Sök efter frågor
Här kan du söka bland alla redan ställda frågor.
Alla frågor är besvarade av riktiga studie- och yrkesvägledare.
Just nu är 32012 frågor besvarade.
Kursen "kommunikation"?
2 Svar
Hej Amanda,
följande info om kursen Kommunikation på gymnasiet (inom ämnet Pedagogik) finns på Skolverkets hemsida:
Undervisningen i kursen Kommunikation ska behandla följande centrala innehåll:
- Människors interaktion & kommunikation i olika sammanhang & utifrån olika teorier.
- Sociala & kulturella förhållandens påverkan på människors interaktion & kommunikation.
- Gruppens & det sociala sammanhangets betydelse för interaktion & kommunikation.
- Användning av samtal som redskap i kommunikationen.
- Interaktion & kommunikation vid konflikter & konflikthantering.
- Framväxten av mediekulturer & användandet av digitala medier samt deras betydelse för människors liv & lärande.
- Kritisk bearbetning av information från olika källor.
- Användning av informationsteknik som redskap för kommunikation & information.
Kunskapskrav (för att uppnå en viss betygsnivå)
Betyget E
Eleven beskriver översiktligt människors interaktion och kommunikation. Eleven ger också exempel på hur interaktion och kommunikation påverkar människors lärande och deltagande i sociala och pedagogiska situationer. I beskrivningarna använder eleven med viss säkerhet centrala begrepp och teorier samt förklarar enkla samband och drar enkla slutsatser.
Eleven söker och bearbetar med viss säkerhet information från olika källor samt värderar den med enkla omdömen.
Eleven planerar, såväl självständigt som i samarbete med andra, en presentation i ett bestämt syfte. Utifrån planeringen genomför eleven presentationen i samråd med handledare. I presentationen interagerar eleven, samt kommunicerar med viss säkerhet. Dessutom utvärderar eleven presentationen med enkla omdömen utifrån uppsatta mål. I utvärderingen diskuterar eleven översiktligt möjliga alternativa lösningar och föreslår vid behov förbättringar.
Eleven diskuterar översiktligt egna och andras attityder, värderingar och handlingar i samband med presentationen. I diskussionen framför eleven enkla argument för sina åsikter samt visar respekt för andras åsikter.
När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
*****
Betyget D
Betyget D innebär att kunskapskraven för E och till övervägande del för C är uppfyllda.
*****
Betyget C
Eleven beskriver utförligt människors interaktion och kommunikation. Eleven ger också exempel på hur interaktion och kommunikation påverkar människors lärande och deltagande i sociala och pedagogiska situationer. I beskrivningarna använder eleven med viss säkerhet centrala begrepp och teorier samt förklarar samband och drar välgrundade slutsatser.
Eleven söker och bearbetar med viss säkerhet information från olika källor samt värderar den med nyanserade omdömen.
Eleven planerar, såväl självständigt som i samarbete med andra, en presentation i ett bestämt syfte. Utifrån planeringen genomför eleven presentationen efter samråd med handledare. Eleven diskuterar utförligt sin egen och andras roll och betydelse samt tar utgångspunkt i det vid sitt eget handlande. I presentationen interagerar eleven, samt kommunicerar med viss säkerhet. Dessutom utvärderar eleven presentationen med nyanserade omdömen utifrån uppsatta mål. I utvärderingen diskuterar eleven utförligt möjliga alternativa lösningar och föreslår vid behov förbättringar.
Eleven diskuterar utförligt egna och andras attityder, värderingar och handlingar i samband med presentationen. I diskussionen framför eleven välgrundade argument för sina åsikter samt visar respekt för andras åsikter.
När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
*****
Betyget B
Betyget B innebär att kunskapskraven för C och till övervägande del för A är uppfyllda.
*****
Betyget A
Eleven beskriver utförligt och nyanserat människors interaktion och kommunikation. Eleven ger också exempel på hur interaktion och kommunikation påverkar människors lärande och deltagande i sociala och pedagogiska situationer. I beskrivningarna använder eleven med säkerhet centrala begrepp och teorier samt förklarar komplexa samband och drar välgrundade och nyanserade slutsatser.
Eleven söker och bearbetar med säkerhet information från olika källor samt värderar den med nyanserade omdömen.
Eleven planerar, såväl självständigt som i samarbete med andra, en presentation i ett bestämt syfte. I planeringen identifierar eleven kritiska moment och förebygger hinder som kan uppstå under genomförandet. Utifrån planeringen genomför eleven presentationen efter samråd med handledare samt anpassar vid behov genomförandet till ändrade förutsättningar. Eleven diskuterar utförligt och nyanserat sin egen och andras roll och betydelse samt tar utgångspunkt i det vid sitt eget handlande. I presentationen interagerar eleven, samt kommunicerar med säkerhet. Dessutom utvärderar eleven presentationen med nyanserade omdömen utifrån uppsatta mål och deltagarnas respons. I utvärderingen diskuterar eleven utförligt och nyanserat möjliga alternativa lösningar och föreslår vid behov förbättringar.
Eleven diskuterar utförligt och nyanserat egna och andras attityder, värderingar och handlingar i samband med presentationen. I diskussionen framför eleven välgrundade och nyanserade argument för sina åsikter samt visar respekt för andras åsikter.
När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
Hej Amanda,
du fick redan svar från ANNA som visar på vad skolverket ger för info om kursen. Det är i princip det som SYV kan bidra med... om inte SYV-en själv läst samma kurs på gymnasiet och kan i så fall berätta om sina Personliga Erfarenheter /men det kan vara vilseledande - pga olika lärare kan bedriva undervisning på rätt så olika sätt.../.
Om en elev står i valet mellan olika valbara kurser - är mitt råd att be om lov att "besöka" lektioner i den aktuella kursen på sin egen skola (sitta med på en lektion; ännu bättre - på ett par lektioner; eller i alla fall på en del av en lektion -om inte schemat tillåter att delta i hela lektionen). då kan man skaffa sig en egen uppfattning - genom den sorters "studiebesök".
Hälsningar
D:
Frågor och svar taggade med 'ekonomiyrken' (30 st.)
-
Välja mellan civilekonom- och ekonomprogrammet, Tips?
Hej. Jag undrar vad skillnaden mellan Civilekonomprogrammet och Ekonomprogrammet är. Är det samma jobbmöjligheter man får eller skiljer det sig? Är någon bättre om man vill ha bra arbetsmöjligheter utomlands? Kan man göra en tvåårig...
Hej!Civilekonomprogrammet och Ekonomprogrammet är utbildningar inom samma kunskapsområde, men det finns vissa skillnader mellan dem när det gäller innehåll, akademisk nivå... Läs hela svaret -
Hur funkar deT?
Hej! Jag går just nu andra året på Bygg programmet och jag har inte tänkt mig att vara snickare hela livet. Jag har mitt intresse på ekonomi/finans delen. Jag har just nu valt ett paket som är högskoleförberedande och då är det Matte 2a,...
Hej,om du vill komma in på någon ekonomiutbildning på högskola eller universitet i Sverige, då kommer du behöva - för särskild behörighet - godkända betyg i matematik 3 (3b eller 3c) och... Läs hela svaret -
Blir det en företagsekonomi examen?
Hej! Om man läser alla kurser som står här, kan man ta ut en examen I företagsekonomi? Och vad kan man arbeta med om man läst dessa? Kräver de ma3b?...
Hej!På sidan som du länkar till (längst ner) finns tel.nummer och epostadress till studievägledaren som jobbar på den institutionen där kurserna erbjuds och där man ska ta ut sin... Läs hela svaret -
Civilekonomprogrammet eller ekonomie kandidat?
Jag tänkte söka civilekonomprogrammet till höst, men funderar på om ekonomie kandidat är bättre? Om jag kommer in på ekonomie kandidat, då behöver jag pendla så långt och det är ett år mindre. Då kan jag söka...
Hej,det vi vet om yrket Civilekonom berättar vi i presentationen på framtid.se/yrke/civilekonom Men annars, är yrken inom område Ekonomi, i Sverige, för det mesta... Läs hela svaret -
Vad är skillnaden mellan redovisningekonom och redovisningkonslut?
Hej! Vilket är bättre mellan redovisningekonom och redovisningkonslut ? Hälsningar Darine
Hejsan,ingen av de yrkena som du frågar om är i Sverige reglerade. Det betyder att yrkestitlar, arbetsuppgifterna och vilken utbildning man "behöver" skaffa sig... Läs hela svaret -
Egen kandidat i företagsekonomi?
Hej! Jag är intresserad av att skapa min egna kandidat i företagsekonomi i Stockholms universitet. Har några frågor: 1. Kan man jobba på banken efter en sån kandidat? 2. Är det stor skillnad mellan programmet och egna kurser? 3. Vad blir det för...
Hej,yrken inom ekonomi är - i Sverige - för det mesta icke-reglerade, alltså bestämmer arbetsgivare vilken utbildning som leder till anställning och olika arbetsgivare kan tänka olika,... Läs hela svaret -
Ekonomijobb i framtiden och val av utbildning?
Hej! Jag läser just nu ett basår. Jag började läsa för att jag tyckte det lät intressant och att jag alltid har haft lätt för matte. Men nu börjar jag undra om det är rätt. Jag har på senare år haft ett intresse av aktier och...
Hej Lucke,med tanke på din ålder har du cirka 50 år till pension och ingen kan veta hur utvecklingen kommer att gå under så lång tid framöver. "Ekonomi"... Läs hela svaret -
Skillnad på Civilekonom och Ekonomie Kandidat + Masterprogram?
Titeln säger allt
Hej Filip!Civilekonomprogrammet är ett 4-årigt program. Läser man kandidat i ekonomi (3 år) + masterprogrammet (2 år) blir utbildningens längd fem... Läs hela svaret -
ekonomi kandidat vs kandidat i företagsekonomi?
Hej! Jag har kollat runt lite på både kandidat i ekonomi vid Uppsala eller kandidat i företagsekonomi i Stockholm och undrar mest vad stora skillnaden är? Vad blir skillnaden i examen? Är den ena bättre än den andra och kan man på...
Hej Clara,du får bäst svar på din fråga hos studievägledare på de institutioner på lärosätena där respektive utbildning ges.Allmänt sett, så kan... Läs hela svaret -
Kan val av yh eller uni påverka löneläget?
Hej, Jag undrar vad skillnaden är att studera ekonomi på universitetet vs. yrkeshögskola? Frågan gäller kursmässigt innehåll samt om val av utbildning kan påverka lönen när man börjar arbeta.
Hej Linda,du ställer en intressant och viktigt fråga med som också är mycket svår fråga att besvara. Eftersom yrken inom ekonomi är i Sverige i princip oreglerade (vilket... Läs hela svaret -
Finns det aktiemäklarutbildning?
Hej, Jag vill studera till aktiemäklare. Men jag är 50 år så jag kan inte gå bland 21-30 åringar på universitet. Dessutom så tar det 3 år på universitet. Jag är ute efter en kortare utbildning. Finns det nån sådan?
Hej Ferit!Jag tror tyvärr att ingen sådan kort utbildning (i alla fall vad gäller kunna jobba som Aktiemäklare i Sverige) går att hitta. Du får gärna kika på... Läs hela svaret -
Blir man ekonom av nationalekonomi utbildning?
Hej! Jag upplever att det är lite svårt att veta exakt vad som krävs för att bli ekonom. Jag hade gärna velat läsa någon mer inriktad utbildning och tycker att nationalekonomi verkar intressant men är nervös över att det blir för...
Hej Cecilia!Ekonomiyrken, bl.a yrket Ekonom och Miljöekonom är i Sverige icke-reglerade, vilket betyder att arbetsgivare får anställa vem hen vill, med vilken tidigare utbildning som helst.Du... Läs hela svaret -
Lönekonsult redovisningskonsult?
Kan man bli anställd på en redovisningsbyrå som redovisningsekonom eller konsult om man har läst lönekonsult? De går väll ej Eftet titeln eller? Då de ej e en skyddad titel. Kollade på kursinnehållet på både...
Yrken är inte reglerade och det blir därför upp till arbetsgivare... så det kan te sig olika på olika arbetsplatser. -
Mäklarekonom eller fastighetsmäklare?
Hej jag undrsr skillnaden mellan mäklarekonom och fastighetsmäklare? Läste men förstod inte! Kan du förklara ?
Hej Sara,om yrket fastighetsmäklare berättar vi på Framtid.se/yrke/fastighetsmäklare - det är ett av de reglerade yrken där strikta krav ställs på vilken utbildning man... Läs hela svaret -
Revisor eller redovisningsekonom?
Hej jag är väldigt intresserad av att bli revisor men vilken utbildning skulle passa? Ekonomprogramet? Vad är skillnaden på redovisningsekonom och revisor då? Kan man kalla sig själv för revisor om man har pluggat redovisningsekonom på...
Hej Sara,för att i Sverige bli en auktoriserad Revisor, så ställs det strikta specifika krav: för att bli auktoriserad revisor krävs att du genomfört en teoretisk och praktisk utbildning om... Läs hela svaret
Hittar du inte din fråga?
Skapa en ny fråga