Sök efter frågor
Här kan du söka bland alla redan ställda frågor.
Alla frågor är besvarade av riktiga studie- och yrkesvägledare.
Just nu är 31944 frågor besvarade.
Kursen "kommunikation"?
2 Svar
Hej Amanda,
följande info om kursen Kommunikation på gymnasiet (inom ämnet Pedagogik) finns på Skolverkets hemsida:
Undervisningen i kursen Kommunikation ska behandla följande centrala innehåll:
- Människors interaktion & kommunikation i olika sammanhang & utifrån olika teorier.
- Sociala & kulturella förhållandens påverkan på människors interaktion & kommunikation.
- Gruppens & det sociala sammanhangets betydelse för interaktion & kommunikation.
- Användning av samtal som redskap i kommunikationen.
- Interaktion & kommunikation vid konflikter & konflikthantering.
- Framväxten av mediekulturer & användandet av digitala medier samt deras betydelse för människors liv & lärande.
- Kritisk bearbetning av information från olika källor.
- Användning av informationsteknik som redskap för kommunikation & information.
Kunskapskrav (för att uppnå en viss betygsnivå)
Betyget E
Eleven beskriver översiktligt människors interaktion och kommunikation. Eleven ger också exempel på hur interaktion och kommunikation påverkar människors lärande och deltagande i sociala och pedagogiska situationer. I beskrivningarna använder eleven med viss säkerhet centrala begrepp och teorier samt förklarar enkla samband och drar enkla slutsatser.
Eleven söker och bearbetar med viss säkerhet information från olika källor samt värderar den med enkla omdömen.
Eleven planerar, såväl självständigt som i samarbete med andra, en presentation i ett bestämt syfte. Utifrån planeringen genomför eleven presentationen i samråd med handledare. I presentationen interagerar eleven, samt kommunicerar med viss säkerhet. Dessutom utvärderar eleven presentationen med enkla omdömen utifrån uppsatta mål. I utvärderingen diskuterar eleven översiktligt möjliga alternativa lösningar och föreslår vid behov förbättringar.
Eleven diskuterar översiktligt egna och andras attityder, värderingar och handlingar i samband med presentationen. I diskussionen framför eleven enkla argument för sina åsikter samt visar respekt för andras åsikter.
När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
*****
Betyget D
Betyget D innebär att kunskapskraven för E och till övervägande del för C är uppfyllda.
*****
Betyget C
Eleven beskriver utförligt människors interaktion och kommunikation. Eleven ger också exempel på hur interaktion och kommunikation påverkar människors lärande och deltagande i sociala och pedagogiska situationer. I beskrivningarna använder eleven med viss säkerhet centrala begrepp och teorier samt förklarar samband och drar välgrundade slutsatser.
Eleven söker och bearbetar med viss säkerhet information från olika källor samt värderar den med nyanserade omdömen.
Eleven planerar, såväl självständigt som i samarbete med andra, en presentation i ett bestämt syfte. Utifrån planeringen genomför eleven presentationen efter samråd med handledare. Eleven diskuterar utförligt sin egen och andras roll och betydelse samt tar utgångspunkt i det vid sitt eget handlande. I presentationen interagerar eleven, samt kommunicerar med viss säkerhet. Dessutom utvärderar eleven presentationen med nyanserade omdömen utifrån uppsatta mål. I utvärderingen diskuterar eleven utförligt möjliga alternativa lösningar och föreslår vid behov förbättringar.
Eleven diskuterar utförligt egna och andras attityder, värderingar och handlingar i samband med presentationen. I diskussionen framför eleven välgrundade argument för sina åsikter samt visar respekt för andras åsikter.
När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
*****
Betyget B
Betyget B innebär att kunskapskraven för C och till övervägande del för A är uppfyllda.
*****
Betyget A
Eleven beskriver utförligt och nyanserat människors interaktion och kommunikation. Eleven ger också exempel på hur interaktion och kommunikation påverkar människors lärande och deltagande i sociala och pedagogiska situationer. I beskrivningarna använder eleven med säkerhet centrala begrepp och teorier samt förklarar komplexa samband och drar välgrundade och nyanserade slutsatser.
Eleven söker och bearbetar med säkerhet information från olika källor samt värderar den med nyanserade omdömen.
Eleven planerar, såväl självständigt som i samarbete med andra, en presentation i ett bestämt syfte. I planeringen identifierar eleven kritiska moment och förebygger hinder som kan uppstå under genomförandet. Utifrån planeringen genomför eleven presentationen efter samråd med handledare samt anpassar vid behov genomförandet till ändrade förutsättningar. Eleven diskuterar utförligt och nyanserat sin egen och andras roll och betydelse samt tar utgångspunkt i det vid sitt eget handlande. I presentationen interagerar eleven, samt kommunicerar med säkerhet. Dessutom utvärderar eleven presentationen med nyanserade omdömen utifrån uppsatta mål och deltagarnas respons. I utvärderingen diskuterar eleven utförligt och nyanserat möjliga alternativa lösningar och föreslår vid behov förbättringar.
Eleven diskuterar utförligt och nyanserat egna och andras attityder, värderingar och handlingar i samband med presentationen. I diskussionen framför eleven välgrundade och nyanserade argument för sina åsikter samt visar respekt för andras åsikter.
När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
Hej Amanda,
du fick redan svar från ANNA som visar på vad skolverket ger för info om kursen. Det är i princip det som SYV kan bidra med... om inte SYV-en själv läst samma kurs på gymnasiet och kan i så fall berätta om sina Personliga Erfarenheter /men det kan vara vilseledande - pga olika lärare kan bedriva undervisning på rätt så olika sätt.../.
Om en elev står i valet mellan olika valbara kurser - är mitt råd att be om lov att "besöka" lektioner i den aktuella kursen på sin egen skola (sitta med på en lektion; ännu bättre - på ett par lektioner; eller i alla fall på en del av en lektion -om inte schemat tillåter att delta i hela lektionen). då kan man skaffa sig en egen uppfattning - genom den sorters "studiebesök".
Hälsningar
D:
Frågor och svar taggade med 'registrering som fastighetsmäklare' (9 st.)
-
komplettering till fastighetsförmedling?
Hej! Det är så att jag läser ekonomie kandidatprogrammet på höskolan kristianstad med inriktningen internationell förestagande och marknadsföring (bifogar kursplanen) https://www.hkr.se/program/ekonomprogrammet-internationellt-foretagande/kursforteckning...
Hej Rokaja!du har en bra plan och jag hoppas det går vägen, men jag eller någon av mina kollegor här på FRåGA SYV kan inte garantera dig att du blir registrerad som... Läs hela svaret -
Mäklarekonom eller fastighetsmäklare?
Hej jag undrsr skillnaden mellan mäklarekonom och fastighetsmäklare? Läste men förstod inte! Kan du förklara ?
Hej Sara,om yrket fastighetsmäklare berättar vi på Framtid.se/yrke/fastighetsmäklare - det är ett av de reglerade yrken där strikta krav ställs på vilken utbildning man... Läs hela svaret -
hur blir man fastighetsmäklare?
Hej! Jag läser handel och administrationsprogrammet med inriktning handel och service. Det är så att jag vill bli fastighetsmäklare i framtiden men vet inte hur jag kan bli det. skulle ni kunna berätta för mig hur jag kan göra.
Hej, läs gärna på framtid.se/yrke/fastighetsmaklare i avsnittet UTBILDNING. REGISTRERING som fastighetsmäklare krävs, i Sverige, för att få lov att jobba inom det yrket. Och man... Läs hela svaret -
Mäklare på distans?
Hej! Jag vill läsa mäklare på distans; och endast läsa de kurser som krävs för att kunna söka licens hos fastighetsmäklarinspektionen, FMI. -Hur går jag till väga? -Kan jag läsa alla kurserna som krävs på ett och samma...
Hej Ida,kika gärna på https://www.fragasyv.se/info/fastighetsmaklare - det är FMI som "godkänner" fastighetsmäklare. Bra om du även besöker FMI´s webbplats och kollar att de inte på senare... Läs hela svaret -
Går det att studera till fastighetsmäklare på distans?
Hej, jag har nyss tagit studenten och skulle jobba direkt efter men på grund av dagens situation så har detta givit mig hinder på vägen. Jag funderar nu till att plugga vidare till fastighetsmäklare. Jag vet dock inte vilken högskola som erbjuder en...
Hejsan,kika gärna på https://www.fragasyv.se/info/fastighetsmaklare För att kunna jobba som fastighetsmäklare - i Sverige - måste man uppfylla kraven för att kunna bli... Läs hela svaret -
Förmedla bostäder?
Hej! Jag vill jobba med att förmedla bostäder, handlägga ärenden på ex någon bostadsförmedling. Vad kan jag plugga till då?
Hej,yrket uthyrare =administratör hos bostadsföretag är i Sverige icke-reglerat vilket betyder att arbetsgivare kan ställa vilka krav de vill på utbildning och andra kvalifikationer och/eller på tidigare... Läs hela svaret -
Kan jag betala min väg in till mäklar utbildningen?
Hej. Jag ska precis gå ut gymnasiet snart! (Om inte COVID 19 ändrar det) och funderar på att plugga till mäklare. Men konkursens är tuff och undrar därför om det finns någon chans att betala sin väg in. Isåfall vilka skolor gör det?...
Hej,Fastighetsmäklare är, i Sverige , ett Reglerat yrke: en specifik utbildning krävs för att kunna bli "registrerad" som Fastighetsmäklare. Dock kan den utbildningen sättas... Läs hela svaret -
Ekonomis kandidat (Universitet) för att bli mäklare?
Hej! Jag har under ett tag varit inne på att bli fastighetsmäklare. Men jag känner att det skulle vara skönt med en något bredare utbildning och vill även ha möjlighet till en internationell karriär. Om man skulle plugga ex. Ekonomi kandidatprogrammet på Göteborgs universitet, finns det...
Hej Frida, om du menar den här utbildningen - så är det jättebra att läsa noga på Utbildning.gu.se/program/program_detalj/?programid=S1EKA och se om det står ngt om... Läs hela svaret -
Antagen till nytt program?
Hej, Om man studerar ett kandidstprogram men sökt till ett annat och får antagningsbesked i juli, måste man då hoppa av nuvarande program innan beskedet eller går det att göra efter man har tackat ja till den nya utbildningen?
Det går att tacka Ja till den nya utbildningen efter det att man fick beskedet, och sedan kan man hoppa av den gamla utbildningen - eller läsa båda samtidigt, om man känner att man orkar och vill.
Hittar du inte din fråga?
Skapa en ny fråga