Student
    Hej. Jag ska börja andra året på gymnasiet nu i höst och undrar vad kursen "Kommunikation" innebär (lite mer på djupet) och går ut på. Tack på förhand.

    2 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Amanda,
    följande info om kursen Kommunikation på gymnasiet (inom ämnet Pedagogik) finns på Skolverkets hemsida:

    Undervisningen i kursen Kommunikation ska behandla följande centrala innehåll:

     

    • Människors interaktion & kommunikation i olika sammanhang & utifrån olika teorier.
    • Sociala & kulturella förhållandens påverkan på människors interaktion & kommunikation.
    • Gruppens & det sociala sammanhangets betydelse för interaktion & kommunikation.
    • Användning av samtal som redskap i kommunikationen.
    • Interaktion & kommunikation vid konflikter & konflikthantering.
    • Framväxten av mediekulturer & användandet av digitala medier samt deras betydelse för människors liv & lärande.
    • Kritisk bearbetning av information från olika källor.
    • Användning av informationsteknik som redskap för kommunikation & information.

     

    Kunskapskrav (för att uppnå en viss betygsnivå)

    Betyget E

    Eleven beskriver översiktligt människors interaktion och kommunikation. Eleven ger också exempel på hur interaktion och kommunikation påverkar människors lärande och deltagande i sociala och pedagogiska situationer. I beskrivningarna använder eleven med viss säkerhet centrala begrepp och teorier samt förklarar enkla samband och drar enkla slutsatser.

    Eleven söker och bearbetar med viss säkerhet information från olika källor samt värderar den med enkla omdömen.

    Eleven planerar, såväl självständigt som i samarbete med andra, en presentation i ett bestämt syfte. Utifrån planeringen genomför eleven presentationen i samråd med handledare. I presentationen interagerar eleven, samt kommunicerar med viss säkerhet. Dessutom utvärderar eleven presentationen med enkla omdömen utifrån uppsatta mål. I utvärderingen diskuterar eleven översiktligt möjliga alternativa lösningar och föreslår vid behov förbättringar.

    Eleven diskuterar översiktligt egna och andras attityder, värderingar och handlingar i samband med presentationen. I diskussionen framför eleven enkla argument för sina åsikter samt visar respekt för andras åsikter.

    När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
    *****

    Betyget D

    Betyget D innebär att kunskapskraven för E och till övervägande del för C är uppfyllda.
    *****

    Betyget C

    Eleven beskriver utförligt människors interaktion och kommunikation. Eleven ger också exempel på hur interaktion och kommunikation påverkar människors lärande och deltagande i sociala och pedagogiska situationer. I beskrivningarna använder eleven med viss säkerhet centrala begrepp och teorier samt förklarar samband och drar välgrundade slutsatser.

    Eleven söker och bearbetar med viss säkerhet information från olika källor samt värderar den med nyanserade omdömen.

    Eleven planerar, såväl självständigt som i samarbete med andra, en presentation i ett bestämt syfte. Utifrån planeringen genomför eleven presentationen efter samråd med handledare. Eleven diskuterar utförligt sin egen och andras roll och betydelse samt tar utgångspunkt i det vid sitt eget handlande. I presentationen interagerar eleven, samt kommunicerar med viss säkerhet. Dessutom utvärderar eleven presentationen med nyanserade omdömen utifrån uppsatta mål. I utvärderingen diskuterar eleven utförligt möjliga alternativa lösningar och föreslår vid behov förbättringar.

    Eleven diskuterar utförligt egna och andras attityder, värderingar och handlingar i samband med presentationen. I diskussionen framför eleven välgrundade argument för sina åsikter samt visar respekt för andras åsikter.

    När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
    *****

    Betyget B

    Betyget B innebär att kunskapskraven för C och till övervägande del för A är uppfyllda.
    *****

    Betyget A

    Eleven beskriver utförligt och nyanserat människors interaktion och kommunikation. Eleven ger också exempel på hur interaktion och kommunikation påverkar människors lärande och deltagande i sociala och pedagogiska situationer. I beskrivningarna använder eleven med säkerhet centrala begrepp och teorier samt förklarar komplexa samband och drar välgrundade och nyanserade slutsatser.

    Eleven söker och bearbetar med säkerhet information från olika källor samt värderar den med nyanserade omdömen.

    Eleven planerar, såväl självständigt som i samarbete med andra, en presentation i ett bestämt syfte. I planeringen identifierar eleven kritiska moment och förebygger hinder som kan uppstå under genomförandet. Utifrån planeringen genomför eleven presentationen efter samråd med handledare samt anpassar vid behov genomförandet till ändrade förutsättningar. Eleven diskuterar utförligt och nyanserat sin egen och andras roll och betydelse samt tar utgångspunkt i det vid sitt eget handlande. I presentationen interagerar eleven, samt kommunicerar med säkerhet. Dessutom utvärderar eleven presentationen med nyanserade omdömen utifrån uppsatta mål och deltagarnas respons. I utvärderingen diskuterar eleven utförligt och nyanserat möjliga alternativa lösningar och föreslår vid behov förbättringar.

    Eleven diskuterar utförligt och nyanserat egna och andras attityder, värderingar och handlingar i samband med presentationen. I diskussionen framför eleven välgrundade och nyanserade argument för sina åsikter samt visar respekt för andras åsikter.

    När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med säkerhet den egna förmågan och situationens krav.

    Länktips: skolverket.se/undervisning/gymnasieskolan/laroplan-program-och-amnen-i-gymnasieskolan/gymnasieprogrammen/amne.

    Daniel SYV

    Hej Amanda,

    du fick redan svar från ANNA som visar på vad skolverket ger för info om kursen. Det är i princip det som SYV kan bidra med... om inte SYV-en själv läst samma kurs på gymnasiet och kan i så fall berätta om sina Personliga Erfarenheter /men det kan vara vilseledande - pga olika lärare kan bedriva undervisning på rätt så olika sätt.../.
    Om en elev står i valet mellan olika valbara kurser - är mitt råd att be om lov att "besöka" lektioner i den aktuella kursen på sin egen skola (sitta med på en lektion; ännu bättre - på ett par lektioner; eller i alla fall på en del av en lektion -om inte schemat tillåter att delta i hela lektionen). då kan man skaffa sig en egen uppfattning - genom den sorters "studiebesök".

    Hälsningar
    D:

    Frågor och svar taggade med 'franska' (59 st.)

    • svartaconverse

      Finns det någon nybörjarkurs i franska i sommar?

      Jag har ingen tidigare erfarenhet av att plugga franska. Jag vill läsa på antingen universitet eller folkhögskola, eventuellt även på distans men hellre på plats. Jag vill plugga under sommaren. Jag hade kunnat tänka mig att bo på ex...

      Milla : : Hej,sommarkurserna (sommaren 2024) på universitetetsnivå kommer bli sökbara från 19 febr 2024; Webbanmälan öppnar. Kl. 10.15 och alla utbildningar på de svenska... Läs hela svaret
    • harunasun340

      Ta bort moderna språk vid skolstart?

      Jag börjar första året i gymnasiet om drygt två veckor (jag skriver detta 3/8-23). Linjen jag ska gå är Estet med inriktning musik. Eftersom moderna språk inte är någonting som man måsta läsa på estet, tänkte jag inte skriva in i min ansökan att jag ville läsa ett modernt språk i gymnasiet....

      Milla : : Hej,jag råder dig att boka tid med SYV som jobbar på din gymnasieskola. Försök kontakta SYV-en snarast. Det borde inte vara omöjligt att träffa honom/henne redan innan läsåret... Läs hela svaret
    • magdalena00

      Vilken nivå på franska ska jag läsa?

      Hej! Jag har läst franska 3 och 4 på gymnasiet. Nu vill jag ta en distanskurs i franska till hösten för att fräscha upp mina kunskaper. Vilken nivå ska jag välja, och spelar det någon roll om jag väljer Komvux eller Högskolekurs? Om jag...

      Milla : : Hej,jag gissar på att du har godkända betyg i kurserna franska 3 och 4 och att de ingår i ditt examensbevis från gymnasiet, stämmer det?Du skriver i din fråga bl.a följande: "Om... Läs hela svaret
    • SYV

      moderna språk steg 3?

      Är man garanterad att få fortsätta på samma moderna språk på gymnasiet som man läste i grundskolan, dvs börja på steg 3? Tacksam för svar!

      Anna: : Hej Lovisa,på de gymnasieprogram där moderna språk ingår som obligatoriska kurser är gymnasieskolan tvungen att erbjuda följande moderna språk: franska, spanska och tyska (kursen moderna... Läs hela svaret
    • Albin

      Hjälper det att ta moderna språk på teknikprogrammet?

      Hej! Just nu går jag i åk. 9 och de absolut värsta lektionerna är franskan, under mina år i högstadiet så har jag heller knappt lärt mig någon franska men ändå lyckats nå ett B då jag har en förmåga att lägga en massa information på korttidsminnet haha. Så när jag såg att teknikprogrammet (som...

      Anna: : Hej Albin,läs gärna information på gymnasieguiden.se - om meritpoäng.De kurser som inom ämnet Moderna språk ger meritpoäng är mod.språk 3 och 4.... Läs hela svaret
    • Bayan

      Vilka kurser ska jag ha som "utökade kurser"?

      Hej! Jag har läst Moderna språk Arabiska 1,2,3 & 4 och fick A i alla samt moderna språk Franska 1 & 2 där jag fick A och B. Jag kommer därmed ha franskan som "utökade kurser" men jag undrar hur jag ska göra med mina arabiska kurser. Är det bäst att: 1. Ha arabiska 1 & 2 i min studieplan och...

      Milla : : Hej Bayan,skolverkets rekommendation är att gymnasieskolorna utfärdar examensbevis enligt den individuella studieplanen. I din individuella studieplan bör det på förhand, innan en kurs... Läs hela svaret
    • Ellen

      Få fulla meritpoäng via komuvux?

      Hej! Jag ska börja läsa upp mina betyg för att försöka komma in på psykologprogrammet. Jag har dock redan ganska höga betyg, så om jag ska göra prövningar kommer det krävas flera stycken, kanske för att höja till A från B eller C. Det som blir mest lönsamt tänker jag då är att få fulla...

      Anna: : Hej Ellen,för dig som har examensbevis från gymnasiet (eller från komvux) gäller: betyg i kurser som ger dig meritpoäng räknas in i ditt jämförelsetal (snittbetyget); på... Läs hela svaret
    • Sara

      Ändra språkval?

      Hej! Jag är en tjej som går i 7an och har franska som språkval. Jag skulle vilja ändra mitt språkval till spanska mot 8an och jag kan redan spanska ganska bra, och har hittills fått B i franska. Jag undrar om det är möjligt att ändra språk?

      Anna: : Hej Sara,grundskolorna i Sverige måste erbjuda minst 2 av språken: tyska, franska och spanska. Om just din grundskola erbjuder spanska, måste du fråga på din skola. Om din grundskola erbjuder spanska, kan... Läs hela svaret
    • Elev

      Räknas betyget från prövningar i meritpoängskurser med i meritvärdet?

      Hej! Jag läste på denna länk: https://www.uhr.se/syv/svenska-meriter-i-antagningen/slutbetyg-2010-och-framat/meritvardering/kompletteringar-for-att-hoja-meritvardet/ Jag planerar att göra en prövning i franska 4 nu efter gymnasiet för att få Max antal meritpoäng. På den länkade hemsidan stod...

      Liselotte: : Hej Ebba!det är skillnad på Slutbetyg och Examensbevis. Jag gissar på att du har Examensbevis (om det stämmer att du är 20 år, kan du inte ha fått... Läs hela svaret
    • Madeley

      Kan jag bli sociologilärare och franska lärare?

      Hej jag undrar om hur man ska gå till väga för att bli ämneslärare och undervisa ämnen som är helt olika från varandra, gäller de enbart att läsa enskilda kurser på högskola och sedan komplettera med KPU, eller vad kan man...

      Anna: : Hejsan,läs gärna information om Utbildning i yrkespresentationen Sociologilärare. Att gå via KPU, alltså läsa 120 respektive 90 högskolepoäng i sina blivande... Läs hela svaret
    • Isak

      Nya moderna språk?

      Jag undrar om man kan läsa två nya moderna språk på gymnasiet? Vilka linjer och inriktningar erbjuder detta isåfall?

      Daniel: : Hej,HU och SA inkluderar 2 kurser moderna språk som obligatoriska och tyska, franska och spanska bör erbjudas både som nybörjarspråk: mod.språk1 och som fortsättningsspråk, mod.språk 3.... Läs hela svaret
    • Matilda

      kan man byta språk?

      Kan man byta till ett helt nytt språk på gymnasiet? det vill säga till exempel tyska 1 och spanska 1? eller beror det helt på skola och inriktning? Jag vill nämligen läsa tyska 1 för att jag inte tycker att spanska inte är det roligaste ämnet i...

      Anna: : Jo, du får väja ett nytt språk på gymnasiet. De gymnasieprogram där läsa moderna språk är Obligatoriskt är skyldiga, enligt Skolverket - erbjuda tyska, franska och spanska. Och om du... Läs hela svaret
    • Sandra

      Läsa 2 språk samtidigt?

      Hej, Jag läser just nu sista terminen på samhällsprogrammet på gymnasiet. Under min gymnasietid har jag i språkväg läst: Svenska 1, 2, 3 Engelska 5, 6, 7 Spanska 3, 4, 5 Tyska 1 Jag funderar på att under mitt sabbatsår läsa ännu mer språk (Spanska, tyska och franska) och har 3...

      Anna: : Hej,svar på din fråga nr.1:Se om du kan hitta var du skulle ev. kunna läsa Spanska 6 och 7. Mig veterligen finns de kurserna endast " i princip " (får, kan erbjudas) men i praktiken ej erbjuds. Efter... Läs hela svaret
    • Aida

      Kan man ha spanska i gymnasiet om man har haft franska i grundskolan ?

      Jag pluggar franska i grundskolan och har väldigt bra betyg i det "jag har A". Men jag känner inte för att plugga franska i gymnasiet utan jag vill plugga spanska istället. Är det möjligt att göra det eller åtminståne både franska...

      Julia: : Hej Aida,du får välja Spanska 1, nybörjarkurs i spanska - på gymnasiet (i stället för Franska 3, som du annars skulle läsa med den bakgrunden du har,... Läs hela svaret

    Hittar du inte din fråga?

    Skapa en ny fråga