Sök efter frågor
Här kan du söka bland alla redan ställda frågor.
Alla frågor är besvarade av riktiga studie- och yrkesvägledare.
Just nu är 31962 frågor besvarade.
Kursen "kommunikation"?
2 Svar
Hej Amanda,
följande info om kursen Kommunikation på gymnasiet (inom ämnet Pedagogik) finns på Skolverkets hemsida:
Undervisningen i kursen Kommunikation ska behandla följande centrala innehåll:
- Människors interaktion & kommunikation i olika sammanhang & utifrån olika teorier.
- Sociala & kulturella förhållandens påverkan på människors interaktion & kommunikation.
- Gruppens & det sociala sammanhangets betydelse för interaktion & kommunikation.
- Användning av samtal som redskap i kommunikationen.
- Interaktion & kommunikation vid konflikter & konflikthantering.
- Framväxten av mediekulturer & användandet av digitala medier samt deras betydelse för människors liv & lärande.
- Kritisk bearbetning av information från olika källor.
- Användning av informationsteknik som redskap för kommunikation & information.
Kunskapskrav (för att uppnå en viss betygsnivå)
Betyget E
Eleven beskriver översiktligt människors interaktion och kommunikation. Eleven ger också exempel på hur interaktion och kommunikation påverkar människors lärande och deltagande i sociala och pedagogiska situationer. I beskrivningarna använder eleven med viss säkerhet centrala begrepp och teorier samt förklarar enkla samband och drar enkla slutsatser.
Eleven söker och bearbetar med viss säkerhet information från olika källor samt värderar den med enkla omdömen.
Eleven planerar, såväl självständigt som i samarbete med andra, en presentation i ett bestämt syfte. Utifrån planeringen genomför eleven presentationen i samråd med handledare. I presentationen interagerar eleven, samt kommunicerar med viss säkerhet. Dessutom utvärderar eleven presentationen med enkla omdömen utifrån uppsatta mål. I utvärderingen diskuterar eleven översiktligt möjliga alternativa lösningar och föreslår vid behov förbättringar.
Eleven diskuterar översiktligt egna och andras attityder, värderingar och handlingar i samband med presentationen. I diskussionen framför eleven enkla argument för sina åsikter samt visar respekt för andras åsikter.
När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
*****
Betyget D
Betyget D innebär att kunskapskraven för E och till övervägande del för C är uppfyllda.
*****
Betyget C
Eleven beskriver utförligt människors interaktion och kommunikation. Eleven ger också exempel på hur interaktion och kommunikation påverkar människors lärande och deltagande i sociala och pedagogiska situationer. I beskrivningarna använder eleven med viss säkerhet centrala begrepp och teorier samt förklarar samband och drar välgrundade slutsatser.
Eleven söker och bearbetar med viss säkerhet information från olika källor samt värderar den med nyanserade omdömen.
Eleven planerar, såväl självständigt som i samarbete med andra, en presentation i ett bestämt syfte. Utifrån planeringen genomför eleven presentationen efter samråd med handledare. Eleven diskuterar utförligt sin egen och andras roll och betydelse samt tar utgångspunkt i det vid sitt eget handlande. I presentationen interagerar eleven, samt kommunicerar med viss säkerhet. Dessutom utvärderar eleven presentationen med nyanserade omdömen utifrån uppsatta mål. I utvärderingen diskuterar eleven utförligt möjliga alternativa lösningar och föreslår vid behov förbättringar.
Eleven diskuterar utförligt egna och andras attityder, värderingar och handlingar i samband med presentationen. I diskussionen framför eleven välgrundade argument för sina åsikter samt visar respekt för andras åsikter.
När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
*****
Betyget B
Betyget B innebär att kunskapskraven för C och till övervägande del för A är uppfyllda.
*****
Betyget A
Eleven beskriver utförligt och nyanserat människors interaktion och kommunikation. Eleven ger också exempel på hur interaktion och kommunikation påverkar människors lärande och deltagande i sociala och pedagogiska situationer. I beskrivningarna använder eleven med säkerhet centrala begrepp och teorier samt förklarar komplexa samband och drar välgrundade och nyanserade slutsatser.
Eleven söker och bearbetar med säkerhet information från olika källor samt värderar den med nyanserade omdömen.
Eleven planerar, såväl självständigt som i samarbete med andra, en presentation i ett bestämt syfte. I planeringen identifierar eleven kritiska moment och förebygger hinder som kan uppstå under genomförandet. Utifrån planeringen genomför eleven presentationen efter samråd med handledare samt anpassar vid behov genomförandet till ändrade förutsättningar. Eleven diskuterar utförligt och nyanserat sin egen och andras roll och betydelse samt tar utgångspunkt i det vid sitt eget handlande. I presentationen interagerar eleven, samt kommunicerar med säkerhet. Dessutom utvärderar eleven presentationen med nyanserade omdömen utifrån uppsatta mål och deltagarnas respons. I utvärderingen diskuterar eleven utförligt och nyanserat möjliga alternativa lösningar och föreslår vid behov förbättringar.
Eleven diskuterar utförligt och nyanserat egna och andras attityder, värderingar och handlingar i samband med presentationen. I diskussionen framför eleven välgrundade och nyanserade argument för sina åsikter samt visar respekt för andras åsikter.
När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
Hej Amanda,
du fick redan svar från ANNA som visar på vad skolverket ger för info om kursen. Det är i princip det som SYV kan bidra med... om inte SYV-en själv läst samma kurs på gymnasiet och kan i så fall berätta om sina Personliga Erfarenheter /men det kan vara vilseledande - pga olika lärare kan bedriva undervisning på rätt så olika sätt.../.
Om en elev står i valet mellan olika valbara kurser - är mitt råd att be om lov att "besöka" lektioner i den aktuella kursen på sin egen skola (sitta med på en lektion; ännu bättre - på ett par lektioner; eller i alla fall på en del av en lektion -om inte schemat tillåter att delta i hela lektionen). då kan man skaffa sig en egen uppfattning - genom den sorters "studiebesök".
Hälsningar
D:
Frågor och svar taggade med 'söka om till år1 på gymnasiet' (8 st.)
-
Hur fungerar det att byta gymnasium efter första terminen?
Hej, Jag undrar ifall det är möjligt att byta gymnasium till vårterminen i ettan? (Samma linje och samma kurser). Jag vet att det krävs en ledig plats, men kan jag byta ifall att det finns? Antar att det är mycket upp till skolan? Tänker mest på vad som...
Hej,jag tror tyvärr att det är mer eller mindre omöjligt att byta gymnasieskola mitt i läsåret. Gymnasieskolorna tycker det är besvärligt att ta in en ny elev mitt... Läs hela svaret -
natur till teknik??
Hej, jag går på natur nu och det är knappt en månad kvar tills första läsår tar slut; jag har känt under denna året att natur är inte min sak, det började jag känna i slutet och när jag verkligen visste att arkitekt är...
Hej,jag råder dig lägga in en ansökan till år1 på TE via gymnasieantagningen. Förhoppningsvis är det inte för sent ännu... i flera län kan man t o m 15 maj göra gymnasieansökan... Läs hela svaret -
Sabbatsår i gymnasiet?
Hej, mår inte så jättebra nu och känner verkligen ingen motivation till något eller skolan längre. Vill egentligen byta skola men kan inte pga mina betyg. Så jag undrar om man man ta ett sabbatsår nu i mars fram tills efter sommaren när jag...
Hej Frida!det finns egentligen inga regler kring sabbatsår i gymnasiet mer än att en elev har rätt att behålla sin gymnasieplats om hen åker utomlands för att studera där; och att vem som helst... Läs hela svaret -
Omklass om man vill byta linje och skola?
Hej! Jag går i 1an och ska börja i 2an i augusti och jag vill byta skola och linje. Jag undrar om jag måste ta omklass för det.
Hej H!om en elev går på andra program än Samhällsvetenskaps- eller Humanistiska, då är skillnaden mot Ekonomiprogrammet för stor för att kunna med betygen från... Läs hela svaret -
Kan jag bli något annat?
Hej Jag går snart ut andra året på frisörutbildningen och känner nu att jag inte vill jobba som frisör när jag kommer ut. Jag vill inte göra delprovet eller lägga tiden som krävs för gesällprovet då jag ändå...
Hej!Jag tycker du kan gott genomföra alla uppgifter och försöka göra ditt bästa, om du väljer att fortsätta läsa på din nuvarande utbildning även nästa läsår.För... Läs hela svaret -
Musik utanför skolan?
Hej! Jag går första året på gymnasiet och jag märkte nyss att jag vill börja med musik. Jag har alltid gillat att sjunga men tänkte inte alls på musik vid valet, nu vill jag VERKLIGEN fortsätta/ börja med musik. Min gymnasium är...
Hej Ene,en annan gymnaseiskola, där du inte är elev kommer svara dig att de ej kan ta in dig och ge dig undervisning (det är en ekonomisk fråga och även en "försäkrings"-fråga). Som elev... Läs hela svaret -
Byta från högskoleförberedande program till yrkesprogram?
Hej, Jag läser Natur-Natur och har läst första ring. Jag har länge funderat på vad jag vill bli och nu börjar jag inse att det kanske är att bli snickare. Därmed så tog jag ett sabats år nu när jag egentligen skulle gå andra...
Hej Uriel; fram till och med det året du fyller 19 år får du söka till år1 på gymnasiet; sedan är det - att söka till Komvux. Från det året du... Läs hela svaret -
går det att söka om till gymnasiet till nästa läsår?
Min dotter har kommit in på hästlinjen, men skolan vill helst att hon hoppar av och söker en annan linje då hon inte uppfyller de outtalade kunskapskrav som eleverna förväntas ha då de börjar. Vi är tillbaka på ruta noll och hon vet inte...
Hej Elisabet; till och med det året eleven fyller 19 år får hen söka till år1 på gymnasiet; det finns exempel på att eleverna har börjat på olika... Läs hela svaret
Hittar du inte din fråga?
Skapa en ny fråga