Sök efter frågor
Här kan du söka bland alla redan ställda frågor.
Alla frågor är besvarade av riktiga studie- och yrkesvägledare.
Just nu är 31938 frågor besvarade.
Kursen "kommunikation"?
2 Svar
Hej Amanda,
följande info om kursen Kommunikation på gymnasiet (inom ämnet Pedagogik) finns på Skolverkets hemsida:
Undervisningen i kursen Kommunikation ska behandla följande centrala innehåll:
- Människors interaktion & kommunikation i olika sammanhang & utifrån olika teorier.
- Sociala & kulturella förhållandens påverkan på människors interaktion & kommunikation.
- Gruppens & det sociala sammanhangets betydelse för interaktion & kommunikation.
- Användning av samtal som redskap i kommunikationen.
- Interaktion & kommunikation vid konflikter & konflikthantering.
- Framväxten av mediekulturer & användandet av digitala medier samt deras betydelse för människors liv & lärande.
- Kritisk bearbetning av information från olika källor.
- Användning av informationsteknik som redskap för kommunikation & information.
Kunskapskrav (för att uppnå en viss betygsnivå)
Betyget E
Eleven beskriver översiktligt människors interaktion och kommunikation. Eleven ger också exempel på hur interaktion och kommunikation påverkar människors lärande och deltagande i sociala och pedagogiska situationer. I beskrivningarna använder eleven med viss säkerhet centrala begrepp och teorier samt förklarar enkla samband och drar enkla slutsatser.
Eleven söker och bearbetar med viss säkerhet information från olika källor samt värderar den med enkla omdömen.
Eleven planerar, såväl självständigt som i samarbete med andra, en presentation i ett bestämt syfte. Utifrån planeringen genomför eleven presentationen i samråd med handledare. I presentationen interagerar eleven, samt kommunicerar med viss säkerhet. Dessutom utvärderar eleven presentationen med enkla omdömen utifrån uppsatta mål. I utvärderingen diskuterar eleven översiktligt möjliga alternativa lösningar och föreslår vid behov förbättringar.
Eleven diskuterar översiktligt egna och andras attityder, värderingar och handlingar i samband med presentationen. I diskussionen framför eleven enkla argument för sina åsikter samt visar respekt för andras åsikter.
När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
*****
Betyget D
Betyget D innebär att kunskapskraven för E och till övervägande del för C är uppfyllda.
*****
Betyget C
Eleven beskriver utförligt människors interaktion och kommunikation. Eleven ger också exempel på hur interaktion och kommunikation påverkar människors lärande och deltagande i sociala och pedagogiska situationer. I beskrivningarna använder eleven med viss säkerhet centrala begrepp och teorier samt förklarar samband och drar välgrundade slutsatser.
Eleven söker och bearbetar med viss säkerhet information från olika källor samt värderar den med nyanserade omdömen.
Eleven planerar, såväl självständigt som i samarbete med andra, en presentation i ett bestämt syfte. Utifrån planeringen genomför eleven presentationen efter samråd med handledare. Eleven diskuterar utförligt sin egen och andras roll och betydelse samt tar utgångspunkt i det vid sitt eget handlande. I presentationen interagerar eleven, samt kommunicerar med viss säkerhet. Dessutom utvärderar eleven presentationen med nyanserade omdömen utifrån uppsatta mål. I utvärderingen diskuterar eleven utförligt möjliga alternativa lösningar och föreslår vid behov förbättringar.
Eleven diskuterar utförligt egna och andras attityder, värderingar och handlingar i samband med presentationen. I diskussionen framför eleven välgrundade argument för sina åsikter samt visar respekt för andras åsikter.
När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
*****
Betyget B
Betyget B innebär att kunskapskraven för C och till övervägande del för A är uppfyllda.
*****
Betyget A
Eleven beskriver utförligt och nyanserat människors interaktion och kommunikation. Eleven ger också exempel på hur interaktion och kommunikation påverkar människors lärande och deltagande i sociala och pedagogiska situationer. I beskrivningarna använder eleven med säkerhet centrala begrepp och teorier samt förklarar komplexa samband och drar välgrundade och nyanserade slutsatser.
Eleven söker och bearbetar med säkerhet information från olika källor samt värderar den med nyanserade omdömen.
Eleven planerar, såväl självständigt som i samarbete med andra, en presentation i ett bestämt syfte. I planeringen identifierar eleven kritiska moment och förebygger hinder som kan uppstå under genomförandet. Utifrån planeringen genomför eleven presentationen efter samråd med handledare samt anpassar vid behov genomförandet till ändrade förutsättningar. Eleven diskuterar utförligt och nyanserat sin egen och andras roll och betydelse samt tar utgångspunkt i det vid sitt eget handlande. I presentationen interagerar eleven, samt kommunicerar med säkerhet. Dessutom utvärderar eleven presentationen med nyanserade omdömen utifrån uppsatta mål och deltagarnas respons. I utvärderingen diskuterar eleven utförligt och nyanserat möjliga alternativa lösningar och föreslår vid behov förbättringar.
Eleven diskuterar utförligt och nyanserat egna och andras attityder, värderingar och handlingar i samband med presentationen. I diskussionen framför eleven välgrundade och nyanserade argument för sina åsikter samt visar respekt för andras åsikter.
När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
Hej Amanda,
du fick redan svar från ANNA som visar på vad skolverket ger för info om kursen. Det är i princip det som SYV kan bidra med... om inte SYV-en själv läst samma kurs på gymnasiet och kan i så fall berätta om sina Personliga Erfarenheter /men det kan vara vilseledande - pga olika lärare kan bedriva undervisning på rätt så olika sätt.../.
Om en elev står i valet mellan olika valbara kurser - är mitt råd att be om lov att "besöka" lektioner i den aktuella kursen på sin egen skola (sitta med på en lektion; ännu bättre - på ett par lektioner; eller i alla fall på en del av en lektion -om inte schemat tillåter att delta i hela lektionen). då kan man skaffa sig en egen uppfattning - genom den sorters "studiebesök".
Hälsningar
D:
Frågor och svar taggade med 'konkurrens om högskoleplats' (9 st.)
-
använda gymnasiebetyg istället för prövningsbetygen?
Under gymnasiet fick jag C i både Biologi 1 och Biologi 2, men när jag sedan gjorde prövning på Komvux för båda ämnena fick jag ett resultat som var lägre än C. Kan jag använda mina gymnasiebetyg där jag har C istället för...
Hej,om man har flera olika betyg i samma kurs, så gäller det högre betyget. I vilka urvalsgrupper man prövas vid ansökan till svenska högskoleutbildningar är det Antagning.se som bestämmer. -
Meritpoäng vid låga betyg värdefulla?
Hej! Är det någon mening att ha kvar engelska 7 för betygens skull när betyget blir E, eller är det bättre att hoppa av? Tänker på Meritpoäng.
Hej Alexandra!godkänt betyg i engelska 7 ger + 1.0 merit(alltså Extra)poäng. Totalt kan man som absolut max ha meritvärde på 22.5 --- så du förstår att 1.0 är ganska... Läs hela svaret -
Hur kommer jag in på tandläkare programmet?
Hej, Jag vill bli en tandläkare men kommer inte kunna komma in med mina betyg. Jag har främst C på mina kurser. Kan jag komma in med min högskoleprovs resultat även om jag har E på någon kurs?
Hej Selma. Det L.svarade i kommentaren till din fråga, stämmer.Högskoleprovet befriar inte från kraven på Behörighet. Man ska ha både grundläggande och särskild... Läs hela svaret -
Hur fungerar betygssystemet på gymnasiet?
Jag undrar över hur betygssystemet är på gymnasiet. Är det som grundskolan där man får betyget A-F eller fungerar bedömningen på gymnasiet på ett annat sätt? Betygen man får, räknas det om till ”meritpoäng” som...
Hej Tilda;om du är intresserad av att komma in på högskoleutbildning eller utbildning på ett universitet, så finns det rätt mycket att tänka på - du kommer behöva... Läs hela svaret -
Vad gör jag nu?
Hej Jag är en 20 årig grabb som tagit studenden förra året. Mina år på gymnasiet var defitivt dem värsta i mitt liv. I nian när man skullle söka till gymnasie så hade jag inte en blekaste aning om vad jag ville bli när jag var vuxen,...
hej Elias,det är bra om du kan göra högskoleprovet, men HP gör man inte för att få eller bekräfta sin behörighet utan endast för att konkurrera i ännu en urvalsgrupp, HP-urvalet.... Läs hela svaret -
Höjning per steg?
Hej! Hur många poäng ger varje höjning om ett steg (från e till d, eller d till c, osv) i en 50-poängskurs, respektive 100-poängskurs? Ex: matte 2a (100p) från F till C ger 0.6 p Tack! Alexandra
Hej Alexandra,om man höjer från E till D i en 100p-kurs blir höjning ca + 0.1och hälften så mycket vid höjning i Ett steg i en 50p.kurs. ********Höjning från F till E är lika stor som... Läs hela svaret -
Räknas betyget med eller inte i en kurs som ger meritpoäng?
Hej! Jag håller på att plugga upp mina betyg från gymnasiet. Jag läste italienska 1,2 och 3 då och nu 2 år senare ska jag läsa italienska 4. Det är inget behörighetskrav utan jag ska läsa den kursen för att den ger mig 0,5 meritpoäng. Min studievägledare kunde inte svara på om betyget räknas...
Hej J, om du har Examensbevis från gymnasiet, dvs du gick ut gymnasiet år 2014 eller senare - då >>Räknas meritpoängskurser med i ditt jämförelsetal. Du... Läs hela svaret -
Civilingenjör, varför så låg antagningspoäng?
Hej! Jag undrar varför Antagninspoängen är så låg för samtliga civilinjengörsutbildningarma? Är det för att det är för några som söker eller är det svårt att klara utbildningen?
Antal utbildningsplatser ställs mot antal sökande med de betyg som de sökande har. Om det är för många utbildningsplatser eller för få sökande, kan inte jag svara på. Prova ställ din fråga till www.antagning.se... Läs hela svaret -
Läsa mer än 2500 poäng och byta ut lägre betyg?
Jag är inte nöjd med mitt betygssnitt från gymnasiet eftersom jag endast har E i matematik och fysik kurserna. Resten av mina betyg ligger på A och B och jag känner att matte & fysik kurserna drar ner jättemycket. Jag läste naturvetenskapligt program på gymnasiet. Att läsa upp betygen hade...
Hej Nur! Utifrån din fråga så gissar jag på att du fick Examensbevis (och inte Studiebevis), dvs fullständig gymnasieexamen som innehåller 2500 betygsatta poäng. I så fall är det inte möjligt att byta ut... Läs hela svaret
Hittar du inte din fråga?
Skapa en ny fråga