Sök efter frågor
Här kan du söka bland alla redan ställda frågor.
Alla frågor är besvarade av riktiga studie- och yrkesvägledare.
Just nu är 31991 frågor besvarade.
Kursen "kommunikation"?
2 Svar
Hej Amanda,
följande info om kursen Kommunikation på gymnasiet (inom ämnet Pedagogik) finns på Skolverkets hemsida:
Undervisningen i kursen Kommunikation ska behandla följande centrala innehåll:
- Människors interaktion & kommunikation i olika sammanhang & utifrån olika teorier.
- Sociala & kulturella förhållandens påverkan på människors interaktion & kommunikation.
- Gruppens & det sociala sammanhangets betydelse för interaktion & kommunikation.
- Användning av samtal som redskap i kommunikationen.
- Interaktion & kommunikation vid konflikter & konflikthantering.
- Framväxten av mediekulturer & användandet av digitala medier samt deras betydelse för människors liv & lärande.
- Kritisk bearbetning av information från olika källor.
- Användning av informationsteknik som redskap för kommunikation & information.
Kunskapskrav (för att uppnå en viss betygsnivå)
Betyget E
Eleven beskriver översiktligt människors interaktion och kommunikation. Eleven ger också exempel på hur interaktion och kommunikation påverkar människors lärande och deltagande i sociala och pedagogiska situationer. I beskrivningarna använder eleven med viss säkerhet centrala begrepp och teorier samt förklarar enkla samband och drar enkla slutsatser.
Eleven söker och bearbetar med viss säkerhet information från olika källor samt värderar den med enkla omdömen.
Eleven planerar, såväl självständigt som i samarbete med andra, en presentation i ett bestämt syfte. Utifrån planeringen genomför eleven presentationen i samråd med handledare. I presentationen interagerar eleven, samt kommunicerar med viss säkerhet. Dessutom utvärderar eleven presentationen med enkla omdömen utifrån uppsatta mål. I utvärderingen diskuterar eleven översiktligt möjliga alternativa lösningar och föreslår vid behov förbättringar.
Eleven diskuterar översiktligt egna och andras attityder, värderingar och handlingar i samband med presentationen. I diskussionen framför eleven enkla argument för sina åsikter samt visar respekt för andras åsikter.
När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
*****
Betyget D
Betyget D innebär att kunskapskraven för E och till övervägande del för C är uppfyllda.
*****
Betyget C
Eleven beskriver utförligt människors interaktion och kommunikation. Eleven ger också exempel på hur interaktion och kommunikation påverkar människors lärande och deltagande i sociala och pedagogiska situationer. I beskrivningarna använder eleven med viss säkerhet centrala begrepp och teorier samt förklarar samband och drar välgrundade slutsatser.
Eleven söker och bearbetar med viss säkerhet information från olika källor samt värderar den med nyanserade omdömen.
Eleven planerar, såväl självständigt som i samarbete med andra, en presentation i ett bestämt syfte. Utifrån planeringen genomför eleven presentationen efter samråd med handledare. Eleven diskuterar utförligt sin egen och andras roll och betydelse samt tar utgångspunkt i det vid sitt eget handlande. I presentationen interagerar eleven, samt kommunicerar med viss säkerhet. Dessutom utvärderar eleven presentationen med nyanserade omdömen utifrån uppsatta mål. I utvärderingen diskuterar eleven utförligt möjliga alternativa lösningar och föreslår vid behov förbättringar.
Eleven diskuterar utförligt egna och andras attityder, värderingar och handlingar i samband med presentationen. I diskussionen framför eleven välgrundade argument för sina åsikter samt visar respekt för andras åsikter.
När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
*****
Betyget B
Betyget B innebär att kunskapskraven för C och till övervägande del för A är uppfyllda.
*****
Betyget A
Eleven beskriver utförligt och nyanserat människors interaktion och kommunikation. Eleven ger också exempel på hur interaktion och kommunikation påverkar människors lärande och deltagande i sociala och pedagogiska situationer. I beskrivningarna använder eleven med säkerhet centrala begrepp och teorier samt förklarar komplexa samband och drar välgrundade och nyanserade slutsatser.
Eleven söker och bearbetar med säkerhet information från olika källor samt värderar den med nyanserade omdömen.
Eleven planerar, såväl självständigt som i samarbete med andra, en presentation i ett bestämt syfte. I planeringen identifierar eleven kritiska moment och förebygger hinder som kan uppstå under genomförandet. Utifrån planeringen genomför eleven presentationen efter samråd med handledare samt anpassar vid behov genomförandet till ändrade förutsättningar. Eleven diskuterar utförligt och nyanserat sin egen och andras roll och betydelse samt tar utgångspunkt i det vid sitt eget handlande. I presentationen interagerar eleven, samt kommunicerar med säkerhet. Dessutom utvärderar eleven presentationen med nyanserade omdömen utifrån uppsatta mål och deltagarnas respons. I utvärderingen diskuterar eleven utförligt och nyanserat möjliga alternativa lösningar och föreslår vid behov förbättringar.
Eleven diskuterar utförligt och nyanserat egna och andras attityder, värderingar och handlingar i samband med presentationen. I diskussionen framför eleven välgrundade och nyanserade argument för sina åsikter samt visar respekt för andras åsikter.
När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
Hej Amanda,
du fick redan svar från ANNA som visar på vad skolverket ger för info om kursen. Det är i princip det som SYV kan bidra med... om inte SYV-en själv läst samma kurs på gymnasiet och kan i så fall berätta om sina Personliga Erfarenheter /men det kan vara vilseledande - pga olika lärare kan bedriva undervisning på rätt så olika sätt.../.
Om en elev står i valet mellan olika valbara kurser - är mitt råd att be om lov att "besöka" lektioner i den aktuella kursen på sin egen skola (sitta med på en lektion; ännu bättre - på ett par lektioner; eller i alla fall på en del av en lektion -om inte schemat tillåter att delta i hela lektionen). då kan man skaffa sig en egen uppfattning - genom den sorters "studiebesök".
Hälsningar
D:
Frågor och svar taggade med 'platsbrist' (6 st.)
-
Spanska 4 efter gymnasiet?
Hej! Jag valde internationell ekonomi istället för spanska 4 på gymnasiet vilket inte gav mig en extrapoäng. Min fråga är om jag kan plugga spanska 4 efter gymnasiet och därmed få min extrapoäng (räknat i BII gruppen) och söka till...
Hejsan,att du kommer ha "ett ämne för mycket" är inget hinder, men däremot kan komvux vägra dig plats på Spanska 4 på grund av att den kursen ej krävs för särskild... Läs hela svaret -
Hur många kurser kan man/orkar man läsa samtidigt?
Hej! Jag har precis tagit studenten i Sambeteende och vill plugga vidare nu. Jag behöver plugga matte 3b men även intresserad av att läsa andra fristående kurser som teknik någon ekonomisk kurs. Jag är mest intresserad av att läsa 5 veckors kurser på...
Hej,om du läser matematik 3b (en gymnasiekurs á 100poäng) på fem veckor, då läser du den kursen på heltid, alltså 40 timmar/vecka. Komvux brukar väldigt... Läs hela svaret -
Söka komvux i annan kommun?
Hej, jag har under vårterminen pluggat på distans på NTI i en annan kommun än min hemkommun (eftersom min kommun inte har ett kontrakt med NTI). Jag kommer allra troligast få underkänt i de ämnen jag läst där, pga att uppgifterna var mycket...
Hej,studier (i Sverige) på högre nivå än grundskola ges "i mån av möjlighet" (det är alltså inte en absolut rättighet). Komvux har begränsade ekonomiska resurser... Läs hela svaret -
Varför får jag inte läsa om ett yrke på yrkesvux?
Varför får jag inte läsa om ett yrke som jag läste på gymnasiet? Men jag har varit väldigt inaktiv inom yrket och det är svårt att få lärlingsplats.
Hej Marcus;jag antar att du fick avslag eller besked PLATSBRIST på din ansökan på komvux, stämmer det?Komvux är tvungen prioritera personer med kort tidigare utbildningsbakgrund;... Läs hela svaret -
kom inte in på de kurser på komvux som jag sökte?
Hej, jag sökte några gymnasiala kurser på komvux men kom inte in, fick besked PLATSBRIST - vad ska jag göra? Kan jag överklaga? mvh Jelena
Hej Jelena, så tråkigt att du inte kom in på de kurser du sökte. Komvux har begränsade resurser och varje utbildningsplats kostar pengar. gymnasial utbildning är i Sverige,... Läs hela svaret -
Får kommunen favorisera en grupp baserat på vart de är födda?
Hej! Jag ville söka till elektrikerutbildningen via min kommun (Botkyrka) men de sa att jag inte borde söka för att jag ändå inte kommer få en plats (trots att jag är behörig) för att de prioriterar de nyanlända till Sverige. Får de göra så? Det motiveras ju inte av kompetens.
hej Maria, enligt Vuxenutbildningsförordningen tillhör "kortutbildade och studieovana" de prioriterade målgrupper, dvs den som har kortast tidigare utbildning har... Läs hela svaret
Hittar du inte din fråga?
Skapa en ny fråga