Sök efter frågor
Här kan du söka bland alla redan ställda frågor.
Alla frågor är besvarade av riktiga studie- och yrkesvägledare.
Just nu är 31984 frågor besvarade.
Kursen "kommunikation"?
2 Svar
Hej Amanda,
följande info om kursen Kommunikation på gymnasiet (inom ämnet Pedagogik) finns på Skolverkets hemsida:
Undervisningen i kursen Kommunikation ska behandla följande centrala innehåll:
- Människors interaktion & kommunikation i olika sammanhang & utifrån olika teorier.
- Sociala & kulturella förhållandens påverkan på människors interaktion & kommunikation.
- Gruppens & det sociala sammanhangets betydelse för interaktion & kommunikation.
- Användning av samtal som redskap i kommunikationen.
- Interaktion & kommunikation vid konflikter & konflikthantering.
- Framväxten av mediekulturer & användandet av digitala medier samt deras betydelse för människors liv & lärande.
- Kritisk bearbetning av information från olika källor.
- Användning av informationsteknik som redskap för kommunikation & information.
Kunskapskrav (för att uppnå en viss betygsnivå)
Betyget E
Eleven beskriver översiktligt människors interaktion och kommunikation. Eleven ger också exempel på hur interaktion och kommunikation påverkar människors lärande och deltagande i sociala och pedagogiska situationer. I beskrivningarna använder eleven med viss säkerhet centrala begrepp och teorier samt förklarar enkla samband och drar enkla slutsatser.
Eleven söker och bearbetar med viss säkerhet information från olika källor samt värderar den med enkla omdömen.
Eleven planerar, såväl självständigt som i samarbete med andra, en presentation i ett bestämt syfte. Utifrån planeringen genomför eleven presentationen i samråd med handledare. I presentationen interagerar eleven, samt kommunicerar med viss säkerhet. Dessutom utvärderar eleven presentationen med enkla omdömen utifrån uppsatta mål. I utvärderingen diskuterar eleven översiktligt möjliga alternativa lösningar och föreslår vid behov förbättringar.
Eleven diskuterar översiktligt egna och andras attityder, värderingar och handlingar i samband med presentationen. I diskussionen framför eleven enkla argument för sina åsikter samt visar respekt för andras åsikter.
När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
*****
Betyget D
Betyget D innebär att kunskapskraven för E och till övervägande del för C är uppfyllda.
*****
Betyget C
Eleven beskriver utförligt människors interaktion och kommunikation. Eleven ger också exempel på hur interaktion och kommunikation påverkar människors lärande och deltagande i sociala och pedagogiska situationer. I beskrivningarna använder eleven med viss säkerhet centrala begrepp och teorier samt förklarar samband och drar välgrundade slutsatser.
Eleven söker och bearbetar med viss säkerhet information från olika källor samt värderar den med nyanserade omdömen.
Eleven planerar, såväl självständigt som i samarbete med andra, en presentation i ett bestämt syfte. Utifrån planeringen genomför eleven presentationen efter samråd med handledare. Eleven diskuterar utförligt sin egen och andras roll och betydelse samt tar utgångspunkt i det vid sitt eget handlande. I presentationen interagerar eleven, samt kommunicerar med viss säkerhet. Dessutom utvärderar eleven presentationen med nyanserade omdömen utifrån uppsatta mål. I utvärderingen diskuterar eleven utförligt möjliga alternativa lösningar och föreslår vid behov förbättringar.
Eleven diskuterar utförligt egna och andras attityder, värderingar och handlingar i samband med presentationen. I diskussionen framför eleven välgrundade argument för sina åsikter samt visar respekt för andras åsikter.
När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
*****
Betyget B
Betyget B innebär att kunskapskraven för C och till övervägande del för A är uppfyllda.
*****
Betyget A
Eleven beskriver utförligt och nyanserat människors interaktion och kommunikation. Eleven ger också exempel på hur interaktion och kommunikation påverkar människors lärande och deltagande i sociala och pedagogiska situationer. I beskrivningarna använder eleven med säkerhet centrala begrepp och teorier samt förklarar komplexa samband och drar välgrundade och nyanserade slutsatser.
Eleven söker och bearbetar med säkerhet information från olika källor samt värderar den med nyanserade omdömen.
Eleven planerar, såväl självständigt som i samarbete med andra, en presentation i ett bestämt syfte. I planeringen identifierar eleven kritiska moment och förebygger hinder som kan uppstå under genomförandet. Utifrån planeringen genomför eleven presentationen efter samråd med handledare samt anpassar vid behov genomförandet till ändrade förutsättningar. Eleven diskuterar utförligt och nyanserat sin egen och andras roll och betydelse samt tar utgångspunkt i det vid sitt eget handlande. I presentationen interagerar eleven, samt kommunicerar med säkerhet. Dessutom utvärderar eleven presentationen med nyanserade omdömen utifrån uppsatta mål och deltagarnas respons. I utvärderingen diskuterar eleven utförligt och nyanserat möjliga alternativa lösningar och föreslår vid behov förbättringar.
Eleven diskuterar utförligt och nyanserat egna och andras attityder, värderingar och handlingar i samband med presentationen. I diskussionen framför eleven välgrundade och nyanserade argument för sina åsikter samt visar respekt för andras åsikter.
När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
Hej Amanda,
du fick redan svar från ANNA som visar på vad skolverket ger för info om kursen. Det är i princip det som SYV kan bidra med... om inte SYV-en själv läst samma kurs på gymnasiet och kan i så fall berätta om sina Personliga Erfarenheter /men det kan vara vilseledande - pga olika lärare kan bedriva undervisning på rätt så olika sätt.../.
Om en elev står i valet mellan olika valbara kurser - är mitt råd att be om lov att "besöka" lektioner i den aktuella kursen på sin egen skola (sitta med på en lektion; ännu bättre - på ett par lektioner; eller i alla fall på en del av en lektion -om inte schemat tillåter att delta i hela lektionen). då kan man skaffa sig en egen uppfattning - genom den sorters "studiebesök".
Hälsningar
D:
Frågor och svar taggade med 'val till gymnasiet' (59 st.)
-
Kan man byta efter att ha valt?
Jag valde tre gymnasium i följd, men nu har jag ångrat mig och vill byta. Men problemet är att det är redan den 19:de februari och valet är redan stängd. Vad behöver jag göra eftersom jag behöver verkligen byta till andra gymnasium!
Om valperioden är slut i din delen av Sverige kan du byta under omvalsperioden som ligger senare på våren. -
jämföra gymnasium?
Kan man jämföra gymnasium har du några tips på hur man kan jämföra på bästa sett för att veta vilken skola som passar bäst. Jag är inne på 4 olika skolor och alla har samma linje.
Hej Jonna,Du skriver om att du är "inne på" 4 olika gymnasieskolor, och du kan söka till Alla dem, men du måste prioritera: i första hand, i andra hand och så vidare... Så, hur hittar man den skola... Läs hela svaret -
finns det något sätt att tenta av moderna språk i 9an?
Min dotter hoppade över 5:an och kom därför inte med på spanskan, har inte haft moderna språk alls på högstadiet. Nu när hon söker gymnasium så räcker inte poängen till till de skolor hon vill in på tack vare detta. Hon är en väldigt ambitiös tjej med i övrigt bra betyg. Finns det något sätt...
Hej Carina; jag antar att din dotter har bra kunskaper i spanska (för att hur kan hon annars klara av att uppvisa kunskaper för att få ett godkänt betyg)? det är inte... Läs hela svaret -
vilket program för att komma in på digital KPI-konsult?
Data- och analyssvärmen och driva den datastyrda transformationen. Utveckla och ständigt förbättra en övergripande KPI-uppsättning för digitala försäljningsstarter. Aktivera och konsultera tvärfunktionella produktgrupper på KPI och datadriven produktutveckling
Hej Pelin,om jag förstår dig rätt, så ska du inte söka till gymnasiet till hösten 2019, utan senare kanske till hösten 2020 eller t om hösten 2021. Exakt vilka... Läs hela svaret -
Osäker på att jag inte kommer in på det slutliga omvalet?
Hej Jag har blivit premilinärt antagen på mitt första handval, Polhem samhälle och kom in med 237,5 och medans lägsta var 232,5. Jag är rädd att inför det slutliga valet kommer det höjas mer an vad jag kommer få i merit då. Det stod också att det var 248 antagna av 248 som sökte ditt. Kan...
Hej, vi rekommenderar att både försöka höja sina betyg under våren, så mycket man kan. Och att även se till att fler alternativ (i andra hand; i tredje hand; i... Läs hela svaret -
Val och Omval till gymnasiet, vad gäller?
Hej; jag förstår inte riktigt det här med Valperiod och Omvalsperiod till gymnasiet; måste man alltså ändra sitt gymnasieval under omvalsperioden, eller vad gäller? Tacksam för ett snabbt svar! Fia J.
Nej, Fia, man behöver inte ändra sitt gymnasieval under Omvalsperioden. Om en elev gjorde val till gymnasiet under valperioden och är nöjd med sitt val, så behövs det inget mer än... Läs hela svaret -
Vilken linje ska man gå för att bli inredningsarkitekt?
Hej jag går just nu i 7:an och jag undrar vilken linje man ska gå för att bli en inredningsarkitekt. Behöver man ha högt betyg?
Hej Daniella, angående betyg så rekommenderar vi att varje elev gör sitt bästa i varje kurs hen läser. Betygen får man enligt sina kunskaper. Man bör... Läs hela svaret -
Finns det en mall?
Hej, jag efterlyser "en mall" eller en lathund över vad man bör informera om på enskilda vägledningssamtal inför gymnasievalet? Samt om där är några specifika frågor som är mycket viktiga att ta med? Jag är ny inom grundskolan och är lite orolig att glömma något viktigt. Tack så mycket på...
Hej, det vi rekommenderar att i god tid innan antagningsperiod till gymnasiet börjar, att ge elever och också föräldrar/vårdnadshavare "tillgång till informationen" - om vad de behöver känna till... Läs hela svaret -
Hur ansöker man om till ettan?
Hej, Om man känner att man vill söka om till ettan till den höst då man egentligen ska börja tvåan, hur gör man rent praktiskt? Har man kvar sina inloggningsuppgifter från nian och söker på samma sätt igen eller måste man ansöka om nytt lösenord och grejer? Om man alltså vill byta program och...
Hej Alexandra, det finns ett stort antal olika ANTAGNINGSKANSLIER - och alla uppgifter om dem finns på www.antagningskanslier.se - och man behöver hitta just "sitt" kansli /välja rätt kommun/ - för... Läs hela svaret -
Vilka linjer passar om man vill bli landskaps-/planeringsarkitekt?
Jag går i 8an och gymnasievalet börjar närma sig. Jag har länge velat bli arkitekt. Dock inte möbelarkitekt. Så jag undrar vilka linjer som passar bäst om man vill fortsätta en högskoleutbildning som landskaps arkitekt eller planeringsarkitekt....
Hej Matilda, du är mest intresserad av yrken Planeringsarkitekt>> och Landskapsarkitekt>>. Utbildningsutbud och behörighetskraven kan ändras. Du kommer att... Läs hela svaret -
vad ska jag göra?
Hej! Förut var jag jätte säkert att jag ville går på NA - PROGRAM men nu när jag har fått svar från syv härifrån så har jag fått stress och oroa mig över gymnasiet valet. Jag vill verkligen går på NA - PROGRAMET men många rekommendera mig att går på annat program istället... och det få mig att...
Hej, Anonym! Det handlar inte att vara "smart" eller inte smart... Det handlar om att alla vi är ber på olika saker och jag skulle aldrig med mina betyg komma in på läkarprogrammet, dessutom tål jag inte se... Läs hela svaret -
Osäker på gymnasievalet?
Hejsan! Jag ska välja till gymnasiet om bara några veckor och är jätte osäker på vad jag ska välja. Till en början tänkte jag på resturang och livsmedel och hotell och turism då det alltid varit något jag velat gå. Dock skulle jag behöva pendla en timme med tåg om jag ska gå något utav dom...
Hej Linnea! Ja, det är så att vi ej kan välja åt dig, men vi delar gärna med våra bästa tips - som finns på den här sidan. (klicka på "blå text" så kommer... Läs hela svaret -
Teknik eller natur?
Hej Jag är väldigt osäker på om jag ska gå teknik eller natur, då jag gillar matte, kemi, fysik och biologi men gillar också att hålla på med datorer. Har helt enkelt ett genuint intresse för båda ämnena. Vad ska jag välja? Ps. Jag gillar också astronomi väldigt mycket
Hej Alexander! Det finns inte någon kurs som heter just Astronomi på gymnasiet men man kan läsa en kurs Naturvetenskaplig specialisering och inom den fördjupa sig i bl a astronomi. Den kursen... Läs hela svaret -
Gå teknik fast man har d i matte?
Nu är det så att jag verkligen vill gå teknik för att jag älskar teknik och fysik är roligt också. Plus att jag vill lära mig att spelprogrammera. Men jag har det svårt för matte. Jag har ett D. Kommer det gå bra för mig i gymnasiet om jag går tekniklinjen?
Hej, Abbe! Jag tycker att det är en mycket bra fråga att ställa till din lärare i matte på grundskolan. Din lärare känner dig och känner till kraven på gymnasiet,... Läs hela svaret -
Läggs mitt modersmålsbetyg med i mina meritpoäng nu?
Hej! Jag går i 9an och ska snart söka in till gymnasium (några månader). Jag har betyg i alla ämnen, men funderar på att lägga till extra modersmål. Hur fungerar det nu? Kan man fortfarande "byta ut" det betyget i modersmål mot något annat ämne? Eller läggs inte modersmålsbetyget med i mina...
Hej, Sarah! det fungerar så här: om du får betyg i Moderna språk, då kommer du att ha betyget i moderna språk som ditt 17-de ämne. Av de övriga betygen... Läs hela svaret
Hittar du inte din fråga?
Skapa en ny fråga