Student
    Hej. Jag ska börja andra året på gymnasiet nu i höst och undrar vad kursen "Kommunikation" innebär (lite mer på djupet) och går ut på. Tack på förhand.

    2 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Amanda,
    följande info om kursen Kommunikation på gymnasiet (inom ämnet Pedagogik) finns på Skolverkets hemsida:

    Undervisningen i kursen Kommunikation ska behandla följande centrala innehåll:

     

    • Människors interaktion & kommunikation i olika sammanhang & utifrån olika teorier.
    • Sociala & kulturella förhållandens påverkan på människors interaktion & kommunikation.
    • Gruppens & det sociala sammanhangets betydelse för interaktion & kommunikation.
    • Användning av samtal som redskap i kommunikationen.
    • Interaktion & kommunikation vid konflikter & konflikthantering.
    • Framväxten av mediekulturer & användandet av digitala medier samt deras betydelse för människors liv & lärande.
    • Kritisk bearbetning av information från olika källor.
    • Användning av informationsteknik som redskap för kommunikation & information.

     

    Kunskapskrav (för att uppnå en viss betygsnivå)

    Betyget E

    Eleven beskriver översiktligt människors interaktion och kommunikation. Eleven ger också exempel på hur interaktion och kommunikation påverkar människors lärande och deltagande i sociala och pedagogiska situationer. I beskrivningarna använder eleven med viss säkerhet centrala begrepp och teorier samt förklarar enkla samband och drar enkla slutsatser.

    Eleven söker och bearbetar med viss säkerhet information från olika källor samt värderar den med enkla omdömen.

    Eleven planerar, såväl självständigt som i samarbete med andra, en presentation i ett bestämt syfte. Utifrån planeringen genomför eleven presentationen i samråd med handledare. I presentationen interagerar eleven, samt kommunicerar med viss säkerhet. Dessutom utvärderar eleven presentationen med enkla omdömen utifrån uppsatta mål. I utvärderingen diskuterar eleven översiktligt möjliga alternativa lösningar och föreslår vid behov förbättringar.

    Eleven diskuterar översiktligt egna och andras attityder, värderingar och handlingar i samband med presentationen. I diskussionen framför eleven enkla argument för sina åsikter samt visar respekt för andras åsikter.

    När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
    *****

    Betyget D

    Betyget D innebär att kunskapskraven för E och till övervägande del för C är uppfyllda.
    *****

    Betyget C

    Eleven beskriver utförligt människors interaktion och kommunikation. Eleven ger också exempel på hur interaktion och kommunikation påverkar människors lärande och deltagande i sociala och pedagogiska situationer. I beskrivningarna använder eleven med viss säkerhet centrala begrepp och teorier samt förklarar samband och drar välgrundade slutsatser.

    Eleven söker och bearbetar med viss säkerhet information från olika källor samt värderar den med nyanserade omdömen.

    Eleven planerar, såväl självständigt som i samarbete med andra, en presentation i ett bestämt syfte. Utifrån planeringen genomför eleven presentationen efter samråd med handledare. Eleven diskuterar utförligt sin egen och andras roll och betydelse samt tar utgångspunkt i det vid sitt eget handlande. I presentationen interagerar eleven, samt kommunicerar med viss säkerhet. Dessutom utvärderar eleven presentationen med nyanserade omdömen utifrån uppsatta mål. I utvärderingen diskuterar eleven utförligt möjliga alternativa lösningar och föreslår vid behov förbättringar.

    Eleven diskuterar utförligt egna och andras attityder, värderingar och handlingar i samband med presentationen. I diskussionen framför eleven välgrundade argument för sina åsikter samt visar respekt för andras åsikter.

    När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
    *****

    Betyget B

    Betyget B innebär att kunskapskraven för C och till övervägande del för A är uppfyllda.
    *****

    Betyget A

    Eleven beskriver utförligt och nyanserat människors interaktion och kommunikation. Eleven ger också exempel på hur interaktion och kommunikation påverkar människors lärande och deltagande i sociala och pedagogiska situationer. I beskrivningarna använder eleven med säkerhet centrala begrepp och teorier samt förklarar komplexa samband och drar välgrundade och nyanserade slutsatser.

    Eleven söker och bearbetar med säkerhet information från olika källor samt värderar den med nyanserade omdömen.

    Eleven planerar, såväl självständigt som i samarbete med andra, en presentation i ett bestämt syfte. I planeringen identifierar eleven kritiska moment och förebygger hinder som kan uppstå under genomförandet. Utifrån planeringen genomför eleven presentationen efter samråd med handledare samt anpassar vid behov genomförandet till ändrade förutsättningar. Eleven diskuterar utförligt och nyanserat sin egen och andras roll och betydelse samt tar utgångspunkt i det vid sitt eget handlande. I presentationen interagerar eleven, samt kommunicerar med säkerhet. Dessutom utvärderar eleven presentationen med nyanserade omdömen utifrån uppsatta mål och deltagarnas respons. I utvärderingen diskuterar eleven utförligt och nyanserat möjliga alternativa lösningar och föreslår vid behov förbättringar.

    Eleven diskuterar utförligt och nyanserat egna och andras attityder, värderingar och handlingar i samband med presentationen. I diskussionen framför eleven välgrundade och nyanserade argument för sina åsikter samt visar respekt för andras åsikter.

    När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med säkerhet den egna förmågan och situationens krav.

    Länktips: skolverket.se/undervisning/gymnasieskolan/laroplan-program-och-amnen-i-gymnasieskolan/gymnasieprogrammen/amne.

    Daniel SYV

    Hej Amanda,

    du fick redan svar från ANNA som visar på vad skolverket ger för info om kursen. Det är i princip det som SYV kan bidra med... om inte SYV-en själv läst samma kurs på gymnasiet och kan i så fall berätta om sina Personliga Erfarenheter /men det kan vara vilseledande - pga olika lärare kan bedriva undervisning på rätt så olika sätt.../.
    Om en elev står i valet mellan olika valbara kurser - är mitt råd att be om lov att "besöka" lektioner i den aktuella kursen på sin egen skola (sitta med på en lektion; ännu bättre - på ett par lektioner; eller i alla fall på en del av en lektion -om inte schemat tillåter att delta i hela lektionen). då kan man skaffa sig en egen uppfattning - genom den sorters "studiebesök".

    Hälsningar
    D:

    Frågor och svar taggade med 'kultur' (19 st.)

    • Johanna

      Bygga på utbildning/ny utbildning?

      Hej! Jag funderar på vad jag ska studera på universitetet och funderar på att studera software engineering men är även väldigt intresserad av språk. Jag skulle gärna studera något där chanserna att få jobb är goda så därför lutar det mer åt att studera software engineering. Dock undrar jag om...

      Anna: : Hej Johanna,genom att studera skaffar du dig mer studievana och mer erfarenhet, men data-studier och språkstudier är ganska så olika kunskapsområde, så jag tror inte högskolepoängen... Läs hela svaret
    • Johanna

      Lärare i svenska och engelska?, Yrken inriktade på kultur?

      Hej! Jag vet inte riktigt vad jag vill jobba med men vet att jag vill vidareutbilda mig. Jag har några funderingar dock. Jag har bland annat intresse av att lära ut engelska och svenska utomlands. Jag undrar vad som krävs för detta? Finns det specifika utbildningar...

      Anna: : Hej Johanna!ang.undervisa i svenska i engelska - rekommenderar jag ämneslärarprogrammet för gymnasieskolan (utbilda sig till gymnasieläre i svenska och engelska tar minst fem... Läs hela svaret
    • lisa837659

      Jobb med kulturvetenskap/språk?

      Hej jag började plugga till webbutvecklare HT19. Jag gillar det men inser att jag inte är så duktig på det (klarade 50% av kurserna med C och D). Jag är också otroligt skoltrött och tänkte söka jobb i stället för att plugga något...

      Julia: : Hej Elisa, yrken inom de område som du har utb/erfarenhet inom är, för det mesta, icke-reglerade (vilket betyder att arbetsgivare anställer vem de vill ...).Inom förskola - är... Läs hela svaret
    • Måns

      Hur är filosofi inom humanistiska linjen?

      Hej, går sista året i grundskolan och har mer eller mindre bestämt mig för humanistiska linjen inför gymnasievalet. Jag har ett stort intresse för filosofi och det är i princip det som ligger till grund för mitt beslut gentemot de andra linjerna, men...

      Liselotte: : Hej Måns,om kurserna i ämnet Filosofi på gymnasiet finns info på skolverkets hemsida.Du kan också välja Tema för gymnasiearbete som har med filosofi att göra; volymen... Läs hela svaret
    • Lina

      Vad ska jag jobba med?

      Hej! Jag är ganska vilsen när det gäller vad jag vill göra med mitt liv. Jag gillar att resa, träffa nya människor, har en kandidat i psykologi, vill jobba internationellt och är intresserad av kultur. Jag har hela tiden varit inställd på att bli...

      Milla : : Hej Lina; kika gärna på många olika yrken på www.framtid.se - där beskrivs det över 2.ooo yrken.Det kan hjälpa att skaffa sig mer erfarenhet först...Du kan också se om du vill ta... Läs hela svaret
    • Miriam

      jobba med kultur?

      hej, nu menar jag inte att jobba på en teater eller med olika evevnt så utan mer om olika kulturer i länder jämfört med varandra. jag tycker det är kul att se vilka likheter och skillnader det finns, tex. med jobb, utbildningen och servicen. finns det jobb där man åker runt och ser skillnaden...

      Mikael: : Du får gärna kika på yrken inom Kultur&Media på www.framtid.se ex.utrikeskorrespondent >>
    • Evelina

      Vilka utbildningar finns?

      Hej! Jag är intresserad av olika kulturer, språk, andra länder osv. Vilken linje på gymnasiet passar mig bäst då? Både yrkesförberedande och högskoleförberedande program. Vad finns det även för yrken inom det? MVH E

      Julia: : Hej Evelina! Av de högskoleförberedande rekommenderar jag i första hand -humanistiska och av yrkes- Hotell-&turism. Info om alla gymn PR finns på www.gymnasieguiden.se/program
    • Carl

      Vad gör en konsult inom kultur?

      Hej! Jag funderar på att studera kulturentreprenörskap vid uppsala universitet och det står att man kan bli konsult efter utbildningen. Men vad gör en sådan och vad tjänar man?

      Liselotte: : Hej CarI, för att du ska få hjälp på bästa sättet, kanske är det fördeIaktigt för dig att få svar direkt från de utbiIdningsansvariga på just den utbiIdningen,... Läs hela svaret
    • Lovis

      Vad är skillnaden på språk och kultur?

      Hej, jag började nian nu i och har nu börjat fundera på vad för linje som skulle passa mig. Jag är väldigt intresserad av språk och historia så jag tror bog att humanistiska programmet skulle passa mig. Jag vet dock inte om jag vill läsa inriktningen kultur eller språk. Vad är skillnaden mellan...

      Anna: : hejsan, du kan i ProgrampIanen på HU>> se vad skiIInaden meIIan inriktningarna är. Du har rätt. Man Iäser fIer språkkurser på inriktningen Språk, än på... Läs hela svaret
    • Vera

      Kan jag plugga i Stockholm?

      Hej! Jag bor i Falun och har sökt runt lite om gymnasium och kommit in på Cybergymnasiets hemsida i Stockholm. Jag tycker skolan verkar jättebra och skulle vilja gå Humanistiska programmet inrikning kultur där. Får jag göra det? Kommer jag fortfarande få CSN eller barnbidrag (vad de nu...

      Milla : : Hej Vera! Man får söka till vilken gymnasieskola som helst, oavsett var man bor. Men till kommunala gymnasieskolor blir man som är boende i en annan kommun - andrahandssökande (vilket innebär att man bara... Läs hela svaret
    • RAWAND

      Kultur och språk?! Hur ska det bli med någon som tycker om språk?

      Hej Vad ska man läsa vuxenutbildning om man tycker om språk och kultur?! Vilka ämne☺ ?!och hur ska det bli med yrke?!

      Milla : : Hej! Svar på din fråga är inte så lätt att ge, därför att det finns så många olika möjligheter och bl a inom turism. T.ex kan man sikta på en yrkeshögskola... Läs hela svaret
    • Frida

      Nationalkaraktär och kultur, stereotypa fördomsfulla?

      Har en fråga om nationalkaraktärer och kulturer som jag undrat över ett längre tag och undrar om ni kan hjälpa mig? Vet ni hur nationalkaraktärer och kulturer framstår som stereotypa och fördomsfulla? Stämmer genareliseringarna som man har? Tack på förhand

      Mikael: : Hej Frida! Vi på Fråga SYV kan tyvärr inte hjälpa dig med just den frågan för att vi är Studie- & yrkesvägledare och kan enbart svara på frågor som har med yrkes- eller studievägledning att göra. Hälsningar Mikael SYV
    • Namthip

      Humanistiska - Språk och hur många?

      Hej, SYV! Jag går sista året i 9:an och jag har redan bestämt mig att gå i den Humanistiska linjen i år. Först hade jag då valt att gå i språk inriktningen men när jag läste mig in om inriktningen, märkte jag att det inte var mycket man gjorde än att fördjupa sig i spanska, franska och tyska....

      Lena: : Hejsan, tråkigt att du inte tycker du får svar från din Syv! Jag ska försöka svara så gott jag kan på dina frågor i turordning; 1. Välja Kultur inriktningen, kan jag kunna plugga Japanska? och är det ett individuellt val,... Läs hela svaret

    Hittar du inte din fråga?

    Skapa en ny fråga