Student
    Hej. Jag ska börja andra året på gymnasiet nu i höst och undrar vad kursen "Kommunikation" innebär (lite mer på djupet) och går ut på. Tack på förhand.

    2 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Amanda,
    följande info om kursen Kommunikation på gymnasiet (inom ämnet Pedagogik) finns på Skolverkets hemsida:

    Undervisningen i kursen Kommunikation ska behandla följande centrala innehåll:

     

    • Människors interaktion & kommunikation i olika sammanhang & utifrån olika teorier.
    • Sociala & kulturella förhållandens påverkan på människors interaktion & kommunikation.
    • Gruppens & det sociala sammanhangets betydelse för interaktion & kommunikation.
    • Användning av samtal som redskap i kommunikationen.
    • Interaktion & kommunikation vid konflikter & konflikthantering.
    • Framväxten av mediekulturer & användandet av digitala medier samt deras betydelse för människors liv & lärande.
    • Kritisk bearbetning av information från olika källor.
    • Användning av informationsteknik som redskap för kommunikation & information.

     

    Kunskapskrav (för att uppnå en viss betygsnivå)

    Betyget E

    Eleven beskriver översiktligt människors interaktion och kommunikation. Eleven ger också exempel på hur interaktion och kommunikation påverkar människors lärande och deltagande i sociala och pedagogiska situationer. I beskrivningarna använder eleven med viss säkerhet centrala begrepp och teorier samt förklarar enkla samband och drar enkla slutsatser.

    Eleven söker och bearbetar med viss säkerhet information från olika källor samt värderar den med enkla omdömen.

    Eleven planerar, såväl självständigt som i samarbete med andra, en presentation i ett bestämt syfte. Utifrån planeringen genomför eleven presentationen i samråd med handledare. I presentationen interagerar eleven, samt kommunicerar med viss säkerhet. Dessutom utvärderar eleven presentationen med enkla omdömen utifrån uppsatta mål. I utvärderingen diskuterar eleven översiktligt möjliga alternativa lösningar och föreslår vid behov förbättringar.

    Eleven diskuterar översiktligt egna och andras attityder, värderingar och handlingar i samband med presentationen. I diskussionen framför eleven enkla argument för sina åsikter samt visar respekt för andras åsikter.

    När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
    *****

    Betyget D

    Betyget D innebär att kunskapskraven för E och till övervägande del för C är uppfyllda.
    *****

    Betyget C

    Eleven beskriver utförligt människors interaktion och kommunikation. Eleven ger också exempel på hur interaktion och kommunikation påverkar människors lärande och deltagande i sociala och pedagogiska situationer. I beskrivningarna använder eleven med viss säkerhet centrala begrepp och teorier samt förklarar samband och drar välgrundade slutsatser.

    Eleven söker och bearbetar med viss säkerhet information från olika källor samt värderar den med nyanserade omdömen.

    Eleven planerar, såväl självständigt som i samarbete med andra, en presentation i ett bestämt syfte. Utifrån planeringen genomför eleven presentationen efter samråd med handledare. Eleven diskuterar utförligt sin egen och andras roll och betydelse samt tar utgångspunkt i det vid sitt eget handlande. I presentationen interagerar eleven, samt kommunicerar med viss säkerhet. Dessutom utvärderar eleven presentationen med nyanserade omdömen utifrån uppsatta mål. I utvärderingen diskuterar eleven utförligt möjliga alternativa lösningar och föreslår vid behov förbättringar.

    Eleven diskuterar utförligt egna och andras attityder, värderingar och handlingar i samband med presentationen. I diskussionen framför eleven välgrundade argument för sina åsikter samt visar respekt för andras åsikter.

    När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
    *****

    Betyget B

    Betyget B innebär att kunskapskraven för C och till övervägande del för A är uppfyllda.
    *****

    Betyget A

    Eleven beskriver utförligt och nyanserat människors interaktion och kommunikation. Eleven ger också exempel på hur interaktion och kommunikation påverkar människors lärande och deltagande i sociala och pedagogiska situationer. I beskrivningarna använder eleven med säkerhet centrala begrepp och teorier samt förklarar komplexa samband och drar välgrundade och nyanserade slutsatser.

    Eleven söker och bearbetar med säkerhet information från olika källor samt värderar den med nyanserade omdömen.

    Eleven planerar, såväl självständigt som i samarbete med andra, en presentation i ett bestämt syfte. I planeringen identifierar eleven kritiska moment och förebygger hinder som kan uppstå under genomförandet. Utifrån planeringen genomför eleven presentationen efter samråd med handledare samt anpassar vid behov genomförandet till ändrade förutsättningar. Eleven diskuterar utförligt och nyanserat sin egen och andras roll och betydelse samt tar utgångspunkt i det vid sitt eget handlande. I presentationen interagerar eleven, samt kommunicerar med säkerhet. Dessutom utvärderar eleven presentationen med nyanserade omdömen utifrån uppsatta mål och deltagarnas respons. I utvärderingen diskuterar eleven utförligt och nyanserat möjliga alternativa lösningar och föreslår vid behov förbättringar.

    Eleven diskuterar utförligt och nyanserat egna och andras attityder, värderingar och handlingar i samband med presentationen. I diskussionen framför eleven välgrundade och nyanserade argument för sina åsikter samt visar respekt för andras åsikter.

    När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med säkerhet den egna förmågan och situationens krav.

    Länktips: skolverket.se/undervisning/gymnasieskolan/laroplan-program-och-amnen-i-gymnasieskolan/gymnasieprogrammen/amne.

    Daniel SYV

    Hej Amanda,

    du fick redan svar från ANNA som visar på vad skolverket ger för info om kursen. Det är i princip det som SYV kan bidra med... om inte SYV-en själv läst samma kurs på gymnasiet och kan i så fall berätta om sina Personliga Erfarenheter /men det kan vara vilseledande - pga olika lärare kan bedriva undervisning på rätt så olika sätt.../.
    Om en elev står i valet mellan olika valbara kurser - är mitt råd att be om lov att "besöka" lektioner i den aktuella kursen på sin egen skola (sitta med på en lektion; ännu bättre - på ett par lektioner; eller i alla fall på en del av en lektion -om inte schemat tillåter att delta i hela lektionen). då kan man skaffa sig en egen uppfattning - genom den sorters "studiebesök".

    Hälsningar
    D:

    Frågor och svar taggade med 'bild och form' (32 st.)

    • Isac

      Vad krävs för att bli Radiolog?

      Hej! Jag går första året på gymnasiet estetiskaprogrammet med inriktning på "Bild och Form" och jag undrar vad som krävs/är det fortfarande möljigt för mig att studera till att bli radiolog? Vilka kurser krävs för att komma in på läkarelinjen, hur många poäng osv? Tack! :-)

      Milla : : Hej!Radiolog är en av möjliga specialiseringar för en specialistläkare. Du måste därför först få ut läkarexamen och läkarlegitimation för att sedan... Läs hela svaret
    • purpleghost

      Prövning i Bild och Form - specialisering?

      Hej, Pga frånvaro till följd av psykisk ohälsa fick jag ett D i Bild och Form - specialisering. Jag har A i Bild och Form samt i de övriga estetiska ämnen jag läst, därför vill jag ju såklart höja det betyget eftersom jag vet att jag hade...

      Milla : : Hej,om du inte längre är gymnasieelev får du göra prövningar i hela Sverige. Du får leta på olika sätt - se på komvux-webbar i kringliggande kommuner; börja med... Läs hela svaret
    • Nejla?

      Kan jag byta linje från samhällbeteende till bild och form?

      hej jag har gått första året på samhälls linijen och jag känner att det inte riktigt va för mig och vill byta till bild och form men kan jag göra det eller blir det skumt?

      Milla : : Hej,Med "byta" menar du att du vill söka till år1 och gå tre år på ES/bild-och-formgivning? eller manar du att du vill "hoppa in" i årskurs 2... Läs hela svaret
    • Amira

      Jobb inom konst?

      Jag går estetiska programmet, musik, piano. Jag läser 2 kors i bild, bild och form. Vill hitta jobb efter gymnasiet som har nåt att göra med att måla och rita eller forma.

      Milla : : Hej, jobb inom konst är i Sverige, för det mesta, är ett icke-reglerat område; det betyder att det är arbetsgivare som bestämmer vem som får jobbet och man kan få jobb eller uppdrag med diverse... Läs hela svaret
    • K

      Beslutsångest över gymnasielinje, hjälp?

      Hej, nu är det så att jag går i nian och ska välja gymnasium i vår. Det som jag har svårt med är att välja vilken linje jag ska gå. Jag tror att det står mellan musik, singer/songwriter eller bild och form.
       

      Hela mitt...

      Liselotte: : Hej K!jag råder dig söka till gymnasieskolorna där både bild/formgivning och musik-inriktningen ges (alltså på samma skola), t.ex cybergymnasiet-odenplan, fryshusets-gymnasium eller... Läs hela svaret
    • Elev

      Poäng för programfördjupning i EST Bild och form?

      Det står att vi i bild och form på estetiska programmet har 3 fördjupningar, vilket är Bild och form - specialisering (100p), Formgivning 1 (100p) och Formgivning 2 (100p). Men sedan står det (valbart) Matematik 2b (100p), Engelska 7 (100p) och Entreprenörskap (100p). Jag har valt...

      Peter: : Hej Minna,du får gärna titta på Programplan för ES där längst ner finns även Programstruktur som måste, på gymnasiet, följas strikt i alla andra fall... Läs hela svaret
    • Pontus

      Kan jag gå på estet?

      Kan jag gå på bild och formgivning om jag inte kan rita?jag ritade när jag var liten och har börjat igen. Jag e mer som en amatör konstnär men är villig att träna superhårt för det jag Vill men vet inte om jag är bra nog. Jag har...

      Milla : : Hej Pontus, vi har fått svar från lärare som jobbar på ES/inriktning "bild och formgivning", var god läs nedan:"Man behöver absolut inte vara bra på att måla och rita för... Läs hela svaret
    • Li

      Hur svårt är det att komma in på bild och form?

      Hej! Jag går i nian och vill gärna gå bild och form design på AW. Det är arbetsprover man ska göra, men jag undrar hur bra man ska vara på arbetsproverna? Jag är inte jätte erfaren på teknikerna på några av proven, men jag...

      Julia: : Hej!om du vill söka till Anna Whitlocks gymnasiets ES/inriktning bild-och formgivning, behöver du, förutom att du måste lämna in ett arbetsprov senast den 15 mars 2021, även ha... Läs hela svaret
    • Rosa

      Estet eller Natur?

      Hej! Jag heter Rosa och börjar nian till höst. Jag har väldigt svårt att välja mellan några olika linjer till gymnasiet. Jag har nämligen alltid haft en dröm om att jobba inom kultur/konst och har då under hela min skoltid tänkt att jag ska gå ”Estet - Bild och form” men på senare tid har jag...

      Julia: : Hej Rosa,det finns några gymnasieskolor som erbjuder "särskild variant" Bild - t.ex viktor-rydberg-gymnasium-odenplan, Kulturama-gymnasium & Östra Reals i Sthlm, samt gymnasieskolan-spyken (i Skåne, Lund) erbjuder... Läs hela svaret
    • Bea

      Godkänd examen efter att ha fått F i gymnasiearbetet i Bild och Form?

      Hej! Jag studerade Bild och Form på gymnasiet, och fick F i några ämnen inklusive gymnasiearbetet. Nu har jag studerat upp alla kurser på komvux, förutom just gymnasiearbetet, eftersom att det inte verkar möjligt att göra i efterhand när det gäller just bild och form. Jag vill verkligen...

      Anna: : Hej, du borde kunna - på komvux - göra gymnasiearbete som passar in på inriktningen av kurserna du läste på gymnasiet och sedan på komvux och få ut... Läs hela svaret
    • Linnea

      Måste man vara bra på att rita för att gå estet?

      Jag ska gå estet bild och formgivning eftersom att jag är intresserad av konst och tycker att det är jättekul att uttrycka mig på kreativa sätt så som t.ex. målning och ritning o.s.v. Min fråga är: måste man vara bra på att...

      SYV-besökare: : Hej Linnea! Man behöver absolut inte vara bra på att måla och rita för att gå på våra estetiska utbildningar. Eleverna kommer att lära sig olika tekniker men... Läs hela svaret
    • eh

      Kan jag bli psykolog även om jag går bild och form i gymnasiet?

      Hej! Jag vill gärna gå bild och form i gymnasiet men det känns inte som att det finns ett bra jobb som passar mig inom det. Jag är intresserad i psykologi men jag vill inte gå på komvux för att sedan plugga yttre i fem år till. Går det att åstadkomma att bli behörig för en psykologi utbildning...

      Julia: : Hej, Jo, det kan gå. Om din skola kan ge dig möjlighet att läsa matematik 2-kursen. Obligatoriskt läser man endast matematik 1b på estetiska programmet.
    • Annie

      Natur på gymnasiet, kan jag söka en konstutbildning sedan?

      Hej jag går natur år 2 just nu och jag funderar över att gå en konstnärlig utbildning efter gymnasiet. Jag går just nu bl.a bild och form 1a1 som individuellt val men skolan jag går på erbjuder inte mer än så. Kan jag läsa design/fri konst/liknande på universitets och högskolenivå sedan?

      Anna: : Hej Annie,till konstutbildningar på högskolor/universitet brukar man kräva Grundläggande behörighet, alltså Examen från ett högskoleföreberdande... Läs hela svaret
    • eh

      antagningspoäng?

      jag vill börja nya latin i bild och formgivning. vad ska mitt antagningspoäng vara?

      Milla : : Dina betygspoäng behöver vara så höga som möjligt. Ingen vet hur höga betyg som kommer ge plats på utbildningen, därför att antagningsgräns uppstår i konkurrens och blir känd först när antagningen är klar.
    • Alice

      Finns det något gymnasie för illustratörer?

      Vilket gymnasie ska man börja på om man vill bli barnboks illustratör samt finns det någon högskola för illustratörer?

      Milla : : På gymnasiet är det i första hand estetiska programmet (inriktning Bild och formgivning) som rek för framtida illustratörer. På vilka skolor den utb erbjuds, var god se Gymnasieguiden.se/gymnasium?query=&orientation=39&profession=

    Hittar du inte din fråga?

    Skapa en ny fråga