Sök efter frågor
Här kan du söka bland alla redan ställda frågor.
Alla frågor är besvarade av riktiga studie- och yrkesvägledare.
Just nu är 31983 frågor besvarade.
Kursen "kommunikation"?
2 Svar
Hej Amanda,
följande info om kursen Kommunikation på gymnasiet (inom ämnet Pedagogik) finns på Skolverkets hemsida:
Undervisningen i kursen Kommunikation ska behandla följande centrala innehåll:
- Människors interaktion & kommunikation i olika sammanhang & utifrån olika teorier.
- Sociala & kulturella förhållandens påverkan på människors interaktion & kommunikation.
- Gruppens & det sociala sammanhangets betydelse för interaktion & kommunikation.
- Användning av samtal som redskap i kommunikationen.
- Interaktion & kommunikation vid konflikter & konflikthantering.
- Framväxten av mediekulturer & användandet av digitala medier samt deras betydelse för människors liv & lärande.
- Kritisk bearbetning av information från olika källor.
- Användning av informationsteknik som redskap för kommunikation & information.
Kunskapskrav (för att uppnå en viss betygsnivå)
Betyget E
Eleven beskriver översiktligt människors interaktion och kommunikation. Eleven ger också exempel på hur interaktion och kommunikation påverkar människors lärande och deltagande i sociala och pedagogiska situationer. I beskrivningarna använder eleven med viss säkerhet centrala begrepp och teorier samt förklarar enkla samband och drar enkla slutsatser.
Eleven söker och bearbetar med viss säkerhet information från olika källor samt värderar den med enkla omdömen.
Eleven planerar, såväl självständigt som i samarbete med andra, en presentation i ett bestämt syfte. Utifrån planeringen genomför eleven presentationen i samråd med handledare. I presentationen interagerar eleven, samt kommunicerar med viss säkerhet. Dessutom utvärderar eleven presentationen med enkla omdömen utifrån uppsatta mål. I utvärderingen diskuterar eleven översiktligt möjliga alternativa lösningar och föreslår vid behov förbättringar.
Eleven diskuterar översiktligt egna och andras attityder, värderingar och handlingar i samband med presentationen. I diskussionen framför eleven enkla argument för sina åsikter samt visar respekt för andras åsikter.
När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
*****
Betyget D
Betyget D innebär att kunskapskraven för E och till övervägande del för C är uppfyllda.
*****
Betyget C
Eleven beskriver utförligt människors interaktion och kommunikation. Eleven ger också exempel på hur interaktion och kommunikation påverkar människors lärande och deltagande i sociala och pedagogiska situationer. I beskrivningarna använder eleven med viss säkerhet centrala begrepp och teorier samt förklarar samband och drar välgrundade slutsatser.
Eleven söker och bearbetar med viss säkerhet information från olika källor samt värderar den med nyanserade omdömen.
Eleven planerar, såväl självständigt som i samarbete med andra, en presentation i ett bestämt syfte. Utifrån planeringen genomför eleven presentationen efter samråd med handledare. Eleven diskuterar utförligt sin egen och andras roll och betydelse samt tar utgångspunkt i det vid sitt eget handlande. I presentationen interagerar eleven, samt kommunicerar med viss säkerhet. Dessutom utvärderar eleven presentationen med nyanserade omdömen utifrån uppsatta mål. I utvärderingen diskuterar eleven utförligt möjliga alternativa lösningar och föreslår vid behov förbättringar.
Eleven diskuterar utförligt egna och andras attityder, värderingar och handlingar i samband med presentationen. I diskussionen framför eleven välgrundade argument för sina åsikter samt visar respekt för andras åsikter.
När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
*****
Betyget B
Betyget B innebär att kunskapskraven för C och till övervägande del för A är uppfyllda.
*****
Betyget A
Eleven beskriver utförligt och nyanserat människors interaktion och kommunikation. Eleven ger också exempel på hur interaktion och kommunikation påverkar människors lärande och deltagande i sociala och pedagogiska situationer. I beskrivningarna använder eleven med säkerhet centrala begrepp och teorier samt förklarar komplexa samband och drar välgrundade och nyanserade slutsatser.
Eleven söker och bearbetar med säkerhet information från olika källor samt värderar den med nyanserade omdömen.
Eleven planerar, såväl självständigt som i samarbete med andra, en presentation i ett bestämt syfte. I planeringen identifierar eleven kritiska moment och förebygger hinder som kan uppstå under genomförandet. Utifrån planeringen genomför eleven presentationen efter samråd med handledare samt anpassar vid behov genomförandet till ändrade förutsättningar. Eleven diskuterar utförligt och nyanserat sin egen och andras roll och betydelse samt tar utgångspunkt i det vid sitt eget handlande. I presentationen interagerar eleven, samt kommunicerar med säkerhet. Dessutom utvärderar eleven presentationen med nyanserade omdömen utifrån uppsatta mål och deltagarnas respons. I utvärderingen diskuterar eleven utförligt och nyanserat möjliga alternativa lösningar och föreslår vid behov förbättringar.
Eleven diskuterar utförligt och nyanserat egna och andras attityder, värderingar och handlingar i samband med presentationen. I diskussionen framför eleven välgrundade och nyanserade argument för sina åsikter samt visar respekt för andras åsikter.
När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
Hej Amanda,
du fick redan svar från ANNA som visar på vad skolverket ger för info om kursen. Det är i princip det som SYV kan bidra med... om inte SYV-en själv läst samma kurs på gymnasiet och kan i så fall berätta om sina Personliga Erfarenheter /men det kan vara vilseledande - pga olika lärare kan bedriva undervisning på rätt så olika sätt.../.
Om en elev står i valet mellan olika valbara kurser - är mitt råd att be om lov att "besöka" lektioner i den aktuella kursen på sin egen skola (sitta med på en lektion; ännu bättre - på ett par lektioner; eller i alla fall på en del av en lektion -om inte schemat tillåter att delta i hela lektionen). då kan man skaffa sig en egen uppfattning - genom den sorters "studiebesök".
Hälsningar
D:
Frågor och svar taggade med 'skribent' (10 st.)
-
Jobb efter språkkonsultprogrammet?
Hej, Jag undrar om man kan jobba på bokförlag eller bli korrekturläsare om man går på språkkonsultprogrammet?
Hej!Ja, det är fullt möjligt att arbeta på ett bokförlag eller som korrekturläsare med en utbildning från språkkonsultprogrammet. Utbildningen kan ge dig de nödvändiga... Läs hela svaret -
Vilka vägar in i filmbranschen?
Hej! Jag står inför att välja utbildning till hösten och har drömmar om att röra mig inom filmbranschen. Men det är svårt. Det finns ett hav med olika utbildningar samtidigt som jag inte alls vet vad som finns, och jag vet inte var jag ska börja eller vilken väg som är mest fördelaktig för mig...
Hej,utifrån det du berättar om i din fråga vill jag varmt rekommendera yrkeshögskoleutbildningar, se snabblänkarna... Läs hela svaret -
Snälla, hjälp en vilsen 34-åring?
Jag har just avslutat min gymnasiekompetens på komvux. Jag gick samhäll på gymnasiet och avskydde varje minut där. Jag gick sedan komvux och läste på distans och det funkade jättebra. Men nu sitter jag här med ett betyg och vet inte vad jag ska...
Hej Petter!Det finns uppskattningsvis cirka 8.ooo olika yrken. Cirka 2.ooo av dem beskriver vi på www.framtid.seDu får gärna kika på många yrken!Även om du berättade om dig här i... Läs hela svaret -
Finns det något yrke som skulle passa mig?
Hej! Jag har precis tagit studenten och tar just nu ett sabbatsår. Nästa år vill jag börja plugga men vet inte riktigt med vad. Har kikat en del på olika designutbildningar på tex Konstfack och var ett tag säker på att jag ville bli...
Hej Vicky!Kika gärna på många olika yrken på www.framtid.se där det finns över 2.ooo yrken beskrivna.Du är fortfarande mycket ung och dina intressen och mål i livet kan... Läs hela svaret -
Skrivarutbildningar?
Jag är intresserad av skrivande och skulle vilja arbeta som skribent som företag anställer för olika skrivarprojekt etcetera. Jag letar runt på utbildningar på folkhögskolan och universitet, men hittar inte riktigt det jag söker. Skulle ni kunna tipsa...
Hej!När jag läste din fråga tänkte jag i första hand på yrket Copywriter och det finns några yrkeshögskoleutbildningar som leder till det yrket: kika på yhguiden.se/resultat?Education.text=copywriter -
Utbildningar efter samhällsprogrammet?
Hej, Jag har kollat igenom sacos hemsida, framtid.se och antagning.se. Det kommer upp få utbildningar efter samhällsvetenskapsprogrammet, och då har jag mest tittat på kategorierna juridik, samhälle/humaniora, socialt arbete, och personal och arbetsliv. Saken...
Hej Sara, det jobbet - alltså att hitta passande för Dig utbildningar - måste du göra Själv. Jag tror inte ngn annan kan göra det åt dig. Detta pga det är Du som bäst... Läs hela svaret -
Gymnasiearbete för en blivande journalist?
Hej på vår gymnasieskola erbjuds det bl.a. Humanistiska och Samhällsvet.programmet och många som går på de programmen har planer på att bli olika sorters skribenter - ex. journalister, programledare, TV-personligheter mm. De frågar ofta vilket Tema för Gymnasiearbete de bör välja och jag vill...
Tack för din fråga!Vi samlar förslag på teman för GA på fragasyv.se/info/tema-for-gymnasiearbete. Det är viktigt att påminna elever om att deras tema för GA... Läs hela svaret -
Vad för yrken finns inom skrivande och politik?
Hej! jag hade lite frågor angående utbildningar och min framtid. Jag är väldigt intresserad av att skriva, jag har lätt för det och alltid gjort det. Jag går Samhällsprogrammet men med beteende inriktning och inte media. 1. Jag undrar vad det finns för yrken inom att skriva, jag gillar att...
Hej Jennifer!Kika gärna på följande yrken: Språkyrken >> där ett antal olika yrken nämns av vilka många har med skrivande att göra, ex.Talskrivare... Läs hela svaret -
Vad finns det för yrke om man tycker om att skapa/redigera texter?
Hej! Jag vill söka till universitet till våren. Jag tycker det är väldigt roligt att skapa och redigera texter av olika slag. Vad finns det för yrken ? Vilka program på högskola/universitet kan man söka som berör detta? Är inte så...
Hej Linda, kika gärna på >> språkyrken och kanske i första hand på >> producent-av-text-for-syntolkning>> copywriter>> lektör>> korrekturläsare -
Är journalistik rätt för mig?
Jag har en dröm om att bli journalist. Jag älskar att skriva och fördjupa mig i såväl stora världsproblem som små vardagliga frågeställningar. Problemet är att jag skräms över delen med radio och TV eftersom jag både är blyg och har fruktansvärd scenskräck. Så min fråga är om det är möjligt att...
Hej! Vi fick svar från en person som är välinsatt i folkhögskoleutbildningar inom område "journalistik". Nedan finner du den personens svar: Spontant så tänker jag väl att det inte... Läs hela svaret
Hittar du inte din fråga?
Skapa en ny fråga