Sök efter frågor
Här kan du söka bland alla redan ställda frågor.
Alla frågor är besvarade av riktiga studie- och yrkesvägledare.
Just nu är 31881 frågor besvarade.
Kursen "kommunikation"?
2 Svar
Hej Amanda,
följande info om kursen Kommunikation på gymnasiet (inom ämnet Pedagogik) finns på Skolverkets hemsida:
Undervisningen i kursen Kommunikation ska behandla följande centrala innehåll:
- Människors interaktion & kommunikation i olika sammanhang & utifrån olika teorier.
- Sociala & kulturella förhållandens påverkan på människors interaktion & kommunikation.
- Gruppens & det sociala sammanhangets betydelse för interaktion & kommunikation.
- Användning av samtal som redskap i kommunikationen.
- Interaktion & kommunikation vid konflikter & konflikthantering.
- Framväxten av mediekulturer & användandet av digitala medier samt deras betydelse för människors liv & lärande.
- Kritisk bearbetning av information från olika källor.
- Användning av informationsteknik som redskap för kommunikation & information.
Kunskapskrav (för att uppnå en viss betygsnivå)
Betyget E
Eleven beskriver översiktligt människors interaktion och kommunikation. Eleven ger också exempel på hur interaktion och kommunikation påverkar människors lärande och deltagande i sociala och pedagogiska situationer. I beskrivningarna använder eleven med viss säkerhet centrala begrepp och teorier samt förklarar enkla samband och drar enkla slutsatser.
Eleven söker och bearbetar med viss säkerhet information från olika källor samt värderar den med enkla omdömen.
Eleven planerar, såväl självständigt som i samarbete med andra, en presentation i ett bestämt syfte. Utifrån planeringen genomför eleven presentationen i samråd med handledare. I presentationen interagerar eleven, samt kommunicerar med viss säkerhet. Dessutom utvärderar eleven presentationen med enkla omdömen utifrån uppsatta mål. I utvärderingen diskuterar eleven översiktligt möjliga alternativa lösningar och föreslår vid behov förbättringar.
Eleven diskuterar översiktligt egna och andras attityder, värderingar och handlingar i samband med presentationen. I diskussionen framför eleven enkla argument för sina åsikter samt visar respekt för andras åsikter.
När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
*****
Betyget D
Betyget D innebär att kunskapskraven för E och till övervägande del för C är uppfyllda.
*****
Betyget C
Eleven beskriver utförligt människors interaktion och kommunikation. Eleven ger också exempel på hur interaktion och kommunikation påverkar människors lärande och deltagande i sociala och pedagogiska situationer. I beskrivningarna använder eleven med viss säkerhet centrala begrepp och teorier samt förklarar samband och drar välgrundade slutsatser.
Eleven söker och bearbetar med viss säkerhet information från olika källor samt värderar den med nyanserade omdömen.
Eleven planerar, såväl självständigt som i samarbete med andra, en presentation i ett bestämt syfte. Utifrån planeringen genomför eleven presentationen efter samråd med handledare. Eleven diskuterar utförligt sin egen och andras roll och betydelse samt tar utgångspunkt i det vid sitt eget handlande. I presentationen interagerar eleven, samt kommunicerar med viss säkerhet. Dessutom utvärderar eleven presentationen med nyanserade omdömen utifrån uppsatta mål. I utvärderingen diskuterar eleven utförligt möjliga alternativa lösningar och föreslår vid behov förbättringar.
Eleven diskuterar utförligt egna och andras attityder, värderingar och handlingar i samband med presentationen. I diskussionen framför eleven välgrundade argument för sina åsikter samt visar respekt för andras åsikter.
När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
*****
Betyget B
Betyget B innebär att kunskapskraven för C och till övervägande del för A är uppfyllda.
*****
Betyget A
Eleven beskriver utförligt och nyanserat människors interaktion och kommunikation. Eleven ger också exempel på hur interaktion och kommunikation påverkar människors lärande och deltagande i sociala och pedagogiska situationer. I beskrivningarna använder eleven med säkerhet centrala begrepp och teorier samt förklarar komplexa samband och drar välgrundade och nyanserade slutsatser.
Eleven söker och bearbetar med säkerhet information från olika källor samt värderar den med nyanserade omdömen.
Eleven planerar, såväl självständigt som i samarbete med andra, en presentation i ett bestämt syfte. I planeringen identifierar eleven kritiska moment och förebygger hinder som kan uppstå under genomförandet. Utifrån planeringen genomför eleven presentationen efter samråd med handledare samt anpassar vid behov genomförandet till ändrade förutsättningar. Eleven diskuterar utförligt och nyanserat sin egen och andras roll och betydelse samt tar utgångspunkt i det vid sitt eget handlande. I presentationen interagerar eleven, samt kommunicerar med säkerhet. Dessutom utvärderar eleven presentationen med nyanserade omdömen utifrån uppsatta mål och deltagarnas respons. I utvärderingen diskuterar eleven utförligt och nyanserat möjliga alternativa lösningar och föreslår vid behov förbättringar.
Eleven diskuterar utförligt och nyanserat egna och andras attityder, värderingar och handlingar i samband med presentationen. I diskussionen framför eleven välgrundade och nyanserade argument för sina åsikter samt visar respekt för andras åsikter.
När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
Hej Amanda,
du fick redan svar från ANNA som visar på vad skolverket ger för info om kursen. Det är i princip det som SYV kan bidra med... om inte SYV-en själv läst samma kurs på gymnasiet och kan i så fall berätta om sina Personliga Erfarenheter /men det kan vara vilseledande - pga olika lärare kan bedriva undervisning på rätt så olika sätt.../.
Om en elev står i valet mellan olika valbara kurser - är mitt råd att be om lov att "besöka" lektioner i den aktuella kursen på sin egen skola (sitta med på en lektion; ännu bättre - på ett par lektioner; eller i alla fall på en del av en lektion -om inte schemat tillåter att delta i hela lektionen). då kan man skaffa sig en egen uppfattning - genom den sorters "studiebesök".
Hälsningar
D:
Frågor och svar taggade med 'språklärare' (27 st.)
-
Läsa till yrkeslärare?
Hej! Jag blir klart till fritidsledare utbildning nu i juni. Men jag vill läsa vidare till yrkeslärare , Jag har jobbat 8 år som lärare och har undervisat i förskoleklass men även i spanska. Jag har spanska som modersmålsspråk. Hur kan jag göra...
Hej,för att i Sverige bli "behörig yrkeslärare" alltså kunna få ut legitimation från skolverket, behöver man (som regel) ha examen från yrkeslärarprogrammet som är ett... Läs hela svaret -
Komplettera lärarexamen?
Hej! Jag är snart klar med min kandidatexamen i japanska och tänker fortsätta plugga till ämneslärare efteråt. Jag skulle helst kombinera engelska och japanska, men inser att det kan vara svårt att hitta heltidsanställning för det. Så min...
Hej,jag vill börja svar med att "påminna om" att även obehöriga lärare får lov att undervisa (när det är lärarbrist). Men det är bra att du planerar på att skaffa... Läs hela svaret -
Språklärare hur många hp?
Hej Jag är sedan jan 2011 examinerad lärare i idrott (90 hp) och historia (90 hp) med behörighet upp till gymnasiet. Förra året läste jag genom lärarlyftet till engelska till min behörighet, 45 hp, behörighet upp till år 9. Hur mkt mer...
Hej Rikard!Du får bäst svar på din fråga från studievägledare på lärarhögskolorna som utbildar till språklärare. Vad jag minns, var det 120 hp i det språket i vilket... Läs hela svaret -
Engelskalärare?
Hej, vilka kurser krävs för att bli en utbildad engelskalärare?
Hej Sarah,behörig lärare i Sverige är hen med lärarlegitimation för rätt ålder på eleverna och de rätta ämnena i sin lärarexamen (undervisningsämnena). Att bli lärare i ett... Läs hela svaret -
Kan man byta från Franska 3 till Spanska 4?
Hej! Jag är en elev i årskurs 1 på gymnasiet som undrar om det är möjligt att byta från Franska 3 till Spanska 4 som individuellt val, eller är det obligatoriskt att man måste ha läst spanska 3 då? I högstadiet har jag läst 3...
Hej Lydia.Det är bra att du har lätt för språk och att du vill lära dig flera språk!Svar på din fråga, som jag kan ge, som inte är språklärare och inte... Läs hela svaret -
Hur ska jag kunna läsa in tyska 1,2&3?
Hejsan! Jag är en 20årig tjej som skulle vilja plugga till ämneslärare inom tyska om en snar framtid och behöver då läsa in tyska 1,2 & 3 för att bli behörig. Jag har försökt söka utbildningarna genom min hemkommun men blivit...
Hej Sara!Jag tror inte det skulle hjälpa om du blev arbetslös. Komvux prioriterar ge platserna till sökande med "störst behov" och att man inte har något arbete brukar inte placera i... Läs hela svaret -
Hur man kan lära sig svenska snabbt?
Hej! Jag har varit i Sverige 9 månader och jag studera i språkintroduktion i gymnasiet. Jag tror om man kan lära sig språk inte bara till skolan men det är så svårt. Min fråga är hur man kan lära sig svenska snabbt på hemma? Jag...
Hej Shyaka!De bästa tipsen om hur man lär sig ett nytt språk snabbast och "bäst" får du från språklärare. Vi på FRåGA SYV är SYV-ar. Prata gärna... Läs hela svaret -
Läsa språk utomlands?
Hej! Jag skulle vilja läsa italienska eller franska i Italien eller Frankrike. Den enda italienskakursen jag hittade behövde man ha läst italienska 2 för att vara behörig till, och jag har bara lät italienska 1, så det går tyvärr inte. Sen undrar...
Hej Inés,jag tror tyvärr inte att vi på FRåGA SYV kan ge ett fullständigt svar på din fråga.Hör med Rotary, är mitt första tips till dig. ROTARYS UNGDOMYTBYTE är en stiftelse... Läs hela svaret -
Lärare i franska?
Hej. Jag pluggar just nu på komvux och vill bli franskalärare. Jag undrar vilka behörighet behövs för att bli lärare i franska på gymnasienivå när man söker på universitet?Kommer jag behöva plugga särskilda ämne...
Hej!utbildningar till lärare (och bland annat till språklärare) ligger i Sverige på högskolenivå (man läser på en Lärarhögskola). För att bli legitimerad lärare måste man... Läs hela svaret -
Bli japanska lärare utan kandidatexamen?
Hej jag går just nu Ämneslärarprogrammet på Konstfack med inriktning mot Bild och Design i gymnasieskolan. Jag har även tidigare gått 67,5hp (22,5hpx3terminer) av japanska på universitetsnivå, plus några extra kurser på sidan av i andra...
Hej Nina!frågan om lärarutbildningar och lärarlegitimationer är ibland rätt komplicerad. Skolverkets avdelning för lärarlegitimationer kan också ibland göra undantag... Läs hela svaret -
Vad motsvarar spanska7 för nivå idag?
Jag är Förskollärare med lärarexamen (210HP) ch jag har spanska modersmål. Jag vill gärna studera till Spanska lärare inriktning mot gymnasieskola. vad motsvarar spanska steg 7 för nivå idag?
Hej Raida,i dagens gymnasiesystem (april 2021) finns 7 kurser inom ämnet moderna språk, se skolverkets hemsida. Högsta (svåraste) kursen heter Moderna språk 7. I det gamla systemet hette den... Läs hela svaret -
hur kan man bli spansklärare efter att man läst fritidshemslärare ?
om man läser klart till fritidshemslärare vad behöver man läsa efter för att bli behörig till spansklärare t ex ?
Hej Paulina,lärare i fritidshem och språklärare är inte samma yrke och det är olika utbildningar som leder till de yrken. Jag är inte alls säker på... Läs hela svaret -
Engelskalärare, andra språk, möjligheter?
Hej! -Om man utbildar sig till engelska lärare, hur stor är chansen att få jobb utomlands om man är svensk? -Och om man jobbat som engelskalärare i ett land och lärt sig det språket bra, finns det möjlighet att lära ut det språket i andra...
Hej Johanna,utomlands finns ett mindre antal svenska skolor: grundskolor och gymnasieskolor - inte så många och inte i alla länder, men de finns. Min uppfattning är att det som svensk... Läs hela svaret -
Program som kräver Franska?
Hej, Vilka program finns på universitet eller högskola som kräver Moderna språk Franska?
Hej Solomiia.jag kan ge några exempel på högskoleutbildningar i Sverige som för behörighet kräver godkända betyg i gymnasiala kurser i franska: t.ex om man vill bli ämneslärare i... Läs hela svaret -
vilka behörigheter behöver en italienska lärare?
Hej. Jag funderar på att bli italienska lärare och undrar vilka behörigheter som krävs för att kunna läsa till det. Jag har italienska 1 och funderar på att läsa upp de resterande kurserna på komvux.
Hejsan, för att kunna, i Sverige, läsa mot yrket Språklärare brukar det krävas godkänt betyg i en gymnasial kurs "moderna språk 3" i det "aktuella språket",... Läs hela svaret
Hittar du inte din fråga?
Skapa en ny fråga