Sök efter frågor
Här kan du söka bland alla redan ställda frågor.
Alla frågor är besvarade av riktiga studie- och yrkesvägledare.
Just nu är 31938 frågor besvarade.
Kursen "kommunikation"?
2 Svar
Hej Amanda,
följande info om kursen Kommunikation på gymnasiet (inom ämnet Pedagogik) finns på Skolverkets hemsida:
Undervisningen i kursen Kommunikation ska behandla följande centrala innehåll:
- Människors interaktion & kommunikation i olika sammanhang & utifrån olika teorier.
- Sociala & kulturella förhållandens påverkan på människors interaktion & kommunikation.
- Gruppens & det sociala sammanhangets betydelse för interaktion & kommunikation.
- Användning av samtal som redskap i kommunikationen.
- Interaktion & kommunikation vid konflikter & konflikthantering.
- Framväxten av mediekulturer & användandet av digitala medier samt deras betydelse för människors liv & lärande.
- Kritisk bearbetning av information från olika källor.
- Användning av informationsteknik som redskap för kommunikation & information.
Kunskapskrav (för att uppnå en viss betygsnivå)
Betyget E
Eleven beskriver översiktligt människors interaktion och kommunikation. Eleven ger också exempel på hur interaktion och kommunikation påverkar människors lärande och deltagande i sociala och pedagogiska situationer. I beskrivningarna använder eleven med viss säkerhet centrala begrepp och teorier samt förklarar enkla samband och drar enkla slutsatser.
Eleven söker och bearbetar med viss säkerhet information från olika källor samt värderar den med enkla omdömen.
Eleven planerar, såväl självständigt som i samarbete med andra, en presentation i ett bestämt syfte. Utifrån planeringen genomför eleven presentationen i samråd med handledare. I presentationen interagerar eleven, samt kommunicerar med viss säkerhet. Dessutom utvärderar eleven presentationen med enkla omdömen utifrån uppsatta mål. I utvärderingen diskuterar eleven översiktligt möjliga alternativa lösningar och föreslår vid behov förbättringar.
Eleven diskuterar översiktligt egna och andras attityder, värderingar och handlingar i samband med presentationen. I diskussionen framför eleven enkla argument för sina åsikter samt visar respekt för andras åsikter.
När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
*****
Betyget D
Betyget D innebär att kunskapskraven för E och till övervägande del för C är uppfyllda.
*****
Betyget C
Eleven beskriver utförligt människors interaktion och kommunikation. Eleven ger också exempel på hur interaktion och kommunikation påverkar människors lärande och deltagande i sociala och pedagogiska situationer. I beskrivningarna använder eleven med viss säkerhet centrala begrepp och teorier samt förklarar samband och drar välgrundade slutsatser.
Eleven söker och bearbetar med viss säkerhet information från olika källor samt värderar den med nyanserade omdömen.
Eleven planerar, såväl självständigt som i samarbete med andra, en presentation i ett bestämt syfte. Utifrån planeringen genomför eleven presentationen efter samråd med handledare. Eleven diskuterar utförligt sin egen och andras roll och betydelse samt tar utgångspunkt i det vid sitt eget handlande. I presentationen interagerar eleven, samt kommunicerar med viss säkerhet. Dessutom utvärderar eleven presentationen med nyanserade omdömen utifrån uppsatta mål. I utvärderingen diskuterar eleven utförligt möjliga alternativa lösningar och föreslår vid behov förbättringar.
Eleven diskuterar utförligt egna och andras attityder, värderingar och handlingar i samband med presentationen. I diskussionen framför eleven välgrundade argument för sina åsikter samt visar respekt för andras åsikter.
När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
*****
Betyget B
Betyget B innebär att kunskapskraven för C och till övervägande del för A är uppfyllda.
*****
Betyget A
Eleven beskriver utförligt och nyanserat människors interaktion och kommunikation. Eleven ger också exempel på hur interaktion och kommunikation påverkar människors lärande och deltagande i sociala och pedagogiska situationer. I beskrivningarna använder eleven med säkerhet centrala begrepp och teorier samt förklarar komplexa samband och drar välgrundade och nyanserade slutsatser.
Eleven söker och bearbetar med säkerhet information från olika källor samt värderar den med nyanserade omdömen.
Eleven planerar, såväl självständigt som i samarbete med andra, en presentation i ett bestämt syfte. I planeringen identifierar eleven kritiska moment och förebygger hinder som kan uppstå under genomförandet. Utifrån planeringen genomför eleven presentationen efter samråd med handledare samt anpassar vid behov genomförandet till ändrade förutsättningar. Eleven diskuterar utförligt och nyanserat sin egen och andras roll och betydelse samt tar utgångspunkt i det vid sitt eget handlande. I presentationen interagerar eleven, samt kommunicerar med säkerhet. Dessutom utvärderar eleven presentationen med nyanserade omdömen utifrån uppsatta mål och deltagarnas respons. I utvärderingen diskuterar eleven utförligt och nyanserat möjliga alternativa lösningar och föreslår vid behov förbättringar.
Eleven diskuterar utförligt och nyanserat egna och andras attityder, värderingar och handlingar i samband med presentationen. I diskussionen framför eleven välgrundade och nyanserade argument för sina åsikter samt visar respekt för andras åsikter.
När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
Hej Amanda,
du fick redan svar från ANNA som visar på vad skolverket ger för info om kursen. Det är i princip det som SYV kan bidra med... om inte SYV-en själv läst samma kurs på gymnasiet och kan i så fall berätta om sina Personliga Erfarenheter /men det kan vara vilseledande - pga olika lärare kan bedriva undervisning på rätt så olika sätt.../.
Om en elev står i valet mellan olika valbara kurser - är mitt råd att be om lov att "besöka" lektioner i den aktuella kursen på sin egen skola (sitta med på en lektion; ännu bättre - på ett par lektioner; eller i alla fall på en del av en lektion -om inte schemat tillåter att delta i hela lektionen). då kan man skaffa sig en egen uppfattning - genom den sorters "studiebesök".
Hälsningar
D:
Frågor och svar taggade med 'tolkningsföreträde' (8 st.)
-
Juridik k köpenhamn?
Hej, Jag vill plugga juridik i Köpenhamn. Min merit är i det danska systemet 9,0 och förra året låg antagningen på exakt 9,0. Jag har därför övervägt att söka en stand-by plast istället. Då det är den enda utbildningen...
Hej,det bästa råder jag kan ge dig är att du ställer dna frågor till antagningen på den "skola" där du vill komma in på utbildningen. Oavsett vad ngn annan skulle säga till dig,... Läs hela svaret -
Hur kan religionkunskap höja mitt utländska betyg ?
Jag har utländskt betyg med meritvärde 18.50. Efter jag har läst grundläggande behörighet har betyget räknats om . Nu har jag 21.37. Om jag läser religionkunskap 1 kan jag höja mitt betyg och hur mkt? Kan det sänka betyget om jag får...
Hej!reglerna finner du på antagning.se/sv/dina-betyg/utlandsk-gymnasieutbildning och hur de tolkas är upp till de som jobbar på Antagning.seDet jag är rätt säker på... Läs hela svaret -
Kan man be en annan lärare att rätta sitt prov?
Jag känner mig väldigt orättvist behandlat av min fysik och matte lärare. Jag fick nämligen chansen att höja mitt betyg genom ett kompletterande slutprov i båda ämnen och jag är helt säker att jag skrev på A nivå dock säger...
Hej!Jag förstår att du är känner dig illa (orättvist) behandlad. Men vet faktiskt inte vad vi på FRåGA SYV kan hjälpa till med. Du får givetvis önska att... Läs hela svaret -
Fråga om gymnasiet??
Jag läser ekonomi första åretI på gymnasiet och jag har fått F i alla ämnen under året , kan jag gå andra året ändå och läsa de ämnen i nästa år ??
Hej,med så många F som du redan fått kommer du inte uppnå kraven för examensbevis. Ekonomiprogrammet är högskoleförberedande program, du lär dig inte ngt. praktiskt yrke på den... Läs hela svaret -
Naturvetenskapligt basår?
Hej! Jag går sista år på gymnasiet naturvetenskapsprogram, jag har godkända betyg I Matematik 4, Kemi 1, Fysik 1 och Fysik 2 men inte i kemi 2. Kemi 2 är behörighet för det program jag vill söka till på universitet. Kan jag komma in på...
Hej Lin,som jag tolkar info på utbildning.gu.se/basår så borde det inte vara ngt hinder att komma in på basåret pga F i kemi2 och att man (om man med godkända resultat genomgår... Läs hela svaret -
Få man hoppa ut från ett kurs så sent i terminen?
Hej, Jag är går i tredje året i teknikprogrammet och jag försöker höja min meritvärde så mycket som möjligt. I början av året valde jag att lästa matte 4 som är inte ett obligatorisk kurs för min program. Men nu...
Hej Amar,när det är ca 2 veckor kvar av kursen som du läste under ganska lång tid (kanske i 2 terminer eller i alla fall i en termin) så har läraren redan underlag för att... Läs hela svaret -
Kommer jag inte kunna bli behörig pga inställda prövningar?
Hej! Jag är en 21årig person som i höst velat börja studera ekonomilinjer. På gymnasiet läste jag ej matte3 och då detta är ett krav för att läsa ekonomi hade jag därför tänkt pröva mig i kursen för att sedan bli...
Hej Viktor,om du inte läst kursen Matematik 3, varifrån har du tänkt att du får Kunskaper i kursen? varför kan du inte läsa kursen på komvux i så... Läs hela svaret -
Söka master statsvetenskap med examen statsvetenskap nationalekonomi?
Hej! Min fråga är om jag har studerat politices kandidatprogrammet med inriktning nationalekonomi, kan jag då också söka ett masterprogram inom statsvetenskap/politices masterprogram? Spelar programinriktningen roll för vilken master jag kan söka? Tack...
Hej Jimmy,din fråga besvaras bäst av antagningsgruppen på det lärosäte där du vill läsa masterprogrammet. Behörighetskraven brukar stå... Läs hela svaret
Hittar du inte din fråga?
Skapa en ny fråga