Sök efter frågor
Här kan du söka bland alla redan ställda frågor.
Alla frågor är besvarade av riktiga studie- och yrkesvägledare.
Just nu är 31938 frågor besvarade.
Kursen "kommunikation"?
2 Svar
Hej Amanda,
följande info om kursen Kommunikation på gymnasiet (inom ämnet Pedagogik) finns på Skolverkets hemsida:
Undervisningen i kursen Kommunikation ska behandla följande centrala innehåll:
- Människors interaktion & kommunikation i olika sammanhang & utifrån olika teorier.
- Sociala & kulturella förhållandens påverkan på människors interaktion & kommunikation.
- Gruppens & det sociala sammanhangets betydelse för interaktion & kommunikation.
- Användning av samtal som redskap i kommunikationen.
- Interaktion & kommunikation vid konflikter & konflikthantering.
- Framväxten av mediekulturer & användandet av digitala medier samt deras betydelse för människors liv & lärande.
- Kritisk bearbetning av information från olika källor.
- Användning av informationsteknik som redskap för kommunikation & information.
Kunskapskrav (för att uppnå en viss betygsnivå)
Betyget E
Eleven beskriver översiktligt människors interaktion och kommunikation. Eleven ger också exempel på hur interaktion och kommunikation påverkar människors lärande och deltagande i sociala och pedagogiska situationer. I beskrivningarna använder eleven med viss säkerhet centrala begrepp och teorier samt förklarar enkla samband och drar enkla slutsatser.
Eleven söker och bearbetar med viss säkerhet information från olika källor samt värderar den med enkla omdömen.
Eleven planerar, såväl självständigt som i samarbete med andra, en presentation i ett bestämt syfte. Utifrån planeringen genomför eleven presentationen i samråd med handledare. I presentationen interagerar eleven, samt kommunicerar med viss säkerhet. Dessutom utvärderar eleven presentationen med enkla omdömen utifrån uppsatta mål. I utvärderingen diskuterar eleven översiktligt möjliga alternativa lösningar och föreslår vid behov förbättringar.
Eleven diskuterar översiktligt egna och andras attityder, värderingar och handlingar i samband med presentationen. I diskussionen framför eleven enkla argument för sina åsikter samt visar respekt för andras åsikter.
När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
*****
Betyget D
Betyget D innebär att kunskapskraven för E och till övervägande del för C är uppfyllda.
*****
Betyget C
Eleven beskriver utförligt människors interaktion och kommunikation. Eleven ger också exempel på hur interaktion och kommunikation påverkar människors lärande och deltagande i sociala och pedagogiska situationer. I beskrivningarna använder eleven med viss säkerhet centrala begrepp och teorier samt förklarar samband och drar välgrundade slutsatser.
Eleven söker och bearbetar med viss säkerhet information från olika källor samt värderar den med nyanserade omdömen.
Eleven planerar, såväl självständigt som i samarbete med andra, en presentation i ett bestämt syfte. Utifrån planeringen genomför eleven presentationen efter samråd med handledare. Eleven diskuterar utförligt sin egen och andras roll och betydelse samt tar utgångspunkt i det vid sitt eget handlande. I presentationen interagerar eleven, samt kommunicerar med viss säkerhet. Dessutom utvärderar eleven presentationen med nyanserade omdömen utifrån uppsatta mål. I utvärderingen diskuterar eleven utförligt möjliga alternativa lösningar och föreslår vid behov förbättringar.
Eleven diskuterar utförligt egna och andras attityder, värderingar och handlingar i samband med presentationen. I diskussionen framför eleven välgrundade argument för sina åsikter samt visar respekt för andras åsikter.
När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
*****
Betyget B
Betyget B innebär att kunskapskraven för C och till övervägande del för A är uppfyllda.
*****
Betyget A
Eleven beskriver utförligt och nyanserat människors interaktion och kommunikation. Eleven ger också exempel på hur interaktion och kommunikation påverkar människors lärande och deltagande i sociala och pedagogiska situationer. I beskrivningarna använder eleven med säkerhet centrala begrepp och teorier samt förklarar komplexa samband och drar välgrundade och nyanserade slutsatser.
Eleven söker och bearbetar med säkerhet information från olika källor samt värderar den med nyanserade omdömen.
Eleven planerar, såväl självständigt som i samarbete med andra, en presentation i ett bestämt syfte. I planeringen identifierar eleven kritiska moment och förebygger hinder som kan uppstå under genomförandet. Utifrån planeringen genomför eleven presentationen efter samråd med handledare samt anpassar vid behov genomförandet till ändrade förutsättningar. Eleven diskuterar utförligt och nyanserat sin egen och andras roll och betydelse samt tar utgångspunkt i det vid sitt eget handlande. I presentationen interagerar eleven, samt kommunicerar med säkerhet. Dessutom utvärderar eleven presentationen med nyanserade omdömen utifrån uppsatta mål och deltagarnas respons. I utvärderingen diskuterar eleven utförligt och nyanserat möjliga alternativa lösningar och föreslår vid behov förbättringar.
Eleven diskuterar utförligt och nyanserat egna och andras attityder, värderingar och handlingar i samband med presentationen. I diskussionen framför eleven välgrundade och nyanserade argument för sina åsikter samt visar respekt för andras åsikter.
När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
Hej Amanda,
du fick redan svar från ANNA som visar på vad skolverket ger för info om kursen. Det är i princip det som SYV kan bidra med... om inte SYV-en själv läst samma kurs på gymnasiet och kan i så fall berätta om sina Personliga Erfarenheter /men det kan vara vilseledande - pga olika lärare kan bedriva undervisning på rätt så olika sätt.../.
Om en elev står i valet mellan olika valbara kurser - är mitt råd att be om lov att "besöka" lektioner i den aktuella kursen på sin egen skola (sitta med på en lektion; ännu bättre - på ett par lektioner; eller i alla fall på en del av en lektion -om inte schemat tillåter att delta i hela lektionen). då kan man skaffa sig en egen uppfattning - genom den sorters "studiebesök".
Hälsningar
D:
Frågor och svar taggade med 'valbara kurser på gymnasiet' (119 st.)
-
Yrke i framtiden ?
Så om jag vet att jag vill tex jobba inom ingenjörslinjen och ekonomi linjen så skulle inte Natur vara bäst eftersom man får läsa biologi 2 och kemi 2 ( ämnen som man egentligen inte behöver utan som behövs om man vill arbeta inom vård...
Hej,det är endast de kurser som är Obligatoriska på den utbildningen som du går på gymnasiet som du garanterat får läsa. Moderna språk är inte obligatoriska på TE. Matematik 4 och... Läs hela svaret -
Programfördjupningarna samt kurserna?
Är programfördjupningarna samt kurser inom inriktningarna samma sak?
Hej, jag är inte säker på att jag förstår din fråga.Alla kurser inom en av Nationella inriktningar är på gymnasiet obligatoriska. Sedan måste elever även få... Läs hela svaret -
Hur fungerar prohrsmfördjupningar?
Jag förstår inte hur programfördjupningar och inviduella val fungerar. Hur och när kan man läsa de olika programfördjupningarna och göra de inviduella valen tex på tex Erikdahlbergsgymnasiet?
Hejsan,frågor om en specifik gymnasieskola (den typen av frågor som du ställer här) besvaras bäst av personal på just den gymnasieskolan. Du bör därför fråga de som jobbar på Erik Dahlbergsgymnasiet. -
Hur går det till?
Vänta så man väljer en linje går i hela ettan väljer inriktning inför tvåan sedan i tvåan får man kurser inom inriktningarna och när får man progranfördjupningarna ?? Som tex inom natur eller teknik för vissa skolor...
Hejsan,Programfördjuningar kan eleven läsa redan från år1. Programfördjupningar är samma lista på kurser, oavsett vilken inriktning på programmet eleven kommer att läsa. Det går att... Läs hela svaret -
Teknik frågande?
Så vad egentligen är en programfördjupning tex inom Ekonomi innebär det att man får välja vilka kurser man vill eller måste man ta de som finns vilka programfördjupningar finns det inom ekonomi??
Hej, ta och titta på Progamplan för EK >> - klicka på länken gymnasieguiden.se/gymnasieprogram/EK/programplan/Programplan_EK.pdf - du ser i Programplanen/programstrukturen att det... Läs hela svaret -
Natur eller inte?
Finns det många utbildningar som kräver matte 4 fysik och kemi 2 och kan man lägga till matte 4 på Erikdahlbergssgymnassiet?
Hej,svenska utbildningar till Läkare, Tandläkare, Veterinär, Marinbiolog, Apotekare, Civilingenjör, Högskoleingenjör kräver för särskild behörighet de kurserna som du nämner i din... Läs hela svaret -
Måste jag ta ma5, fr4 & eng7 för att gå läkarlinjen (gräns >22,0)??
Hej! Jag går i åk 1 på naturveteskapsprogrammet, och jag vill bli läkare och helst plugga till det på Karolinska institutet eller Uppsala universitet. Jag har nu valt individuellt val inför åk 1, och då valde jag Bioteknik, som ju ger 100...
Hej!antagningsgränserna kan gå upp och ner; de bestäms ju inte på förhand utan uppstår i konkurrensen om studieplatserna och kan ses först i efterhand,... Läs hela svaret -
kan man läsa två modersmål på gymnasiet?
Vi pratar två språk hemma turkiska och bulgariska och jag undrar om man kan läsa båda språken som modersmål på gymnasiet?
Hej,det är inte förbjudet att läsa flera modersmål. Om lärare finns som kan undervisa + tillräckligt antal elever för att forma en språk-undervisningsgrupp + om schemat^^^... Läs hela svaret -
Kan jag läsa ekonomi på universitetet om jag bara läser matte 2b?
Hej! Jag är en 15åring som ska söka gymnasiet i år och funderar på ekonomi juridik. Däremot vill jag läsa något inom ekonomi på universitetet och gymnasiet jag ska söka till har endast matte 2b på sin ekonomijuridik programm....
Hej,eleverna på gymnasial utbildning EK/juridik brukar nästan alltid ha möjlighet att välja läsa matematik 3b som en valbar kurs. Det kan inte på förhand... Läs hela svaret -
Engelska 7 som iv i tvåan?
Hej. Jag går första året på naturlinjen och ska göra mitt första individuella val. Jag vill läsa båda engelska 7 och matte 5 men förstod det som att man kunde välja engelska 7 inför tvåan men inte läsa kursen...
Hej,engelska 7 är en högre kurs än engelska 6 (man behöver kunna innehåll i eng6 innan man börjar läsa eng7); gymnasieeleverna brukar läsa engelska 5 under första året på... Läs hela svaret -
Matte 5 eller moderna språk?
Hej Jag går i ettan i natur och ska välja programfördjupning. Jag har svårt att bestämma mig för matte 5 eller moderna språk? Jag går tyska men tycker verkligen inte att det är så kul, samtidigt så lockar de extra meritpoängen....
Hej,du skriver att du går "natur" - det kan tolkas som NA eller NB, ett av de program men jag gissar på att du läser på NA. Inför år två väljer man inriktning på... Läs hela svaret -
Vad är en 50 poängskurs värd när man söker till handelshögskolan?
tex religion 1 eller psyckologi som endast är under 1 termin
Hej, en gymnasiekurs á 50 poäng kan läsas på en termin, eller på två terminer eller på ännu längre tid (då blir det glesare... Läs hela svaret -
Är det bra att gå fysik 2?
Jag går andra året på gymnasiet inom teknikprogrammet, jag ska välja fördjupningskurser och har svårt och välja om jag ska ta fysik 2 eller inte. Mitt betyg i fysik är inte jättebra och tycker inte min lärare är så bra men det...
Hej;fysik 2 (godkänt betyg) krävs för ett antal universitetsutbildningar och de som vill bli behöriga till just de utbildningar måste skaffa sig det betyget; exempel: utbildningar som leder till yrken som... Läs hela svaret -
Vad är "Individuellt val"?
Hej jag är en elev i 9. klass som ska ansöka till gymnasiet. Men när jag letar upp vilka kurser som erbjuds är 200 poäng värd "Individuellt val" och jag kan inte hitta vilka kurser det är.
Hej och tack för din fråga om vad "individuellt val", 200poäng, är för kurser!Jo, så här är det: i alla nationella svenska gymnasieprogram får eleverna ha 200 poäng... Läs hela svaret -
Vilka arbetsmöjligheter finns om man går Barn och fritidsprogrammet?
Hej, jag går första året på gymnasiet. Jag bara undrar vilka arbetsmöjligheter finns det efter att man har gått barn och fritid. Jag vill också veta vad man kan studera vidare till. Jag vill helst ha runt 5-10 exempel på vad man kan bli.
Hej och tack för din fråga om arbets- och studiemöjligheter efter BF! BF har två nationella inriktningar och kan ha flera olika yrkesutgångar (olika... Läs hela svaret
Hittar du inte din fråga?
Skapa en ny fråga