Sök efter frågor
Här kan du söka bland alla redan ställda frågor.
Alla frågor är besvarade av riktiga studie- och yrkesvägledare.
Just nu är 31976 frågor besvarade.
Kursen "kommunikation"?
2 Svar
Hej Amanda,
följande info om kursen Kommunikation på gymnasiet (inom ämnet Pedagogik) finns på Skolverkets hemsida:
Undervisningen i kursen Kommunikation ska behandla följande centrala innehåll:
- Människors interaktion & kommunikation i olika sammanhang & utifrån olika teorier.
- Sociala & kulturella förhållandens påverkan på människors interaktion & kommunikation.
- Gruppens & det sociala sammanhangets betydelse för interaktion & kommunikation.
- Användning av samtal som redskap i kommunikationen.
- Interaktion & kommunikation vid konflikter & konflikthantering.
- Framväxten av mediekulturer & användandet av digitala medier samt deras betydelse för människors liv & lärande.
- Kritisk bearbetning av information från olika källor.
- Användning av informationsteknik som redskap för kommunikation & information.
Kunskapskrav (för att uppnå en viss betygsnivå)
Betyget E
Eleven beskriver översiktligt människors interaktion och kommunikation. Eleven ger också exempel på hur interaktion och kommunikation påverkar människors lärande och deltagande i sociala och pedagogiska situationer. I beskrivningarna använder eleven med viss säkerhet centrala begrepp och teorier samt förklarar enkla samband och drar enkla slutsatser.
Eleven söker och bearbetar med viss säkerhet information från olika källor samt värderar den med enkla omdömen.
Eleven planerar, såväl självständigt som i samarbete med andra, en presentation i ett bestämt syfte. Utifrån planeringen genomför eleven presentationen i samråd med handledare. I presentationen interagerar eleven, samt kommunicerar med viss säkerhet. Dessutom utvärderar eleven presentationen med enkla omdömen utifrån uppsatta mål. I utvärderingen diskuterar eleven översiktligt möjliga alternativa lösningar och föreslår vid behov förbättringar.
Eleven diskuterar översiktligt egna och andras attityder, värderingar och handlingar i samband med presentationen. I diskussionen framför eleven enkla argument för sina åsikter samt visar respekt för andras åsikter.
När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
*****
Betyget D
Betyget D innebär att kunskapskraven för E och till övervägande del för C är uppfyllda.
*****
Betyget C
Eleven beskriver utförligt människors interaktion och kommunikation. Eleven ger också exempel på hur interaktion och kommunikation påverkar människors lärande och deltagande i sociala och pedagogiska situationer. I beskrivningarna använder eleven med viss säkerhet centrala begrepp och teorier samt förklarar samband och drar välgrundade slutsatser.
Eleven söker och bearbetar med viss säkerhet information från olika källor samt värderar den med nyanserade omdömen.
Eleven planerar, såväl självständigt som i samarbete med andra, en presentation i ett bestämt syfte. Utifrån planeringen genomför eleven presentationen efter samråd med handledare. Eleven diskuterar utförligt sin egen och andras roll och betydelse samt tar utgångspunkt i det vid sitt eget handlande. I presentationen interagerar eleven, samt kommunicerar med viss säkerhet. Dessutom utvärderar eleven presentationen med nyanserade omdömen utifrån uppsatta mål. I utvärderingen diskuterar eleven utförligt möjliga alternativa lösningar och föreslår vid behov förbättringar.
Eleven diskuterar utförligt egna och andras attityder, värderingar och handlingar i samband med presentationen. I diskussionen framför eleven välgrundade argument för sina åsikter samt visar respekt för andras åsikter.
När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
*****
Betyget B
Betyget B innebär att kunskapskraven för C och till övervägande del för A är uppfyllda.
*****
Betyget A
Eleven beskriver utförligt och nyanserat människors interaktion och kommunikation. Eleven ger också exempel på hur interaktion och kommunikation påverkar människors lärande och deltagande i sociala och pedagogiska situationer. I beskrivningarna använder eleven med säkerhet centrala begrepp och teorier samt förklarar komplexa samband och drar välgrundade och nyanserade slutsatser.
Eleven söker och bearbetar med säkerhet information från olika källor samt värderar den med nyanserade omdömen.
Eleven planerar, såväl självständigt som i samarbete med andra, en presentation i ett bestämt syfte. I planeringen identifierar eleven kritiska moment och förebygger hinder som kan uppstå under genomförandet. Utifrån planeringen genomför eleven presentationen efter samråd med handledare samt anpassar vid behov genomförandet till ändrade förutsättningar. Eleven diskuterar utförligt och nyanserat sin egen och andras roll och betydelse samt tar utgångspunkt i det vid sitt eget handlande. I presentationen interagerar eleven, samt kommunicerar med säkerhet. Dessutom utvärderar eleven presentationen med nyanserade omdömen utifrån uppsatta mål och deltagarnas respons. I utvärderingen diskuterar eleven utförligt och nyanserat möjliga alternativa lösningar och föreslår vid behov förbättringar.
Eleven diskuterar utförligt och nyanserat egna och andras attityder, värderingar och handlingar i samband med presentationen. I diskussionen framför eleven välgrundade och nyanserade argument för sina åsikter samt visar respekt för andras åsikter.
När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
Hej Amanda,
du fick redan svar från ANNA som visar på vad skolverket ger för info om kursen. Det är i princip det som SYV kan bidra med... om inte SYV-en själv läst samma kurs på gymnasiet och kan i så fall berätta om sina Personliga Erfarenheter /men det kan vara vilseledande - pga olika lärare kan bedriva undervisning på rätt så olika sätt.../.
Om en elev står i valet mellan olika valbara kurser - är mitt råd att be om lov att "besöka" lektioner i den aktuella kursen på sin egen skola (sitta med på en lektion; ännu bättre - på ett par lektioner; eller i alla fall på en del av en lektion -om inte schemat tillåter att delta i hela lektionen). då kan man skaffa sig en egen uppfattning - genom den sorters "studiebesök".
Hälsningar
D:
Frågor och svar taggade med 'planeringsarkitekt' (9 st.)
-
Kan man bli planarkitekt utan ett kandidat från BTH?
Hej!
Jag funderar på att möjligen utbilda mig som fysisk planerare. Jag har sökt upp en del information om ämnet online, och sett att man kan bara få yrkestiteln "planeringsarkitekt" från Sveriges Arkitekter om man uppfyller visa krav, b la att...
Hejsan,om jag förstår dig rätt så siktar du på att kunna få ett medlemskap i Sveriges Arkitekter och då är det bättre om du ställer din fråga och... Läs hela svaret -
Är Planeringsarkitekt och samhällsplanerare samma sak?
Hej! Funderar på att bli planarkitekt och söka till bth men har även sett att det finns en programinriktning på flera håll i landet som heter samhällsplanering. Är det något annat och vad skiljer dem isåfall åt?
Hej Ella,I Sverige administreras samhällsplanerarutbildningen inom kulturgeografin; om yrket Samhällsplanerare - var god läs på Framtid.se/yrke/samhallsplanerareom yrket... Läs hela svaret -
Utbildningar som liknar arkitektprogrammet?
Hej! Jag ska söka till Arkitektprogrammet på KTH i Stockholm nästa år. Eftersom jag vet att det är en svår utbildning att lyckas komma in på så undrar jag ifall det finns andra liknande utbildningar man kan gå (i Stockholm) som leder till...
Hej Emma, du får gärna kika på yrkeshögskoleutbildningar, t.ex yh-utb.i Gbg: yhguiden.se/utbildning/yrgo-hogre-yrkesutbildning-goteborg/arkitekturvisualisering och nta yh-utb. kommer att... Läs hela svaret -
Vad kan jag påverka som Fysisk planerare i yrkeslivet?
Hej, jag pluggar första termin på BTH i planeringsarkitektur/Fysisk Planering. Jag vill vara med och påverka områden i både arkitektur och planeringsarkitektur då jag ej är en anhängare av modern arkitektur och då jag anser den inte ha...
Hej!Har du frågat dina lärare på den utbildningen du läser nu?Annars så är tipset att du ställer den frågan till de framtida arbetsgivare som du har tänkt... Läs hela svaret -
Kan jag bli planeringsarkitekt utan kandidatexamen i fysisk planering?
Hej! Jag är intresserad av att bli planeringsarkitekt, men om det går skulle jag vilja förlägga delar av studierna i Uppsala. På Sveriges Arkitekters hemsida står följande: "Planeringsarkitekt blir du genom att läsa kandidatprogrammet i fysisk...
Hej Jonas, vilka masterprogram som kommer att bli sökbara om några år - kan inte vi på Fråga SYV svara om. Utbildningsutbud förändras. Programmen... Läs hela svaret -
Planeringsarkitekt via samhällsprogrammet?
Hej! Jag undrar om man kan bli planeringsarkitekt om man går samhällsprogrammet (inriktning samhäll) på gymnasiet?
Hej,behörighet till bth.se/utbildning/program/fysisk-planering är Grundläggande + Matte 3 och Samhällskunskap 1b. Problemet på samhällsvetenskapsprogrammet kan bli matte 3, som inte... Läs hela svaret -
Får man jobba som arkitekt om man är fysisk planerare?
Hej! Om man har utbildat sig till planeringsarkitekt, får man jobba som byggnads arkitekt?
Hej Kristian, det är arbetsgivaren som bestämmer vem som får jobba som "Traditionell" eller Byggnads-arkitekt>>. Detta pga detta yrket finns inte bland Reglerade yrken>>. Och... Läs hela svaret -
Vilka linjer passar om man vill bli landskaps-/planeringsarkitekt?
Jag går i 8an och gymnasievalet börjar närma sig. Jag har länge velat bli arkitekt. Dock inte möbelarkitekt. Så jag undrar vilka linjer som passar bäst om man vill fortsätta en högskoleutbildning som landskaps arkitekt eller planeringsarkitekt....
Hej Matilda, du är mest intresserad av yrken Planeringsarkitekt>> och Landskapsarkitekt>>. Utbildningsutbud och behörighetskraven kan ändras. Du kommer att... Läs hela svaret -
vilka utbildningar kan man gå för att bli planeringsarkitekt?
Hej! Jag vill bli planeringsarkitet. Jag har hittat en utbildning (fysisk planering) på Blekinge Högskola, men undrar om det finns andra utbildningar som samhällsplaneringsprogrammet etc för att få behörighet till att bli planeringsarkitekt? Min fråga är alltså om det finns alternativa...
Hej Max! jag antar att du läser åk3 på gymnasiet nu och kommer att söka eftergymnasial utbildning med start hösten 2017, stämmer det? I så fall bör du... Läs hela svaret
Hittar du inte din fråga?
Skapa en ny fråga