Student
    Hej. Jag ska börja andra året på gymnasiet nu i höst och undrar vad kursen "Kommunikation" innebär (lite mer på djupet) och går ut på. Tack på förhand.

    2 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Amanda,
    följande info om kursen Kommunikation på gymnasiet (inom ämnet Pedagogik) finns på Skolverkets hemsida:

    Undervisningen i kursen Kommunikation ska behandla följande centrala innehåll:

     

    • Människors interaktion & kommunikation i olika sammanhang & utifrån olika teorier.
    • Sociala & kulturella förhållandens påverkan på människors interaktion & kommunikation.
    • Gruppens & det sociala sammanhangets betydelse för interaktion & kommunikation.
    • Användning av samtal som redskap i kommunikationen.
    • Interaktion & kommunikation vid konflikter & konflikthantering.
    • Framväxten av mediekulturer & användandet av digitala medier samt deras betydelse för människors liv & lärande.
    • Kritisk bearbetning av information från olika källor.
    • Användning av informationsteknik som redskap för kommunikation & information.

     

    Kunskapskrav (för att uppnå en viss betygsnivå)

    Betyget E

    Eleven beskriver översiktligt människors interaktion och kommunikation. Eleven ger också exempel på hur interaktion och kommunikation påverkar människors lärande och deltagande i sociala och pedagogiska situationer. I beskrivningarna använder eleven med viss säkerhet centrala begrepp och teorier samt förklarar enkla samband och drar enkla slutsatser.

    Eleven söker och bearbetar med viss säkerhet information från olika källor samt värderar den med enkla omdömen.

    Eleven planerar, såväl självständigt som i samarbete med andra, en presentation i ett bestämt syfte. Utifrån planeringen genomför eleven presentationen i samråd med handledare. I presentationen interagerar eleven, samt kommunicerar med viss säkerhet. Dessutom utvärderar eleven presentationen med enkla omdömen utifrån uppsatta mål. I utvärderingen diskuterar eleven översiktligt möjliga alternativa lösningar och föreslår vid behov förbättringar.

    Eleven diskuterar översiktligt egna och andras attityder, värderingar och handlingar i samband med presentationen. I diskussionen framför eleven enkla argument för sina åsikter samt visar respekt för andras åsikter.

    När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
    *****

    Betyget D

    Betyget D innebär att kunskapskraven för E och till övervägande del för C är uppfyllda.
    *****

    Betyget C

    Eleven beskriver utförligt människors interaktion och kommunikation. Eleven ger också exempel på hur interaktion och kommunikation påverkar människors lärande och deltagande i sociala och pedagogiska situationer. I beskrivningarna använder eleven med viss säkerhet centrala begrepp och teorier samt förklarar samband och drar välgrundade slutsatser.

    Eleven söker och bearbetar med viss säkerhet information från olika källor samt värderar den med nyanserade omdömen.

    Eleven planerar, såväl självständigt som i samarbete med andra, en presentation i ett bestämt syfte. Utifrån planeringen genomför eleven presentationen efter samråd med handledare. Eleven diskuterar utförligt sin egen och andras roll och betydelse samt tar utgångspunkt i det vid sitt eget handlande. I presentationen interagerar eleven, samt kommunicerar med viss säkerhet. Dessutom utvärderar eleven presentationen med nyanserade omdömen utifrån uppsatta mål. I utvärderingen diskuterar eleven utförligt möjliga alternativa lösningar och föreslår vid behov förbättringar.

    Eleven diskuterar utförligt egna och andras attityder, värderingar och handlingar i samband med presentationen. I diskussionen framför eleven välgrundade argument för sina åsikter samt visar respekt för andras åsikter.

    När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
    *****

    Betyget B

    Betyget B innebär att kunskapskraven för C och till övervägande del för A är uppfyllda.
    *****

    Betyget A

    Eleven beskriver utförligt och nyanserat människors interaktion och kommunikation. Eleven ger också exempel på hur interaktion och kommunikation påverkar människors lärande och deltagande i sociala och pedagogiska situationer. I beskrivningarna använder eleven med säkerhet centrala begrepp och teorier samt förklarar komplexa samband och drar välgrundade och nyanserade slutsatser.

    Eleven söker och bearbetar med säkerhet information från olika källor samt värderar den med nyanserade omdömen.

    Eleven planerar, såväl självständigt som i samarbete med andra, en presentation i ett bestämt syfte. I planeringen identifierar eleven kritiska moment och förebygger hinder som kan uppstå under genomförandet. Utifrån planeringen genomför eleven presentationen efter samråd med handledare samt anpassar vid behov genomförandet till ändrade förutsättningar. Eleven diskuterar utförligt och nyanserat sin egen och andras roll och betydelse samt tar utgångspunkt i det vid sitt eget handlande. I presentationen interagerar eleven, samt kommunicerar med säkerhet. Dessutom utvärderar eleven presentationen med nyanserade omdömen utifrån uppsatta mål och deltagarnas respons. I utvärderingen diskuterar eleven utförligt och nyanserat möjliga alternativa lösningar och föreslår vid behov förbättringar.

    Eleven diskuterar utförligt och nyanserat egna och andras attityder, värderingar och handlingar i samband med presentationen. I diskussionen framför eleven välgrundade och nyanserade argument för sina åsikter samt visar respekt för andras åsikter.

    När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med säkerhet den egna förmågan och situationens krav.

    Länktips: skolverket.se/undervisning/gymnasieskolan/laroplan-program-och-amnen-i-gymnasieskolan/gymnasieprogrammen/amne.

    Daniel SYV

    Hej Amanda,

    du fick redan svar från ANNA som visar på vad skolverket ger för info om kursen. Det är i princip det som SYV kan bidra med... om inte SYV-en själv läst samma kurs på gymnasiet och kan i så fall berätta om sina Personliga Erfarenheter /men det kan vara vilseledande - pga olika lärare kan bedriva undervisning på rätt så olika sätt.../.
    Om en elev står i valet mellan olika valbara kurser - är mitt råd att be om lov att "besöka" lektioner i den aktuella kursen på sin egen skola (sitta med på en lektion; ännu bättre - på ett par lektioner; eller i alla fall på en del av en lektion -om inte schemat tillåter att delta i hela lektionen). då kan man skaffa sig en egen uppfattning - genom den sorters "studiebesök".

    Hälsningar
    D:

    Frågor och svar taggade med 'extrakurser' (9 st.)

    • Elias57477

      statligt jobb krav?

      Hej jag har planer läsa kandidatprogram i socialantropologi och vill jobba inom en statligmyndighet eller inom regeringskansliet. På nästan alla utbildningar står det att det krävs akademisk examen i statsvetenskap, samhällsvetenskap eller likvärdig...

      Milla : : Hej,det är en väldigt bra fråga att ställa till de som anställer. Vad "likvärdig" utbildning är - är en bedömning och olika arbetsgivare kan göra olika bedömningar. Det som... Läs hela svaret
    • Adam

      Nackdelarna med att inte läsa språk på teknikprogrammet?

      Hej! Jag började precis på teknikprogrammet och jag undrar om det är värt att fortsätta läsa spanska trots att man inte alls gillar det, jag vill ha så mycket merit som möjligt efter gymnasiet såklart men jag undrar hur det funkar om jag läser matte 4 och 5 i 3an och engelska 7 men väljer att...

      Mikael: : Det går att uppnå högsta möjliga antal meritpoäng även utan att på gymnasiet läsa moderna språk. Läs gärna information på Gymnasieguiden/merit
    • Vendela

      Hur påverkas meritpoäng av prövning & hur räknas poäng för extra kurs?

      Hej! Jag undrar om man får behålla sina meritpoäng om man gör en prövning i ett meritämne (t ex moderna språk eller engelska 7) som man läst och fått godkänt i på gymnasiet? Räknas dessa meritpoäng som man tidigare...

      Milla : : För att ge rätt svar måste man veta om du har Examensbevis och vilka kurser krävs för Särskild behörighet till den högskoleutb som du vill... Läs hela svaret
    • William

      Finns det någon extrakurs i företagsekonomi på gymnasiet?

      Skulle vilja jobba med något inom inköp efter gymnasiet/högskola. Kan jag gå en utbildning på högskola till inköpare utan att behöva plugga någon extrakurs på gymnasiet, eller går det bra utan? Finns det någon extrakurs inom ekonomi som kan bredda mina möjligheter för utbildning senare?

      Anna: : Hej William, om du nu går på gymnasiet, kan du välja av de kurser som just din skola kan erbjuda. På eftergymnasial nivå finns utbildning till inköpare bl.a inom... Läs hela svaret
    • Siri

      Är det meriternade att läsa extra kurser utöver sitt program?

      Hej! Jag planerar att börja läsa socionomprogrammet nästa termin, men tänkte eventuellt påbörja en kurs med sen anmälan innan dess. Är det meriterande om jag till exempel läser etik, folkhälsovetenskap eller kommunikation mellan människor, utöver socionomprogrammet? Funderar även om det finns...

      Anna: : Hej Siri; har du tidigare läst på högskolenivå? Det är rätt så krävande, tycker de flesta. Det är rätt så "nog" att läsa på... Läs hela svaret
    • Dima

      Kan jag läsa en extra kurs för att ersätta en annan?

      Hej! Jag går tvåan på gymnasiet just nu (Naturprogrammet). Jag vill bli läkare och därför vet jag att jag behöver ha höga betyg. Jag har A i många ämnen men det finns ett ämne som jag inte kan och detta är Idrott. Jag...

      Mikael: : Idrott och hälsa 1 är en obligatorisk kurs och betyg i den måste tvunget ingå i exambevis från gymnasiet men i exambevis från komvux får inte den kursen... Läs hela svaret
    • Tina

      Måste jag läsa engelska 7?

      Hej! Mitt namn är Tina och jag läser sista året på naturprogrammet. I somras genomgick jag en operation som ledde till att jag sattes på en medicinering med biverkningarna ångest, stress, trötthet osv. När jag valde gymnasie i nian valde jag efter flera olika aspekt då ett av dessa var...

      Anna: : Hej Tina, om du tittar på >>>Programplan för NA, ser du att det är ett visst antal kurser /poäng/ inom Programfördjupning - det kan vara 200 eller 300, beroende på inriktning - och så... Läs hela svaret
    • Csaba

      Masters i annan skola?

      Hej! Jag har tänkt att gå maskinteknik på Chalmers men det blev inte så då jag inte hade tillräckligt med poäng. Jag blev antagen till BTH och då är min fråga att kan jag läsa dem första 3 åren på BTH och sedan läsa masters på Chalmers eller KTH? Jag har ingen aning hur det hela funkar och...

      Anna: : Hej Csaba, till masterprogrammen söker man som till "vilken utbildning som helst" - till vilken skola man vill. Vad som ställs som behörighetskraven kan variera ganska mycket mellan olika lärosäten... Läs hela svaret
    • Ludvig

      Extrakurser eller Jurisik Extrakurs?

      Hej! Jag ska gå Estet Musik spetsutbildning musik på gymnasiet Academy Of Music And Business i Tingsryd. Efter gymnasiet så vill jag gå Juridik på Juridicum i Lund och jag har sett att man behöver ha Historia A och Samhällskunskap A eller Historia 1b/1a1+1a2, Samhällskunskap 1b/1a1+1a2...

      Milla : : Hej Ludvig! De kurser som krävs för särskild behörighet till Jurist dvs Samhällskunskap 1b och Historia 1b - ingår som obligatoriska i Estetiska programmet, alla inriktningar, vilket du kan se... Läs hela svaret

    Hittar du inte din fråga?

    Skapa en ny fråga