Singo

    Hej! Jag har nyligen gjort ett avbrott på en kurs på grund av att detta krockar med mitt schema med flera timmars mellanrum då jag inte kan vara på plats i skolan och hänga med just för att jag inte hinner åka fram och tillbaka, dessutom mår jag psykiskt dåligt för tillfället så jag känner en enorm påfrestning. Därför gjorde jag avbrott på den kursen och nu står det avbrott när jag ser listan med den kursen. Kan detta påverka min antagning för andra kurser eller kan det påverka min antagning för den kursen? Jag hade en studieplan för en gymnasieexamen men ska ta ut den i slutet av detta år och tänker läsa andra kurser nu via distans, och vet inte om detta påverkar min antagning. Jag skrev även till kursens lärare om situationen och de andra kurser jag kommer söka till är ett måste för min gymnasieexamen, kan de ge avslag då? Och sen undrar jag ifall jag tackar nej till en kurs på Komvux innan kursen har börjat påverkar detta också min antagning för andra kurser eller just för den kursen? Vad jag har läst eller tänker mig så borde detta inte skapa några bekymmer för att jag avslutar då innan kursstart och på exempelvis universitet så skadar det inte att avsluta ett program innan start, alltså tackat nej innan. Tack för svar på förhand!

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej Singo!
    Så vitt jag vet så finns det inte några generella bestämmelser om avbrotts påverkan på möjlighet att få plats på en komvux-kurs. Dock komvux i olika kommuner kan skapa sina "lokala regler" och AVBROTT kan ha en negativ påverkan på möjlighet att ännu en gång komma in på samma kurs, eller på andra kurser.
    Saken är den att alla studier på högre nivå än grundskola är inte obligatoriska och bedrivs "i mån av möjlighet".
    Komvux har för varje år en viss budget (som kan till nästa år bli större eller mindre) och när pengarna är slut för det här året så kan inte komvux bereda fler platser (varje utbildningsplats kostar pengar: lärare vill ha lön, administration kostar, lokalerna också ...). När komvux gav dig plats på en kurs, då spenderade komvux en viss summa pengar på det och resultatet blev att du ej har genomfört kursen (med det gick de pengarna förlorade). Komvux brukar skriva olika "koder" på olika sortens avbrott (eller göra noteringar i sina admin-system om orsaken till avbrott). Om du kan uppvisa läkarintyg eller anställningsavtal (att du fick ett nytt jobb mitt i kursen), då är det "befogat avbrott", alltså inget du kunde påverka eller på förhand förutse.
    Jag hoppas du ska kunna få plats på de kurser som du vill eller behöver läsa, men kan inte ge några garantier. Allmänt så brukar de som läser mot examensbevis (förr- eller senare) få plats på kurser som de behöver för att kunna ta ut examensbevis; dock kan det bli "senare", alltså t.ex ett år efter avbrottet, som tidigast. Det beror på vilka lokala regler komvux i din kommun har - du kan fråga om det på komvux. Det kan också beror på hur mycket pengar som komvux får eller redan har avsatt för nästkommande tidsperiod + på vilka som söker läsa på komvux i din kommun.
    Som sagt, vi hoppas du får plats på komvux-kurserna men kan inte ge några garantier.
    Man ska helst, på förhand, innan man påbörjar en kurs fundera över: Har jag tid och ork att läsa just den kursen och i den studietakten som jag är antagen på? Lämnar man ÅTERBUD (alltså Tackar Nej innan kursen påbörjas) då kan komvux ta in en annan person från RESERVkön på den platsen, så pengarna inte går förlorade. Även om man hoppar av en kurs men i början, t.ex under första veckan, så kan fortfarande bli så att någon annan tar den platsen i stället för dig. Men när man hoppar av mitt i kursen, då kan inte någon annan ta den platsen - så pengarna som komvux spenderade på den studieplatsen går förlorade. Därför kan det bli så att en studerande som upprepade gånger gör avbrott kan bli nekad plats på kurserna - i alla fall innan utredning har gjorts som belyser personens faktiska möjligheter att klara av studierna (helst med godkända betyg, eller i alla fall så att kurserna blir genomförda; även F är ett betyg och i vissa fall kan användas - t.ex kan man ta in ett visst antal F-poäng in i sitt examensbevis).
    Det du nu, i efterhand kan göra är att se till att komvux gör notering av orsaken till avbrott. Det är inte läraren du ska prata om det med, utan med kuratorn på komvux som själv kan göra en sådan notering eller som ber utbildningsadministratören göra det. Du kan börja med att fråga personal på komvux hur avbrottet "är kodat", alltså vilken orsak de kan se i sina admin-system att avbrottet beror på. Många ggr står det "okänd orsak", vilket är mindre bra. Mest fördelaktigt för dig är om du kan uppvisa läkarintyg/sjukskrivning eller läkarutlåtande om att din hälsa inte tillät dig genomföra kursen. Men om du inte har det, så tror, förhoppningsvis, personal på komvux på det du säger och noterar att det är din jobbsituation och din hälsa som blev ett hinder för dina studier. Sedan måste det bli en förändring i din situation, så att samma sak inte upprepas i framtiden.

    Studie- och yrkesvägledare
    • : Hej! Tack för svar, super bra då vet jag, men om detta nu påverkar min antagning för andra kurser, kommer jag veta det eller måste jag fråga för att veta det?
    • Milla : Du kan fråga på komvux, men komvux vet inte hur mycket pengar i relation till hur många som söker studieplatserna det kommer att finnas. Du blir nog lägre prioriterad än de som inte gjort avbrott, men pengarna räcker förhoppningsvis även för dig. Det går inte att veta på förhand.
    • : Okej, jag tar och pratar med syven på komvux om hur det blir
    • : Tack för otrolig bra respons!
    • Milla : vi på Fråga syv är glada om våra svar blir till hjälp! Lycka till!
    Läs alla kommentarer