Sök efter frågor
Här kan du söka bland alla redan ställda frågor.
Alla frågor är besvarade av riktiga studie- och yrkesvägledare.
Just nu är 31956 frågor besvarade.
Kursen "kommunikation"?
2 Svar
Hej Amanda,
följande info om kursen Kommunikation på gymnasiet (inom ämnet Pedagogik) finns på Skolverkets hemsida:
Undervisningen i kursen Kommunikation ska behandla följande centrala innehåll:
- Människors interaktion & kommunikation i olika sammanhang & utifrån olika teorier.
- Sociala & kulturella förhållandens påverkan på människors interaktion & kommunikation.
- Gruppens & det sociala sammanhangets betydelse för interaktion & kommunikation.
- Användning av samtal som redskap i kommunikationen.
- Interaktion & kommunikation vid konflikter & konflikthantering.
- Framväxten av mediekulturer & användandet av digitala medier samt deras betydelse för människors liv & lärande.
- Kritisk bearbetning av information från olika källor.
- Användning av informationsteknik som redskap för kommunikation & information.
Kunskapskrav (för att uppnå en viss betygsnivå)
Betyget E
Eleven beskriver översiktligt människors interaktion och kommunikation. Eleven ger också exempel på hur interaktion och kommunikation påverkar människors lärande och deltagande i sociala och pedagogiska situationer. I beskrivningarna använder eleven med viss säkerhet centrala begrepp och teorier samt förklarar enkla samband och drar enkla slutsatser.
Eleven söker och bearbetar med viss säkerhet information från olika källor samt värderar den med enkla omdömen.
Eleven planerar, såväl självständigt som i samarbete med andra, en presentation i ett bestämt syfte. Utifrån planeringen genomför eleven presentationen i samråd med handledare. I presentationen interagerar eleven, samt kommunicerar med viss säkerhet. Dessutom utvärderar eleven presentationen med enkla omdömen utifrån uppsatta mål. I utvärderingen diskuterar eleven översiktligt möjliga alternativa lösningar och föreslår vid behov förbättringar.
Eleven diskuterar översiktligt egna och andras attityder, värderingar och handlingar i samband med presentationen. I diskussionen framför eleven enkla argument för sina åsikter samt visar respekt för andras åsikter.
När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
*****
Betyget D
Betyget D innebär att kunskapskraven för E och till övervägande del för C är uppfyllda.
*****
Betyget C
Eleven beskriver utförligt människors interaktion och kommunikation. Eleven ger också exempel på hur interaktion och kommunikation påverkar människors lärande och deltagande i sociala och pedagogiska situationer. I beskrivningarna använder eleven med viss säkerhet centrala begrepp och teorier samt förklarar samband och drar välgrundade slutsatser.
Eleven söker och bearbetar med viss säkerhet information från olika källor samt värderar den med nyanserade omdömen.
Eleven planerar, såväl självständigt som i samarbete med andra, en presentation i ett bestämt syfte. Utifrån planeringen genomför eleven presentationen efter samråd med handledare. Eleven diskuterar utförligt sin egen och andras roll och betydelse samt tar utgångspunkt i det vid sitt eget handlande. I presentationen interagerar eleven, samt kommunicerar med viss säkerhet. Dessutom utvärderar eleven presentationen med nyanserade omdömen utifrån uppsatta mål. I utvärderingen diskuterar eleven utförligt möjliga alternativa lösningar och föreslår vid behov förbättringar.
Eleven diskuterar utförligt egna och andras attityder, värderingar och handlingar i samband med presentationen. I diskussionen framför eleven välgrundade argument för sina åsikter samt visar respekt för andras åsikter.
När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
*****
Betyget B
Betyget B innebär att kunskapskraven för C och till övervägande del för A är uppfyllda.
*****
Betyget A
Eleven beskriver utförligt och nyanserat människors interaktion och kommunikation. Eleven ger också exempel på hur interaktion och kommunikation påverkar människors lärande och deltagande i sociala och pedagogiska situationer. I beskrivningarna använder eleven med säkerhet centrala begrepp och teorier samt förklarar komplexa samband och drar välgrundade och nyanserade slutsatser.
Eleven söker och bearbetar med säkerhet information från olika källor samt värderar den med nyanserade omdömen.
Eleven planerar, såväl självständigt som i samarbete med andra, en presentation i ett bestämt syfte. I planeringen identifierar eleven kritiska moment och förebygger hinder som kan uppstå under genomförandet. Utifrån planeringen genomför eleven presentationen efter samråd med handledare samt anpassar vid behov genomförandet till ändrade förutsättningar. Eleven diskuterar utförligt och nyanserat sin egen och andras roll och betydelse samt tar utgångspunkt i det vid sitt eget handlande. I presentationen interagerar eleven, samt kommunicerar med säkerhet. Dessutom utvärderar eleven presentationen med nyanserade omdömen utifrån uppsatta mål och deltagarnas respons. I utvärderingen diskuterar eleven utförligt och nyanserat möjliga alternativa lösningar och föreslår vid behov förbättringar.
Eleven diskuterar utförligt och nyanserat egna och andras attityder, värderingar och handlingar i samband med presentationen. I diskussionen framför eleven välgrundade och nyanserade argument för sina åsikter samt visar respekt för andras åsikter.
När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
Hej Amanda,
du fick redan svar från ANNA som visar på vad skolverket ger för info om kursen. Det är i princip det som SYV kan bidra med... om inte SYV-en själv läst samma kurs på gymnasiet och kan i så fall berätta om sina Personliga Erfarenheter /men det kan vara vilseledande - pga olika lärare kan bedriva undervisning på rätt så olika sätt.../.
Om en elev står i valet mellan olika valbara kurser - är mitt råd att be om lov att "besöka" lektioner i den aktuella kursen på sin egen skola (sitta med på en lektion; ännu bättre - på ett par lektioner; eller i alla fall på en del av en lektion -om inte schemat tillåter att delta i hela lektionen). då kan man skaffa sig en egen uppfattning - genom den sorters "studiebesök".
Hälsningar
D:
Frågor och svar taggade med 'dispens' (7 st.)
-
Dispens komvux pga mental ohälsa?
Hej! Jag går just nu i 2an på gymnasiet. Jag gick om 9an då jag haft hög frånvaro (ca 80% frånvaro) pga mental ohälsa. Jag undrar om det är möjligt att få dispens till att börja i komvux då de har distans kurser och som sagt...
Hej,vänd dig till utbildningsförvaltningen i den kommunen där du är folkbokförd. Om de ansvariga på utbildningsförvaltningen bedömer att det finns särskilda skäl och de... Läs hela svaret -
Dispens till komvux?
Hejsan jag läste att man kan få dispens för att få läsa på komvux om man är under 20. Men man måste få höra av sig till en studie och yrkesvägledare men vart ska jag höra av mej till en syv? Jag har inte gått på...
Hej Amanda!Som regel kan du börja läsa på komvux tidigast från 1 juli det kalenderåret som du fyller 20 år och innan dess har du möjlighet att bli antagen till gymnasiet (ungdomsgymnasiet) och till... Läs hela svaret -
Kan man få dispens och ansöka till en högskoleutbildning senare?
Hej, jag undrar om man var allvarligt sjuk eller hade ett annat förhinder - om man i så fall kan få dispens och ansöka till en högskoleutbildning efter det att anmälningsperioden är slut? Om man har läkarintyg eller på annat sätt kan bevisa att man inte kunde söka inom...
Hej Elin,anmälningsperiod till högskoleutbildningar varar i en hel månad (var god se datumen på Antagning.se/sv/anmal-dig-och-hall-koll/viktiga-datum) och tanken är... Läs hela svaret -
Kan jag komma in på gymnasiet utom betyg i engelska eller är det kört?
Hej! Jag går i 9:an, och jag har godkänt i alla ämnen förutom Engelska. Jag har inte godkänd i Engelska för att jag har inte studerat det hela mitt liv, jag har börjat när jag kom till Sverige, och det var för 4 år sedan. Jag undrar om jag...
Hej,det kan finnas möjlighet att få dispens* från kravet på att ha godkänt betyg i engelska. Men tänk på att du i så fall måste... Läs hela svaret -
Dispans till högskolan?
Hej! Min drömutbildning är socionomhögskolan men kruxet är att jag har dyskalkely och har även det i dokument form och behöver då läsa upp matte 2, men min undrar är då om jag skulle kunna få dispans på grund utav mina svårigheter ( har alla andra kurser jag behöver)
Hej Veronica,du måste vända dig direkt till den högskola/universitet där du vill /i första hand/ läsa. Om någon kan bevilja dispens från kraven på matematik 2 godkänt betyg,... Läs hela svaret -
vad menas"Dispens ges för Matematik 4 för sökande med Matematik 3b/c"?
Hej jag tittar på universitetsutbildning just nu kravet är matematik 4 som jag inte har, men sedan står det att dispens ges om jag har 3b/c, betyder det att jag faktiskt inte behöver matematik 4 utan bara matematik 3b eller 3c? Jag läser nämligen matematik 3c just nu så det vore bra om jag slapp...
Hej Ludvig, du kan söka och vi hoppas att du kommer in. "Dispens" betyder Undantag. Det betyder i detta sammanhang troligtvis att de kan ta in dem som saknar matte 4 godkänt... Läs hela svaret -
Kan man få dispens från kravet på engelska?
Hej! Jag har en socionomexamen (240p) från Lettland som jag nyligen har skickat till UHR för utvärdering. Jag har tyvärr inte läst engelska på gymnasium utan ryska. Jag undrar om jag kan få dispens om jag ska komplettera min lettiska examen eller fortsätta ta magisterexamen. Mvh Ineta
Hej Ineta, i den frågan måste vi kontakta en expert. I väntan på expertens svar, titta gärna på yrkesögskoleutbildningar - yrkeshögskola kan göra undantag och ta in... Läs hela svaret
Hittar du inte din fråga?
Skapa en ny fråga