Gunhild

    Hej! Min son Går i 9: an får modersmålsundervisning i tyska. Genom Coronakrisen har han tappat helt greppet då det inte är någon form för undervisning utan man får bara uppgifter tillskickad, och läraren verkar inte påminna eller pusha om att uppgifter/läxor måste lämnas in. Måste han få godkänd (alltså minst E) för att kunna läsa tyska vidare på gymnasiet eller spelar det ingen roll?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Gunhild,
    tyska kan man läsa som Modersmål eller som Moderna språk. Godkända betyg i Tyska 3 och 4 (alltså om man läser språket som Moderna språk, steg 3 och högre...) ger meritpoäng, som är mycket bra att ha om man efter gymnasiet söker till en svensk högskoleutbildning (så är reglerna i alla fall nu, maj 2020).
    Om eleven vill läsa tyska som Modersmål (alltså inte som moderna språk) då måste det finnas tillräckligt antal elever hos samma "huvudman" som vill och kan läsa samma språk som modersmål; i annat fall kan inte undervisning erbjudas.
    ang.behörighet till att läsa Modersmål 1 på gymnasiet om eleven inte fick godkänt betyg i samma språk som modersmål på grundskolan - då saknar eleven kanske de förkunskaperna som skulle göra det möjligt att få godkänt betyg i modersmål 1.
    Så här står det på skolverkets webbplats:

    Vad "motsvarande" skulle vara i detta fallet, kan jag faktiskt inte svara på - fråga gärna modersmålslärare om det eller skolverket.

    Det finns säkert "bra anledning" till varför eleven ej uppnår kraven för godkänt betyg - men det är ju Kunskaperna som finns eller saknas hos eleven ändå, oavsett varför kunskaperna saknas, så finns de ju inte... och vad ska man i så fall bygga vidare gå - ofullständiga kunskaper? Det är ingen bra grund att bygga på.

    Hänvisningar/lästips:
    framtid.se/yrke/modersmalslarare
    gymnasieguiden.se/informeras/meritpoäng
    skolverket.se/undervisning/gymnasieskolan/modersmål