Sök efter frågor
Här kan du söka bland alla redan ställda frågor.
Alla frågor är besvarade av riktiga studie- och yrkesvägledare.
Just nu är 31998 frågor besvarade.
Kursen "kommunikation"?
2 Svar
Hej Amanda,
följande info om kursen Kommunikation på gymnasiet (inom ämnet Pedagogik) finns på Skolverkets hemsida:
Undervisningen i kursen Kommunikation ska behandla följande centrala innehåll:
- Människors interaktion & kommunikation i olika sammanhang & utifrån olika teorier.
- Sociala & kulturella förhållandens påverkan på människors interaktion & kommunikation.
- Gruppens & det sociala sammanhangets betydelse för interaktion & kommunikation.
- Användning av samtal som redskap i kommunikationen.
- Interaktion & kommunikation vid konflikter & konflikthantering.
- Framväxten av mediekulturer & användandet av digitala medier samt deras betydelse för människors liv & lärande.
- Kritisk bearbetning av information från olika källor.
- Användning av informationsteknik som redskap för kommunikation & information.
Kunskapskrav (för att uppnå en viss betygsnivå)
Betyget E
Eleven beskriver översiktligt människors interaktion och kommunikation. Eleven ger också exempel på hur interaktion och kommunikation påverkar människors lärande och deltagande i sociala och pedagogiska situationer. I beskrivningarna använder eleven med viss säkerhet centrala begrepp och teorier samt förklarar enkla samband och drar enkla slutsatser.
Eleven söker och bearbetar med viss säkerhet information från olika källor samt värderar den med enkla omdömen.
Eleven planerar, såväl självständigt som i samarbete med andra, en presentation i ett bestämt syfte. Utifrån planeringen genomför eleven presentationen i samråd med handledare. I presentationen interagerar eleven, samt kommunicerar med viss säkerhet. Dessutom utvärderar eleven presentationen med enkla omdömen utifrån uppsatta mål. I utvärderingen diskuterar eleven översiktligt möjliga alternativa lösningar och föreslår vid behov förbättringar.
Eleven diskuterar översiktligt egna och andras attityder, värderingar och handlingar i samband med presentationen. I diskussionen framför eleven enkla argument för sina åsikter samt visar respekt för andras åsikter.
När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
*****
Betyget D
Betyget D innebär att kunskapskraven för E och till övervägande del för C är uppfyllda.
*****
Betyget C
Eleven beskriver utförligt människors interaktion och kommunikation. Eleven ger också exempel på hur interaktion och kommunikation påverkar människors lärande och deltagande i sociala och pedagogiska situationer. I beskrivningarna använder eleven med viss säkerhet centrala begrepp och teorier samt förklarar samband och drar välgrundade slutsatser.
Eleven söker och bearbetar med viss säkerhet information från olika källor samt värderar den med nyanserade omdömen.
Eleven planerar, såväl självständigt som i samarbete med andra, en presentation i ett bestämt syfte. Utifrån planeringen genomför eleven presentationen efter samråd med handledare. Eleven diskuterar utförligt sin egen och andras roll och betydelse samt tar utgångspunkt i det vid sitt eget handlande. I presentationen interagerar eleven, samt kommunicerar med viss säkerhet. Dessutom utvärderar eleven presentationen med nyanserade omdömen utifrån uppsatta mål. I utvärderingen diskuterar eleven utförligt möjliga alternativa lösningar och föreslår vid behov förbättringar.
Eleven diskuterar utförligt egna och andras attityder, värderingar och handlingar i samband med presentationen. I diskussionen framför eleven välgrundade argument för sina åsikter samt visar respekt för andras åsikter.
När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
*****
Betyget B
Betyget B innebär att kunskapskraven för C och till övervägande del för A är uppfyllda.
*****
Betyget A
Eleven beskriver utförligt och nyanserat människors interaktion och kommunikation. Eleven ger också exempel på hur interaktion och kommunikation påverkar människors lärande och deltagande i sociala och pedagogiska situationer. I beskrivningarna använder eleven med säkerhet centrala begrepp och teorier samt förklarar komplexa samband och drar välgrundade och nyanserade slutsatser.
Eleven söker och bearbetar med säkerhet information från olika källor samt värderar den med nyanserade omdömen.
Eleven planerar, såväl självständigt som i samarbete med andra, en presentation i ett bestämt syfte. I planeringen identifierar eleven kritiska moment och förebygger hinder som kan uppstå under genomförandet. Utifrån planeringen genomför eleven presentationen efter samråd med handledare samt anpassar vid behov genomförandet till ändrade förutsättningar. Eleven diskuterar utförligt och nyanserat sin egen och andras roll och betydelse samt tar utgångspunkt i det vid sitt eget handlande. I presentationen interagerar eleven, samt kommunicerar med säkerhet. Dessutom utvärderar eleven presentationen med nyanserade omdömen utifrån uppsatta mål och deltagarnas respons. I utvärderingen diskuterar eleven utförligt och nyanserat möjliga alternativa lösningar och föreslår vid behov förbättringar.
Eleven diskuterar utförligt och nyanserat egna och andras attityder, värderingar och handlingar i samband med presentationen. I diskussionen framför eleven välgrundade och nyanserade argument för sina åsikter samt visar respekt för andras åsikter.
När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
Hej Amanda,
du fick redan svar från ANNA som visar på vad skolverket ger för info om kursen. Det är i princip det som SYV kan bidra med... om inte SYV-en själv läst samma kurs på gymnasiet och kan i så fall berätta om sina Personliga Erfarenheter /men det kan vara vilseledande - pga olika lärare kan bedriva undervisning på rätt så olika sätt.../.
Om en elev står i valet mellan olika valbara kurser - är mitt råd att be om lov att "besöka" lektioner i den aktuella kursen på sin egen skola (sitta med på en lektion; ännu bättre - på ett par lektioner; eller i alla fall på en del av en lektion -om inte schemat tillåter att delta i hela lektionen). då kan man skaffa sig en egen uppfattning - genom den sorters "studiebesök".
Hälsningar
D:
Frågor och svar taggade med 'riksrekryterande' (7 st.)
-
Hur och vart söker jag skola i en annan ort?
Hej, jag går i nian och ska söka gymnasium nu (gymnasievalet) och jag vill gå i Stockholm, och har boende där, men hur söker jag dit och till min hemort samtidigt?
Hej,du får gärna uppge till vilken gymnasieskola i Stockholm som du i första hand vill söka (och även vilken utbildning på den skolan). Det ber jag om för att kunna ge dig ett... Läs hela svaret -
internatskolor i Lund?
Lund är en studentstad och jag undrar om det finns nån internatskola där, det kanske är fler personer som väljer att plugga i Lund när de börjar gymnasiet och skolorna där har tänkt på hur det är med boende för elever som kommer...
Allt som oftast hittar elevens vårdnadshavare bostadslösningar. För mycket speciella Rekryteringsutbildningar brukar skolorna försöka hjälpa till men ngn allmän rätt att bo på Internat finns tyvärr inte. -
Riksrekryterande?
Hej, Jag undrar hur gör man om man vill gå på en riksrekryterande gymnasieskola, med bostad osv.
Hejsan, det är Olika hur bostadslösningar ser ut.Några få gymnasieskolor, ofta långt utanför storstäderna, har egna elevhem/elevboende som kallas för "internat". Men det är tyvärr inte... Läs hela svaret -
Riksrekryterande utan föräldrars medhåll?
Jag vill gå en spetsutbildning som skulle innebära att jag flyttar ca 2h bort, och mina föräldrar tycker inte att det är en särskiljt bra ide eftersom de inte vill att jag ska bo själv då de tycker att jag inte är nog stabil för det. Kan jag välja ett gymnasium som kräver att jag flyttar utan...
Hej Malvina,för icke-myndiga personer gäller det att deras vårdnadshavare ansvarar för dem och bl a innebär det att vårdnadshavare bestämmer var en icke-myndig person bor. Om en... Läs hela svaret -
Kan jag gå teknikprogramet med D i matte?
Hej! Jag är fast besluten vid att bli stridspilot och har hört att det är bra att gå teknik/natur för att veta mer om flygplans olika system osv. Jag har tänkt på teknikprogramet tidigare eftersom att no ämnena är mina favorit ämnen. Jag har ett meritvärde på 222,5, fysik:E, biologi:D,...
Hej Selma, Du är fast besluten av att bli en Stridspilot>> och därför har jag ett förslag - att du tittar på ett specialprogram med egna examensmål: Flygteknikerutb>> som... Läs hela svaret -
Står inte ut i min klass?
Tja, har lite smått panik över gymnasiet nu... Mitt förstaval var teater vilket jag inte kom in på utan kom istället in på hum på samma skola. Har gått ca 4 veckor och trivs inte alls. Alla i klassen är schyssta och jag har inget emot nån särskild av lärarna eller ämnena, men jag känner mig inte...
Jättetråkigt att du känner dig inte nöjd med skolan och drömmer mardrömmar! Det är givetvis inte bra! Har du pratat med kurator på din skola? Har du pratat med din... Läs hela svaret -
Gymnasium i annat län?
Jag skan börja nian nu.. men jag vill börja gymnasiet i ett helt annat län.. linjen jag vill gå finns inte i min kommun men den finns i mitt län.. men vill inte va kvar i detta län.. kommer jag få något bidrag? Hur och när får man reda på att man får gå i de länet man vill?
Hej Wilma! Om du kan folkbokföra dig nära den gymnasieskola som du vill gå på (t.ex hos någon släkting) - då blir du en "egen elev" och söker på samma villkor som de elver som bor... Läs hela svaret
Hittar du inte din fråga?
Skapa en ny fråga