Sök efter frågor
Här kan du söka bland alla redan ställda frågor.
Alla frågor är besvarade av riktiga studie- och yrkesvägledare.
Just nu är 32095 frågor besvarade.
Kursen "kommunikation"?
2 Svar
Hej Amanda,
följande info om kursen Kommunikation på gymnasiet (inom ämnet Pedagogik) finns på Skolverkets hemsida:
Undervisningen i kursen Kommunikation ska behandla följande centrala innehåll:
- Människors interaktion & kommunikation i olika sammanhang & utifrån olika teorier.
- Sociala & kulturella förhållandens påverkan på människors interaktion & kommunikation.
- Gruppens & det sociala sammanhangets betydelse för interaktion & kommunikation.
- Användning av samtal som redskap i kommunikationen.
- Interaktion & kommunikation vid konflikter & konflikthantering.
- Framväxten av mediekulturer & användandet av digitala medier samt deras betydelse för människors liv & lärande.
- Kritisk bearbetning av information från olika källor.
- Användning av informationsteknik som redskap för kommunikation & information.
Kunskapskrav (för att uppnå en viss betygsnivå)
Betyget E
Eleven beskriver översiktligt människors interaktion och kommunikation. Eleven ger också exempel på hur interaktion och kommunikation påverkar människors lärande och deltagande i sociala och pedagogiska situationer. I beskrivningarna använder eleven med viss säkerhet centrala begrepp och teorier samt förklarar enkla samband och drar enkla slutsatser.
Eleven söker och bearbetar med viss säkerhet information från olika källor samt värderar den med enkla omdömen.
Eleven planerar, såväl självständigt som i samarbete med andra, en presentation i ett bestämt syfte. Utifrån planeringen genomför eleven presentationen i samråd med handledare. I presentationen interagerar eleven, samt kommunicerar med viss säkerhet. Dessutom utvärderar eleven presentationen med enkla omdömen utifrån uppsatta mål. I utvärderingen diskuterar eleven översiktligt möjliga alternativa lösningar och föreslår vid behov förbättringar.
Eleven diskuterar översiktligt egna och andras attityder, värderingar och handlingar i samband med presentationen. I diskussionen framför eleven enkla argument för sina åsikter samt visar respekt för andras åsikter.
När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
*****
Betyget D
Betyget D innebär att kunskapskraven för E och till övervägande del för C är uppfyllda.
*****
Betyget C
Eleven beskriver utförligt människors interaktion och kommunikation. Eleven ger också exempel på hur interaktion och kommunikation påverkar människors lärande och deltagande i sociala och pedagogiska situationer. I beskrivningarna använder eleven med viss säkerhet centrala begrepp och teorier samt förklarar samband och drar välgrundade slutsatser.
Eleven söker och bearbetar med viss säkerhet information från olika källor samt värderar den med nyanserade omdömen.
Eleven planerar, såväl självständigt som i samarbete med andra, en presentation i ett bestämt syfte. Utifrån planeringen genomför eleven presentationen efter samråd med handledare. Eleven diskuterar utförligt sin egen och andras roll och betydelse samt tar utgångspunkt i det vid sitt eget handlande. I presentationen interagerar eleven, samt kommunicerar med viss säkerhet. Dessutom utvärderar eleven presentationen med nyanserade omdömen utifrån uppsatta mål. I utvärderingen diskuterar eleven utförligt möjliga alternativa lösningar och föreslår vid behov förbättringar.
Eleven diskuterar utförligt egna och andras attityder, värderingar och handlingar i samband med presentationen. I diskussionen framför eleven välgrundade argument för sina åsikter samt visar respekt för andras åsikter.
När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
*****
Betyget B
Betyget B innebär att kunskapskraven för C och till övervägande del för A är uppfyllda.
*****
Betyget A
Eleven beskriver utförligt och nyanserat människors interaktion och kommunikation. Eleven ger också exempel på hur interaktion och kommunikation påverkar människors lärande och deltagande i sociala och pedagogiska situationer. I beskrivningarna använder eleven med säkerhet centrala begrepp och teorier samt förklarar komplexa samband och drar välgrundade och nyanserade slutsatser.
Eleven söker och bearbetar med säkerhet information från olika källor samt värderar den med nyanserade omdömen.
Eleven planerar, såväl självständigt som i samarbete med andra, en presentation i ett bestämt syfte. I planeringen identifierar eleven kritiska moment och förebygger hinder som kan uppstå under genomförandet. Utifrån planeringen genomför eleven presentationen efter samråd med handledare samt anpassar vid behov genomförandet till ändrade förutsättningar. Eleven diskuterar utförligt och nyanserat sin egen och andras roll och betydelse samt tar utgångspunkt i det vid sitt eget handlande. I presentationen interagerar eleven, samt kommunicerar med säkerhet. Dessutom utvärderar eleven presentationen med nyanserade omdömen utifrån uppsatta mål och deltagarnas respons. I utvärderingen diskuterar eleven utförligt och nyanserat möjliga alternativa lösningar och föreslår vid behov förbättringar.
Eleven diskuterar utförligt och nyanserat egna och andras attityder, värderingar och handlingar i samband med presentationen. I diskussionen framför eleven välgrundade och nyanserade argument för sina åsikter samt visar respekt för andras åsikter.
När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
Hej Amanda,
du fick redan svar från ANNA som visar på vad skolverket ger för info om kursen. Det är i princip det som SYV kan bidra med... om inte SYV-en själv läst samma kurs på gymnasiet och kan i så fall berätta om sina Personliga Erfarenheter /men det kan vara vilseledande - pga olika lärare kan bedriva undervisning på rätt så olika sätt.../.
Om en elev står i valet mellan olika valbara kurser - är mitt råd att be om lov att "besöka" lektioner i den aktuella kursen på sin egen skola (sitta med på en lektion; ännu bättre - på ett par lektioner; eller i alla fall på en del av en lektion -om inte schemat tillåter att delta i hela lektionen). då kan man skaffa sig en egen uppfattning - genom den sorters "studiebesök".
Hälsningar
D:
Frågor och svar taggade med 'Matte 1a' (11 st.)
-
Är det möjligt att läsa en helt annan kurs?
Hej! Jag läser alla mina gymnasiekurser på komvux. Jag har läst matematik 1b och fick C, men vill höja mitt betyg. Jag undrar om jag kan göra prövning i matte 1a för det är lättare. Är det okej? Ska jag bli BII? (Jag har inte Examensbevis).
Hej Leen,kursen matematik 1a är lite lättare än matematik 1b, inte så jättemycket lättare. Jag kan inte lova dig att du ska få ta in prövningsbetyg i matte 1a in i ditt... Läs hela svaret -
Vad krävs för att bli godkänd?
Hej jag går i 1an på samhällsprogrammet och jag skulle vilja bli soldat, det som krävs för att bli soldat är följande: Du måste vara godkänd i matte 1a,1b eller 1c, svenska och engelska. Och du måste vara 18 år gammal. Just nu har...
Hej,du skriver om att du vill bli Soldat. Du kan fråga FM's Rekryteringslinje om de kan göra ett undantag och anta dig till GMU (grundläggande militärutbildning) även utan godkänt betyg i... Läs hela svaret -
Höja mina betyg i matte 1a och 1b istället för 2a och 2b?
Jag har godkänd i matte 1b och 2b får jag göra prövningar i matte 1a och 2a istället för matte 1b och 2b? tycker att et är lättare med att göra prövningar i matte 1a och 2a. Tacksam för svar
Ja, om du får högre betyg i matte 1a och 2a än du har i matte 1b och 2b, kommer de högre betygen räknas in i stället för de lägre betygen. Du har rätt i... Läs hela svaret -
Skillnaden på ma1a och ma1c?
Vad är det för skillnad och kan man komma in om man läser den ena tex 1a /2a/3a på högskola? Tex arkitektprogrammet?
Mattekurser på nivå tre finns bara 3b och 3c och det är ok att ha godkänt betyg i vilken som av dem - till arkitektur- utbildningar ( se annars om det står på behörighet: matte 3c eller 3b/3c). -
Om man byter program på gymnasiet - matte 1?
Hej jag undrar följande - vad finns det för Regelverk som bekräftar det att i fall eleven byter program på gymnasiet, så får eleven behålla betyget i matte 1, även om det är inom fel mattespår? Tacksam för ett snabbt svar och med hänvisning till Regelverket, tack ! :)
Hejsan, Skolverkets bedömning är att elever vid programbyte kan behålla sina betyg på nivå 1, även om det är "fel spår" som de har betyg ifrån. Detta står bl a... Läs hela svaret -
Läst matematik A & B i gymnasiet, vilken prövning ska man göra?
Hej, Jag har läst gamla gymnasieskolan och läste endast matematik A och B, jag vill nu göra prövningar på dessa kurser för att höja mitt snitt. Spelar det någon roll vilken av de nya matematik kurserna jag väljer? I och med att de nya kurserna är mer inriktade. En av de högskole programmen...
Hej Hanna, för att höja betyg i matte A rekommenderar jag att du läser matematik 1a; och för att höja betyg i matte B - matematik 2a. Om du vill bli behörig till... Läs hela svaret -
F i matte 1b E i 2b?
hej jag heter Robbin och har nu gått ut andra året av gymnasiet. jag läser samhällslinjen och läser därmed matte 1b och 2b. första året fick jag f i matte 1b men andra året E i matte 2b vad betyder nu detta?. är det ok att ha F i 1b men godkänt i 2b för att ta examen?
Hej Robbin, du behöver få godkänt betyg i mate 1. Du behöver därför göra prövning i matte 1. På nivå ett får man byta ut mattekurser mot varandra, du kan kanske därför... Läs hela svaret -
Vad krävs för att bli godkänd i MatematikC?
Hej! Jag är godkänd i bara Matematik 1A och jag behöver ha godkänt i Matematik C (Matematik 3b / 3c), för att komma in i högskolan. Jag hade tänkt gå komvux efter studenten och undrar då om jag ska läsa matematik 1b, 1c, 2a, 2b, 2c & sedan matte 3a,3b/3c? Eller vilka kurser ska jag ta för att...
Hej Julia, om "din högskoleutbildning" kräver godkänt betyg i Matematik C /matematik 3b/3c/ och du har endast godkänt betyg i matematik 1a, då rekommenderar jag att du läser... Läs hela svaret -
Matte 1a och 1c?
Hej, jag undrar om man byter från högskoIeförberedande tiII ett yrkesprogram & har med sig godkänt betyg i matte 1c; hur bIir det då? måste man Iäsa matte 1a eIIer hur gör man? mvh Fredde
Hej Fredrik,man får på nivå ett i gymnasiekurser i matte byta kurser mot varandra - dvs man kan ha 1c i stäIIet för 1a. Man behöver därför inte Iäsa 1a, utan kan ha betyg i 1c in i sitt... Läs hela svaret -
bytt program och läste matte 1a och sedan 2b, är det OK?
Hej, jag har en elev som bytte program och läste på sitt tidigare program matte 1a och har godkänt betyg i den kursen och nu läser hen matte 2b. Är det OK att ta in i Examensbevis Matte 1a och sedan 2b eller måste hen göra prövning i matte 1b?
Hejsan, ja, det är helt OK. Man kan i Examensbeviset ha betyg i Matte 1a och sedan i 2b. Betyg i mattekurser på nivå 1, dvs 1a, 1b och 1c får fritt bytas mot varandra och... Läs hela svaret -
vad är skillnaden på matte 1a samt 1b?
Hej är det stor skillnad på matte 1a och 1b är matte 1b för svårt vad händer om man får F kommer det att finnas hjälp?
Hej Mahid! Matte 1a läses på yrkesprogrammen och Matte 1b - på högskoleförberedande program. Det är viss skillnad men det är ändå "motsvarande kurser" och det är viktigt att få E (godkänt betyg) i matte 1, annars kan... Läs hela svaret
Hittar du inte din fråga?
Skapa en ny fråga