunicerar med viss säkerhet. Dessutom utvärderar eleven presentationen med nyanserade omdömen utifrån uppsatta mål. I utvärderingen diskuterar eleven utförligt möjliga alternativa lösningar och föreslår vid behov förbättringar.
Eleven diskuterar utförligt egna och andras attityder, värderingar och handlingar i samband med presentationen. I diskussionen framför eleven välgrundade argument för sina åsikter samt visar respekt för andras åsikter.
När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
*****
Betyget B
Betyget B innebär att kunskapskraven för C och till övervägande del för A är uppfyllda.
*****
Betyget A
Eleven beskriver utförligt och nyanserat människors interaktion och kommunikation. Eleven ger också exempel på hur interaktion och kommunikation påverkar människors lärande och deltagande i sociala och pedagogiska situationer. I beskrivningarna använder eleven med säkerhet centrala begrepp och teorier samt förklarar komplexa samband och drar välgrundade och nyanserade slutsatser.
Eleven söker och bearbetar med säkerhet information från olika källor samt värderar den med nyanserade omdömen.
Eleven planerar, såväl självständigt som i samarbete med andra, en presentation i ett bestämt syfte. I planeringen identifierar eleven kritiska moment och förebygger hinder som kan uppstå under genomförandet. Utifrån planeringen genomför eleven presentationen efter samråd med handledare samt anpassar vid behov genomförandet till ändrade förutsättningar. Eleven diskuterar utförligt och nyanserat sin egen och andras roll och betydelse samt tar utgångspunkt i det vid sitt eget handlande. I presentationen interagerar eleven, samt kommunicerar med säkerhet. Dessutom utvärderar eleven presentationen med nyanserade omdömen utifrån uppsatta mål och deltagarnas respons. I utvärderingen diskuterar eleven utförligt och nyanserat möjliga alternativa lösningar och föreslår vid behov förbättringar.
Eleven diskuterar utförligt och nyanserat egna och andras attityder, värderingar och handlingar i samband med presentationen. I diskussionen framför eleven välgrundade och nyanserade argument för sina åsikter samt visar respekt för andras åsikter.
När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
Hej Amanda,
du fick redan svar från ANNA som visar på vad skolverket ger för info om kursen. Det är i princip det som SYV kan bidra med... om inte SYV-en själv läst samma kurs på gymnasiet och kan i så fall berätta om sina Personliga Erfarenheter /men det kan vara vilseledande - pga olika lärare kan bedriva undervisning på rätt så olika sätt.../.
Om en elev står i valet mellan olika valbara kurser - är mitt råd att be om lov att "besöka" lektioner i den aktuella kursen på sin egen skola (sitta med på en lektion; ännu bättre - på ett par lektioner; eller i alla fall på en del av en lektion -om inte schemat tillåter att delta i hela lektionen). då kan man skaffa sig en egen uppfattning - genom den sorters "studiebesök".
Hälsningar
D:
Frågor och svar taggade med 'Gymnasiearbete 100 poäng' (19 st.)
-
Kan man jämföra två länders skolsysem?
Hej! Jag ska skriva gymnasiearbetet till hösten, och min skola tycker att det är bra om man börjar tänka på idéer till ämne. Vilket har gjort att jag har kommit fram till en fundering, kan man jämföra det svenska skolsystem med ett granlands skolsystem till exempel Danmark eller Finland? För...
Hej Matilda!Temat för gymnasiearbete och frågeställningar bör godkännas av din handledare för GA (gymnasiearbete) på din skola. Du kan komma med förslag och sedan... Läs hela svaret -
Gymnasiearbete?
Hej. Jag är en elev tom tog studenten i somras. Har läst vård och omsorg. Jag har bra betyg på alla ämnen men jag klarade inte min gymnasiearbete eftersom jag vill inte läsa vård och omsorg och har jag tappat lust att göra klart arbetet och det blir...
Hej!godkänt betyg i kursen gymnasiearbete måste ingå i examensbeviset. Utan det kan man inte få ut examensbevis. Om kraven för examensbevis från gymnasiet var god läs på... Läs hela svaret -
Kan man kombinera gymnasiearbetet med arbeten från andra kurser?
Hej! Jag går mitt sista år på gymnasiet och håller på med mitt gymnasiearbete. Jag har just skrivit en väldigt stor uppsats inom sociologikursen och undrar om det är möjligt att använda den som mitt gymnasiearbete? Kan man kombindera gymnasiearbetet med uppsatser/arbeten från andra kurser?
Hej Clara!Gymnasiearbete är en kurs á 100 poäng vilket betyder att en elev bör lägga 200 timmar för att genomföra den kursen, och detta oberoende av andra... Läs hela svaret -
Vilka gymnasiearbeten finns det inom ämnet kemi?
Är lite osäker på vad jag ska välja angående gymnasiearbeten, hade valt först att undersöka c-vitaminhalten i olika substanser men lärarna för både kemin och biologi tillåter inte denna sortens undersökning. Skulle vara tacksam...
Hejsan, precis som L.skriver i kommentaren till din fråga, så är du nog mycket mer kunnig inom kemi än de flesta SYV-ar; detta pga de kanske inte läste kemi på högre... Läs hela svaret -
Gymnasiearbetet - Vad för frågeställningar?
Hejsan, mitt namn är Hugo och jag går tredje året på gymnasiet. Jag har redan valt ämne till gymnasiearbetet men har fastnat lite när det kommer till självaste frågeställningarna. Jag kommer att skriva om "Mäns våld mot kvinnor i nära relationer" men jag har inte riktigt kommit på en bra...
Hej Hugo!när man väljer tema och frågeställningar till Gymnasiearbete (GA) är det viktigt att veta vilket program och inriktning du läser - för att temat och... Läs hela svaret -
Läsa upp betygen?
Hej! Jag gick ut med studiebevis med godkänt in2/3 delar från Estetik&Media. Om jag ska läsa in gymnasieexamen till samhällsprogrammet - Måste jag läsa om massa kurser då för tex dom programgemensamma, måste jag ha psykologi 1 och moderna...
Hej,du måste göra planering mot examensbevis tillsammans med SYV på komvux, för att det är Rektor på komvux som ansvarar för att du får info om vilka kurser du behöver få betyg i,... Läs hela svaret -
Vilket ämne ska man välja till gymnasiearbetet?
Hej! Jag går sam-beteende programmet sista året och ska börja på mitt gymnasiearbete. Det som är svårt just nu är val av ämne då jag vill välja en metod som är relativt enkel att använda. Jag är intresserad av att undersöka exempelvis reklamfilmer/ reklamaffischer/ loggor/ valaffisher, för...
Hej Sofia,frågeställningar måste utgå från Temat för GA och metod väljs utifrån frågeställningar: alltså du vill ju Svara på de... Läs hela svaret -
Vad för frågeställning till gymnasiearbete?
Hej. Jag ska skriva ett gymnasiearbete inom ekonomi gällande studentbostäder i Sverige. Har ni tips på några bra frågeställningar som kan användas i arbetet?
Hej Sofia,SYV är inte expert på ekonomi eller på studentbostäder; därför vet vi egentligen inte så mycket på det område... men jag kan ändå... Läs hela svaret -
Obligatoriska 100 timmar för GA?
Hej, jag är nyfiken på om 100 timmar är obligatoriskt för att uppnå E i gymnasiearbetet? I vår skola håller lärarna aldrig tyst om att vi måste dokumentera och att vi måste ha uppfyllt ett visst antal timmar fram till ett visst datum.. Men på andra skolor verkar det som om dem reglerna inte...
Hej Mikail, GA är en "speciell kurs". Volymen/storleken är dock densamma som för de flesta "normalstora" gymnasiekurser - som ex. varje kurs i svenska, engelska eller matematik. 100 gymnasiala poäng = 100... Läs hela svaret -
Räknas gymnasiearbetet in bland 2350 p mot SLUTBETYG?
Hej! För att göra en historia kort, har jag under det gångna året läst in hela sista året från gymnasiet på Komvux i Växjö. Jag skulle i dag låta begära ut mitt SLUTBETYG (inte Gymnasieexamen, då jag har en blandning av gamla och nya betyg). Helt plötsligt sa dock min studievägledare att...
Hej Christer, Om det är den här utbildningen du vill söka till så är det en Yrkeshögskoleutbildning och yrkeshögskola kan göra undantag och ta in även... Läs hela svaret -
När kan man skriva gymnasiearbetet?
Hej! Jag går i årskurs ett på det naturvetenskapliga programmet och undrar om man måste skriva gymnasiearbetet i just trean? Kan man skriva det redan i ettan eller tvåan och bli klar med det, det vill säga få betyg i det och inte behöver skriva det i trean? Jag vet nämligen redan vad jag vill...
Hej Matilda, gymnasiearbete är bevis på att elev under sina 3 år på gymnasiet har lärt sig tillräckligt mycket för att förtjäna Examensbevis. GA gör man... Läs hela svaret -
Vad ska jag göra som gymnasiearbete?
Hej, vad kan jag skriva om i mitt gymnasiearbete? Går naturbruksprogrammet med inriktning skogsmaskinsförare och kommer inte alls på vad jag ska göra som gymnasiearbete... Skulle jag kunna får lite tips på vad jag skulle kunna göra som gymnasiearbete?
Hej Anton, eftersom du läser för att bli en skogsmaskinsförare, känns det logiskt att göra gymnasiearbete om skogsbruk i någon form, exempelvis - om Säkerhet vid arbete i skogen; -... Läs hela svaret -
Vad ska jag göra på mitt gymnasiearbete?
Hej! jag är en 18 kille som går andra året på samhällsvetenskapliga programmet och har inriktning media, jag är intresserad av tvspel/esport och fotboll. Jag funderar på att göra någonting om tv-spel men vet inte vad, kan du komma med exempel? Tack på förhand. Mvh Gustaf.
Hej Gustaf, kika gärna på yrkespresentationer Dataspelare>>, Dataspelsutvecklare>> samt Sportagent>>, Sportkommentator>>, Sportvideoanalytiker>>, Idrottare>>, och se... Läs hela svaret -
Gymnasiearbete ekonomi exempel?
Hej! Går sista året på gymnasiet och det är dags att skriva gymnasiearbete, men jag har ingen aning om vad jag ska skriva om. Har läst skolverkets exempel men hade gärna uppskattat några alternativ till. Läser ekonomiprogrammet med inriktning ekonomi.
Hej Erik, jag hoppas du vet att Temat måste på förhand godkännas av din handledare i Gymnasiearbete på din skola. Oftast är det lärare i Ekonomikurser som är handledare för GA... Läs hela svaret -
Är det kört med gymnasiearbetet?
Hej, jag går sista året på gymnasiet och läser samhällsvetenskapsprogrammet. Just nu håller vi på med att skriva gymnasiearbete som skall vara inlämnad senast den 1 mars. Jag har knappt börjat skriva på gymnasiearbetet pga personliga skäl och känner mig jättestressad och orolig över att det...
Hej, det är väldigt olika hur elever skriver sitt gymnasiearbete - vissa börjar tidigt och andra sent. Gymnasiearbete är en kurs á 100 gymnasiepoäng, vilket innebär att man bör i... Läs hela svaret
Hittar du inte din fråga?
Skapa en ny fråga