Sök efter frågor
Här kan du söka bland alla redan ställda frågor.
Alla frågor är besvarade av riktiga studie- och yrkesvägledare.
Just nu är 31882 frågor besvarade.
Kursen "kommunikation"?
2 Svar
Hej Amanda,
följande info om kursen Kommunikation på gymnasiet (inom ämnet Pedagogik) finns på Skolverkets hemsida:
Undervisningen i kursen Kommunikation ska behandla följande centrala innehåll:
- Människors interaktion & kommunikation i olika sammanhang & utifrån olika teorier.
- Sociala & kulturella förhållandens påverkan på människors interaktion & kommunikation.
- Gruppens & det sociala sammanhangets betydelse för interaktion & kommunikation.
- Användning av samtal som redskap i kommunikationen.
- Interaktion & kommunikation vid konflikter & konflikthantering.
- Framväxten av mediekulturer & användandet av digitala medier samt deras betydelse för människors liv & lärande.
- Kritisk bearbetning av information från olika källor.
- Användning av informationsteknik som redskap för kommunikation & information.
Kunskapskrav (för att uppnå en viss betygsnivå)
Betyget E
Eleven beskriver översiktligt människors interaktion och kommunikation. Eleven ger också exempel på hur interaktion och kommunikation påverkar människors lärande och deltagande i sociala och pedagogiska situationer. I beskrivningarna använder eleven med viss säkerhet centrala begrepp och teorier samt förklarar enkla samband och drar enkla slutsatser.
Eleven söker och bearbetar med viss säkerhet information från olika källor samt värderar den med enkla omdömen.
Eleven planerar, såväl självständigt som i samarbete med andra, en presentation i ett bestämt syfte. Utifrån planeringen genomför eleven presentationen i samråd med handledare. I presentationen interagerar eleven, samt kommunicerar med viss säkerhet. Dessutom utvärderar eleven presentationen med enkla omdömen utifrån uppsatta mål. I utvärderingen diskuterar eleven översiktligt möjliga alternativa lösningar och föreslår vid behov förbättringar.
Eleven diskuterar översiktligt egna och andras attityder, värderingar och handlingar i samband med presentationen. I diskussionen framför eleven enkla argument för sina åsikter samt visar respekt för andras åsikter.
När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
*****
Betyget D
Betyget D innebär att kunskapskraven för E och till övervägande del för C är uppfyllda.
*****
Betyget C
Eleven beskriver utförligt människors interaktion och kommunikation. Eleven ger också exempel på hur interaktion och kommunikation påverkar människors lärande och deltagande i sociala och pedagogiska situationer. I beskrivningarna använder eleven med viss säkerhet centrala begrepp och teorier samt förklarar samband och drar välgrundade slutsatser.
Eleven söker och bearbetar med viss säkerhet information från olika källor samt värderar den med nyanserade omdömen.
Eleven planerar, såväl självständigt som i samarbete med andra, en presentation i ett bestämt syfte. Utifrån planeringen genomför eleven presentationen efter samråd med handledare. Eleven diskuterar utförligt sin egen och andras roll och betydelse samt tar utgångspunkt i det vid sitt eget handlande. I presentationen interagerar eleven, samt kommunicerar med viss säkerhet. Dessutom utvärderar eleven presentationen med nyanserade omdömen utifrån uppsatta mål. I utvärderingen diskuterar eleven utförligt möjliga alternativa lösningar och föreslår vid behov förbättringar.
Eleven diskuterar utförligt egna och andras attityder, värderingar och handlingar i samband med presentationen. I diskussionen framför eleven välgrundade argument för sina åsikter samt visar respekt för andras åsikter.
När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
*****
Betyget B
Betyget B innebär att kunskapskraven för C och till övervägande del för A är uppfyllda.
*****
Betyget A
Eleven beskriver utförligt och nyanserat människors interaktion och kommunikation. Eleven ger också exempel på hur interaktion och kommunikation påverkar människors lärande och deltagande i sociala och pedagogiska situationer. I beskrivningarna använder eleven med säkerhet centrala begrepp och teorier samt förklarar komplexa samband och drar välgrundade och nyanserade slutsatser.
Eleven söker och bearbetar med säkerhet information från olika källor samt värderar den med nyanserade omdömen.
Eleven planerar, såväl självständigt som i samarbete med andra, en presentation i ett bestämt syfte. I planeringen identifierar eleven kritiska moment och förebygger hinder som kan uppstå under genomförandet. Utifrån planeringen genomför eleven presentationen efter samråd med handledare samt anpassar vid behov genomförandet till ändrade förutsättningar. Eleven diskuterar utförligt och nyanserat sin egen och andras roll och betydelse samt tar utgångspunkt i det vid sitt eget handlande. I presentationen interagerar eleven, samt kommunicerar med säkerhet. Dessutom utvärderar eleven presentationen med nyanserade omdömen utifrån uppsatta mål och deltagarnas respons. I utvärderingen diskuterar eleven utförligt och nyanserat möjliga alternativa lösningar och föreslår vid behov förbättringar.
Eleven diskuterar utförligt och nyanserat egna och andras attityder, värderingar och handlingar i samband med presentationen. I diskussionen framför eleven välgrundade och nyanserade argument för sina åsikter samt visar respekt för andras åsikter.
När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
Hej Amanda,
du fick redan svar från ANNA som visar på vad skolverket ger för info om kursen. Det är i princip det som SYV kan bidra med... om inte SYV-en själv läst samma kurs på gymnasiet och kan i så fall berätta om sina Personliga Erfarenheter /men det kan vara vilseledande - pga olika lärare kan bedriva undervisning på rätt så olika sätt.../.
Om en elev står i valet mellan olika valbara kurser - är mitt råd att be om lov att "besöka" lektioner i den aktuella kursen på sin egen skola (sitta med på en lektion; ännu bättre - på ett par lektioner; eller i alla fall på en del av en lektion -om inte schemat tillåter att delta i hela lektionen). då kan man skaffa sig en egen uppfattning - genom den sorters "studiebesök".
Hälsningar
D:
Frågor och svar taggade med 'olika arbetsgivare tänker olika' (13 st.)
-
statligt jobb krav?
Hej jag har planer läsa kandidatprogram i socialantropologi och vill jobba inom en statligmyndighet eller inom regeringskansliet. På nästan alla utbildningar står det att det krävs akademisk examen i statsvetenskap, samhällsvetenskap eller likvärdig...
Hej,det är en väldigt bra fråga att ställa till de som anställer. Vad "likvärdig" utbildning är - är en bedömning och olika arbetsgivare kan göra olika bedömningar. Det som... Läs hela svaret -
Enskilda högskolan stockholm?
Hej Jag har kollat på lite utbildningar och snubblade in på kandidatprogram i mänskliga rättigheter via enskilda högskolan i stockholm. Detta är en utbildning som intresserar mig men har aldrig hört talas om skolan. Är det en bra skola med bra chans...
Hej!Enskilda högskolan Stockholm finns med i listan på Universitets- och högskolerådets webbplats, se studera.nu/att-valja-utbildning/adresser/universitet-och-högskolor och det betyder att... Läs hela svaret -
Vad är skillnaden att läsa på ett ”större”/”bättre” lärosäte?
Hejsan! Jag går för tillfället tekniskt basår och ska plugga vidare till civilingenjör till hösten. Det jag undrar är den verkliga skillnaden i arbetslivet efter examen beroende på om man gått på till exempel KTH eller Blekinge Tekniska...
Hej,svårigheten i att svara på din fråga ligger i att olika arbetsgivare tänker väldigt olika. Hen som anställer kan tänka att hen i första hand vill... Läs hela svaret -
Vad betyder det att läsa kurs på universitetet?
Hej! Jag har inte riktigt förstått vad att läsa fristående kurs på universitetet innebär. Vad betyder det att läsa en kurs på universitetet? Kan det öka chansen att få jobb eller måste man läsa program för att ha en chans...
Hej!Att läsa fristående kurser på universitetet innebär att du deltar i enskilda kurser utan att vara inskriven på något specifikt program. Dessa kurser kan täcka olika... Läs hela svaret -
"Bra" examen vid ett sämre universitet?
Hej! Är det bättre med en "bra" examen från ett sämre universitet än en "dålig" examen vid ett bättre universitet? Vad anser arbetsgivare vara viktigast?
Hejsan!Så här är det: olika arbetsgivare kan tänka väldigt-väldigt olika. Den arbetsgivare som du kommer att jobba för kanske idag ännu inte finns, ej har startat sitt... Läs hela svaret -
Jag behlver hjälp?
Okej,hur ska jag göra för att bli projektledare inom marknadsföring? Hur ska jag göra? Säg specifikt eller exakt vilket eller vilka program/kurser jag ska söka. (Ingen ekonom program har inte matte två)
Hej,projektledare inom marknadsföring eller inom ngt annat kunskapsområde är, i Sverige, ett av de många de så kallade icke-reglerade yrken; att ett yrke är icke-reglerat betyder att strikta regler och krav... Läs hela svaret -
Stil i personligt brev?
Hej! Är det sant att man ska undvika att fetmarkera ord i sitt personliga brev? Samt skriva i punktform. Till exempel om jag skriver ett inledande stycke och sedan i nästa stycke ger några exempel i punktform och sedan återgår till flytande text. Blir det inte...
Hejsan,det finns inga Regler utan endast rekommendationer vad gäller utformning av ett personligt brev. Frågan man 10 olika rekryterare kan man lätt få 10 olika svar om hur de tycker ett personligt brev bör... Läs hela svaret -
Hp på examensbeviset?
Hej! Jag har läst ett kandidatprogram på 180 hp men valde att plocka bort 2 kurser och har bytt ut dom med 2 andra fristående kurser utanför det området inom mitt program. Jag undrar kommer det fortfarande synas på examensbeviset att jag har läst 180 hp...
Hej,du har inte uppgett inom vilket område din utbildning ligger. Vad heter kandidatprogrammet som du har läst? Du får gärna ställa dina frågor till studievägledare på din institution.... Läs hela svaret -
Bygga egen master- och magisterexamen?
Hejsan! Mitt namn är ebba och jag blir klar med min kandidatexamen i psykologi till sommaren 2023. Jag funderar på att läsa vidare genom en masterexamen eller magisterexamen i psykologi. Jag har två frågor: 1. Vad är skillnaden mellan master och magister? Jag...
Hej,jag svarar på fråga nr.2 först: Du frågar "Kan man bygga ihop en egen master eller magister genom fristående kurser? Och vilka kurser ska i så fall ingå?" Svar... Läs hela svaret -
Socialpedagogutbildning på plats och på distans väger lika mycket?
Jag har precis börjat plugga till socialpedagog. Dock så har jag ganska stor social ångest så det är tufft att plugga på plats för mig. Har kollat runt på distansutbildningar till socialpedagog. Väger en socialpedagogutbildning på...
Hej!Du skriver om "ganska stor social ångest" som du har... jag tänker då på hur du ska jobba sen, efter utbildningen? Det är enligt min erfarenhet inte... Läs hela svaret -
Kommer funktionsnedsättningar vara ett hinder för en blivande syv?
Hej en fråga om man är utbildad syv och söker jobb och har både adhd, autism, inlärningssvårigheter och dysleksi. Kommer det att vara ett hinder om jag börjar jobbar som syv Sen? Kommer arbetsgivarna vilja anställa mig? Mvh Naomi 27
Hej,det kan bli svårt att klara utbildningen, med tanke på alla de diagnoser som du nämner i din fråga. Men det handlar om grad och omfattning av problematiken kopplad... Läs hela svaret -
Hur funkar SeQF-nivåerna?
Hejsan. Jag funderar på att läsa till lärarassistent. Jatt läsa på en yrkeshögskola är svårt, då jag jobbar heltid. Så jag har hittat den hos Cady training academy. Den har SeQF kvalifikationsnivå 5, precis som om man läser den...
Hej Isabell,yrket lärarassistent är i Sverige icke-reglerat (precis som jättemånga andra yrken) och det innebär att varje arbetsgivare får fritt bestämma med vilken utbildning de anställer.... Läs hela svaret -
Skillnad yrkeshögskola och universitet?
Hej, I Sverige kan man läsa till Fashion buyer, och det kan man även göra utomlands. Skillnaden är att man gör det via yrkeshögskolan här medan man läser det på universitet utomlands. Vet inte vad skillnaden är? Är det bättre att ha...
Hej Miriam,jag gissar på att du i din fråga syftar på den här yrkeshögskoleutbildning: utbildning/nordiska-textilakademin/inkopare-inom-textil-mode-och-funktion och den har endast 35... Läs hela svaret
Hittar du inte din fråga?
Skapa en ny fråga