Sök efter frågor
Här kan du söka bland alla redan ställda frågor.
Alla frågor är besvarade av riktiga studie- och yrkesvägledare.
Just nu är 31905 frågor besvarade.
Kursen "kommunikation"?
2 Svar
Hej Amanda,
följande info om kursen Kommunikation på gymnasiet (inom ämnet Pedagogik) finns på Skolverkets hemsida:
Undervisningen i kursen Kommunikation ska behandla följande centrala innehåll:
- Människors interaktion & kommunikation i olika sammanhang & utifrån olika teorier.
- Sociala & kulturella förhållandens påverkan på människors interaktion & kommunikation.
- Gruppens & det sociala sammanhangets betydelse för interaktion & kommunikation.
- Användning av samtal som redskap i kommunikationen.
- Interaktion & kommunikation vid konflikter & konflikthantering.
- Framväxten av mediekulturer & användandet av digitala medier samt deras betydelse för människors liv & lärande.
- Kritisk bearbetning av information från olika källor.
- Användning av informationsteknik som redskap för kommunikation & information.
Kunskapskrav (för att uppnå en viss betygsnivå)
Betyget E
Eleven beskriver översiktligt människors interaktion och kommunikation. Eleven ger också exempel på hur interaktion och kommunikation påverkar människors lärande och deltagande i sociala och pedagogiska situationer. I beskrivningarna använder eleven med viss säkerhet centrala begrepp och teorier samt förklarar enkla samband och drar enkla slutsatser.
Eleven söker och bearbetar med viss säkerhet information från olika källor samt värderar den med enkla omdömen.
Eleven planerar, såväl självständigt som i samarbete med andra, en presentation i ett bestämt syfte. Utifrån planeringen genomför eleven presentationen i samråd med handledare. I presentationen interagerar eleven, samt kommunicerar med viss säkerhet. Dessutom utvärderar eleven presentationen med enkla omdömen utifrån uppsatta mål. I utvärderingen diskuterar eleven översiktligt möjliga alternativa lösningar och föreslår vid behov förbättringar.
Eleven diskuterar översiktligt egna och andras attityder, värderingar och handlingar i samband med presentationen. I diskussionen framför eleven enkla argument för sina åsikter samt visar respekt för andras åsikter.
När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
*****
Betyget D
Betyget D innebär att kunskapskraven för E och till övervägande del för C är uppfyllda.
*****
Betyget C
Eleven beskriver utförligt människors interaktion och kommunikation. Eleven ger också exempel på hur interaktion och kommunikation påverkar människors lärande och deltagande i sociala och pedagogiska situationer. I beskrivningarna använder eleven med viss säkerhet centrala begrepp och teorier samt förklarar samband och drar välgrundade slutsatser.
Eleven söker och bearbetar med viss säkerhet information från olika källor samt värderar den med nyanserade omdömen.
Eleven planerar, såväl självständigt som i samarbete med andra, en presentation i ett bestämt syfte. Utifrån planeringen genomför eleven presentationen efter samråd med handledare. Eleven diskuterar utförligt sin egen och andras roll och betydelse samt tar utgångspunkt i det vid sitt eget handlande. I presentationen interagerar eleven, samt kommunicerar med viss säkerhet. Dessutom utvärderar eleven presentationen med nyanserade omdömen utifrån uppsatta mål. I utvärderingen diskuterar eleven utförligt möjliga alternativa lösningar och föreslår vid behov förbättringar.
Eleven diskuterar utförligt egna och andras attityder, värderingar och handlingar i samband med presentationen. I diskussionen framför eleven välgrundade argument för sina åsikter samt visar respekt för andras åsikter.
När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
*****
Betyget B
Betyget B innebär att kunskapskraven för C och till övervägande del för A är uppfyllda.
*****
Betyget A
Eleven beskriver utförligt och nyanserat människors interaktion och kommunikation. Eleven ger också exempel på hur interaktion och kommunikation påverkar människors lärande och deltagande i sociala och pedagogiska situationer. I beskrivningarna använder eleven med säkerhet centrala begrepp och teorier samt förklarar komplexa samband och drar välgrundade och nyanserade slutsatser.
Eleven söker och bearbetar med säkerhet information från olika källor samt värderar den med nyanserade omdömen.
Eleven planerar, såväl självständigt som i samarbete med andra, en presentation i ett bestämt syfte. I planeringen identifierar eleven kritiska moment och förebygger hinder som kan uppstå under genomförandet. Utifrån planeringen genomför eleven presentationen efter samråd med handledare samt anpassar vid behov genomförandet till ändrade förutsättningar. Eleven diskuterar utförligt och nyanserat sin egen och andras roll och betydelse samt tar utgångspunkt i det vid sitt eget handlande. I presentationen interagerar eleven, samt kommunicerar med säkerhet. Dessutom utvärderar eleven presentationen med nyanserade omdömen utifrån uppsatta mål och deltagarnas respons. I utvärderingen diskuterar eleven utförligt och nyanserat möjliga alternativa lösningar och föreslår vid behov förbättringar.
Eleven diskuterar utförligt och nyanserat egna och andras attityder, värderingar och handlingar i samband med presentationen. I diskussionen framför eleven välgrundade och nyanserade argument för sina åsikter samt visar respekt för andras åsikter.
När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
Hej Amanda,
du fick redan svar från ANNA som visar på vad skolverket ger för info om kursen. Det är i princip det som SYV kan bidra med... om inte SYV-en själv läst samma kurs på gymnasiet och kan i så fall berätta om sina Personliga Erfarenheter /men det kan vara vilseledande - pga olika lärare kan bedriva undervisning på rätt så olika sätt.../.
Om en elev står i valet mellan olika valbara kurser - är mitt råd att be om lov att "besöka" lektioner i den aktuella kursen på sin egen skola (sitta med på en lektion; ännu bättre - på ett par lektioner; eller i alla fall på en del av en lektion -om inte schemat tillåter att delta i hela lektionen). då kan man skaffa sig en egen uppfattning - genom den sorters "studiebesök".
Hälsningar
D:
Frågor och svar taggade med 'populära utbildningar' (8 st.)
-
Korta utbildningar med hög lön?
Hej, vad för utbildningar är korta och har en hög lön? Hoppade av gymnasiet i 2an och gick vård och omsorg. Vill hoppa på nån utbildning på YH som ger mig en bra lön?
Hej,jag ska samråda med kollegorna och vi ska försöka komma på ett ännu bättre svar att ge dig (senare) men jag ska nu göra ett försök att svara på din... Läs hela svaret -
Antagning till psykologprogrammet?
Hej bästa SYV! Min största dröm är att komma in på psykologprogrammet, men mina gymnasiebetyg är inte tillräckliga. Jag vet om att man kan gå till Komvux och plugga upp betygen, men för psykologprogrammet behöver man få A på...
Hej, Elin!Psykologprogrammet är i Sverige en mycket populär utbildning, och inte ens högsta möjliga meritvärde (22.5) kan garantera plats på utbildningen. Blir det fler sökande med... Läs hela svaret -
angående universitet/högskola?
Hej har nuvarande F i matte 2b kan man komma in på universitet/högskola i juristprogrammet isåfall vart? har hört att man inte kan komma in även om det står att man inte behöver matte 2b Tack på förhand!
Hej Bianca!om du har examensbevis från ett högskoleförberedande gymnasieprogram och godkända betyg i Samhällskunskap 1b och Historia 1b, då är du BEHÖRIG. Sedan deltar alla... Läs hela svaret -
Komvux eller Högskoleprovet ?
Hejsan! Jag gick ut gymnasiet (med inrikting samhäll) för ca ett år sedan med relativt bra betyg: 18,85 i merit. Jag har tyvärr inte tillräckligt bra betyg för att komma in på min drömutbildning som är läkarprogrammet. Jag har gjort högskoleprovet för första gången i år vilket gick dåligg,...
Hej Linnéa,jag tycker du bör börja med att läsa för BEHÖRIGHET. Som obehörig sökande, alltså utan godkända betyg i fysik2, kemi2, biologi2 och matematik 4 har man ingen som... Läs hela svaret -
Kan jag bli läkare?
Kan man bli läkare eller apotekare trots att man gått RL-programmet?
Ja, det kan man. Du behöver bli BEHÖRIG till läkar- och apotekarprogrammen och sedan också konkurrera om plats på utbildningen och ha tillräckligt höga meriter för att komma in. Som behörig... Läs hela svaret -
Vilka gymnasiebetyg behöver man för att komma in på Cambridge/Oxford?
Jag hörde att man ska ha A på de flesta ämnen, få B och inga C betyg. Stämmer det?
Hejsan, till populära utbildningar både i Sverige och utomlands finns det många sökande. Är det fler behöriga sökande än utbildningsplatser,... Läs hela svaret -
Vilket är lättast att komma in på efter gymnasiet?
Hej! Som rubriken lyder vilken linje är det lättast att komma in på efter gymnasiet? Läkarprogrammet Juristprogrammet Tandläkareprogrammet - inom tandvården (tandläkare, hygienist etc). Skulle vara kanon om en kunde svara hur många platser och hur många som kommer in (hela Sverige).
Hej Henrik! det är väldigt svårt att svara på din fråga. Detta pga antal utbildningsplatser kan varjera från år till år och personer som söker har olika... Läs hela svaret -
att välja bioteknik?
Vad kan man jobba med om man läser bioteknik? och hur är det med arbetsmarknaden? hur mycket tjänar man? är det ett populärt program?
Hej, Mansoora. Bioteknik är ett forskningsintensivt område som berör människors vardag. Medicinsk forskning, läkemedelsframställning, utveckling av hälsosamma livsmedel & produktion av miljömässigt hållbara bränslen & kemikalier med... Läs hela svaret
Hittar du inte din fråga?
Skapa en ny fråga