Student
    Hej. Jag ska börja andra året på gymnasiet nu i höst och undrar vad kursen "Kommunikation" innebär (lite mer på djupet) och går ut på. Tack på förhand.

    2 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Amanda,
    följande info om kursen Kommunikation på gymnasiet (inom ämnet Pedagogik) finns på Skolverkets hemsida:

    Undervisningen i kursen Kommunikation ska behandla följande centrala innehåll:

     

    • Människors interaktion & kommunikation i olika sammanhang & utifrån olika teorier.
    • Sociala & kulturella förhållandens påverkan på människors interaktion & kommunikation.
    • Gruppens & det sociala sammanhangets betydelse för interaktion & kommunikation.
    • Användning av samtal som redskap i kommunikationen.
    • Interaktion & kommunikation vid konflikter & konflikthantering.
    • Framväxten av mediekulturer & användandet av digitala medier samt deras betydelse för människors liv & lärande.
    • Kritisk bearbetning av information från olika källor.
    • Användning av informationsteknik som redskap för kommunikation & information.

     

    Kunskapskrav (för att uppnå en viss betygsnivå)

    Betyget E

    Eleven beskriver översiktligt människors interaktion och kommunikation. Eleven ger också exempel på hur interaktion och kommunikation påverkar människors lärande och deltagande i sociala och pedagogiska situationer. I beskrivningarna använder eleven med viss säkerhet centrala begrepp och teorier samt förklarar enkla samband och drar enkla slutsatser.

    Eleven söker och bearbetar med viss säkerhet information från olika källor samt värderar den med enkla omdömen.

    Eleven planerar, såväl självständigt som i samarbete med andra, en presentation i ett bestämt syfte. Utifrån planeringen genomför eleven presentationen i samråd med handledare. I presentationen interagerar eleven, samt kommunicerar med viss säkerhet. Dessutom utvärderar eleven presentationen med enkla omdömen utifrån uppsatta mål. I utvärderingen diskuterar eleven översiktligt möjliga alternativa lösningar och föreslår vid behov förbättringar.

    Eleven diskuterar översiktligt egna och andras attityder, värderingar och handlingar i samband med presentationen. I diskussionen framför eleven enkla argument för sina åsikter samt visar respekt för andras åsikter.

    När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
    *****

    Betyget D

    Betyget D innebär att kunskapskraven för E och till övervägande del för C är uppfyllda.
    *****

    Betyget C

    Eleven beskriver utförligt människors interaktion och kommunikation. Eleven ger också exempel på hur interaktion och kommunikation påverkar människors lärande och deltagande i sociala och pedagogiska situationer. I beskrivningarna använder eleven med viss säkerhet centrala begrepp och teorier samt förklarar samband och drar välgrundade slutsatser.

    Eleven söker och bearbetar med viss säkerhet information från olika källor samt värderar den med nyanserade omdömen.

    Eleven planerar, såväl självständigt som i samarbete med andra, en presentation i ett bestämt syfte. Utifrån planeringen genomför eleven presentationen efter samråd med handledare. Eleven diskuterar utförligt sin egen och andras roll och betydelse samt tar utgångspunkt i det vid sitt eget handlande. I presentationen interagerar eleven, samt kommunicerar med viss säkerhet. Dessutom utvärderar eleven presentationen med nyanserade omdömen utifrån uppsatta mål. I utvärderingen diskuterar eleven utförligt möjliga alternativa lösningar och föreslår vid behov förbättringar.

    Eleven diskuterar utförligt egna och andras attityder, värderingar och handlingar i samband med presentationen. I diskussionen framför eleven välgrundade argument för sina åsikter samt visar respekt för andras åsikter.

    När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
    *****

    Betyget B

    Betyget B innebär att kunskapskraven för C och till övervägande del för A är uppfyllda.
    *****

    Betyget A

    Eleven beskriver utförligt och nyanserat människors interaktion och kommunikation. Eleven ger också exempel på hur interaktion och kommunikation påverkar människors lärande och deltagande i sociala och pedagogiska situationer. I beskrivningarna använder eleven med säkerhet centrala begrepp och teorier samt förklarar komplexa samband och drar välgrundade och nyanserade slutsatser.

    Eleven söker och bearbetar med säkerhet information från olika källor samt värderar den med nyanserade omdömen.

    Eleven planerar, såväl självständigt som i samarbete med andra, en presentation i ett bestämt syfte. I planeringen identifierar eleven kritiska moment och förebygger hinder som kan uppstå under genomförandet. Utifrån planeringen genomför eleven presentationen efter samråd med handledare samt anpassar vid behov genomförandet till ändrade förutsättningar. Eleven diskuterar utförligt och nyanserat sin egen och andras roll och betydelse samt tar utgångspunkt i det vid sitt eget handlande. I presentationen interagerar eleven, samt kommunicerar med säkerhet. Dessutom utvärderar eleven presentationen med nyanserade omdömen utifrån uppsatta mål och deltagarnas respons. I utvärderingen diskuterar eleven utförligt och nyanserat möjliga alternativa lösningar och föreslår vid behov förbättringar.

    Eleven diskuterar utförligt och nyanserat egna och andras attityder, värderingar och handlingar i samband med presentationen. I diskussionen framför eleven välgrundade och nyanserade argument för sina åsikter samt visar respekt för andras åsikter.

    När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med säkerhet den egna förmågan och situationens krav.

    Länktips: skolverket.se/undervisning/gymnasieskolan/laroplan-program-och-amnen-i-gymnasieskolan/gymnasieprogrammen/amne.

    Daniel SYV

    Hej Amanda,

    du fick redan svar från ANNA som visar på vad skolverket ger för info om kursen. Det är i princip det som SYV kan bidra med... om inte SYV-en själv läst samma kurs på gymnasiet och kan i så fall berätta om sina Personliga Erfarenheter /men det kan vara vilseledande - pga olika lärare kan bedriva undervisning på rätt så olika sätt.../.
    Om en elev står i valet mellan olika valbara kurser - är mitt råd att be om lov att "besöka" lektioner i den aktuella kursen på sin egen skola (sitta med på en lektion; ännu bättre - på ett par lektioner; eller i alla fall på en del av en lektion -om inte schemat tillåter att delta i hela lektionen). då kan man skaffa sig en egen uppfattning - genom den sorters "studiebesök".

    Hälsningar
    D:

    Frågor och svar taggade med 'paus' (6 st.)

    • miyon

      Går det att pausa nuvarande program och söka/komma in på nytt program?

      Jag går spelutveckling men tycker inte det passar mig och vill gärna byta till något som jag gillar, men vet inte vad just nu. Går det att söka nya program på antagning.se medan jag går kvar om jag inte hittar något annat jag vill plugga?

      Milla : : Hejsan,det går alldeles utmärkt att söka till andra utbildningar samtidigt som du läser en utbildning. Du behöver inte hoppa av eller "pausa" din... Läs hela svaret
    • Valeria

      Ta en paus på ett år från skolan?

      Hej, Jag är en elev inom linjen samhällsvetenskap inr. beteendevetenskap och jag ligger ganska bra med när det gäller betyg men har otroligt hög frånvaro, det har jag haft under en lång period nu, från 7 an. Jag har alltid haft en hög frånvaro eftersom jag haft det dåligt med min psykiska...

      Anna: : HEJ! jag vill komplettera det svaret som du redan har fått. :) ... med info om att ännu en möjlighet finns för dig sen... när du kommer närvare 18-års åldern, nämligen att... Läs hela svaret
    • Daniell

      Hoppa av Gymnasiet, komma tillbaks ett år efter ifall jag ångrar mig?

      Hej, har under ett tag funderat på att hoppa av eller ta en paus från gymnasiet då jag inte tycker det är min grej. Ska börja tredje året på teknikprogrammet men min fråga är --> Om jag väl väljer att hoppa av gymnasiet detta år, kommer jag då kunna välja att komma tillbaks nästa år till samma...

      Melina: : Hej! Om du väljer att "hoppa av" har du ingen garanterad plats på skolan, du kan därför inte automatiskt fortsätta åk.3. Däremot kan du kanske få... Läs hela svaret
    • Angel

      Är det möjligt att ta ett års paus innan gymnasiet?

      Hej jag har precis gått ut nian med bra betyg och har även kommit in på gymnasiet jag ansökt till. Har haft extremt mycket problem med min hälsa och jag betvivlar att jag i nuläget kommer kunna börja gymnasiet till efter sommaren. Finns det någon möjlighet att jag då skulle kunna ta en paus ett...

      Melina: : Hej Angel! Gymnasiet är frivilligt och innebär därför ingen skolplikt. Du kan själv välja att inte börja gymnsaiet.Om du istället vill söka nästa år... Läs hela svaret
    • Tessie

      komma in på gymnasiebetygen ?

      Hej jag går sista året på gymnasiet och planerar att om jag bestämmer mig för att plugga vidare kommer jag söka in på mina slutbetyg, men låt oss säga att jag nu skulle vilja ta ett års paus ifrån studierna och typ jobba innan jag börjar studera igen, kan jag fortfarande då efter ett år söka in...

      Peter: : Ja, det kan du absolut göra! Det finns inga krav på att direkt efter gymnasiet söka vidarestudier. Man kan jobba i många år och söka vidarestudie efter det. Hälsningar Peter SYV
    • Marcus

      Ta en paus från gymnasiet?

      Hej! Jag har tappat motivationen helt i skolan och känner att jag vill ta en paus och jobba deltid istället. Jag vill även byta från mitt nuvarande högskoleförberedande gymnasium till ett yrkesgymnasium. Kan jag sluta min nuvarande skola, jobba istället och sedan söka till en yrkeslinje nästa...

      Anna: : Hej Marcus! Du har rätt att söka till nästa år och i fall du kommer in (du konkurrerar, precis som du självs skriver i din fråga) med dina betyg från åk9 - läsa om åk1 nästa läsår. Att "hoppa av skolan" är det... Läs hela svaret

    Hittar du inte din fråga?

    Skapa en ny fråga