Sök efter frågor
Här kan du söka bland alla redan ställda frågor.
Alla frågor är besvarade av riktiga studie- och yrkesvägledare.
Just nu är 31988 frågor besvarade.
Kursen "kommunikation"?
2 Svar
Hej Amanda,
följande info om kursen Kommunikation på gymnasiet (inom ämnet Pedagogik) finns på Skolverkets hemsida:
Undervisningen i kursen Kommunikation ska behandla följande centrala innehåll:
- Människors interaktion & kommunikation i olika sammanhang & utifrån olika teorier.
- Sociala & kulturella förhållandens påverkan på människors interaktion & kommunikation.
- Gruppens & det sociala sammanhangets betydelse för interaktion & kommunikation.
- Användning av samtal som redskap i kommunikationen.
- Interaktion & kommunikation vid konflikter & konflikthantering.
- Framväxten av mediekulturer & användandet av digitala medier samt deras betydelse för människors liv & lärande.
- Kritisk bearbetning av information från olika källor.
- Användning av informationsteknik som redskap för kommunikation & information.
Kunskapskrav (för att uppnå en viss betygsnivå)
Betyget E
Eleven beskriver översiktligt människors interaktion och kommunikation. Eleven ger också exempel på hur interaktion och kommunikation påverkar människors lärande och deltagande i sociala och pedagogiska situationer. I beskrivningarna använder eleven med viss säkerhet centrala begrepp och teorier samt förklarar enkla samband och drar enkla slutsatser.
Eleven söker och bearbetar med viss säkerhet information från olika källor samt värderar den med enkla omdömen.
Eleven planerar, såväl självständigt som i samarbete med andra, en presentation i ett bestämt syfte. Utifrån planeringen genomför eleven presentationen i samråd med handledare. I presentationen interagerar eleven, samt kommunicerar med viss säkerhet. Dessutom utvärderar eleven presentationen med enkla omdömen utifrån uppsatta mål. I utvärderingen diskuterar eleven översiktligt möjliga alternativa lösningar och föreslår vid behov förbättringar.
Eleven diskuterar översiktligt egna och andras attityder, värderingar och handlingar i samband med presentationen. I diskussionen framför eleven enkla argument för sina åsikter samt visar respekt för andras åsikter.
När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
*****
Betyget D
Betyget D innebär att kunskapskraven för E och till övervägande del för C är uppfyllda.
*****
Betyget C
Eleven beskriver utförligt människors interaktion och kommunikation. Eleven ger också exempel på hur interaktion och kommunikation påverkar människors lärande och deltagande i sociala och pedagogiska situationer. I beskrivningarna använder eleven med viss säkerhet centrala begrepp och teorier samt förklarar samband och drar välgrundade slutsatser.
Eleven söker och bearbetar med viss säkerhet information från olika källor samt värderar den med nyanserade omdömen.
Eleven planerar, såväl självständigt som i samarbete med andra, en presentation i ett bestämt syfte. Utifrån planeringen genomför eleven presentationen efter samråd med handledare. Eleven diskuterar utförligt sin egen och andras roll och betydelse samt tar utgångspunkt i det vid sitt eget handlande. I presentationen interagerar eleven, samt kommunicerar med viss säkerhet. Dessutom utvärderar eleven presentationen med nyanserade omdömen utifrån uppsatta mål. I utvärderingen diskuterar eleven utförligt möjliga alternativa lösningar och föreslår vid behov förbättringar.
Eleven diskuterar utförligt egna och andras attityder, värderingar och handlingar i samband med presentationen. I diskussionen framför eleven välgrundade argument för sina åsikter samt visar respekt för andras åsikter.
När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
*****
Betyget B
Betyget B innebär att kunskapskraven för C och till övervägande del för A är uppfyllda.
*****
Betyget A
Eleven beskriver utförligt och nyanserat människors interaktion och kommunikation. Eleven ger också exempel på hur interaktion och kommunikation påverkar människors lärande och deltagande i sociala och pedagogiska situationer. I beskrivningarna använder eleven med säkerhet centrala begrepp och teorier samt förklarar komplexa samband och drar välgrundade och nyanserade slutsatser.
Eleven söker och bearbetar med säkerhet information från olika källor samt värderar den med nyanserade omdömen.
Eleven planerar, såväl självständigt som i samarbete med andra, en presentation i ett bestämt syfte. I planeringen identifierar eleven kritiska moment och förebygger hinder som kan uppstå under genomförandet. Utifrån planeringen genomför eleven presentationen efter samråd med handledare samt anpassar vid behov genomförandet till ändrade förutsättningar. Eleven diskuterar utförligt och nyanserat sin egen och andras roll och betydelse samt tar utgångspunkt i det vid sitt eget handlande. I presentationen interagerar eleven, samt kommunicerar med säkerhet. Dessutom utvärderar eleven presentationen med nyanserade omdömen utifrån uppsatta mål och deltagarnas respons. I utvärderingen diskuterar eleven utförligt och nyanserat möjliga alternativa lösningar och föreslår vid behov förbättringar.
Eleven diskuterar utförligt och nyanserat egna och andras attityder, värderingar och handlingar i samband med presentationen. I diskussionen framför eleven välgrundade och nyanserade argument för sina åsikter samt visar respekt för andras åsikter.
När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
Hej Amanda,
du fick redan svar från ANNA som visar på vad skolverket ger för info om kursen. Det är i princip det som SYV kan bidra med... om inte SYV-en själv läst samma kurs på gymnasiet och kan i så fall berätta om sina Personliga Erfarenheter /men det kan vara vilseledande - pga olika lärare kan bedriva undervisning på rätt så olika sätt.../.
Om en elev står i valet mellan olika valbara kurser - är mitt råd att be om lov att "besöka" lektioner i den aktuella kursen på sin egen skola (sitta med på en lektion; ännu bättre - på ett par lektioner; eller i alla fall på en del av en lektion -om inte schemat tillåter att delta i hela lektionen). då kan man skaffa sig en egen uppfattning - genom den sorters "studiebesök".
Hälsningar
D:
Frågor och svar taggade med 'friskolor' (16 st.)
-
Hur och vart söker jag skola i en annan ort?
Hej, jag går i nian och ska söka gymnasium nu (gymnasievalet) och jag vill gå i Stockholm, och har boende där, men hur söker jag dit och till min hemort samtidigt?
Hej,du får gärna uppge till vilken gymnasieskola i Stockholm som du i första hand vill söka (och även vilken utbildning på den skolan). Det ber jag om för att kunna ge dig ett... Läs hela svaret -
Vilken linje ska man välja?
Hej, jag har skrivit här förut när jag kände mig osäker på djurvårdslinjen, det slutade med att jag hoppade av och ska söka in igen tills nästa år (är 07). Det kändes inte rätt på djurvårdare linjen även fast...
Hej,du har ännu mycket gott om tid för att du kan göra ditt gymnasieval under Omval/nyvalsperiod senare på våren. Eller så kan du göra ditt val tidigare men du kan ändra dig fram till... Läs hela svaret -
Ger modersmålet meritpoäng om man går på en friskola på gymnasiet?
Ger modersmål extra meritpoäng som går att tillgodoräkna sig i gymnasieexamen om man går på en friskola som TBS eller Fria läroverken?
Hej!Det är två olika saker:att uppnå kraven för gymnasieexamenochatt få meritpoängen (extrapoäng som ger fördel vid ansökan till svenska... Läs hela svaret -
Riksrekrytering och riksintag vid gymnasieval?
Hej det rätt rörigt tycker jag vad gäller riksrekryteringar och riksintag? vad gäller? :) Mvh My
Hej My!Riksintag är det alla fristående gymnasieskolor som erbjuder (alltså de som inte är kommunala eller landstingsdrivna). Riksintag betyder att eleverna konkurrerar om plats oavsett... Läs hela svaret -
Vad är skillnaden på en kommunal och en friskola?
Jag undrar om det spelar någon roll ifall man väljer en kommunal eller friskola? Påverkar studierna pågrund av vad det är för skola eller hur lärarna är? Vad skulle du som syv rekommendera man ska välja? Vad är skillnaden mellan de...
Hej Jonna, du får gärna se info på gymnasieguiden.se/informeras/skoltyper -
Har de som är inskrivna i Stockholm förtur i Stockholm gymnasieskola ?
Min son bor hos mig i Haninge för ett tag nu men vill förbli inskriven i Stockholm då enligt honom är det lättare eller har mer chans att komma in i gymnasieskola i Stockholm om man är också bokförd där
Till fristående gymnasieskolor konkurrerar alla om plats på samma villkor. Till kommunala - kan man, som folkbokförd utanför ”upptagningsområde” bli antagen endast i andra hand; läs mer på gymnasieguiden.se/informeras/skoltyper -
Vilka fristående gymnasieskolor i Malmö kommer ha öppet hus ?
Hej jag undrar om det är möjligt att få en lista på Fristående (ej kommunala eller landstingsdrivna) gymnasieskolor i malmö som ännu kommer ha öppet hus innan sommaren 2019? Tacksam på förhand! S.
Hej,de fristående gymnasieskolorna i malmö, som vi känner till - kommer ha öppet hus under våren 2019... Läs hela svaret -
Friskola eller kommunalt gymnasium?
Är det bäst att gå i en friskola i en annan stad (att jag flyttar), eller en kommunalskola i staden jag bor i nu?
Hej Tova, det går inte generellt säga om kommunala eller fristående gymnasieskolorna är bättre eller sämre... Jag tänker i stället på andra aspekter i första... Läs hela svaret -
Vad är skillnaden mellan friskolor och kommunala skolor?
Kan ena gå i konkurs enklare än den andra? Och är det större risk att gå på en friskola än en kommunal? Vad finns det för fördelar och nackdelar med båda?
Hej Andrina!Det är mycket svårt att svara på din fråga eftersom det beror på många olika faktorer. Generellt så skall det inte vara någon skillnad att... Läs hela svaret -
Vad räknas som orättvis betygsättning ??
Så betygen kom idag och som vanligt så kollar vi i våran vänskapas krets på dom tillsammans och jämförde. När det kom till B-språk så hade en kompis A och jag B. Den som är skumt med det är att jag som har fått beröm för mitt utal och stavning och hon Som oftast blir rättad när det kommer...
Hej Linnea! Jag förstår att du är upprörd och kanske också Iedsen! DysIexi som din kompis har kan vara en deI av förkIaringen. Har man dysIexi, har man något begränsad... Läs hela svaret -
Gymnasiet är långt ifrån som jag vill söka in på, vad ska jag göra?
Hej, om man vill gå på ett gymnasium som är 1h 30min från hemmet, hur går det till då? vilken sträcka ska det vara för att få ett bo?
Vad säger dina föräldrar? Finns samma program och inriktning närmare? tänk på att det blir inte helt gratis och om dina föräldrar inte vill eller... Läs hela svaret -
Hur tar man sig till om man vill gå gymnasiet i en annan ort?
Hej! Jag skulle verkligen vilja gå gymnasium (naturvetenskapslinjen) i en annan ort, vilket mina föräldrar verkar tycka kan vara en bra idé. Jag hade tänk i Göteborg eftersom där kan jag bo med mina kusiner och min morbror tillsvidare. Går just nu i 9an och ska gå ut till sommaren. Hur...
Hej Amina! Bra att du pratade med dina föräldrar för att det är mycket viktigt att de godkänner ditt val av gymnasieskola! Du har rätt att söka till vilken... Läs hela svaret -
Ska jag ändra planer?
Hej! Tänker söka till naturvetenskap programmet eller teknikprogrammet, i Karlstad, Stockholm eller Malmö. Har cirka 240, har B i Matematik och kemi , A i biologi och B fysik. Undrar om jag borde söka eller inte, har inte så höga poäng därför spelar skolorna ingen roll.
Om du vill se vilken nivå på matte det är på teknik och NA programmet gå in på www.matteboken.se och titta på uppgifterna i matematik 3 och 4. Du kommer säkert kunna komma in på någon teknik eller natur utbildning på gymnasiet men sen... Läs hela svaret -
Tips på "finare" gymnasium i Göteborg?
Hej! Vill gärna ha tips på "finare" gymnasium i Göteborg som erbjuder SA som en linje, samhällskunskap. Skulle helst vilja att dom erbjöd medier, information och kommunikation som inriktning på skolan eller någon annan "media" inriktning, det behöver inte just heta så. Vet att det kallas...
Hej Josephine, återkommer nu som lovade, med tips på skolor i Göteborg som erbjuder Samhällsvetenskapsprogrammet: Medier-inriktning finns här, se presentationerna på länkarna... Läs hela svaret -
Hur lång tid har man på sig att byta gymnasieskola?
Jag har gått på gymnasiet snart en månad, och jag undrar hur lång tid jag har på mig innan jag inte får byta skola längre? Har fått höra att fram tills 14 september kan man endast byta om min rektor på den skolan jag går på nu, godkänner det. Jag går på en friskola och funderar på att byta till...
Hej My ! Det som kan begränsa din möjlighet att byta gymnasiet är om du inte är behörig till det programmet, om det inte finns lediga platser eller om rektor på den NYA skolan säger att det är för sent pga... Läs hela svaret
Hittar du inte din fråga?
Skapa en ny fråga