Student
    Hej. Jag ska börja andra året på gymnasiet nu i höst och undrar vad kursen "Kommunikation" innebär (lite mer på djupet) och går ut på. Tack på förhand.

    2 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Amanda,
    följande info om kursen Kommunikation på gymnasiet (inom ämnet Pedagogik) finns på Skolverkets hemsida:

    Undervisningen i kursen Kommunikation ska behandla följande centrala innehåll:

     

    • Människors interaktion & kommunikation i olika sammanhang & utifrån olika teorier.
    • Sociala & kulturella förhållandens påverkan på människors interaktion & kommunikation.
    • Gruppens & det sociala sammanhangets betydelse för interaktion & kommunikation.
    • Användning av samtal som redskap i kommunikationen.
    • Interaktion & kommunikation vid konflikter & konflikthantering.
    • Framväxten av mediekulturer & användandet av digitala medier samt deras betydelse för människors liv & lärande.
    • Kritisk bearbetning av information från olika källor.
    • Användning av informationsteknik som redskap för kommunikation & information.

     

    Kunskapskrav (för att uppnå en viss betygsnivå)

    Betyget E

    Eleven beskriver översiktligt människors interaktion och kommunikation. Eleven ger också exempel på hur interaktion och kommunikation påverkar människors lärande och deltagande i sociala och pedagogiska situationer. I beskrivningarna använder eleven med viss säkerhet centrala begrepp och teorier samt förklarar enkla samband och drar enkla slutsatser.

    Eleven söker och bearbetar med viss säkerhet information från olika källor samt värderar den med enkla omdömen.

    Eleven planerar, såväl självständigt som i samarbete med andra, en presentation i ett bestämt syfte. Utifrån planeringen genomför eleven presentationen i samråd med handledare. I presentationen interagerar eleven, samt kommunicerar med viss säkerhet. Dessutom utvärderar eleven presentationen med enkla omdömen utifrån uppsatta mål. I utvärderingen diskuterar eleven översiktligt möjliga alternativa lösningar och föreslår vid behov förbättringar.

    Eleven diskuterar översiktligt egna och andras attityder, värderingar och handlingar i samband med presentationen. I diskussionen framför eleven enkla argument för sina åsikter samt visar respekt för andras åsikter.

    När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
    *****

    Betyget D

    Betyget D innebär att kunskapskraven för E och till övervägande del för C är uppfyllda.
    *****

    Betyget C

    Eleven beskriver utförligt människors interaktion och kommunikation. Eleven ger också exempel på hur interaktion och kommunikation påverkar människors lärande och deltagande i sociala och pedagogiska situationer. I beskrivningarna använder eleven med viss säkerhet centrala begrepp och teorier samt förklarar samband och drar välgrundade slutsatser.

    Eleven söker och bearbetar med viss säkerhet information från olika källor samt värderar den med nyanserade omdömen.

    Eleven planerar, såväl självständigt som i samarbete med andra, en presentation i ett bestämt syfte. Utifrån planeringen genomför eleven presentationen efter samråd med handledare. Eleven diskuterar utförligt sin egen och andras roll och betydelse samt tar utgångspunkt i det vid sitt eget handlande. I presentationen interagerar eleven, samt kommunicerar med viss säkerhet. Dessutom utvärderar eleven presentationen med nyanserade omdömen utifrån uppsatta mål. I utvärderingen diskuterar eleven utförligt möjliga alternativa lösningar och föreslår vid behov förbättringar.

    Eleven diskuterar utförligt egna och andras attityder, värderingar och handlingar i samband med presentationen. I diskussionen framför eleven välgrundade argument för sina åsikter samt visar respekt för andras åsikter.

    När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
    *****

    Betyget B

    Betyget B innebär att kunskapskraven för C och till övervägande del för A är uppfyllda.
    *****

    Betyget A

    Eleven beskriver utförligt och nyanserat människors interaktion och kommunikation. Eleven ger också exempel på hur interaktion och kommunikation påverkar människors lärande och deltagande i sociala och pedagogiska situationer. I beskrivningarna använder eleven med säkerhet centrala begrepp och teorier samt förklarar komplexa samband och drar välgrundade och nyanserade slutsatser.

    Eleven söker och bearbetar med säkerhet information från olika källor samt värderar den med nyanserade omdömen.

    Eleven planerar, såväl självständigt som i samarbete med andra, en presentation i ett bestämt syfte. I planeringen identifierar eleven kritiska moment och förebygger hinder som kan uppstå under genomförandet. Utifrån planeringen genomför eleven presentationen efter samråd med handledare samt anpassar vid behov genomförandet till ändrade förutsättningar. Eleven diskuterar utförligt och nyanserat sin egen och andras roll och betydelse samt tar utgångspunkt i det vid sitt eget handlande. I presentationen interagerar eleven, samt kommunicerar med säkerhet. Dessutom utvärderar eleven presentationen med nyanserade omdömen utifrån uppsatta mål och deltagarnas respons. I utvärderingen diskuterar eleven utförligt och nyanserat möjliga alternativa lösningar och föreslår vid behov förbättringar.

    Eleven diskuterar utförligt och nyanserat egna och andras attityder, värderingar och handlingar i samband med presentationen. I diskussionen framför eleven välgrundade och nyanserade argument för sina åsikter samt visar respekt för andras åsikter.

    När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med säkerhet den egna förmågan och situationens krav.

    Länktips: skolverket.se/undervisning/gymnasieskolan/laroplan-program-och-amnen-i-gymnasieskolan/gymnasieprogrammen/amne.

    Daniel SYV

    Hej Amanda,

    du fick redan svar från ANNA som visar på vad skolverket ger för info om kursen. Det är i princip det som SYV kan bidra med... om inte SYV-en själv läst samma kurs på gymnasiet och kan i så fall berätta om sina Personliga Erfarenheter /men det kan vara vilseledande - pga olika lärare kan bedriva undervisning på rätt så olika sätt.../.
    Om en elev står i valet mellan olika valbara kurser - är mitt råd att be om lov att "besöka" lektioner i den aktuella kursen på sin egen skola (sitta med på en lektion; ännu bättre - på ett par lektioner; eller i alla fall på en del av en lektion -om inte schemat tillåter att delta i hela lektionen). då kan man skaffa sig en egen uppfattning - genom den sorters "studiebesök".

    Hälsningar
    D:

    Frågor och svar taggade med 'hotell' (7 st.)

    • SYV-besökare

      Om man vill bli anställd som husfru på hotell, vilken utbildning?

      Hej, jag har kontakt med en person som har jobbat som städare i några år och vill nu utbilda sig till husfru inom hotell. Vilken utbildning behöver hen gå? Vilka utbildningar finns och var? Tacksam för ett utförligt svar! S.

      Milla : : Hej!Husfru är i Sverige ett av många de så kallade "icke-reglerade" yrken. Detta gör det extremt svårt att svara på frågor om vilken utbildning... Läs hela svaret
    • Sandra

      Jobba som underhållare/entertainer utomlands?

      Hej! Jag har blivit väldigt inspirerad från olika hålla att jobba som underhållare på ett hotell utomlands efter studenten. (Inget specifikt ställe) Just nu går jag i 8:an, ska börja 9:an efter sommaren (15 år) & funderar att välja samhäll beteende på gymnasiet. Mitt mål är att bo & jobba här i...

      Mikael: : Hej Sandra,  kika gärna på framtid.se/yrke/hotel-entertainer - det yrket är oftast endast Sommarjobb, och inte ett jobb som man kan ha i ett helt år. Yrken förändras; nya... Läs hela svaret
    • Hanna

      Jobba som receptionist på hotell?

      Hej! Jag är 20 år och har nyligen kommit fram till att jag skulle älska att jobba inom hotell och turism. Jag har endast gått första året på gymnasiet, samhällslinjen men inrikting beteendevetenskap, på katedralskolan nere i Lund. Mitt ideala mål är att jobba som receptionist/manager på...

      Julia: : hej Hanna! Om du i första hand viII jobba i EngIand, råder jag dig kontakta en av Eures-rådgivare>>, som just är specialister på arbetsmarknaden i England. I Sverige är det så... Läs hela svaret
    • Alice

      Läsa engelska plus två andra språk på gymnasiet?

      Hej. Jag har sökt till Hotell/Turism programmet, och är väldigt nöjd med mitt val. Jag är (enligt lärare, familj, vänner, folk jag träffat) bra på engelska. Jag uttrycker mig bra och har ett stort ordförråd. ' Jag har läst franska sedan årskurs 6 och jag gillar det verkligen. Lärare på de...

      Mikael: : Hej! Bra att du gillar språk men det blir lite svårt att läsa mycket språk på ett yrkesprogram. Se på http://www.gymnasieguiden.se/files/uploads/150122/Programplan_HA.pdf och du ser att det enbart engelska 6... Läs hela svaret
    • Annelie

      För blyg för hotell och turism?

      Hej, jag går nu bild och formgivning men det är inte min grej. Jag ska om 14 dagar skicka in en ansökan om ett nytt gymnasieval och min tanke är då Hotell och turism - turism och resor. Jag som person är en aning blyg, speciellt när det gäller människor. Jag tror dock, att det inte skulle gälla...

      Lena: : Hejsan, oj, vad svårt att svara på eftersom jag inte känner dig. Men det verkar ju som at du har både modet och intresset ändå att utmana dig själv och om man även tänker att människan är himla utvecklingsbar så kanske HT kan... Läs hela svaret
    • Alice

      Vad innebär yrket Hotel Manager?

      Hej! Jag har stora problem med detta att bestämma mig vad jag vill göra efter gymnasiet. Och med tanke på att jag inte har så lång tid kvar här, känner jag att jag måste komma på något. Något som har väckt mitt intresse lite grann är Hotel Manager, men vad innebär det egentligen?...

      Lena: : Hejsan, kul att du ändå har fastnat för ett yrkesområde! Via denna länk kan du få en bra beskrivning av vad en Hotel manager gör så kanske du kan stämma av med dig själv om du tycker att det passar. Hotel och turism -... Läs hela svaret

    Hittar du inte din fråga?

    Skapa en ny fråga